En dator för streaming och en för gaming

Permalänk
Medlem

En dator för streaming och en för gaming

Hej!

Har vart sugen på att börja streama på twitch, testade med min nuvarande burk men cpu:n fick jobba till 100%. Så det jag nu tänker är att köpa en till dator och använda min nuvarande burk enbart för obs.

Detta är min nuvarande dator

https://imgur.com/a/VvL4vTf

Det jag skulle vilja veta är om denna räcker för att enbart ta hand om obs/sändningen istället för både spel och obs. Om jag även förstått detta rätt så behöver då denna dator inte grafikkortet?

Min plan är nämligen då att flytta över det grafikkortet till den nya istället då jag anser att den gott å väl räcker för mig samt att jag kan kräma på lite mer på dem andra delarna i den nya.

Då jag rent ut sagt är hjärnskadad när det kommer till vad som är bra tillsammans och vad som man bara måste ha i en dator så önskar jag tips på ett bygge. Min budget för datorn ligger på runt 15- 17 000 kr.

Tack på förhand

Allt gott

//Googlade

Permalänk
Medlem

För 15-17tkr borde du få en dator som orkar både spela och streama om du inte behöver köpa nytt grafikkort och kringutrustning. Just sayin'.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc: Ja säkert, men tänkte att det kan va skönt låta min speldator vara och köra obs på den andra nu när jag ändå har möjlighet till det Och samtidigt ha en riktigt vass dator!

Permalänk
Avstängd

Här har du. Du kan enkelt streama och spela på denna samtidigt. Du skulle kunna sälja din nuvarande dator medan du kan få ett okej pris för den. Så kan du köpa en extra skärm eller nåt med de pengarna kan vara rätt najs när man streamar.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Skrivet av tilted0113:

Här har du. Du kan enkelt streama och spela på denna samtidigt. Du skulle kunna sälja din nuvarande dator medan du kan få ett okej pris för den. Så kan du köpa en extra skärm eller nåt med de pengarna kan vara rätt najs när man streamar.

https://komponentkoll.se/bild/kIRRb.png

Du kan välja en Ryzen 5 2600X och spara några hundra på det.
Har nyligen uppgraderat till den själv, och streamen flyter som en dröm.

Dock fungerar inte RGB på stock kylaren

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Här har du. Du kan enkelt streama och spela på denna samtidigt. Du skulle kunna sälja din nuvarande dator medan du kan få ett okej pris för den. Så kan du köpa en extra skärm eller nåt med de pengarna kan vara rätt najs när man streamar.

https://komponentkoll.se/bild/kIRRb.png

Säg att jag skulle köra med en dator istället och vill lägga 22 tkr istället då. Vad ska man köra på då? Som jag har förstått det så är ju amd processor bästa för att streama.

AMD Ryzen Threadripper 1950X processor lockar ju en haha.

Kom ihåg att jag är värdelös på delar och vad som passar med vad för att undvika flaskhals osv. Vad hade du använt om du hade 22 tkr att lägga på enbart dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av badshroud:

Du kan välja en Ryzen 5 2600X och spara några hundra på det.
Har nyligen uppgraderat till den själv, och streamen flyter som en dröm.

Dock fungerar inte RGB på stock kylaren

Ryzen 5 2600X är väl inte det optimala valet just med tanke på att killen ska streama? Då blir ett par extra CPU-kärnor som i Ryzen 7 2700X lätt värt de extra hundríngarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av googlade:

AMD Ryzen Threadripper 1950X processor lockar ju en haha.
Skickades från m.sweclockers.com

Skippa. Arkitekturen på Threadripper gör att den inte presterar särskilt bra i spel jämfört med en Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Skippa. Arkitekturen på Threadripper gör att den inte presterar särskilt bra i spel jämfört med en Ryzen.

Okej, ja jag kollar bara priset å tänker att det ska va starkare och bättre. Den nivån ligger jag på med kunskap angående allt det här...

Tänkte köpa en dator från inet så dem får även bygga ihop den. Kostar väl 600 kr. Vad hade vart optimalt att köpa för 22 tkr då? (Montering inräknat i priset)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av googlade:

Okej, ja jag kollar bara priset å tänker att det ska va starkare och bättre. Den nivån ligger jag på med kunskap angående allt det här...

Tänkte köpa en dator från inet så dem får även bygga ihop den. Kostar väl 600 kr. Vad hade vart optimalt att köpa för 22 tkr då? (Montering inräknat i priset)

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för skärmar idag? För de pengarna kan det vara värt att kolla över sin kringutrustning. Det är ändå skärmen som du tittar på när du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad har du för skärmar idag? För de pengarna kan det vara värt att kolla över sin kringutrustning. Det är ändå skärmen som du tittar på när du spelar.

Sitter på en AOC 27 tum 144 hz skärm och den är jag riktigt nöjd med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av googlade:

Sitter på en AOC 27 tum 144 hz skärm och den är jag riktigt nöjd med

Skickades från m.sweclockers.com

Upplösning?

Vilka spel ska du streama?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Upplösning?

Vilka spel ska du streama?

1920x1080, 1 ms svarstid.

Lirar mest fps, black ops 4, bf5, PUBG

Skickades från m.sweclockers.com