Intel avtäcker Core i9-9900K, Core i7-9700K och Core i5-9600K

Permalänk

det där är ju superbilligt.
Med tanke på att de är "delidade" så tar intel bara 10-15$ mer än för 8600k och 8700k!!!

Att förboka detta för över 6000kr är ju bara galet!!

https://ark.intel.com/products/codename/97787/Coffee-Lake

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Tror ni man kan förvänta sig ett litet prisdyk på gen 8 (8700k främst i åtanke) under svarta fredagen?

Vettifasen, det verkar som tillgången på 8700 har strypts för ett tag sedan samtidigt som den prishöjdes. Det är inte många handlare som har den inne i alla fall.

9600 ligger på 3490kr på Webbhallen vilket är mer än vad 8700K låg på för ett litet tag sedan, trots att 9600 högst troligt är en sämre processor med lägre klockfrekvenser & ingen HT. Precis som med Nvidias 2080-släpp så förefaller det som man får betala mer för samma prestanda med den nya generationen, så bästa affären om man inte är villig att köpa toppmodellen, är att köpa en beg. 8700K. Det finns nog en del 8700-ägare som vill ha det bästa och kommer köpa 9900K.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Som Intel har gjort så är det 9900K eller 8700K då dessa har HT aktivt och inte blivit halshuggna som övriga CPUer i 9000 serien. Kan vara en vald strategi från intel för att driva upp priserna på CPUer. Som det har varit så är det de höga priserna för DDR4 som bromsat uppgraderingen för många. Men nu är priserna för DDR4 på väg ner.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Har 9900k 40 pci lanes nu på mainstream, det hade jag missat då, enligt inet så har den det iallafall ,

men inte enligt intels hemsida förrvirrande

Processorn har 16 linor och Z390 ytterligare 24 (antar jag, Z370 har det i alla fall), så totalt 40 om man räknar alla. Fast kommunikationen mellan styrkretsen och processorn sker över en länk som motsvarar x4 PCIe 3.0, så det är inte som att man kan maxa alla 40 linorna samtidigt.

Permalänk
Medlem

om jag köper en i9-9900k skulle den vara bättre än i7-9700K på spel ?
tanken är att jag ska köpa en rtx 2080 ti till också

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dual-Tjur:

ser ingen i3-9350k
en 9600k skulle vara fin för 300€

Som jag förstått det är det bara tre modeller som lanseras nu, resten av 9000-serien släpps i Q1. D.v.s. precis samma modell man använde för 8000-serien.

Är tydligt 9,13 USD/SEK just nu. Priserna man sett från svenska handlare verkar inte riktigt vara det förväntade...

i7-9700K borde ligga på ~385 * 9,13 * 1,25 = ~4400 kr (listades tydligen för 5200 kr) medan i9-9900K då borde hamna på 5700 kr.

Få se var priser hamnar på när produkterna verkligen släpps.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

"Priset för 9900K är 488 dollar"

Vet Sweclockers redaktion om att priset är (USD 1K) (alltså om man köper 1000 stycken processorer).

Inet har redan lagt upp 9900K för 6500kr.

Det bådar inte gott när till och med Sweclcokers redaktion faller för Intels ljugande PR-stunt alltså.... (USD 1K = if you order 1000 processors). Intel gjorde samma sak med den 8:e generationen.

PLUS att Intel lanserar processorer med hårdvarusäkerhetshål. Detta är andra gången de medvetet lanserar produkter som är osäkra. De gjorda samma sak med Coffee Lake (de visste om säkerhetshålen flera månader i förväg).

Ska bli intressant och se vilka tech webbsidor som tar upp säkerhetshålen i dessa nya processorer. Köper man Intel i dagens läge så har man inte säkerhet som prioritering, den saken är klart i allaf all...

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Under Intels live presentation tog de åt sig hela äran, i absolut bästa Apple anda, att de helt själva innoverat och förnyat hela gaming industrin med sin 8:e gen i7-8700K i main stream segmentet.

Även att de nu av ren snällhet släpper den ännu fetare 9:e gen i9-9900K med 8 kärnor och 16 trådar bara för att de ville ge gamers det bästa, inte för att AMD vänt upp o ner på deras värld och tvingat dem till att sluta skinna alla gamers med sina tidigare så kallade 4 kärniga topp cpu:er som t ex i7-7700K.

Waow, helt otroligt vilken konstant ström av ren smörja och själv berömmelse som flödade ur Intel killens mun, han borde ätit en tvål eller två efter den presentationen.

MEN han skröt verkligen inte alls om att i7-9700K och i5-9600K helt saknar hyper treading och att helt plötsligt har hyper threading blivit en lyx feature du måste betala skjortan för på Intels K cpu:er.

Detta gör att det i 9:e gen ENDAST kommer vara den dyraste K cpu:n i9-9900K som har hyper threading.

i9-9900K, 8 kärnor - 16 trådar (Hyper Threading, the all new super duper DeLux feature)
i7-9700K, 8 kärnor
i5-9600K, 6 kärnor
i3-9350K, 4 kärnor

Solder TIM var ju också en riktigt STOR NYHET, något Intel undvikit så länge som möjligt på K cpu:erna trotts att alla kunder bönat och bett om det i åratal. Detta visar att Intel ger absolut inget extra till sina kunder om de inte tvingas via konkurrens.

Den tekniska milstolpen 5GHz hade de nu äntligen uppnått med pompa o ståt, han glömde dock att säga att med Solder TIM kunde de uppnått 5GHz redan på i7-4770K.

Jag riktigt ryser när jag tänker efter hur cpu marknaden hade sett ut idag om AMD inte släppt Ryzen.

Hoppas AMD nu tar chansen att ge Intel ett rent helvete med Zen2, typ 12 kärnor med 24 trådar borde vara en bra start eller gå direkt mot strupen med 16 kärnor och 32 trådar.

Tycker du det är värt priset?!
https://farm2.staticflickr.com/1904/45183479601_19fbd50953_o.jpg
Säger bara en sak, VÄNTA PÅ ZEN 2, ge inte Intel nöjet att skinna dig.

Vad billigt det blivit med "superduper delux", 6000kr är halva priset mot vad konsumentflaggskeppen kostade för ett par år sedan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Doctor9:

om jag köper en i9-9900k skulle den vara bättre än i7-9700K på spel ?
tanken är att jag ska köpa en rtx 2080 ti till också

En gissning i detta läge, men jag är rätt övertygad att sett till spelprestanda kommer det inte finnas någon relevant skillnad mellan i7-9700K och i9-9900K.

Tvärt om kan det faktiskt vara en nackdel med SMT i spel förutsatt att CPUn redan har så pass många CPU-trådar att spelmotorn ändå inte kan göra något vettigt med fler. Sättet SMT delar CPU-resurser kan ha en negativ påverkan på lägsta FPS.

Finns mätningar på i7-6900K och R7-1800X som just visar på en svag negativ effekt av SMT. Att detta händer vid just 8C kan nog både vara slumpen (för i alla fall vid 4C är SMT normalt en fördel även i spel), men kan också vara en effekt av att XBoxOne och PS4 båda har 8 kärnor (varav 7 st kan användas av spel).

SMT är däremot en klar fördel om man gör saker på som verkligen kan dra nytta av alla trådar, framförallt om det man gör använder väldigt stora mängder RAM då SMT är en väldigt bra teknik för att kunna göra något vettigt när man får cache-missar i CPUn!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Vad billigt det blivit med "superduper delux", 6000kr är halva priset mot vad konsumentflaggskeppen kostade för ett par år sedan.

Jaså? Vilka tänker du på då? X-serien går som entusiast, du tror väl inte dom försvinner? Känns skönt att köpa gammal tech med 2 extra cores för premiumpris.

Klassiska blindheten. "Här får ni mer än förut, men samtidigt ökar vi priserna med 50%"

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Tror ni man kan förvänta sig ett litet prisdyk på gen 8 (8700k främst i åtanke) under svarta fredagen?

Inte omöjligt, men då är det frågan från vilken nivå, eftersom priset troligen kommer fortsätta stiga pga Intels kapacitetsproblem.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon272493:

"Priset för 9900K är 488 dollar"

Vet Sweclockers redaktion om att priset är (USD 1K) (alltså om man köper 1000 stycken processorer).

Inet har redan lagt upp 9900K för 6500kr.

Det bådar inte gott när till och med Sweclcokers redaktion faller för Intels ljugande PR-stunt alltså.... (USD 1K = if you order 1000 processors). Intel gjorde samma sak med den 8:e generationen.

PLUS att Intel lanserar processorer med hårdvarusäkerhetshål. Detta är andra gången de medvetet lanserar produkter som är osäkra. De gjorda samma sak med Coffee Lake (de visste om säkerhetshålen flera månader i förväg).

Ska bli intressant och se vilka tech webbsidor som tar upp säkerhetshålen i dessa nya processorer. Köper man Intel i dagens läge så har man inte säkerhet som prioritering, den saken är klart i allaf all...

Historiskt så har det "recommended customer price" som Intel listar på sin ARK sidan i praktiken även varit det pris som t.ex. Amazon och liknande sålt till slutkund. D.v.s. det verkar inte vara priset Intel tar av sina direkta kunder, för ingen lär sälja vidare med noll marginal. Är exakt den slutsatsen som man drar i t.ex. denna artikel.

Angående det där med säkerhetshål. Vilket CPU ska man då köpa? Framförallt då Spectre variant 1 seglat upp som den av sårbarheterna som i praktiken är värst. Den sårbarheten drabbar precis alla high-end CPU-modeller och så här långt har ingen ens presenterat ett förslag på hur man ska kunna lösa denna sårbarhet i kisel

Se denna video för en lysande beskrivning av aktuellt läge kring Spectre/Meltdown

Snabbaste CPU den paranoide kan komma över idag är ARM Cortex A55, finns ingen snabbare CPU som är immun mot Spectre variant 1 (den är immun mot alla varianter). Denna modell är immun då den inte använder sig av out-of-order execution

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Som jag förstått det är det bara tre modeller som lanseras nu, resten av 9000-serien släpps i Q1. D.v.s. precis samma modell man använde för 8000-serien.

Är tydligt 9,13 USD/SEK just nu. Priserna man sett från svenska handlare verkar inte riktigt vara det förväntade...

i7-9700K borde ligga på ~385 * 9,13 * 1,25 = ~4400 kr (listades tydligen för 5200 kr) medan i9-9900K då borde hamna på 5700 kr.

Få se var priser hamnar på när produkterna verkligen släpps.

nej....då fanns det:
8700
8700k
8600
8600k
8350k (som jag köpte direkt)
8100

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

@RPGWiZaRD: Borde inte lödd IHS kunna jämföras med delid?

Stämmer min teori i praktiken så är skillnaden hela 20c på 8700k (se video), vilket isf kommer öka OC möjligheten på nya serien rätt så kraftigt

https://www.youtube.com/watch?v=8l77SFOErjw

Det är ju inte alltid temperaturen som är problemet heller. Själv har man en 8600K med kylning som tillåter upp till ca 1.33~1.34v max (sommartid) för godtagbar temperatur (icke deliddad) men core 3 eller var det 4 som kraschar betydligt enklare än de andra kärnorna, kör med 1.31v för att få stabilt i 4.75GHz t.o.m. stänger jag av kärnor kommer jag ju enkelt några hundra extra. Ska man ha "problembarnskärnan" stabil så är det hopplöst vad gäller klockfrekvens vs spänning då inte ens 1.37v räcker för 4.9GHz stabilt.

Sen har ju dessa processorer (9900K/9700K) 2 kärnor mera som också ökar osäkerheten vad gäller klockfrekvens / spänningskalning, desto flera kärnor desto större chans att man får dålig klockfrekvens vs spänning skalning.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dual-Tjur:

nej....då fanns det:
8700
8700k
8600
8600k
8350k (som jag köpte direkt)
8100

Där ser man!

Då kanske det bara handlar om att man prioriterar toppmodellerna då man redan kör fabrikerna på max.

Fast få se om det kommer gå att få tag i något alls, har väntat rätt länge på att köpa en ny NUC (den med i7-8559U i sig). Den modeller börja säljas i USA under augusti (och finns de som faktiskt lyckats köpa den). Här i Svedala har datumet flyttats fram åtskilliga gånger (mitten av oktober nu...).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Jaså? Vilka tänker du på då? X-serien går som entusiast, du tror väl inte dom försvinner? Känns skönt att köpa gammal tech med 2 extra cores för premiumpris.

Klassiska blindheten. "Här får ni mer än förut, men samtidigt ökar vi priserna med 50%"

Vart skrev jag att X-serien försvinner? Så länge X-serien finns kommer i9-9900k aldrig vara någon "super duper deluxe"-modell, talar man om den som sådan så ligger prisnivån helt plötsligt mycket lägre än tidigare.

Eller just det, glömmer att det är Sweclockers. Allt som har med Intel eller Nvidia att göra måste dränkas i gnäll om priser, oavsett om konkurrensen inte är bättre på något plan.

Permalänk
Medlem

Från i7-2600k till i9-9900k.

Får se om det blir någon skillnad xD

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burn_OG:

Nä de tror jag inte. Kör på din 2600k 5 år till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Historiskt så har det "recommended customer price" som Intel listar på sin ARK sidan i praktiken även varit det pris som t.ex. Amazon och liknande sålt till slutkund. D.v.s. det verkar inte vara priset Intel tar av sina direkta kunder, för ingen lär sälja vidare med noll marginal. Är exakt den slutsatsen som man drar i t.ex. denna artikel.

Angående det där med säkerhetshål. Vilket CPU ska man då köpa? Framförallt då Spectre variant 1 seglat upp som den av sårbarheterna som i praktiken är värst. Den sårbarheten drabbar precis alla high-end CPU-modeller och så här långt har ingen ens presenterat ett förslag på hur man ska kunna lösa denna sårbarhet i kisel

Se denna video för en lysande beskrivning av aktuellt läge kring Spectre/Meltdown

Snabbaste CPU den paranoide kan komma över idag är ARM Cortex A55, finns ingen snabbare CPU som är immun mot Spectre variant 1 (den är immun mot alla varianter). Denna modell är immun då den inte använder sig av out-of-order execution

Vilken AMD Ryzen processor som helst. Om Sweclockers inte tar upp att 9:e generationen har en massa säkerhetshål så kommer jag bojkotta Sweclockers i all evighet och även ta bort vitlistningen i uBlock Origin. Det är ju som att en biltillverkare säljer bilar med trasiga bromsar och att biltillverkaren inte säger det till kunden.

Vad har hänt med Sweclockers förresten? Förut var det recenssioner och nyheter. Nu är hälften av alla artiklar sponsrade annonser, "tävlingar" eller quiz. Den andra hälften är clickbait och direktöversatta artiklar med en massa svengelska.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Där ser man!

Då kanske det bara handlar om att man prioriterar toppmodellerna då man redan kör fabrikerna på max.

Fast få se om det kommer gå att få tag i något alls, har väntat rätt länge på att köpa en ny NUC (den med i7-8559U i sig). Den modeller börja säljas i USA under augusti (och finns de som faktiskt lyckats köpa den). Här i Svedala har datumet flyttats fram åtskilliga gånger (mitten av oktober nu...).

Det kom senare många andra varianter, det står där i listan men jag tror inte intel gör det med 9 serien. (eller vill de ha ihs på alla?, knappast).

De är säkert bara prestige. De ville nog skapa överklockningsmonster, och känna sig som kungar på tronen igen.
Få se dock om det blir bara en papperslansering.

Permalänk
Medlem

Hujeda mig. Tänk när 2600k kostade ca 2500kr, 8GB ram 400kr. Those were the times...

Nåja, blir kanske att fynda en begagnad 8 gen maskin då många verkar vilja förboka...

Skrivet av anon272493:

Vad har hänt med Sweclockers förresten? Förut var det recenssioner och nyheter. Nu är hälften av alla artiklar sponsrade annonser, "tävlingar" eller quiz. Den andra hälften är clickbait och direktöversatta artiklar med en massa svengelska.

Jag håller med till viss del, men är här mest för communityn, nyhetssidan och recensionerna är ganska ointressanta när man jämför med andra.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon272493:

Vilken AMD Ryzen processor som helst. Om Sweclockers inte tar upp att 9:e generationen har en massa säkerhetshål så kommer jag bojkotta Sweclockers i all evighet och även ta bort vitlistningen i uBlock Origin. Det är ju som att en biltillverkare säljer bilar med trasiga bromsar och att biltillverkaren inte säger det till kunden.

Enligt detta så ska det faktiskt finnas visst hårdvaruskydd i 9:e generationen:

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/spectre-and-me...

"With the release of the 9th gen CPUs, hardware protection for the L1 Terminal Fault and Meltdown V3 vulnerabilities has been added, but the other vulnerabilities still require software and microcode protection."

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

25 minuters lång Intervju med Anand Srivatsa

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon272493:

Kolla videon jag länkade!

Förklara sedan hur AMD Ryzen är ett relevant alternativ då Googles Project Zero ser Meltdown som ett icke-problem i detta läge då den kan patchas till 100 % i OS och det har aldrig varit en relevant attackvektor på ett typiskt desktop-system.

Ryzen är mottaglig för Spectre variant 1 och 2, just för variant 1 är det inte heller några problem att hitta fungerande PoC för de flesta CPU-modeller, inklusive Ryzen. Spectre variant 2 har precis som Meltdown inte varit en relevant attack-vektor på desktop, men det är tyvärr variant 1

Om det @backfeed länkar stämmer är ju Meltdown löst i HW. Trodde det bara gällde Whiskey Lake, men trevligt om det även gäller desktop 9000-serien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Knäpp segmentering att plocka bort HT på i7:or, förmodligen absurda prislappar och nog verkligen det sista de kan kräma ur nuvarande arkitektur så efter detta blir det nog eld i byxorna att få ordning på skutan. Detta var varför Intel inste släppte en 8 core som svar till Ryzen utan kom ed en 6 core. De var tvugna att ha en sista modell att kunna släppa för att dra ut på tiden. Annars hade de inte haft något alls att släppa nu.

Lagom schizofrent också att säga "Världens bästa spel CPU" då de vet att deras enkeltrådade prestanda är vad de har som fjäder i hatten (även om den krympt). Ja, med fåtrådat och maxboost så går det snabbt för en himla massa pengar på kärnor man då inte använder. I de fall där dessa extra kärnor faktiskt används så levererar konkurenterna istället bra mycket mer prestanda för pengarna.

Så upplägget verkar vara, titta här vi har massa kärnor precis som AMD (ignorera att faktiskt testa dem och jämföra prestanda per krona dock), kolla nu vad fort det går att spela spel som inte använder dem alla. Konstigt för ett företag som så länge försökte förklara för oss att kärnor inte behövdes.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

5.3Ghz på alla kärnor med 1.4V på Vcore på vatten. Ganska imponerande.

https://www.reddit.com/r/intel/comments/9mgs1z/intel_core_i99...

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

5.3Ghz på alla kärnor med 1.4V på Vcore på vatten. Ganska imponerande.

https://www.reddit.com/r/intel/comments/9mgs1z/intel_core_i99...

Hur fick de sin/sina cpu:er? Hur stort urval hade de att testa med?
Nog rätt safe att anta att gemene man som köper denna CPU inte kommer kunna förvänta sig i närheten av detta.

Jag önskar bara man kunde få se vad man faktiskt kan förvänta sig. Inte crap som "kolla vår coola nya 28-core CPU som kör 5GHz på alla kärnor och komemr släppas till konsumeter". Kan de inte låta bli att behandla konsumenter som idioter och köra med lite öppna kort.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Hur fick de sin/sina cpu:er? Hur stort urval hade de att testa med?
Nog rätt safe att anta att gemene man som köper denna CPU inte kommer kunna förvänta sig i närheten av detta.

https://www.youtube.com/watch?v=pl0we6-ZiQY

Jag önskar bara man kunde få se vad man faktiskt kan förvänta sig. Inte crap som "kolla vår coola nya 28-core CPU som kör 5GHz på alla kärnor och komemr släppas till konsumeter". Kan de inte låta bli att behandla konsumenter som idioter och köra med lite öppna kort.

Att reviewers får golden samples är väl knappast någon nyhet eller unikt för just Intel.Jag misstänker att de flesta är införstådda att prestanda varierar. Det är ju inte så att Dell skickar iväg en skärm som inte klarar att överklockar till deras OC värde osv.

Det står till och med i artikeln att de har flera chip och på ett av de kom de upp i de här resultaten.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burn_OG:

håll i dig, nu jävlar blir det åka av!

Visa signatur

^^^
@¿@
o