Komponenttillverkare förutspår låg efterfrågan och ökade priser under 2019

Permalänk
Medlem

Sluta köp... så tvingas priserna ned.

Nja... lite väl översimplifierat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Sluta köp... så tvingas priserna ned.

Nja... lite väl översimplifierat.

Med komponenttillverkarnas logik så kommer ett grafikkort börja kosta miljontals kronor styck om vi slutar köpa helt och hållet.

Du vet, för att kompensera den extremt låga efterfrågan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@Maximo: nej inte enbart, det är flera steg i ledet innan det når konsument, men jag kan lova dig att det inte är återförsäljare som fått största delen av den kakan iaf..

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: sitter själv på en fx 8350 som jag kört i 4,7+ GHz under 5 års tid.
bytte just till ett gtx1080 och jag tycker den hänger med bra än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

@Maximo: nej inte enbart, det är flera steg i ledet innan det når konsument, men jag kan lova dig att det inte är återförsäljare som fått största delen av den kakan iaf..

Givetvis är det fler händer i ledet och jag kanske uttryckte mig dumt. Poängen är att det är inte Nvidia som sålt korten svindyrt och även fast Nvidia höjer priset på grund av minskad försäljning kan priserna mycket väl fortsätta gå ner.

Återförsäljarna har fått sin beskärda del av kakan, marginalerna på grafikkort har knappast varit bajs under bitcoin hysterin. Tror du det så är det du som är lurad.

Permalänk
Medlem

@Maximo: det sa jag aldrig, tror vi egentligen tänker samma bara för att vi missförstod varandra, alla leden har passat på, inklusive Nvidia.. O nej, de har inte direkt sålts med förlust, men absolut inte i närheten av 80%, det kan jag lova dig.

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

I ena artikeln läser man att dom skall sluta sälja 10xx serien och i andra att dom sitter på stora överlager?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Inaktiv

Att Nvidia kan hålla på RTX beror endast på att AMD inte har släppt nåt. I en sund marknad med konkurrens så hade Nvidia fått bita i fet sura äpplet och dumpat ut 10XX-serien. Nu har de kunna sälja ut lagret. Men priset är fortfarande för högt för min del. Att lägga en massa pengar på grafikkort som används till gaming är bara fördummande. Bättre att koda lite appar eller göra något annat produktivt. På min tid var gaming låg-status och nästan nåt man skämdes för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minskad efterfrågan och ökade priser? Vart är logiken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Men va fan! 🤕☝️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Jävligt konstig logik här, känner jag. Priserna går alltid upp, verkar det som?
Hög efterfrågan = högre priser.
Låg efterfrågan = högre priser?

U wot m8?

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

I ena artikeln läser man att dom skall sluta sälja 10xx serien och i andra att dom sitter på stora överlager?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta förbryllar mej också. Är det så att 1080ti korten håller på att ta slut, men resterande korten i 1000-serien inte blir sålda såsom 1050, 1060 osv eller?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

När jag läste ekonomi så fick jag lära mig att priser går ner vid minskad efterfrågan eller har jag missat något?

När det kommer till kretstillverkning och utvecklingen så betyder mer = billigare.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt att om man drar ner produktionen så kommer det bli dyrare per enhet. Enda bra egentligen är väl att det dämpar konsumptionshetsen lite.

Permalänk
Medlem

Pc Masterrace är i alla fall största skämtet. Jag är avundsjuk på människor som nöjer sig med Xbox och Ps4.

Vi väntar dock lågkonjunktur, vi är 1-2 år därifrån. Likt perioden mellan 2008-2011 kommer priserna rasa då alla lager blir fulla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Pc Masterrace är i alla fall största skämtet. Jag är avundsjuk på människor som nöjer sig med Xbox och Ps4.

Förstår precis va du menar. Min kombo spelar på en 1080p 60"-skärm tillsammans med ett RX 480 och en gammal i7-3930k och är nöjd med det. Önskar jag själv kunde nöja mig med det, men efter att ha vant mig vid 144 Hz, 1440p och G-sync så finns det inte en chans längre - trots att hårdvaran som krävs för att driva det kostar flera gånger om...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Pc Masterrace är i alla fall största skämtet. Jag är avundsjuk på människor som nöjer sig med Xbox och Ps4.

Vi väntar dock lågkonjunktur, vi är 1-2 år därifrån. Likt perioden mellan 2008-2011 kommer priserna rasa då alla lager blir fulla.

Rasa? Priserna på komponenter rusade i pris då, det vill säga uppåt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Sweclockers refererade Digitimes, men citerade dem inte. Det relevanta i artikeln lyder så här:

Citat:

Revenue prospects for the fourth quarter are further dimmed by lingering sluggish demand from the DIY market, poor growth momentum in the China market and insignificant performance upgrades for Nvidia's new GPU platforms bearing relatively high price tags, the sources continued.

Makers of motherboards and graphic cars are expected to face tough challenges in the first quarter of 2019, when makers with higher graphic card shipment ratios, such as Gigabyte and TUL, may see their profitability halved on quarter due to high comparison bases of a year earlier. This, coupled with Nvidia and Intel likely to raise their chip prices to maintain profitability, may drive makers into a bleak profitability period starting in 2019.

Dvs de tror att Nvidia och intel kommer att höja sina priser för att just deras produkter förutspås minska i volym.
(Digitimes lever inte på shopping och annonser, deras uttalande om Nvidias senaste serie (insignificant performance upgrades/high prices) är uppfriskande rättframt.)

Skall bli intressant att se hur det spelar ut. För PC konsumenter är det lite trist att ett ekonomiskt pressat AMD naturligtvis gärna vill följa med upp i pris. Man kan hoppas på att de kan få fatt i produktionskapacitet nog för att satsa på att ta lite marknadsandelar också.

Permalänk
Medlem

Känns mer som att de letar ursäkter för att höja priserna, känns även som kartellbildning överlag, inte bara på minnen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@muSashi: Nej, dollarn var historiskt låg den tiden dessutom.
Det är därför det är billigt att turista i länder som går igenom svåra ekonomiska tider, efterfrågan låg är i regel lägre priser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Minskad efterfrågan och ökade priser? Vart är logiken?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Neroth:

Jävligt konstig logik här, känner jag. Priserna går alltid upp, verkar det som?
Hög efterfrågan = högre priser.
Låg efterfrågan = högre priser?

U wot m8?

Jag vet inte riktigt, men jag gissar på att det handlar lite på vad som är orsak och vad som är verkan i det här fallet (för intel iaf).
Ofta finns tillgången i dagsläget på varor och då anpassas priset för att ge en efterfrågan som ger maximal avkastning.
I det här läget - med intels processorer är tillgången begränsad på en marknad som inte brukar vara så tillgångsbegränsad och då påverkas priset av produktbristen också vilket gör produkterna dyrare på marknaden.
Den ökade prissättningen är då kanske orsaken till varför efterfrågan går ner i det här fallet.

Hade det varit sviktande efterfrågan som startat denna cykel så hade intel antagligen istället behövt sänka priserna vilket jag antar är ett vanligare scenario för hemelektronik.

Så jag kan iaf se möjliga cenarion som förklarar läget i just intels fall. Huruvida det sedan egentligen stämmer eller ej vet jag inte riktigt men det är iaf en möjlig förklaring på en del.

Varför nvidia skulle höja priserna vete tusan däremot. Där skulle jag gissa på att det handlar om höga förväntningar i kvartalsrapporterna (de har tappat en tredjedel börsvärdet här senaste månaden) i kombination med att de har ett marknadsläge som gör att de helt enkelt kan ta de priser de själva behagar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Trams. Snarare så att tillverkarna blivit bortskämda med sina förhöjda priser och vägrar sänka.

Har precis varit höga priser pga. hög efterfrågan på f.a. grafikkort pga. mining.

Ska det nu bli höga priser pga. låg efterfrågan? Att komponenttillverkarna försöker motivera hur låg efterfrågan ska leda till högre priser kan vara något av det dummaste jag hört...

Håller med!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Då blir det nog inga köp under 2019, då blir det till att spara pengar och/eller göra annat istället. Vilket inte är fel det heller.

Det är väldigt sällan jag behöver uppgradera, oftast gör jag det för att det är roligt. Men skenar priserna så bojkottar jag hellre eller kollar på alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken tur att jag inte ens överväger att köpa nått från Intel eller Nvidia, det finns mycket bättre alternativ på marknaden idag så det är dags att alla slutar handla av de sjukligt giriga och oseriösa företagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

När det kommer till kretstillverkning och utvecklingen så betyder mer = billigare.

Så... varför fick vi inte lägre pris på GPUer under mining boomen då? Fabrikerna gick ju på 100%. De kunde inte ens tillverka mer? /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Men vänta här nu... feltolkar ni inte detta?

Efterfrågan på moderkorten väntas vara lägre för att Intel har kapacitetsproblem. Det innebär ju att köpkraften finns där men bristen på komponenter slår i flera led. Det är ju ett helt annat problem än när efterfrågan inte existerar på grund av avsvalnad köpkraft.

Fast att Intel har kapacitetsproblem bör inte påverka priserna på Nvidias produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

@muSashi: Nej, dollarn var historiskt låg den tiden dessutom.
Det är därför det är billigt att turista i länder som går igenom svåra ekonomiska tider, efterfrågan låg är i regel lägre priser.

Du har fel, visst dollarn var låg men priset på komponenter ökade kraftigt i Sverige, hade en polare som hade köpt det värsta AMD kortet vid den här tidpunkten, det hade ökat i pris med 500-1000 kr, från när han köpte det nytt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... varför fick vi inte lägre pris på GPUer under mining boomen då? Fabrikerna gick ju på 100%. De kunde inte ens tillverka mer? /s

För då var efterfrågan högre än tillgången. Lågt pris får vi när det är hög produktion och låg efterfrågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

För då var efterfrågan högre än tillgången. Lågt pris får vi när det är hög produktion och låg efterfrågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej... så vi ska alla sluta köpa kort som är lösningen

Lustiga är ju... det har varit enorm tillgång sedan i våras, men inte tusan har priserna gått ner vidare för det. Begagnade, ja... där har priset rasat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej... så vi ska alla sluta köpa kort som är lösningen

Precis.
Det är ju inte som om det som erbjuds är särskilt attraktivt. Vi får se vad som kommer på 7nm.