Dator till släkting. Runt 14000:-

Permalänk
Medlem

Dator till släkting. Runt 14000:-

Hej

Letar speldator till släkting. Fardigbyggd med OS är ett krav.

Hittade denna. Verkar vara den där jag får mest för pengarna. Vad tror ni. Är det rätt processor med det grafikkortet?

https://www.komplett.se/product/11454/datorer/komplett-pc/kom...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

@jejja: Det är en bra konfig. Tycker du borde köra på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Hej

Hittade denna. Verkar vara den där jag får mest för pengarna. Vad tror ni. Är det rätt processor med det grafikkortet?

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i dagens läge, men har då varit som så att köper man delarna lösa och bygger själv så sparar man några kronor. Kan ju vara värt att kolla upp. Förutsatt att du eller din släkting kan bygga själva då. Eller kanske har någon annan som kan hjälpa.

Huruvida setupen är bra eller dålig kan jag dock inte svara på, jag är totalt ointresserad i hårdvara nuförtiden..

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Inte vidare förtjust i budget-SSDn de kastat i datorn, men ingen dealbreaker.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arvidh:

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i dagens läge, men har då varit som så att köper man delarna lösa och bygger själv så sparar man några kronor. Kan ju vara värt att kolla upp. Förutsatt att du eller din släkting kan bygga själva då. Eller kanske har någon annan som kan hjälpa.

Huruvida setupen är bra eller dålig kan jag dock inte svara på, jag är totalt ointresserad i hårdvara nuförtiden..

Hahaha sköning

Han skriver specifikt "färdigbyggd" och det ända du har att säga är köp datorn i delar..

Ang datorn så hade jag personligen kört på en 8700k och försökt hitta ett paket med ett 1070.

Permalänk
Avstängd

Är det brådskande? Hade nog väntat till Black Friday för att se vad dom säljer för färdigbyggt då. Annars ser datorn du länkade till bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Är det brådskande? Hade nog väntat till Black Friday för att se vad dom säljer för färdigbyggt då. Annars ser datorn du länkade till bra ut.

Nä inte så brottom. Vi väntar på black friday. Men svårt att veta vad som är prisvärt om man inte kollat upp innan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Hej

Kopierar det jag skriv i en annan tråd:

Dumt att göra något såhär tätt inpå Black Friday. Då det är väldigt snarlik prestanda på många komponenter idag så bör man istället försöka fokusera på priset (eller vad som rabatteras).

En bra bas är däremot:
-Valfritt ATX B450-moderkort (dyrare betyder inte nödvändigtvis bättre prestanda)
-Ryzen 2600X, alt. 2600 som du sedan överklockar.
-16GB DDR4 RAM >=3000Mhz
-RTX 2070/GTX 1080/1070Ti (från bäst till "sämst")
-Nätagg >=600W, gärna guldcertifierat från t.ex Be Quiet!, EVGA, Corsair, Seasonic, Fractal Design.
-SSD
-Eventuellt bättre CPU-kylning om 2600X/2600 (t.ex Be Quiet! Pure Rock, 212 Hyper Evo etc) om utrymme finns.

Det är grafikkortet som är viktigast, men finns det utrymme för att välja Ryzen 2700 eller 2700X är förstås dessa bättre. Intel i5-8600K/9600K skulle också kunna vara ett alternativ - men dessa har blivit dyrare på sistone och jag skulle inte rekommendera dessa om det betyder att man då måste köpa ett billigare grafikkort.

Ställen som Inet och Webhallen erbjuder montering (tidigare gratis vid Black Friday) när man plockar ihop delar hos dem. Det kan ju förstås vara så att färdigmonterat från Komplett (eller dylikt) blir billigare ändå - men ofta sparar de in på någonting och kan på så sätt bli bättre om man plockar ihop själv. När jag plockade ihop något likt det som jag skrev ovan blev det 14TKR - dock utan montering och OS - men ändå billigare än Komplett datorn innan rabatten samtidigt som den är bättre.

https://www.inet.se/produkt/b1038334/14-12tkr

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Hahaha sköning

Han skriver specifikt "färdigbyggd" och det ända du har att säga är köp datorn i delar..

Ang datorn så hade jag personligen kört på en 8700k och försökt hitta ett paket med ett 1070.

Kan ju tolkas på mer än ett sätt. Färdigbyggd från butik alt. färdigbyggd direkt till släkting. Det första alternativet är väl sällan bra, eller? Överpriser deluxe.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

Kan ju tolkas på mer än ett sätt. Färdigbyggd från butik alt. färdigbyggd direkt till släkting. Det första alternativet är väl sällan bra, eller? Överpriser deluxe.

Vet att inet bygger ihop. Det alternativet funkar också. Dock lyckas jag inte hitta något lika prisvärt.

Fördelen med komplett är 3års garanti vilket är skönt för en familj utan större kunskap om datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur