Stiligare vattenkylning med akrylrör – Frida visar hur det går till

Permalänk
Medlem

Vackert och bra guide.

Någon som vet cirkapris för att vattenkyla CPU:n?

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vince_G:

Vackert och bra guide.

Någon som vet cirkapris för att vattenkyla CPU:n?

Hela grejen med custom-loopar är att du kan välja och anpassa komponenter precis hur du vill ha det, men det är i regel dyrare än färdiga lösningar. För att ge ett exempel har du här ett kit med det du behöver*, pris: 2800 kr. Det finns billigare lösningar, exempelvis att hitta billiga komponenter på AliExpress/Amazon och hoppas att de håller/presterar, och det finns dyrare lösningar. Jag skulle nog inte säga att det är en budgethobby precis, särskilt om man nyktert jämför med att en stor fin luftkylare kostar nånstans 500 - 1000 kr, och ger i princip samma prestanda. Men jag skulle tippa på att de flesta som ger sig på detta skulle hålla med om att det inte finns några genvägar till en såhär läcker dator (obs! inte en dator som läcker).

(* lite extra komponenter för att lättare tömma systemet, en kran, lite extra kopplingar och slang är alltid bra att ha)

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Hela grejen med custom-loopar är att du kan välja och anpassa komponenter precis hur du vill ha det, men det är i regel dyrare än färdiga lösningar. För att ge ett exempel har du här ett kit med det du behöver*, pris: 2800 kr. Det finns billigare lösningar, exempelvis att hitta billiga komponenter på AliExpress/Amazon och hoppas att de håller/presterar, och det finns dyrare lösningar. Jag skulle nog inte säga att det är en budgethobby precis, särskilt om man nyktert jämför med att en stor fin luftkylare kostar nånstans 500 - 1000 kr, och ger i princip samma prestanda. Men jag skulle tippa på att de flesta som ger sig på detta skulle hålla med om att det inte finns några genvägar till en såhär läcker dator (obs! inte en dator som läcker).

(* lite extra komponenter för att lättare tömma systemet, en kran, lite extra kopplingar och slang är alltid bra att ha)

Ok tack, kan se väldigt nice ut om man gör det bra. Hade nog inte vågat köra budget när det gäller vatten i datorn. Men verkar ju vara minst 3000 kr.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Frida. Jag har aldrig befattat mig med vattenkylning som inte är färdiga system.
Så det var kul och informativt. Att det var på svenska på vårt favoritforum är fin bonus.

Hoppas du får många fler tillfälle att visa/lära oss.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Super smidig guide, intressant där med 45 graders filade ändar på rören för vad jag förmodar är bästa möjliga anslutning?

En liten fundering som slår mig då jag jobbar en del med rörmockeri är luften i vattnet, nyttjar man en luftnippel för att få ur detta eller hur löser man det :)?

Med de vänligaste utav hälsningar

Sten Sture den Store!

Permalänk
Inaktiv

Alltid glad att se kvinnor komma in i en mansdominerad branch!

Det är jävligt kul att Frida är så duktig, pedagogisk och lugn! Mer sådant här och hoppas det öppnar upp för mer jämlikare samhälle och mer kvinnor som intresserar sig för teknik, IT mm än smink, kläder och dylik!

Permalänk
Medlem

Sämst video, blir ju sugen på att fixa vattenkylning nu men har inte råd 🤣

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk

Najs! Tyckte om de förra looparna så detta var ett välkommet återseende. Hade varit jävligt kul o se er satsa på fler guider kring vattenkylning.

Det blir nog ingen direkt konkurrens med JayzTwoCents men det finns alltid folk som uppskattar Svenska kunskapskällor.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

*tråd lätt rensad*

Det är såklart tillåtet att komma med kritik, även om vi föredrar konstruktiv kritik (om man vill hjälpa till att förändra något).
Det som inte är tillåtet är personangrepp och andra otrevliga saker mot forumets medlemmar

Nja, det stämmer inte... Det finns kommentarer som tas bort för att dom enbart är negativa.
Ni ställer krav på att negativa kommentarer ska vara konstruktiva, men inte samma sak när det possitiva kommentare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stora Sture:

Super smidig guide, intressant där med 45 graders filade ändar på rören för vad jag förmodar är bästa möjliga anslutning?

En liten fundering som slår mig då jag jobbar en del med rörmockeri är luften i vattnet, nyttjar man en luftnippel för att få ur detta eller hur löser man det :)?

Med de vänligaste utav hälsningar

Sten Sture den Store!

Det är inte 45graders flänsen som tätar, nerfilningen är för att det skall vara lättare att få röret genom o-ringarna utan att skada dom.
Luftningen sköter sig själv i och med reservoaren, bara hålla koll på nivån så ingen ny luft kommer in i loopen.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Kul att se! Förhoppningsvis får det fler att börja intressera sig för vattenkylning. Har själv bara tittat åt "andra sidan" utan att köpt något. Oavsett så ser det ut som ett kul projekt!

Permalänk
Medlem

Skulle haft den här uppe för 2 månader sen så hade jag nog skippat aio kylningen av cpu och kört på akryl/petg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Nja, det stämmer inte... Det finns kommentarer som tas bort för att dom enbart är negativa.
Ni ställer krav på att negativa kommentarer ska vara konstruktiva, men inte samma sak när det possitiva kommentare.

Finns det så mycket att utveckla på "bra gjort"?
Det är skillnad på "dåligt" och "Det här var inte bra, detta här var vad jag tyckte kunde förbättras (en eller flera anledningar)"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Vince_G:

Vackert och bra guide.

Någon som vet cirkapris för att vattenkyla CPU:n?

Kollade inte om du fått svar redan. Men på ex inet.se säljer de färdiga kit med allt som behövs för att bygga ihop vattenkylning till Cpu (och gpu i vissa paket) de börjar på 1599kr. https://www.inet.se/kategori/683/kit
Nöjer du dig med en helt sluten vattenkylare går det köpa enklare sådana för under 500kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lobocut:

Nja, det stämmer inte... Det finns kommentarer som tas bort för att dom enbart är negativa.
Ni ställer krav på att negativa kommentarer ska vara konstruktiva, men inte samma sak när det possitiva kommentare.

Det finns inga kommentarer som tagits bort för att de enbart är negativa, jag vet inte vart du fått detta ifrån.
De kommentarer som tagits bort har varit relaterade till det Jacob skrev samt rena personangrepp, precis som jag skrev i min rensningskommentar

Vill man diskutera detta vidare går det bra att skicka ett kontaktmeddelande

Nu åter till topic

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kör alltid luft men var sugen på ett värmepaket eller liten kylare från en bil förut men det sket jag i då jag inte gillar att ha vatten i el som står på 24/7. Visst skulle man kunna dränka mobot/diverse kort i gummi färg men det kändes lite överdrivet. Däremot funkar gummifärg bra att täta det mesta mot väta.

Nördar och tjejer vad ska man säga 😂.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Entusiast

Bra video! Kör hårt Frida

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Kan knappast bli värre...

Det kan alltid bli värre..de kan sätta in jazz som bakgrundsmusik--

Bra video Swec! Kvalité som vanligt

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kollade inte om du fått svar redan. Men på ex inet.se säljer de färdiga kit med allt som behövs för att bygga ihop vattenkylning till Cpu (och gpu i vissa paket) de börjar på 1599kr. https://www.inet.se/kategori/683/kit
Nöjer du dig med en helt sluten vattenkylare går det köpa enklare sådana för under 500kr.

Aa fått bra svar. Men stort tack för länken, typ sådant jag nog skulle vart intresserad utav.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

När blir det guide på riktiga kopparrör?:D

Ingen video, men väl en byggtråd! (Jag har för mig att Frida hade en video med obehandlade kopparrör? Jag kanske blandat ihop det med någon annan.)

Skrivet av Vince_G:

Vackert och bra guide.

Någon som vet cirkapris för att vattenkyla CPU:n?

Som @kirayatail och @jOnÄTÄn redan skrivit, behöver det inte kosta skjortan, men det blir ändå dyrare än luft eller AIO. Vad jag kan se är Inets alla kit baserade på koppar komponenter. Något att se upp med om man beställer från eBay (Kina) är att många billiga kit har komponenter i aluminium, vilket är helt OK i sig, men om man skall bygga vidare sedan, så måste man tänka på att inte blanda aluminium och koppar.

Man ger sig på kustum loop för att man tycker om att pilla. När "bygga en dator själv" inte räcker.
Ju mer avancerad lösning, destu dyrare blir den.
Själv har jag två datorer med kromade kopparrör. Den senare kostade bara vattenkylnings komponenterna över 8000kr.
Jag kunde ha köpt en tornkylare för 400 istället. Och grafikkortet hade varit en tusenlapp billigare, om jag köpt en med vanlig kylare.
Totalt kostade kylningslösningen mig över 10k. Men jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt.

När det kommer till folks rädsla för läckor, påstår jag att det är mindre risk med rör, än med slang.
Risken är minimal i båda fallen, om man byggt noggrant.

Annars tycker jag fokus flyttats för mycket från topic till presentatörens prestation.
Jag tycker Frida gjorde ett utmärkt jobb och på ett intressant ämne.
Många fler skulle nog vilja göra byggen, men vet inte hur.
Tillräckligt mycket sådana här videos och det lossar alltid för någon.
BRA JOBBAT!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Bra video! Instämmer att en videoguide för kopparrör och förkromade kopparrör hade vart intressant

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jättebra tydlig och saklig guide.
Har väl klivit ned i de flesta fallgroparna som omnämns :-).

@Zoyadog Vill som andra se hur man bygger med koppar/ rostfritt eller liknande rör (har en gång missat att fläktarna var avstängda så rören blev så passa varma att de deformerades vid kopplingarna med lekage som följd samt att göra om alla rören igen. Detta borde man slippa med metallrör).

En fråga hur känsligt är det med tryckfall och 90 graders kopplingar? I dagsläget har jag minimalt med med 90 graders kopplingar och i stället lagt väldigt mycket tid på att böja PETG rör men min oro kanske är överdriven?

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem

@AndersL: Nu heter jag inte Frida, men jag kanske kan få svara i alla fall?
Varje 90 graders böj, bromsar flödet. Två 45 graders ihopsatta så det blir 90 grader, ger en mycket följsammare radie för vätskan.
Om man bygger med rör och väljer att bocka, bör man försöka bocka alla böjar, om möjligt. En radie på 3-5cm bromsar knappt flödet alls.
Givetvis beror det ytters på vad man har som driver runt vätskan. En D5 pump klarar att driva runt vätskan i en loop med bara 90 graders vinklar (Inga böjar) med CPU, GPU och ett par radiatorer i loopen. Men man ser stor skillnad i flödet om man lägger ner lite möda på det.

Jag har sett nästan stiltje i reservoaren, och full tornado, med samma komponenter, bara annan dragning och minska alla svängar vätskan måste ta.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv

Gillar hur Frida är en cool nörd. Sådan som jag kan önska att jag var. Men jag är bara en filthy casual.

Permalänk
Medlem

Så dålig nivå på flera kommentarer här ändå. Pinsamt att läsa.

@Zoyadog, fantastiskt bra! Fortsätt gärna spinna vidare på samma huvudtema och fundera även på att göra något som introducerar nybörjare till ämnet också!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Gillar hur Frida är en cool nörd. Sådan som jag kan önska att jag var. Men jag är bara en filthy casual.

Är du missnöjd med dig själv, så är det bara du som kan förändra det till det positiva.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Bara fortsätta att nöta framför kameran. De första gångerna är alltid nervöst som du kan skratta åt ett år senare!

Till slut lossnar det där du går från att fokusera på, "oh shit, jag är framför kameran" till att fokusera på, "idag ska vi ta en titt på blabla".

Övning ger färdighet vilket gäller alla, även alla dagens framgångsrika YouTubers som också en gång i tiden var "nervösa kameravrak".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Tack då har inte allt jobb med att bocka rör för 3st raditorer,cpu, gpu och vrm block varit helt i onödan :-). Finns det tryckmätare att just för detta ändamålet?

Permalänk
Medlem

Ni nämnde inte vilken typ av vatten som användes till vattenkylningen. Tar folk kranvatten så kanske det inte blir så bra.

Permalänk
Medlem

@AndersL: Vad du möjligen vill ha, är en flödesmätare.
En D5 klarar av 3.5m stigning på vattnet. Det motsvarar ungefär en 1/3 bar.
Det är inte så mycket att mäta på. (10.33m är 1 bar.)
Skulle du trycka upp vattnet 3.5m, har du inget flöde alls kvar.
Trycket i systemet är i princip helt ointressant. Det som kyler dina komponenter, är att ett medium flödar över dem och sedan igenom kylare för att göra sig av med energin, för att kunna hämta mera.
Det som ÄR intressant, är flödet. Eller snarare att du har ett flöde. Det behöver inte vara jätte högt för att det skall fungera.

Du behöver ingen mätare för att se att du har ett flöde.
Så här har jag löst visningen av flöde i mitt senaste bygge.
(Skit i RGB blinket och spana in reservoaren. Du kan ana att flödet är ganska OK! )

Det sitter ett 50mm långt plexi rör ner från botten och riktar retur vattnet rakt upp, får det att storma lite i reservoaren.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!