Vad behövs för att lagra många html filer

Permalänk
Medlem

Vad behövs för att lagra många html filer

Hej! jag har en liten fråga. Hur vad behövs för att jag ska kunna hitta mina andra html filer med hjälp av search funktion?

alltså, jag har en startsida där jag ska söka efter mina andra undersidor, men jag vet inte hur jag ska få min sök box att hitta dom.
Jag har kollat runt och jag har börjat lära mig php men alla bara visar exempel där dom lagrar namn och adresser.

Permalänk
Medlem

En indexering av filerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Att kunna lagra namn och adress och kunna söka bland dem är inte så dåligt.

Namn kan vara namn på en html-fil.
Adress kan vara relativa sökvägen till html-filen.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

@boomie:
Det finns flera olika lösningar med hjälp av PHP, en av de enklaste är att använda scandir.

<?php $use_folder = "/var/www"; // Vilken katalog ska användas? $file = scandir($use_folder); // Lägg alla filernamn i en array. print_r($use_folder); // Visar innehållet i arrayen ?>

för att få in alla filer som finns i katalogen i en array och sedan köra t.ex en array search eller skapa ett strängvärde av arrayen och göra sökningen i det.

Använder du dig av flera underkataloger blir det lite mer avancerat,
ex:

<!DOCTYPE html> <html lang="sv"> <head> <title></title> </head> <body> <!-- Skapa ett enkelt formulär --> <section style="position:fixed; top:2%; left:2%; width:25%; padding:15px; border:1px solid #C0C0C0; border-radius:3px;"> <form name="sok" action="#" method="post"> <input type="text" name="sokord" size="55%" placeholder="Skriv in hela eller delar av ditt sökord">&nbsp; <input type="submit" value="Sök"> </form> </section> <section style="position:fixed; top:8%; left:2%; width:26%; height:80%; padding-left:12px; padding-top:4px; overflow:auto; border:1px solid #C0C0C0; border-radius:3px; box-shadow: 6px 6px 6px rgba(120, 120, 120, .5);"> <?php // hämta information från formuläret. $sokord = isset($_REQUEST['sokord']) ? $_REQUEST['sokord'] : ""; // Vilka tecken ska tilllåtas? Viktigast om du väljer att koppla sökningen till en databas. $sokord = preg_replace('/[^a-zA-Z0-9_]/', '', $sokord ); //Välj katalogen som filerna och underkatalogerna ligger i. $use_folder = "/var/www"; // Gå igenom alla underkataloger. $dir = new RecursiveDirectoryIterator($use_folder, FilesystemIterator::SKIP_DOTS); $it = new RecursiveIteratorIterator($dir, RecursiveIteratorIterator::SELF_FIRST); $it->setMaxDepth(0); // Räkna hur många underkataloger som finns och sortera dem. foreach ($it as $fileinfo) { if ($fileinfo->isDir()) { $top_folder[] = $fileinfo->getFilename(); sort($top_folder); } } $top_folder_c = count($top_folder); // Lista alla katalogerna. for( $i= 0 ; $i <= $top_folder_c-1 ; $i++ ) { $folder = $use_folder."/".$top_folder[$i]; // Ur vilken katalog ska filerna listas? $file = scandir($folder); // Lägg alla filernamn i en array. $file_c = count($file); // Hur många filer innehåller katalogen? echo "<p><u><b>".$top_folder[$i]."</b></u><br>"; // Skriv ut katalogens namn. for( $x= 2 ; $x <= $file_c-1 ; $x++ ) { echo "&nbsp; - Sökväg: ".$folder."/".$file[$x]."<br>"; // Skriv ut sökväg och filnamn. } // Repetera för nästa katalog. } ?> </section> <section style="position:fixed; top:8%; left:30%; width:60%; height:40%; padding-left:8px; padding-top:4px; overflow:auto; border:1px solid #C0C0C0; border-radius:3px; box-shadow: 2px 2px 2px rgba(120, 120, 120, .5);"> <h2 style="font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; font-size:12px; line-height:12px; vertical-align:middle; margin:0px; text-align:left;">En liten bit på väg.</h2> Här är en liten bit på väg för att skapa en sökfunktion, jag har medvetet inte skapat hela lösningen och dessutom valt att begränsa antalet underkataloger så att du har lite att göra...<br> Det här är inte den bästa vägen, det vora att använda en databas, t.ex. ett schema i MySQL/MariaDB om du har tillgång till det.<p> Jag skulle rekommendera dig att läsa på lite grand om array:er i php och utgå från det, hur man söker i en array, fördelar i ett sådant läge att göra om arrayen till en sträng etc.<p> Nå varför är scriptet här dåligt då?<br> Det är oerhört resurskrävande för servern om det blir många sökningar.<p> </section> </body> </html>

//Johan

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

@Johan_G3: ska genast börja med att lära mig mer om detta, Tack så jätte mycket för detta är oerhört tacksam!