Google Pay på väg till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme gaming:

Jag har genomfört ca 6 köp med Google Pay sedan lanseringen
(med Nordea) och jag har kommit på att man kan utföra köp med en låst mobil fast enbart med lägre summor. Detta känns lite osäkert. Finns det något sätt att tvinga autentisering Innan köp t.ex med fingeravtryck?

Skickades från m.sweclockers.com

Är de belopp under 200:- du snackar om? Det är precis som med kortet, dessa regelverk bestämmer bankinspektionen för regelverken och i Sverige så går dem under magnetremsan.

Belopp under 200:- är banken ansvariga för obehöriga köp som inte verifieras med ID, eller med någon annan verifikations metoder som är godkända och accepterad av banken.

Belopp över 200:- är butiken ansvariga för obehöriga köp då ingår det inte i bankgarantin och då kommer butiken att få stå smällen om de är så de inte verifiera dig med ett giltigt köp.

Men däremot kan Sverige om de vill acceptera upp till €40 eller motsvarade belopp i landet valuta vilket är max accepstans inom Europiska unionen bank lagar, men Sverige har valt 200 SEK vilket är samma som magnetremsan och har funnits där långt innan vi ens införde chip metoden på kortet.

Därför kan ICA ha 250:- i sina egna butiker det är godkänt inom EU, men inte inom Sverige men då står ICA också ansvariga men det är ändå köp inom deras egna butiker, utanför så är reglerna 200.

Storbritannien tror jag har £35

Så tappar du kortet, eller telefonen och folk köper på dig så har du berättiga enligt lag att få igen pengarna förutsatt att du har varit snabb nog och anmäla och spärra ditt kort så fort du upptäcker stölden eller liknade.

Tänk på att konto du har pengarna på måste också vara skyddad enligt bankgarantin, vissa konton är inte det.

Däremot hinner de köpa typ 5 köp på 199:- så de inte behöver verifiera så är det ju nästa 2k, och det kanske inte alltid så kul behöva göra en polisanmälan, kortreklamation på banken, och vänta par dagar på få igen pengarna.

Permalänk

Någon mer som har SEB här och har fått någon information?

Har installerat appen och lagt till mitt Mastercard, men funkar inte för kontaktlös betalning ännu.

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Avstängd

Väntar med spänning! Kommer ta över hela världen..

Permalänk
Medlem

Har precis bytt till Danske och kunde få in mina kort i google pay, har inte provat att använda ännu men Danske verkar anslutna iaf.