SweClockers drop!

Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Avstängd

Din CPU kanske flaskhalsar den?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Har nu loggat cpu usage när jag körde furmark rog edition nu (test1), gpu ligger på 1440 till 1450MHz som högst och cpu ligger på 40 till 44%.
Kör jag test 7 ligger kortet på 1700+ hela tiden och cpu ligger fortfarande på max 44% användning
Detta var det snabbaste att köra för att se skillnaderna.
Körde Superposition också nu, ligger på 1650MHz som högst, som lägst 1487MHz och cpu användning ligger på under 20%.

ett test till
Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Sapphire NITRO+ AMD Radeon™ RX 7800 XT 16GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av McN:

Jag har köpt ett ASUS RADEON RX VEGA 64 ROG STRIX OC 8GB och sitter och pillar med överklockning på kortet, hur svårt är det att få kortet att gå i den hastigheten man sätter, i spel, i 3dmark och allehanda grafiktest/stress program så ligger kortet på max hastighet men i spel kan kortet gå under stock hastigheter.
Kan köra diverse stresstester i flera timmar och ligga på 1680MHz till 1755MHz ( har inte testat högre ännu ) men i spel kan kortet ligga på 1450MHz och ända ner till 1380MHz, är det nått jag missar tro? för har sett folk köra med 1700+MHz i spel.

Har du stängt av Radeon Chill och Frame Rate Target Control? Om ja så är det antagligen power limit som spökar. Du kan höja den också, på samma skärm där du ställer in klockfrekvensen.

Det kan också hjälpa att undervolta. Jag vet att det känns ologiskt, men om du kan klara 1755MHz på nuvarande spänning, klarar du antagligen 1700MHz på lägre spänning, och kan få högre faktisk klockfrekvens eftersom energiförbrukningen går ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Benchat kortet och allt är frid och fröjd men sen startar man ett spel så dör hela datorn.

Otur igen visst, jag sitter på ett Seasonic Focus Plus 750W från November förra året och det var ju såklart ett av dom som problemen som kom upp för 4 dagar sen när jag redan köpt kortet. Hade inte varit lite fel om oturen med överföringen från Nvidia till AMD kunde ta slut nu. Blir såklart kontakt med Komplett jag köpt nätagget från så löser det säg.

Annars så försöker jag lira med -50% powerlimit och lägre core clock och Freesync och flytet är mycket bättre än med mitt förra 1070.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk
Avstängd

Är Vega faktiskt så varmt? Ligger på runt 350 watt med mitt gamla GTX 780, kyler det fin fint till 60 grader load med Windforce kylaren. Dock med dit moddade 120mm fläktar i 1000 rpm.

Om kylningen är enda problemet ska väl 1800 Mhz inte vara så svårt?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av McN:

Jag har köpt ett ASUS RADEON RX VEGA 64 ROG STRIX OC 8GB och sitter och pillar med överklockning på kortet, hur svårt är det att få kortet att gå i den hastigheten man sätter, i spel, i 3dmark och allehanda grafiktest/stress program så ligger kortet på max hastighet men i spel kan kortet gå under stock hastigheter.
Kan köra diverse stresstester i flera timmar och ligga på 1680MHz till 1755MHz ( har inte testat högre ännu ) men i spel kan kortet ligga på 1450MHz och ända ner till 1380MHz, är det nått jag missar tro? för har sett folk köra med 1700+MHz i spel.

Du har en FX8370, det är den som bromsar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Sen är det allmänt känd att Asus Strix kort har problem med värmedynorna som används, Asus är medveten om detta och det är anledningen till att Strix Vega korten är så billiga när de nästan generellt sett alltid brukar vara dyrast oavsett vilken arkitektur som används. De sänker hellre priset än att ta emot all RMA och byta ut dynorna.

Säger inte att det är ditt problem, men det kan vara en del av det iaf. Och du lär se bättre boost frekvenser och temperaturer oavsett om det är din CPU som håller tillbaka prestandan eller inte.

STRIX VEGA: Fixing the horrendous VRM heat management

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag har inga som helst problem med spelprestandan den är jag helt klart nöjd med, utan det är bara att klockhastigheterna inte stämmer från applikation till applikation, och kan processorn verkligen strypa hur högt grafikkortet klockar, kan förstå om man tappar prestanda och får sämre fps osv men det är inte det jag har "problem" med. Har satt kortet till att sikta på 65c och max 75c och under t.ex furmark så hamnar jag på mellan 65 och 67 grader. i spel så kommer man ju inte äns i närheten av dom gränserna.

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Sapphire NITRO+ AMD Radeon™ RX 7800 XT 16GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem

@irkasmork: Seasonic bekräftade det är hit och miss tyvärr men det ska funka hoppas jag annars hjälper Inet mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5, MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING, CPU: AMD Ryzen 7 5700X3D, AiO: Arctic Freezer 240, HD: 2TB WD Blue, GPU: Pulse 9070 XT, SSD: 250GB 850 EVO GB (OS), SSD 500GB 850 EVO GB (Spel), SSD 1TB 860 EVO GB (Spel), PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 32 GB Kingston 3200 MHZ, Skärm: Svive 34, 3440x1440p, Msi Optix 27, 2440x1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av spykie:

@irkasmork: Seasonic bekräftade det är hit och miss tyvärr men det ska funka hoppas jag annars hjälper Inet mig.

Jag sitter på ett Vega 64 med ett 750w focus plus och den fungerade inte alls. Men så länge PSUn är köpt efter Januari i år så skulle det fungera som jag fattade det.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av McN:

Jag har inga som helst problem med spelprestandan den är jag helt klart nöjd med, utan det är bara att klockhastigheterna inte stämmer från applikation till applikation, och kan processorn verkligen strypa hur högt grafikkortet klockar, kan förstå om man tappar prestanda och får sämre fps osv men det är inte det jag har "problem" med. Har satt kortet till att sikta på 65c och max 75c och under t.ex furmark så hamnar jag på mellan 65 och 67 grader. i spel så kommer man ju inte äns i närheten av dom gränserna.

Ja, grafikkortet klockar sig inte högre än vad som behövs, används det bara till hälften, kickar strömsparfunktionerna in.
Benchmark för grafik, brukar vara så lite CPU-beroende som möjligt, där går kortet högre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zather:

Jag sitter på ett Vega 64 med ett 750w focus plus och den fungerade inte alls. Men så länge PSUn är köpt efter Januari i år så skulle det fungera som jag fattade det.

Kan du inte reklamera nätaggregatet?
Sätt kortet i sparläge för effektväljarem, se första posten i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan du inte reklamera nätaggregatet?
Sätt kortet i sparläge för effektväljarem, se första posten i tråden.

Jo jo håller på med det redan. Bara tänkte han ville ha lite koll hur det låg till för liknande situationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Jag har en Freesync skärm... Men jag har ett GTX 1080...

Varför ska jag byta till ett Vega 64? Är Freesync värt det? Har lagt ut en annons och fått lite svar men jag vet inte riktigt... Jag är bra sugen på att testa Fresync på min 144hz skärm. Jag köpte den skärmen förra veckan. Jag gick från 60hz skärm. Har aldrig spelat på mer än 60hz så det blev helt fantastiskt att spela på 144hz Ger Freesync så mycket mer känsla?

Jag gick precis från 1070 till Vega 64 och då blev det ju även ett lyft i prestanda så det var det värt. Freesync i sig tror jag för din situation är lite svårare att sälja då Vega 64 presterar väldigt likt ditt kort redan.
Det är tydlig märkbar skillnad i spelen jag har testat där man kan hoppa från 60-144 FPS beroende på situation och då är Freesync guld värt.

Kör du 1080p 144hz eller 1440p 144hz? Skulle ju säga om du ligger på 1080p är det inte värt det medans i 1440p kan det vara det om du får en bra deal.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zather:

Kör du 1080p 144hz eller 1440p 144hz? Skulle ju säga om du ligger på 1080p är det inte värt det medans i 1440p kan det vara det om du får en bra deal.

Jag har kört 1440p i 6 års tid. Jag gick ner till 1080p men gick från 60hz till 144hz

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Jag har kört 1440p i 6 års tid. Jag gick ner till 1080p men gick från 60hz till 144hz

Ok, jag skulle anta att du ligger i rätt hög FPS i alla spel du spelar då. Typ runt 120-144 FPS alltid och då tror jag inte freesync är lika viktigt.

Men någon annan här kanske har lite bättre koll då jag precis kommit in i klubben hehe.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zather:

Ok, jag skulle anta att du ligger i rätt hög FPS i alla spel du spelar då. Typ runt 120-144 FPS alltid och då tror jag inte freesync är lika viktigt.

Men någon annan här kanske har lite bättre koll då jag precis kommit in i klubben hehe.

okok

Jag har hört av vissa att Freesync och Gsync gör stor skillnad, men vad vet vi
Hoppas någon som är king på detta svarar

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

@zather och @spykie

Hmmm, vad är det för problem med Seasonic Focus Plus 750W som ni skriver om i tråden, kan någon vänligen förklara?

Blir ju lite orolig eftersom jag (och många andra med mig under Black Friday helgen) beställt den här psu'n.

Sweclockers hade en smått lyrisk recension över psu'n, kan vara att den behöver uppdateras?
https://www.sweclockers.com/test/24758-seasonic-focus-plus-go...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@zather och @spykie

Hmmm, vad är det för problem med Seasonic Focus Plus 750W som ni skriver om i tråden, kan någon vänligen förklara?

Blir ju lite orolig eftersom jag (och många andra med mig under Black Friday helgen) beställt den här psu'n.

Sweclockers hade en smått lyrisk recension över psu'n, kan vara att den behöver uppdateras?
https://www.sweclockers.com/test/24758-seasonic-focus-plus-go...

Så här låg det till för mig:

Startar datorn med Seasonic 750W och kör benchmark då är allt ok! Startar ett spel och då säger nätagget till att det blir för hög load och stänger av hela datorn. Detta är dock bara på nätagg som har serienummer som är från tidigare än Januari i år alltså du bör inte ha några problem alls med ett nytt nu.

Om du vill se vad Seasonic skrivit så finns det lite på engelska i denna
https://knowledge.seasonic.com/article/20-focus-plus-and-gpu-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Så här låg det till för mig:

Startar datorn med Seasonic 750W och kör benchmark då är allt ok! Startar ett spel och då säger nätagget till att det blir för hög load och stänger av hela datorn. Detta är dock bara på nätagg som har serienummer som är från tidigare än Januari i år alltså du bör inte ha några problem alls med ett nytt nu.

Om du vill se vad Seasonic skrivit så finns det lite på engelska i denna
https://knowledge.seasonic.com/article/20-focus-plus-and-gpu-...

Vad f-n, dåligt av Sweclockers att inte uppdatera deras helt lyriska recension kan jag tycka (med reservation för att jag kan ha missat någon notis).

Jag antar/hoppas att inte @Inet släppt iväg felaktiga Seasonic 750W nu under Black Friday, det vore kontroversiellt.

Ändå ytterst tveksamt att jag skulle köpt agget om jag sett detta först.

Hmmm, står serienumret på själva agget eller på boxen (kanske både och)?

Nästa fråga är hur man ska tyda serienumret? Är det de fyra första siffrorna efter R'et, år och månad?

Exempelbild från nätet (ej 750W agget):
https://www.pcper.com/files/review/2017-06-23/5-Nameplate.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag "slog" till och köpte ett Vega64 Nitro+
Det skall ersätta mitt 390X Nitro
Om jag förstått rätt är Vega-korten mer strömeffektivt än 390-kortet vilket borde innebära mindre värme
Effektivt och effektivt, det är ju en uppfattning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vad f-n, dåligt av Sweclockers att inte uppdatera deras helt lyriska recension kan jag tycka (med reservation för att jag kan ha missat någon notis).

Jag antar/hoppas att inte @Inet släppt iväg felaktiga Seasonic 750W nu under Black Friday, det vore kontroversiellt.

Ändå ytterst tveksamt att jag skulle köpt agget om jag sett detta först.

Hmmm, står serienumret på själva agget eller på boxen (kanske både och)?

Nästa fråga är hur man ska tyda serienumret?

Står på lådan i alla fall så antagligen på båda. Men jag tror det extremt låg chans att dom har kvar ett som är från innan Januari så bör som sagt inte vara några problem där.

Sweclockers har kanske inte haft koll på problemet med eftersom det är väldigt nyligen som det har upptäckts på större skala verkar det som. Har för mig att man kan skicka ett tips till dom så det kanske kommer upp en artikel eller liknande men samtidigt eftersom detta är ett gammalt problem nu så kanske det inte är såpas intressant att ha med i deras recension. Påverkar ju trots allt bara folk som köper begagnade agg nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Står på lådan i alla fall så antagligen på båda. Men jag tror det extremt låg chans att dom har kvar ett som är från innan Januari så bör som sagt inte vara några problem där.

Sweclockers har kanske inte haft koll på problemet med eftersom det är väldigt nyligen som det har upptäckts på större skala verkar det som. Har för mig att man kan skicka ett tips till dom så det kanske kommer upp en artikel eller liknande men samtidigt eftersom detta är ett gammalt problem nu så kanske det inte är såpas intressant att ha med i deras recension. Påverkar ju trots allt bara folk som köper begagnade agg nu.

Kan dock vara mycket intressant att veta för folk som äger Seasonic Focus Plus 750W agget med tillverkningsdatum tidigare än januari vilket sannolikt är relativt många (speciellt efter Sweclockers recension)?

Sannolikt bör den jag köpte vara tillverkad efter men jag vet inte, ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kan dock vara mycket intressant att veta för folk som äger Seasonic Focus Plus 750W agget med tillverkningsdatum tidigare än januari vilket sannolikt är relativt många (speciellt efter Sweclockers recension)?

Sannolikt bör den jag köpte vara tillverkad efter men jag vet inte, ska kolla upp det.

Update: Seasonic PSUn jag köpt från @Inet under Black Friday rean hade serienummer R1809 etc så jag tror det är tillverkat efter januari.

Permalänk
Medlem

Ni med Sapphire Vega 56 Pulse, hur är det med coil whine på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Ni med Sapphire Vega 56 Pulse, hur är det med coil whine på den?

Inget jag hört än. Har iofs inte en knäpptyst setup och jag har inte överklockat så mycket än, men än så länge är det inga problem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har nu skaffat mig ett Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC som är köpt från Blocket, är nu installerad och så, min fråga är: Är energisparläge tillräckligt för att sänka värme och strömförbrukning eller är det undervolta som gäller?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bewise:

Har nu skaffat mig ett Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC som är köpt från Blocket, är nu installerad och så, min fråga är: Är energisparläge tillräckligt för att sänka värme och strömförbrukning eller är det undervolta som gäller?

Referenskortet går från 220W till 165W i sparläge, kostar kanske 5% i prestanda.
Är man beredd att ta besväret med att dra ned spänningar, kan man vinna prestanda utan att effekten går upp.
Själv har jag nöjt mig med att köra sparläge.

Visa signatur

Permalänk

Hej, sitter idag på en vega56, och funderar på vattenkylning till kortet. Är det någon som har testat någon bra kit för det? Har på CPU sidan ett vattenkit, kraken x62 så jag behöver ett komplett kit för gpu. Några tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Referenskortet går från 220W till 165W i sparläge, kostar kanske 5% i prestanda.
Är man beredd att ta besväret med att dra ned spänningar, kan man vinna prestanda utan att effekten går upp.
Själv har jag nöjt mig med att köra sparläge.

Satan, var ju en rejäl skillnad med på watten med en knappt märkbar tapp på prestandan! Jag gör det enkelt för mig och kör på sparlåga, tack för infon!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed