Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Soundbars är en kompromiss mellan att göra någonting som inte är allt för stort och det ljud man kan får. En soundbar kommer låta bättre än TV högtalare men aldrig i klass med vad du får ut med en surround receiver och bra högtalare. Räkna dock med att lägga minst lika mycket på ljudet som du lägger på TV'n om du går receiver+högtalare vägen.

Självklart förstår jag att en soundbar inte later lik bra som ett surround system med reciver och högtalare, men eftersom att jag bor i en 59kvm lägenhet med tuna väggarså tror jag inte att grannarna skulle uppskatta det. Tveksamt om det ens går att ha en soundbar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Köp en storleken du vill ha som andra sakt. Jag ville ha en 65 men blev för snål köpte min b7 för 13k skillde 8-9 tusen för att få en 65a. Jag ska med köpa soundbar lutar nog åt sj9 deras nyast sk10y är limpan väldigt stor tyvär för min bänk

Ångrar du att du köpte en 55" istället för 65" ?

Permalänk

Jag tycker en viktig fråga är vad du ska titta på. På det avståndet kanske inte tv-kanaler i 720p är så roligt alla gånger på en 65", eller ens 1080p (för att inte tala om 576i, usch). Men ska du titta på 4K-videos på youtube, UHD Blu-Ray eller liknande så kommer nog troligen storleken mer till rätta.

Min poäng, om den inte är tydlig, är att källmaterialet spelar stor roll. Tittar du bara 1080p-videos eller blurays, tror jag att det är liten mening med att köpa en 65" 4K-tv, då du ändå inte får fler pixlar in från källan och istället får en Full-HD bild på för stor skärm. Köp i så fall 55". Men så kan det ju vara så att du får större vardagsrum i framtiden också?

Permalänk
Bildexpert 📺

@prtscreen: Det där sättet att resonera kring upplösning och pixlar är en klassisk tankefälla runt just TV och film. Det riskerar att leda till dåliga köpbeslut likt att välja en sämre eller mindre TV än vad man faktiskt kan få.

Upplevelsen av bild är betydligt mer komplex än att den kan sammanfattas i mängden pixlar. Diskussionen kan vara, och är ofta, annorlunda runt datorskärmar men för en TV och film är upplösning egentligen inget att diskutera. Man köper en TV som har de bildegenskaper och den storlek man önskar eller har råd med.

Permalänk

@Laxpudding: Okej, ja då kan ni bortse från mitt inlägg! Åtminstone bidrog jag till att Laxpudding besökte tråden, även om mitt inlägg inte gav så mycket nyttig input

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Jag tycker en viktig fråga är vad du ska titta på. På det avståndet kanske inte tv-kanaler i 720p är så roligt alla gånger på en 65", eller ens 1080p (för att inte tala om 576i, usch). Men ska du titta på 4K-videos på youtube, UHD Blu-Ray eller liknande så kommer nog troligen storleken mer till rätta.

Min poäng, om den inte är tydlig, är att källmaterialet spelar stor roll. Tittar du bara 1080p-videos eller blurays, tror jag att det är liten mening med att köpa en 65" 4K-tv, då du ändå inte får fler pixlar in från källan och istället får en Full-HD bild på för stor skärm. Köp i så fall 55". Men så kan det ju vara så att du får större vardagsrum i framtiden också?

1080p kan se väldigt bra ut även på en 65" och på kort avstånd. Storleken på tvn gör att upplevelsen av det man tittar på blir bättre.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Bildexpert 📺

@prtscreen: Well, det är ganska vanligt att man snörjar in sig på pixlar!

Efter att ha kört 110 tum 1920x1080 på tre meters tittavstånd i åtta år, så var inte direkt mitt första intryck av samma 1080p-Blu-ray på 4K-projektor och samma duk, att jag nu på något sätt "underutnyttjade pixlarna". Bara att den nya projektorn var så mycket bättre än den gamla på den som är viktig för bilden: dynamik och färgåtergivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@prtscreen: Det där sättet att resonera kring upplösning och pixlar är en klassisk tankefälla runt just TV och film. Det riskerar att leda till dåliga köpbeslut likt att välja en sämre eller mindre TV än vad man faktiskt kan få.

Upplevelsen av bild är betydligt mer komplex än att den kan sammanfattas i mängden pixlar. Diskussionen kan vara, och är ofta, annorlunda runt datorskärmar men för en TV och film är upplösning egentligen inget att diskutera. Man köper en TV som har de bildegenskaper och den storlek man önskar eller har råd med.

Kommer jag bli besviken om jag köper 55" OLED på 2,5 - 3 meters avstånd? och somna gråtandes varje natt för att jag inte köpte en 65"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Kommer jag bli besviken om jag köper 55" OLED på 2,5 - 3 meters avstånd? och somna gråtandes varje natt för att jag inte köpte en 65"?

Hur långt är ett snöre?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Bildexpert 📺

@Proluial: Du kommer att stirra på den TV:n i många år framåt. Och jag tror inte jag har hört någon säga ”...usch, tv:n är för stor!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Självklart förstår jag att en soundbar inte later lik bra som ett surround system med reciver och högtalare, men eftersom att jag bor i en 59kvm lägenhet med tuna väggarså tror jag inte att grannarna skulle uppskatta det. Tveksamt om det ens går att ha en soundbar :/

Du inser att man kan ha surround utan dra på volym för att blåsa ut rutorna va?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Proluial: Du kommer att stirra på den TV:n i många år framåt. Och jag tror inte jag har hört någon säga ”...usch, tv:n är för stor!”

Jo, den frasen får jag höra väldigt ofta, men dock inte gällande TVn... (:

Skämt åsido; med tanke på att TVn kommer att överleva i ca 10 år (förutsatt att ingen skada eller dylikt inträffar) känns det värt att lägga till ca 7 tkr för en 65" OLED och därmed vara framtidssäkrad.. Om man slår ut det over 10 år eller 120 månder så blir det ganska billigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du inser att man kan ha surround utan dra på volym för att blåsa ut rutorna va?

Visst. Om det var upp till mig så hade jag mer än gärna haft surroundsystem, men med en flickvänn i hemmet så är det svårt att få det förslaget accepterat... Tveksamt om hon ens accepterar en soundbar. Jag antar att jag får säga att den ingick med TVn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Visst. Om det var upp till mig så hade jag mer än gärna haft surroundsystem, men med en flickvänn i hemmet så är det svårt att få det förslaget accepterat... Tveksamt om hon ens accepterar en soundbar. Jag antar att jag får säga att den ingick med TVn

Haha, bra idé

Jag har själv skippat bakhögtalare till TV'n för att de inte går att placera på något vettigt sätt, har 3.1 istället för soundbar dock.
Bara man slipper de usla inbyggda högtalarna så

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Proluial: Jadu, jag har hört på just en SJ9 med blandat material, TV, Film, Spotyfy, Youtube, och är inte det minsta imponerad, inget vidare ljud och basmodulen är knappt användbar, Det är bara lite bättre än TV inbyggda ljud, samt rumsinformation är = 0

Nu behöver ju inte en soundbar vara av samma fabrikat som TV utan man kan välja rätt friskt, om det måste vara en soundbar så skulle jag kolla på nån annan, Det finns bättre.

Men som sagts tidigare en riktigt hemabio anläggning med receiver + högtalare är helt överlägsen.

Sen vad en soundbar stödjer Atmos eller inte är ganska ointressant då det kommer låta likadant vara sig det är DD, DTS, Atmos osv ljud, finns helt enkelt inte mycket riktinformation med en soundbar, det räcker med att den kan avkoda de olika formaten

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@Proluial: Jadu, jag har hört på just en SJ9 med blandat material, TV, Film, Spotyfy, Youtube, och är inte det minsta imponerad, inget vidare ljud och basmodulen är knappt användbar, Det är bara lite bättre än TV inbyggda ljud, samt rumsinformation är = 0

Nu behöver ju inte en soundbar vara av samma fabrikat som TV utan man kan välja rätt friskt, om det måste vara en soundbar så skulle jag kolla på nån annan, Det finns bättre.

Men som sagts tidigare en riktigt hemabio anläggning med receiver + högtalare är helt överlägsen.

Sen vad en soundbar stödjer Atmos eller inte är ganska ointressant då det kommer låta likadant vara sig det är DD, DTS, Atmos osv ljud, finns helt enkelt inte mycket riktinformation med en soundbar, det räcker med att den kan avkoda de olika formaten

Jaha okej.. Då kanske det är mer värt att avvakta och köpa en billig soundbar tillsvidare? Eller borde jag köra på TVns högtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Ångrar du att du köpte en 55" istället för 65" ?

Ne absolut inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Ne absolut inte

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att höra!