Får inte rätt skärmupplösning efter byte av moderkort och CPU

Permalänk

Får inte rätt skärmupplösning efter byte av moderkort och CPU

Tjena,
jag har en 32 tum AOC skärm som stöder 2560x1440 upplösning via Displayport.
Detta har fungerat helt smärtfritt fram tills idag då jag uppdatera moderkort & CPU från AMD till intel.
Nu får jag bara ut 1920x1080 som MAX, med den upplösningen så ser allt oskarpt och flötigt ut.
jag har testat allt... Avinstallera grafikkorts drivrutiner, windows update, testat olika displayport men inget gör så
att min datorn känner av skärmen att den KAN köra 2560x1440, google ger inte mycket när jag söker på mitt problem eller
skärm modellen.. Någon Guru här som vet? Enda jag har kvar att testa är att installera om windows (men det är jag inte jätte sugen på att göra i skrivande stund..)

bifogar lite bilder

Speccy:

UPDATE:
Glömde tillägga att grafikkortet har inte uppdateras så detta användes förut när allt fungerade som det skulle

Förtydligade rubriken från "2560x1440 HJÄLP?!"/Thomas Y
Visa signatur

Stay Hungry, Stay Foolish - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Normalt sätt brukar man alltid behöva ominstallera Windows efter byte av moderkort då man kan få diverse udda problem som kanske inte alltid visar sig direkt så det är bara att installera om så är säkerligen problemet löst.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Modell? Låter ju verkligen som ett drivrutinsproblem..

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet jag inte vad du har bytt från och vad du har bytt till i hårdvaruväg.
Men byter du chipset så är det i högsta grad rekommenderat att installera om Windwows. Så har det alltid varit. På senare år får man ofta systemen att funka ändå, men inte sällan med ganska jobbiga fel. Och har du bytt från AMD till Intel så har du absolut bytt chipset hehe.

Så det låter väl ganska rimligt att det är dags att ge sig på ominstallationen av windows ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tack för svaren, får sätta mig och installera om allt från början då
Konstigt bara att de e just en sån sak som skärmen som ska krångla..

Visa signatur

Stay Hungry, Stay Foolish - Steve Jobs

Permalänk

Tack alla som svarade mig,
denna historian blev mycket längre än jag kunnat tro..
För en halvtimma sedan "löste jag problemet"..
installerade om windows, funkade inte, testade olika windows versioner, samma.
Bytte grafikkort, funkade inte, testade en hdmi sladd, DÅ fick jag ut 2560x1440, konstigt för överralt jag googlat så har alla skrivit som svar att hdmi endast klarar att pusha ut 1080p ...
jag fastställer nu att antigen 1. min displayport på gpu är defekt eller 2. att min displayport kabel är defekt. Jag tänker nu så här. jag skiter i displayport och skaffar en DVI kabel istället? Den skall klara 2560x1440 samt 144hz, korrekt?

Visa signatur

Stay Hungry, Stay Foolish - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@PhilipNordvart: Googlade och fick fram det här "Anyways, 144hz and 2560x1440 is beyond the capabilities of Dual Link DVI. You will need to use your HDMI. As the card supports HDMI 2.0. HDMI 2.0 is capable of a maximum 144hz refresh rate at 2560x1440."

Har kortet HDMI 2.0 så bör du kunna köra på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Normalt sätt brukar man alltid behöva ominstallera Windows efter byte av moderkort då man kan få diverse udda problem som kanske inte alltid visar sig direkt så det är bara att installera om så är säkerligen problemet löst.

Normalt brukar man behöva ominstallera men byter du moderkort/cpu och minnen men kör man med samma " Windows 10 installation " som innan så fixar Windows 10 det själv när man startar datorn, har 3 datorer som gjort det på och de funkar än. Sambons går bra än från 3 olika moderkort och processorer med samma installation. Windows 7 var dock värre som kunde blå skärma och mycket annat

Permalänk
Bildexpert 📺

Det här ett sådant där tillfälle där uppgift om vilken skärm man kör och vilket grafikkort som används är avgörande för att reda ut problemen!