Tror ni Zen2 kommer komma plocka i 9900k?

Permalänk

Tror ni Zen2 kommer komma plocka i 9900k?

Zen 2 kommer ju ha högre ipc, men kommer den komma nära samma fps i 1080p som en 9900k?

Ipc skulle ju öka lite med nya zen2.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Nej.

Permalänk
Medlem

Nej

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Nej det är ett för stort steg. (även om den skulle klara 9900K så skulle inte AMD öka prestandan så mycket på endast en serie)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Zen 2 kommer ju ha högre ipc, men kommer den komma nära samma fps i 1080p som en 9900k?

Ipc skulle ju öka lite med nya zen2.

Jag ser i min spåkula att den kommer att köra om Intels flaggskepp.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tror inte det nej, även om de når samma 'IPC' i moderna spel kommer den troligen har svårt att nå samma hastigheter.
Men det återstår att se.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nej, Jag tror inte på AMD längre efter Polaris&Vega som skulle innebära helt enorma framsteg enligt dem själva.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Nix.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

inte med zen2. men AMD kommer närma sig mer och mer. sen är det så att Intel har nått mer eller mindre gränsen för det vi kan gör med kisel. så skillnaden kommer blir mindre och mindre, och frågan blir mer och mer hur mycket folk är beredd att betala allt mindre FPS skillnad.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är omöjligt att veta hur mycket de lyckas få ner latenserna med en ny arkitektur. Det är ju inte bara en krympning. Bortser man från belastningar som inte kräver låga latenser så ligger inte AMD långt efter intel. Lyckas de få ner latenserna så finns det ju en liten chans att de lyckas matcha intel, men att gå om är väl kanske att hoppas på för mycket.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte på att AMD:s Zen 2 kommer att gå om Intel för att ge mer FPS.

Däremot tror jag att de kommer kunna komma tillräckligt nära Intel för att göra det ännu mer svårmotiverat än det är idag att välja Intel för en ny dator.

Permalänk
Medlem

Tror de kommer vara väldigt väldigt nära. Krympningen har potential att göra rejäl skillnad. Det tillsammans med optimeringar gör att jag tror att de kommer att matcha Intel i spel som skalar bra över kärnor, men lite sämre i enkeltrådiga sammanhang fortfarande.

Permalänk
Hjälpsam

Ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nej. Hoppas dock på en prisvärd uppgradering från min 1600.

Permalänk
Medlem

Nej, skillnaden är för stor för ett enda hopp tror jag. Men hoppas på så bra som möjligt så Zen blir ett gångbart alternativ för oss som kör program där intel har stora fördelar prestandamässigt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl irrelevant vad man själv tror, det intressanta är mer vad det ryktas om. Och om Intel skulle få igång deras processproduktion så kommer Zen2 få det tufft.
För de 4 personer som funderar att köpa en 9900k eller Zen2 och troligen dubbla 2080Ti och lira i 1080p/720p, så skulle jag gissa att Intel även efter Zen2 presterar bäst.

För en större skara personer så är det mer en kostnadsfråga och vare sig 9900k eller bästa zen2, 3800x eller vad den nu kommer hetta är det bästa valet för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag ser i min spåkula att den kommer att köra om Intels flaggskepp.

Tror jag också (om dessa 29% stämmer)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Zen 2 kommer ju ha högre ipc, men kommer den komma nära samma fps i 1080p som en 9900k?

Ipc skulle ju öka lite med nya zen2.

Kanske
Zen är en arkitektur framtagen för serversegmentet så fokus ligger inte på "spel-IPC"
Zen2 kommer med största sannolikhet att innebära ett stort lyft i prestanda jämfört med Zen/Zen+.
Förhoppningsvis i nivå med ökningarna som kom när Intel gick från Nehalem (Core-i gen 1) till Sandy Bridge (Core-i gen 2)

Permalänk
Medlem

Zen2 har vissa fördelar mot Zen som att:
1. dubbla flyttalsprestandan mot tidigare
2. äkta 256-bitars AVX, precis som Intel, Intel har bara AVX512 på Xeon
3. Zen har för närvarande en flaskhals i frontend, den flaskhalsen kommer de att ta bort
4. TSMC 7nm är en höghastighets arkitektur till skillnad mot Samsung 12nm som man kör idag som är trimmad för energieffektivitet. Chansen finns att frekvenserna ökar, man kan iaf inte jämför med nuvarande Zen eftersom det är helt olika tillverkningsprocesser.
5. Även heltals IPC uppges vara kraftigt förbättrad uppemot 30% vilket innebär att man kommer att passera Skylake i IPC, nuvarande Zen har samma IPC som Haswell.
6. 7nm innebär att man kan slänga på rejält med transistorer, kanske ser vi ännu större cacheer och möjligen 12-16 kärnor för konsument men detta innebär att i program som kan utnyttja detta blir RAM-minnet en stor flaskhals. 8 kärnor känns som Sweetspot för desktop, åtminstone med Windows.

Zen3 med DDR5 och(PCIE4) bör bli ett större lyft just pga minnesbandbredden, men vid det laget har nog Intel kommit på banan igen.

Höga minnes latenser för Zen kvarstår antagligen, men det kan bli en överraskning, vi får se. Jag tror inte Zen2 kommer att vara etta i ALLA benchmarks, men Intel kommer att tappa rätt många ettor som dom har nu.

Zen2 har potential att regera i närmare ett år om alla bitar faller på plats. Moderkortstillverkarna har aviserat att de kommer att satsa mer på AMD-moderkort framöver så chansen att vi får se bra fungerande system har ökat. En osäkerhetsfaktor är hur många chips som TSMC kan spotta ut, blir det brist kanske man gör en Intel och höjer priserna kraftigt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Den kommer inte kanske att gå om 9900k definitivt i stock om 9900k tvingas hålla sig innan för sina 95w TDP så kommer Zen 2 gå om 9900k.

Så Stock 9900k kan komma att se sig slagen Av den bästa Zen 2. Men överklockade till 5.3 GHZ så kommer inget att slå 9900k om enns intels egna nya 10nm när/om det kommer en 8 kärnig därifrån.

Men Zen 2 kommer dominera 9900k produktivt då vi med högsta sannolikhet får en 16 kärnig Ryzen för AM4.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det jag främst inte tror på är att man ska döma en processor efter framerate i 1080p spel 2018.

Men för att svara på din fråga så förmodligen inte.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Merc_:

Den kommer inte kanske att gå om 9900k definitivt i stock om 9900k tvingas hålla sig innan för sina 95w TDP så kommer Zen 2 gå om 9900k.

Så Stock 9900k kan komma att se sig slagen Av den bästa Zen 2. Men överklockade till 5.3 GHZ så kommer inget att slå 9900k om enns intels egna nya 10nm när/om det kommer en 8 kärnig därifrån.

Men Zen 2 kommer dominera 9900k produktivt då vi med högsta sannolikhet får en 16 kärnig Ryzen för AM4.

Lycka till att kyla denna CPU i 5.3GHz, den lär bli ...... varm.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Datavetare

Givet de fundamentala skillnaderna i design mellan Core och Zen går det inte ens ge en vettig gissning här, man lär dela upp det i minst tre huvudområden

  • heltals IPC: skulle säga, väldigt osannolikt att man går förbi Skylake här

  • flyttals IPC: är redan helt jämt skägg mellan Zen+ och Skylake, så har borde man gå om (notera att det INTE är här man hävdar x2 prestandaökning i Zen2)

  • SIMD: är här Zen2 får sin 2x prestandaökning över Zen/Zen+ tack vare dubblad bredd på relevanta exekveringsenheter, så inte omöjligt att man går om här

Skrivet av the squonk:

1. dubbla flyttalsprestandan mot tidigare

Denna presterande verkligen så folk skulle missförstå vad man gjort. Normala flyttal använder 32- eller 64-bitars databredd, så de får noll vinst i att man går från 128-bitars SIMD-enheter till 256-bitars SIMD-enheter. Från det man presterades finns inget som pekar på att "normal" flyttalsprestanda överhuvudtaget kommer påverkas.

Jämför man med Intel ser man att extremt lite har hänt där sedan Nehalem. Intel har på pappret rätt stor nackdel mot Zen här då Zen kan utföra upp till två FMUL + två FADD/FSUB per cykel medan Core-serien har halva den kapaciteten. Är en väldigt fördel för Zen i laster som i praktiken jobbar med matriser (eller sådant som borde beskrivas med matriser) då flaskhalsen där är just mul+add (med fördelningen 16:12 per matris-operation i 3D grafik med homogena koordinater),

Skrivet av the squonk:

2. äkta 256-bitars AVX, precis som Intel, Intel har bara AVX512 på Xeon

Är bara Xeon som har 512-bitars AVX512. Rent tekniskt finns ju Cannon Lake på marknaden, den har AVX-512 stöd men av resultaten att döma är data-bredden internt 256. Samma gäller de läckta resultaten för Ice Lake.

Här blir det intressant att se hur nära AMD kommer sin 2x i modern vetenskaplig kod, den tenderar vara väldigt väl optimerad för SIMD. Något man ser i hur Intel optimerat Core-serien. Trots att den bara kan en FMUL + en FADD per cykel är Haswell och framåt kapabla till två FMA ("FMA = a * b + c" som en enda instruktion) per cykel, vilket är samma kapacitet som Zen (den behöver alla fyra flyttalspipeline för att göra två FMA).

Skrivet av the squonk:

3. Zen har för närvarande en flaskhals i frontend, den flaskhalsen kommer de att ta bort

Verkar ju märkligt att det är front-end som är flaskhals i Zen givet att Zen har högre teoretisk kapacitet jämfört med Skylake i front-end, men Skylake har högre IPC i praktiken.
Här du någon referens till det uttalandet? Säger inte att det är fel, kan ju finnas en logisk förklaringen bakom!

Skrivet av the squonk:

5. Även heltals IPC uppges vara kraftigt förbättrad uppemot 30% vilket innebär att man kommer att passera Skylake i IPC, nuvarande Zen har samma IPC som Haswell.

Detta refererar väl ändå till något som fanns på en av AMDs slides under Next Horizon presentationen. AMD gick ju själva ut och försökte lugna hype-tåget på denna punkt med att säga

"The data in the footnote represented the performance improvement in a microbenchmark for a specific financial services workload which benefits from both integer and floating point performance improvements and is not intended to quantify the IPC increase a user should expect to see across a wide range of applications."

Med tanke på att en av huvudpunkterna var 2x flyttalsprestanda (i vektoriserad flyttalskod) + att man kände sig tvungen att göra detta förtydligande så kan man nog utsluta några 30 % för heltals IPC. Är just heltals IPC som är det kritiska för de som undrar om spelprestanda kommer att matcha Intel, man ligger ~20 % efter Skylake där med Zen+.

Så om det trots allt är 30 % högre IPC, ja då går man om. Men så vitt jag vet har man inte sagt eller visat upp ett enda test som ger någon indikation på vad vi kan förvänta oss för IPC-förbättringar för heltal. Finns ett rykte om 13 % men även där säger man "vetenskaplig applikation" (vilket i praktiken säger att flyttal är involverat).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Tänk på att största skälet till att Intel leder i spel är den rätt mycket högre klockfrekvensen, skulle nuvarande Zen+ kunna köra i 5GHz över flera kärnor skulle skillnaden mot Intel inte vara stor alls om ens någon i just spel. Intel har ju en massa andra särfall där dom är bra oavsett klock, kanske pga optimerad kod osv men även AMD är bättre på vissa saker som tex kryptering är mycket snabbare i Zen än med Intels sjöar.

Oavsett, det mest kritiska för AMD i det här fallet måste vara att få upp klockfrekvensen utan att strömförbrukningen går i taket. I det avseendet har ju Intel redan tagit i för kung och fosterland när det gäller 9900K. I preventivt syfte antar jag.

Högre klockfrekvenser är nog också ett av de största skälen att man gått till TSMC.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

@Yoshman: Tänk på att största skälet till att Intel leder i spel är den rätt mycket högre klockfrekvensen, skulle nuvarande Zen+ kunna köra i 5GHz över flera kärnor skulle skillnaden mot Intel inte vara stor alls om ens någon i just spel. Intel har ju en massa andra särfall där dom är bra oavsett klock, kanske pga optimerad kod osv men även AMD är bättre på vissa saker som tex kryptering är mycket snabbare i Zen än med Intels sjöar.

Oavsett, det mest kritiska för AMD i det här fallet måste vara att få upp klockfrekvensen utan att strömförbrukningen går i taket. I det avseendet har ju Intel redan tag i för kung och fosterland när det gäller 9900K. I preventivt syfte antar jag.

Högre klockfrekvenser är nog också ett av de största skälen att man gått till TSMC.

Jämför spel och CPUer med samma antal CPU-kärnor när man använder 2080Ti och kompensera sedan för skillnad i "all-core" frekvens. Det är ett spann mellan 15-25 % fördel i IPC för Intel där.

Har både en 2700X och ett gäng olika Skylake-CPUer. Har mätt IPC (möjligt att mäta i alla x86 från de senaste 10-15 åren, t.ex. med perf i Linux). Finns definitivt ett rätt stort spann beroende på exakt vad flaskhalsen är, men är ett rätt tydligt genomsnitt där Skylake har ~20 % övertag i heltal, ~0 % för flyttal och 0-30 % (SSE) och 50-100 % (AVX).

Är relativt svårt att något definitivt för SIMD då flaskhalsen där flyttar runt mellan rå beräkningskraft (där Intel just nu har ett rejält övertag) och minnesbandbredd (där det på pappret är lika men Zen i praktiken ligger högre i syntetiska tester).

Att Zen är bättre på kryptering är en sanning med förvånansvärt mycket modifikation. Här är ett fall där Zen helt klart har ett övertag i det enkeltrådade fallet, men av någon anledning svänger det över rätt ordentligt till Intel i det multitrådade fallet.

Redan en i7-7700K får något bättre resultat i GB4 AES-test i det multitrådade fallet. Även Intel har någon flaskhals här som man slagit i redan vid 4C/8T, för i9-9900K har inte speciellt mycket bättre resultat än i7-7700K i multitrådade fallet.

Som programmerare av högpresterande kod har jag svårt att se vad dessa "optimeringar för Zen" som det pratats så mycket om rent konkret skulle bestå av. Optimeringar idag är i praktiken: se till att ha en vettig kompilator. Utöver det kommer det ner till: gör inget idiotisk.

En av styrkorna i Core-arkitekturen (den med ringbussen) är att den är relativt förlåtande mot idiotiska saker. Men sett till t.ex. flyttalsintensiva applikationer är det så att Intel just nu har långt mer outnyttjad potential jämfört med Zen. Detta då Zen presterar relativt sett klart bäst mot Core i "gammal" icke-vektoriserad flyttalskod medan Intel får ett enormt lyft om man vektoriserar (framförallt om man använder AVX eller ännu hellre AVX512 om det finns).

Har gjort ett litet provskott på C-ray (benchmark som användes i Next Horizon). Lade några få timmar på att lägga in SSE-optimeringar (C-ray kör annars helt utan SIMD). Gav ~20 % boost på Zen+ och ~25 % boost på Skylake (gav >30 % på min Broadwell jobb-laptop, har inte lurat ut varför än...).

Så som jag ser det finns långt mer för Intel att hämta från "optimeringar" än för Zen/Zen+. Tror det är helt rätt av AMD att lägga krut på AVX/AVX2 prestanda, just nu finns långt mer outnyttjad potential där i "vanliga" program än vad man kan få ut ur flera kärnor. Vi har precis fått SIMD stöd som standardfunktion i C++ (ISO C++ 2017), så det går nu att utnyttja tekniken även utanför bibliotek och assembler/intrinsic (använde själv SSE-intrinsic för C-ray).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag är mest intresserad av övergången till 7nm, tror att man kan pressa ut en hel del mer prestanda till samma strömbudget som idag. Detta kopplat till relativt stora arkitektur förändringar gör att det kommer att bli oerhört kul när läckorna börjar trilla in

Vad gäller optimeringar, ja, AVX verkar vara en vettig väg att gå det finns en anledning att AVX512 är extra efterfrågat på dom stora maskinerna även om vi får nöja oss med mindre. Men, också att Intel har filat på sin arkitektur betydligt längre än AMD, det är ju fortfarande Core-kärnor och Nehalem-ringbuss med diverse nya optimeringar. Den ursprungliga Zen har bara funnits tillgänglig sen Mars 2017, det är inte svårt att föreställa sig att det finns en diger lista med saker som behöver fixas som ännu inte hunnits med.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Zen 2 kommer ju ha högre ipc, men kommer den komma nära samma fps i 1080p som en 9900k?

Ipc skulle ju öka lite med nya zen2.

Nej, även om de kunde så tror jag inte de kommer att göra det. Kommer bli för varmt. 9900K är maxad från Intel, se bara diskussionerna om kylning och vilka moderkort som orkar driva 9900K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nej, även om de kunde så tror jag inte de kommer att göra det. Kommer bli för varmt. 9900K är maxad från Intel, se bara diskussionerna om kylning och vilka moderkort som orkar driva 9900K.

Men Zen2 är på 7nm, 9900K är på 14nm, det finns alltså en del att ta av vad det gäller effektivitet!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||