Intel avtäcker Core i9-9900K, Core i7-9700K och Core i5-9600K

Permalänk
Medlem

Någon som sitter inne på information om IHSen är lödd eller är det samma gamla trista historia som 7700k och 8700k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Någon som sitter inne på information om IHSen är lödd eller är det samma gamla trista historia som 7700k och 8700k?

"Nytt för modellerna jämfört med föregångaren är även fastlödd värmespridare, något som även bekräftats på förhand. Enligt Intel ska det innebära högre överklockningspotential och lägre temperaturer."

osäker på att det gäller alla 3...

Permalänk
Medlem

Skrämmande höga priser. 6500 :- för 9900K på Inet. Har *mycket* svårt att tro att 9900K är dubbelt så snabb som Ryzen 2700X för bara 3600 :- . Hoppas försäljningen och tillgången till nya Intel processorerna går dåligt, Intel förtjänar inte framgång med tanke på allt fulspel och omotiverat höga priser genom åren.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bakwetu:

Så lång var inte Sweclockers artikel att ni inte orkade läsa den väl?
" Priset för produkterna hamnar på 488, 372 och 262 USD. Detta motsvarar 5 500, 4 200 respektive 3 000 kronor inklusive moms."

Skrivet av Bakwetu:

Tur åtminstone att priset inte blev 6500 kr som det indikerades, då hade det varit tvärstopp för min del. 5500 kr är i mesta laget också faktiskt, men extra dyrt - extra bra är det ju som gäller numera

Skrivet av Xinpei:

Han översatte uppenbarligen dollar direkt till kronor utan att lägga till moms och eventuellt vinstmarginal hos återförsäljare. Skulle bli högst förvånad om man kan få tag i en 9900K i Europa mer än någon hundring under 6000:-

Dock inte en enda svensk ÅF som säljer för under 6000kr på "488 USD" CPU'n, Webhallen verkar vara enda som faktiskt ligger under 6499:- i dagsläget till och med.

Rätt enkelt att räkna vad saker kommer kosta i Sverige faktiskt, som en tummen mellan pekfingret-regel:
USD>Sek:X10 + 25%(moms) + 3-8%(vinstmarginal) + 200kr(övriga avgifter)

Räknade jag med ovanstående exempel så fick jag 6,788kr. Använde då 8% som vinstmarginal. Använder jag 3% som vinstmarginal så hamnar jag på 6483 - Vilket är nästan exakt i linje med 6499:- som ÅF säljer för.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Då det gäller priser hos svenska ÅF så fanns det en artikel där det visade sig att Grossisterna höjer priserna i Sverige till ÅF för de vet att svenska ÅF och slutligen konsumenterna köper varorna ändå.
Att man helt enkelt på den svenska marknaden kan få lite högre marginaler från grossisterna.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Nja, jag tycker det verkar som det är ett återkommande tema att datorprylar har en extrakostnad här som jag inte riktigt förstår.

I fallet med 9900K så är $488-499 inte vad Intel säljer dem för utan Recommended customer price, alltså rekommenderat pris till kund. För vår del så blir det 5500-5700 kr. Det kanske tillkommer nåt extraled i kejdan här som suger åt sig vinst? De kan väl inte mena att kund är distributörer?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Skrämmande höga priser. 6500 :- för 9900K på Inet. Har *mycket* svårt att tro att 9900K är dubbelt så snabb som Ryzen 2700X för bara 3600 :- . Hoppas försäljningen och tillgången till nya Intel processorerna går dåligt, Intel förtjänar inte framgång med tanke på allt fulspel och omotiverat höga priser genom åren.

Pris och prestanda har aldrig skalat linjärt. Du köper ju inte en pentium processor för en tusenlapp och klagar sedan på att 2700x är bara 50% snabbare men 3.6 gånger dyrare. Tror nog Intel har eld under fötterna efter AMDs mycket lovanda Zen och Ryzen processorer, tvivlar också starkt på att Intel släpper något i dagsläget som inte har utvecklats för att vara så konkurrenskraftigt som möjligt, specielt i åtanke på utgången av 14nm det här året.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -Dual-Tjur:

nej....då fanns det:
8700
8700k
8600
8600k
8350k (som jag köpte direkt)
8100

Skrivet av Yoshman:

Där ser man!

Då kanske det bara handlar om att man prioriterar toppmodellerna då man redan kör fabrikerna på max.

Fast få se om det kommer gå att få tag i något alls, har väntat rätt länge på att köpa en ny NUC (den med i7-8559U i sig). Den modeller börja säljas i USA under augusti (och finns de som faktiskt lyckats köpa den). Här i Svedala har datumet flyttats fram åtskilliga gånger (mitten av oktober nu...).

Vet inte om någon annan påpekat de, men även i5-8400 släpptes samtidigt som dom modellerna @Dual-Tjur tar upp.

Skrivet av fesen:

Någon som sitter inne på information om IHSen är lödd eller är det samma gamla trista historia som 7700k och 8700k?

Ja, den är lödd på dom nya K modellerna. Intel tog även upp de i sin liveströmning.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Konstigt att de alla går upp en prisnivå. 9600k kostar ju som en i7a. Den borde väl ersätta 8600k? Är ju i princip samma processor. Väldigt skev prissättning.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

I fallet med 9900K så är $488-499 inte vad Intel säljer dem för utan Recommended customer price, alltså rekommenderat pris till kund. För vår del så blir det 5500-5700 kr. Det kanske tillkommer nåt extraled i kejdan här som suger åt sig vinst? De kan väl inte mena att kund är distributörer?

Inressant att du vet bättre än Intel själva vad deras priser avser, läser man på produktsidan står det nämligen tvärtom att RCP är priser för kunder som köper direkt av Intel i kvantiteter om 1000 enheter.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv

Bra pris!

Totalpris: 5 789 kr

Alltså för ett ASUS ROG STRIX X470-I Gaming - Mini ITX och en Ryzen 2700X

Permalänk

@Xinpei: ”Intel”?

Jag ser att teknikpriserna skenar oavsett om det är grafikkort, ram eller cpu. Skulle vi låtsas att 8700k inte ökat en tusing på någon månad så skulle 9900k ligga mer inom ramen för förväntade priset.

Många (inkl jag) har suttit på gamla grejer ganska länge och då är det inte hela världen om det kostar lika extra, i det stora hela så hamnar allt i skuggan av priserna för rtx korten.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Dock inte en enda svensk ÅF som säljer för under 6000kr på "488 USD" CPU'n, Webhallen verkar vara enda som faktiskt ligger under 6499:- i dagsläget till och med.

Rätt enkelt att räkna vad saker kommer kosta i Sverige faktiskt, som en tummen mellan pekfingret-regel:
USD>Sek:X10 + 25%(moms) + 3-8%(vinstmarginal) + 200kr(övriga avgifter)

Räknade jag med ovanstående exempel så fick jag 6,788kr. Använde då 8% som vinstmarginal. Använder jag 3% som vinstmarginal så hamnar jag på 6483 - Vilket är nästan exakt i linje med 6499:- som ÅF säljer för.

Men om 499 priset som man sett flyta omkring är dess MSRP (manufacturer's suggested retail price) så är det alltså inkluderat marginaler/övriga avgifter.

Är väl inget konstigare än att butikerna tror att de kommer vara en bristvara så att de kan sälja de ex de får in även om de tar en ovanligt hög marginal. Har vi ju sett nu om och om igen med bristvaror.

Permalänk
Medlem

ASUS ROG Maximus XI Hero och i9 9900k förbokad samt ett nytt vattenblock från EK (Velocity). Skönt att BFV inte släpps förns i november. Då har man lite tid på sig att optimera loopen :).

Edit: Blir spännande å se om man kan pressa 9900k till 5.5 gHz på samtliga kärnor. May the silicon lottery be with us.

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem

Hade tänkt uppgradera min 3570k till en 8400 för under 1500:- på black friday, i dagsläget finns den nästan bara på webhallen för 3000:- holy crap...

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Doorfen:

ASUS ROG Maximus XI Hero och i9 9900k förbokad samt ett nytt vattenblock från EK (Velocity). Skönt att BFV inte släpps förns i november. Då har man lite tid på sig att optimera loopen :).

Edit: Blir spännande å se om man kan pressa 9900k till 5.5 gHz på samtliga kärnor. May the silicon lottery be with us.

Ska bli sjukt kul överklocka 9900k och 9700k

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ska bli sjukt kul överklocka 9900k och 9700k

Ja verkligen !

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Det är såklart fritt fram att diskutera men vänligen håll er argumentation saklig och på en bra nivå så blir det mycket trevligare för alla

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Men om 499 priset som man sett flyta omkring är dess MSRP (manufacturer's suggested retail price) så är det alltså inkluderat marginaler/övriga avgifter.

Ja känns som det är ett ganska vanligt misstag att folk räknar som om svenska butiker köpte in produkter som om dom vore slutkunder från amerikanska butiker för deras msrp och sedan ska ha marginal på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vem är 9700k och 9600k till för ?
Vad är fördelarna mot nuvarande ?

Kan ändå se mervärdet i 9900k, man får fler trådar och fastlödd värmespridare och den kostar "bara" 1500 mer än 8700k.
Kanske bara är jag men den känns ganska framtidsäker också.
Samma filosofi gäller här som med 2080ti, handlar man i dessa prisklasser är 1500kr inte så farligt mycket pengar.

Permalänk
Medlem

hoppas ingen av er lite på dem benchmarks intel har publicerat.

vidrigt sånt här.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Cadtekniker: Med tanke på att många spel idag fortfarande fungerar hur bra som helst med endast 4 kärnor, och ibland faktiskt bättre med 4 kärnor snarare än fler, så tror jag att i7 modellerna lämpar sig väldigt bra för gamers. Dom får 8 kärnor utan hyper threading som i vissa fal påverkar prestandan negativt t.om.

Jag tror att 8 kärnor räcker gott och väl många år framöver. Och klockfrekvenserna är så pass höga att någon CPU flaskhals är det nog inte att prata om i upplösningar som 2560x1440 och högre. Man ser också trenden att fler och fler nu börjat hoppa på 1440p upplösningen, och att 1080p minskar till fördel för både högre upplösning samt högre uppdateringsfrekvens som flesta skärmar idag erbjuder i 1440p på mellan 24-27", och till priser som förr låg runt 10,000:-.

När jag köpte min första PG278Q så var det ju revolution. Nu erbjuds mer eller mindre likadan skärm för 3500-4000:-. Varför ska jag då köpa en 1080p/144Hz skärm i liknande storlek för 1000:- mindre?

Det här racet med antal kärnor hit och dit är ganska så tråkigt egentligen. AMDs 2000 Ryzen kommer förstås klara av spel galant några år framöver, såväl som Intels 9000 Core modeller. Men samtidigt är det bra att utvecklningen går framåt. Dagens hinder är just klockfrekvenser.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Tomika: Ok tack för bra svar.
Missade att det var fastlött på nya i7:an

Innebär STIM att den även går svalare konstant eller bara att den går att hålla svalare vid högra spänningar ?

Permalänk
Medlem

@Doorfen: Vart kunde du förboka XI Hero? Hittar den ingenstans...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

Men om 499 priset som man sett flyta omkring är dess MSRP (manufacturer's suggested retail price) så är det alltså inkluderat marginaler/övriga avgifter.

Är väl inget konstigare än att butikerna tror att de kommer vara en bristvara så att de kan sälja de ex de får in även om de tar en ovanligt hög marginal. Har vi ju sett nu om och om igen med bristvaror.

Hmm. MSRP är inte utan relevans.
Men det är väl inte så enkelt heller riktigt.
För det första är det inte samma momssats i hela USA ens. Och i vissa delstater är det vanligare att man skriver ut slutpris med moms
även i butikerna medan det i andra delstater är det vanligare att man har prislappar som helt saknar momsen. Denna läggs på i kassan efteråt. Det här är vi såklart inte så vana vid då vi inte alls hanterar prissättning på det sättet för privatkunder.
Men när det då kommer till rekommenderade priser och liknande som gäller för hela USA så visas dessa vanligen utan momssats. Så när vi ser siffran 499$ så är det både utan svensk eller amerikansk moms.
Eller ja, det är så jag förstått det iaf.

Den kommer läggas på både här och på andra sidan atlanten ovanpå denna summa.
Sedan är det säkerligen så att på mindre marknader är omkostnaderna lite högre. Sverige är väl inte lika stort som exempelvis USA eller tyskland och butikerna kan därmed inte lägga i närheten av lika stora ordrar vid beställning vilket säkert också kan påverka priset uppåt en liten bit. Samma sak gäller lagerhållning och sådant.
Att mindre marknader bara skulle skära bort sina egna marginaler för att hålla kvar MSRP-nivåer är kanske inte så troligt.

Så ja, det där med MSRP är lite luddigt ändå

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. MSRP är inte utan relevans.
Men det är väl inte så enkelt heller riktigt.
För det första är det inte samma momssats i hela USA ens. Och i vissa delstater är det vanligare att man skriver ut slutpris med moms
även i butikerna medan det i andra delstater är det vanligare att man har prislappar som helt saknar momsen. Denna läggs på i kassan efteråt. Det här är vi såklart inte så vana vid då vi inte alls hanterar prissättning på det sättet för privatkunder.
Men när det då kommer till rekommenderade priser och liknande som gäller för hela USA så visas dessa vanligen utan momssats. Så när vi ser siffran 499$ så är det både utan svensk eller amerikansk moms.
Eller ja, det är så jag förstått det iaf.

Fast nu handlade inte det jag citerade om moms, ja MSRP är utan moms.

Skrivet av Söderbäck:

Den kommer läggas på både här och på andra sidan atlanten ovanpå denna summa.
Sedan är det säkerligen så att på mindre marknader är omkostnaderna lite högre. Sverige är väl inte lika stort som exempelvis USA eller tyskland och butikerna kan därmed inte lägga i närheten av lika stora ordrar vid beställning vilket säkert också kan påverka priset uppåt en liten bit. Samma sak gäller lagerhållning och sådant.
Att mindre marknader bara skulle skära bort sina egna marginaler för att hålla kvar MSRP-nivåer är kanske inte så troligt.

Så ja, det där med MSRP är lite luddigt ändå

Visst är det så, men det hindrade inte tex 8700k från att ligga väldigt nära MSRP*dollarpris*moms vid lansering här i sverige.

Ser det som att det finns två scenarion, antingen kommer intel vara oärliga angående MSRP och sälja dessa med orimligt låg marginal i åtanke (det AMD blev anklagade för med vega), eller så lägger svenska ÅF på extra för att de vet att de kommer vara begränsat lager, ett scenario som trissat upp priset på komponenter rätt många gånger på senaste.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast nu handlade inte det jag citerade om moms, ja MSRP är utan moms.
Visst är det så, men det hindrade inte tex 8700k från att ligga väldigt nära MSRP*dollarpris*moms vid lansering här i sverige.

Ser det som att det finns två scenarion, antingen kommer intel vara oärliga angående MSRP och sälja dessa med orimligt låg marginal i åtanke (det AMD blev anklagade för med vega), eller så lägger svenska ÅF på extra för att de vet att de kommer vara begränsat lager, ett scenario som trissat upp priset på komponenter rätt många gånger på senaste.

Aha. När du skrev övriga avgifter tänkte jag även moms där. Men det var ju inte huvudfrågan nä. Är med dig nu hehe.

Ja det är säkert så att både butiker och mellanhänder skruvat upp priserna en del när efterfrågan är större än tillgången.
Låter som marknadsekonomi in action

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Vet inte om någon annan påpekat de, men även i5-8400 släpptes samtidigt som dom modellerna @Dual-Tjur tar upp.

Det stämmer. i5-8400 kom först Q4/17. Resten Q2/18 bl.a. 8500 och 8600 (4ghz, 4,1 och 4,3 )

Jag ville bara påpeka att det fanns modeller utan K. Men inte nu. Dumt med fastlödda ihs på processorer som inte går att överklocka. Att minnas intels alla modeller ger ju bara huvudvärk.

https://ark.intel.com/products/codename/97787/Coffee-Lake

bara att clicka på "launch date" så får man de nyaste vs de första (8700k vs 9900k)

Permalänk
Medlem

Stämmer det att Intel har NDA på recensioner till på releasedagen? Eller inte ens skickar ut CPUer inann release? I så fall riktigt unket, vågar de inte lita på sina produkter?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Kul AMD kämpar vidare så man har något se fram emot.

Visa signatur

ok