Tror ni Zen2 kommer komma plocka i 9900k?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Prestandamässigt tror jag Intel fortsatt kommer ha ett övertag med arkitekturen Skylake (som fortfarande ligger till grund för allt), då sett till både IPC och klockfrekvenser. Har svårt att se hur AMD kan sluta gapet här helt och skulle bli förvånad om de kommer upp i ca. 5,0 GHz som Intel, men blir gärna positivt överraskad.

Däremot tror jag att AMD har goda möjligheter att gå om Intel i energieffektivitet med Zen 2 och 7 nanometer. Det tycker jag personligen vore mer av en skräll än om de lyckades sluta prestandagapet per kärna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nej, även om de kunde så tror jag inte de kommer att göra det. Kommer bli för varmt. 9900K är maxad från Intel, se bara diskussionerna om kylning och vilka moderkort som orkar driva 9900K.

Skrivet av the squonk:

Men Zen2 är på 7nm, 9900K är på 14nm, det finns alltså en del att ta av vad det gäller effektivitet!

Stämmer, frågan blir då om man vill offra effektiviteten för att gå förbi 9900K eller om man lägger sig strax under för att få bättre prestanda / W. För datacenter gäller prestanda/W så jag tror det är det man siktar på när det gäller designen. Sen får man se hur långt det går att pressa med rimligt TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag ser i min spåkula att den kommer att köra om Intels flaggskepp.

Du kanske ska lämna in den spåkulan på service...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Du kanske ska lämna in den spåkulan på service...

Varför? Har du en annan bättre "inside" info om detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Varför? Har du en annan bättre "inside" info om detta?

Historia... tittar man på den är oddsen ingen kalasare för AMD.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Historia... tittar man på den är oddsen ingen kalasare för AMD.

Titta lite längre tillbaka än den misslyckade Bulldozer-eran. AMD har haft prestandatronen förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Historia... tittar man på den är oddsen ingen kalasare för AMD.

AMD Krossade Intel i flera år.
Polaren köpte Intel för 7000kr på den tiden och 6 månader senare kostade den hälften och var långsammare än AMDs prollar.

Och ja Intel får sitta i baksätet de kommande 4 åren när ryzen 2 släpps i Maj och de som köpte 9900k som både är dyr och varm lär ångra sig som vanligt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Historia... tittar man på den är oddsen ingen kalasare för AMD.

Vart var du i mitten på 00-talet? Då var det "kalasare" på AMD-sidan....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vart var du i mitten på 00-talet? Då var det "kalasare" på AMD-sidan....

Aha, jo jag kommer mycket väl ihåg Palomino och Thoroughbred ... det var grejer det... men efter det
så har det inte sett så ljust ut... Problemet är att enda sedan Phenom 9850 har man snackat om "den stora AMD comebacken".... vilket har dock uteblivit... att Zen 2 skulle vara propplösaren tvivlar jag starkt på.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Zen och Zen+ har redan varit proplösare eftersom AMD tagit marknadsandelar, Zen2 är avsedd att ta mer av den varan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej, Jag tror inte på AMD längre efter Polaris&Vega som skulle innebära helt enorma framsteg enligt dem själva.

Men de levde upp till sina löften när det kom till Ryzen.. vilket borde överväga vad en separat avdelning av företaget gjort tidigare.

Skrivet av AkUs:

Historia... tittar man på den är oddsen ingen kalasare för AMD.

Sa han som att Intel har en felfri historia. AMD har levt upp till sina löften och tom. överträffat dem både med Ryzen 1 och Ryzen 2. Så ska man gå efter historia som du hänvisar till.. så borde man lita på AMD även denna gång.

Skrivet av AkUs:

Aha, jo jag kommer mycket väl ihåg Palomino och Thoroughbred ... det var grejer det... men efter det
så har det inte sett så ljust ut... Problemet är att enda sedan Phenom 9850 har man snackat om "den stora AMD comebacken".... vilket har dock uteblivit... att Zen 2 skulle vara propplösaren tvivlar jag starkt på.

Så du ignorerar helt att Ryzen varit den "stora comebacken"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Aha, jo jag kommer mycket väl ihåg Palomino och Thoroughbred ... det var grejer det... men efter det
så har det inte sett så ljust ut... Problemet är att enda sedan Phenom 9850 har man snackat om "den stora AMD comebacken".... vilket har dock uteblivit... att Zen 2 skulle vara propplösaren tvivlar jag starkt på.

Fast nu tycker jag att du är lite snål gällande comebacken från AMD, eller du tycker Ryzen är ett misslyckande?

"Propplösaren" är väl redan här, iom att Intel har svårt få fram produkter just nu och ett tag framöver.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men de levde upp till sina löften när det kom till Ryzen.. vilket borde överväga vad en separat avdelning av företaget gjort tidigare.

Sa han som att Intel har en felfri historia. AMD har levt upp till sina löften och tom. överträffat dem både med Ryzen 1 och Ryzen 2. Så ska man gå efter historia som du hänvisar till.. så borde man lita på AMD även denna gång.

Så du ignorerar helt att Ryzen varit den "stora comebacken"?

Då en AMD Ryzen 2700x drar ca jämt med några ynka procents fördel emot en Core i7 4790k i spel ... så får jag säga att "ignorerar" ett dåligt ordval. Ryzen i mina ögon var AMDs chans att komma ikapp i kölvattnet, istället för att stänga kiosken för gott.
Ryzen räddade AMD ifrån ett konsekvent uttåg 4life ur "Power CPU" segmentet helt. Men den tog inte upp någon kamp emot Intels position på marknaden.

Skrivet av Jalle64:

Fast nu tycker jag att du är lite snål gällande comebacken från AMD, eller du tycker Ryzen är ett misslyckande?

"Propplösaren" är väl redan här, iom att Intel har svårt få fram produkter just nu och ett tag framöver.

Du har helt rätt. Intels problem att lev kommer vara deras största problem framöver. Inte AMD. Jag väntade länge på min 9900k som " var runt hörnet..." Men den är som sagt en sägen som vi inte sett röken av... tror datumet flyttades 5 ggr innan jag annullerade ordern.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Då en AMD Ryzen 2700x drar ca jämt med några ynka procents fördel emot en Core i7 4790k i spel ... så får jag säga att "ignorerar" ett dåligt ordval. Ryzen i mina ögon var AMDs chans att komma ikapp i kölvattnet, istället för att stänga kiosken för gott.
Ryzen räddade AMD ifrån ett konsekvent uttåg 4life ur "Power CPU" segmentet helt. Men den tog inte upp någon kamp emot Intels position på marknaden.

Du har helt rätt. Intels problem att lev kommer vara deras största problem framöver. Inte AMD. Jag väntade länge på min 9900k som " var runt hörnet..." Men den är som sagt en sägen som vi inte sett röken av... tror datumet flyttades 5 ggr innan jag annullerade ordern.

Med andra ord så har du för höga förväntningar. Ryzen 2xxx var en refresh. Ändå levererade man exakt vad man lovade och lite därtil.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

AMD kommer såklart inte att släppa en CPU med det prestandahoppet som "lågbudget-tech-nissar" försöker clickbait:a mig om när jag drar igång Youtube. Har sett "Zen2 is 30% faster" och liknande i thumbnailen och tycker det är synd att dom överhypar vilket bara kommer leda till besvikna miner när släppet väl kommer och "3700x" inte spöar en 9900k.

Realistiskt så tror jag att Zen2 kommer ta ikapp en del men kommer inte bli kung på marknaden.
Behåller både AMD och Intel sin prissättning så kommer det dock bli ännu mer uppenbart hur galet det är att köpa 9900k för över 6000 spänn och AMD kommer att sälja mer helt enkelt för att det är det mest prisvärda alternativet.

Om Zen2 innebär en 8C/16T med lite förbättrad IPC samt frekvens på runt 4.5 GHz för ett pris motsvarande 2700x så ligger dom väldigt bra till

Hoppas Intel får ordning på 10nm och släpper nytt snart, gillar både AMD och Intel men Intel är IMHO lite väl dyrt nu..

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor