Permalänk
Skrivet av D3mpa:

Hur brukar folk ha det? Kommer dem bara med insatsen eller har de ett större kapital?

Skickades från m.sweclockers.com

Många har nog bara så det räcker ungefär till kontantinsatsen. Men det beror ju på t.ex hur mycket bostadskarriär man har gjort. Går nog inte att generalisera så mycket.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Många har nog bara så det räcker ungefär till kontantinsatsen. Men det beror ju på t.ex hur mycket bostadskarriär man har gjort. Går nog inte att generalisera så mycket.

Ok tack för svar, ska sikta ta endast kontantinsatsen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Många har nog bara så det räcker ungefär till kontantinsatsen. Men det beror ju på t.ex hur mycket bostadskarriär man har gjort. Går nog inte att generalisera så mycket.

Skrivet av D3mpa:

Ok tack för svar, ska sikta ta endast kontantinsatsen

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen ett kasst råd.

Skulle inte rekommendera någon att köra på max 75% och helst under 50% lån. Därtill ska man utan problem klara 5-7% ränta utan att försämra sin levnadsstandard.

Men visst, vill man ju unna sig, det går ju bara uppåt osv

Permalänk
Medlem

Ränteskillnadsersättning ?

Kan du ge mig formeln för ränteskillnadsersättning. Ge mej parametrarna så räknar jag själv. Husets värde X kr, vid varje tidpunkt för beräkningen. Belåninggsgrad Y % vid samma tillfälle. Bindningstid = Z år. År kvar av bindningstid vid beräkningen = A Faktisk låneskuld = B Räntesats vid bindningstillfället= C Nuvarande 3 månadersräntesats vid beräkningstillfället = D ## (tror det heter statsskuldstermin ? ) som också är en faktor att ta hänsyn till. Bestäms an riksbanken eller riksgäldskontoret ? eller ? finns väl också i formeln ? Skall bli kul att se ekvationen som löser detta TACK Har väl kanske glömt något men rätta mej i så fall. Tanken är att kolla när jag skall binda på 10 år till dagens låga ränta med förväntning om stigande ränta i framtiden och om jag eller min hustru dör vad det kostar om man vill sälja och lösa lånet. Bankerna VILL inte eller kan inte förklara formeln för mig. So I hit You - would You be ded after this hit ?

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Verkligen ett kasst råd.

Skulle inte rekommendera någon att köra på max 75% och helst under 50% lån. Därtill ska man utan problem klara 5-7% ränta utan att försämra sin levnadsstandard.

Men visst, vill man ju unna sig, det går ju bara uppåt osv

Jag gav inget råd, jag skrev att det ser väldigt olika ut och inte går att generalisera men konstaterade att verkligenheten ser ut så att många bara går in med kontantinsatsen. I Stockholm är det svårt att gå in med 50% om man inte gjort bostadskarriär t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Verkligen ett kasst råd.

Skulle inte rekommendera någon att köra på max 75% och helst under 50% lån. Därtill ska man utan problem klara 5-7% ränta utan att försämra sin levnadsstandard.

Men visst, vill man ju unna sig, det går ju bara uppåt osv

Husen här går inte under 3 miljoner och behöver oftast renoveras en del så ska du köpa får du gå in med 1.5 mille vilket tar ett tag att få ihop och under tiden får man hoppas man har billig hyra...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Verkligen ett kasst råd.

Skulle inte rekommendera någon att köra på max 75% och helst under 50% lån. Därtill ska man utan problem klara 5-7% ränta utan att försämra sin levnadsstandard.

Men visst, vill man ju unna sig, det går ju bara uppåt osv

Allt handlar om riskaptit, ditt råd tycker jag är lite väl låg riskaptit då det inte låter pengar generera pengar i tillräckligt stor utsträckning.

För folk som köper sitt första boende eller stiger upp till ett större sådant ser jag inga problem med 85% belåning. Det är något man kan betala ner med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3mpa:

Hur brukar folk ha det? Kommer dem bara med insatsen eller har de ett större kapital?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror helt och hållet på om man köper villa eller bostadsrätt, att ha en större buffert för oförutsägbara händelser är viktigt när man har villa och mindre viktigt när man har bostadsrätt.

Kan vara bra att ha 70-100’ ifall att värmepump osv går sönder där man inte kan vänta för att spara pengar. Att ha ett bra sparande över tid kan även vara fördelaktigt om man ska förhandla om bättre villkor med banken.

Fördelen med att ha större insats är att månadskostnaden sjunker och att man förhoppningsvis kan komma under de olika nivåerna för amorteringskrav. Sen är det ju alltid gott med lägre belåningsgrad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Allt handlar om riskaptit, ditt råd tycker jag är lite väl låg riskaptit då det inte låter pengar generera pengar i tillräckligt stor utsträckning.

För folk som köper sitt första boende eller stiger upp till ett större sådant ser jag inga problem med 85% belåning. Det är något man kan betala ner med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Så om man sitter på 1,5 mille så anser du det är lämpligt och nyktert att kolla på lägenheter för 10 mille??

Nu har vi ju förvisso regeln med ökad amortering om man lånar över 4,5 (eller vad det är) sin bruttolön, som iaf gett lite mer nykterhet i det hela.

Men ja, rakt in i kaklet, nu kör vi? Känns crazy hur vissa resonerar i denna tråd. Som snubben någon sida bakåt som har huslån och blacolån och tittar på en bil för 300k(eller vad det var), som dessutom ska lånas till... På toppen av det hela så hade var de två pers men ändå en ganska låg lön (iaf relation till ambitioner med att ha dyra bilar).

Jaejae

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Så om man sitter på 1,5 mille så anser dubdet är lämpligt och nyktert att kolla på lägenheter för 10 mille??

Nu har vi ju förvisso regeln med ökad amortering om man lånar över 4,5 (eller vad det är) sin bruttolön, som iaf gett lite mer nykterhet i det hela.

Men ja, rakt in i kaklet, nu kör vi? Känns crazy hur vissa resonerar i denna tråd. Som snubben någon sida bakåt som har huslån och blacolån och tittar på en bil för 300k(eller vad det var), som dessutom ska lånas till... På toppen av det hela så hade var de två pers men ändå en ganska låg lön (iaf relation till ambitioner med att ha dyra bilar).

Jaejae

Ja det kan vara helt okej beroende på andra faktorer som inkomster och hur ens kassaflöden sett ut tidigare, det går helt enkelt inte att säga med bara information om tillgängligt kapital för bostadsköpet då det finns flertalet andra viktiga faktorer att ta hänsyn till. Kanske bör personen/personerna inte ens köpa en bostad för 3 mille om den/de kan lägga 1,5 som kontantinsats, kanske kan de köpa en för 10 och ändå ta lägre risk än många som köper med 50% belåningsgrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det kan vara helt okej beroende på andra faktorer som inkomster och hur ens kassaflöden sett ut tidigare, det går helt enkelt inte att säga med bara information om tillgängligt kapital för bostadsköpet då det finns flertalet andra viktiga faktorer att ta hänsyn till. Kanske bör personen/personerna inte ens köpa en bostad för 3 mille om den/de kan lägga 1,5 som kontantinsats, kanske kan de köpa en för 10 och ändå ta lägre risk än många som köper med 50% belåningsgrad.

Jag håller med dig att det finns andra faktorer och cashflow är en av dessa etc.

Dock skulle jag inte ge det som ett defaultråd att sikta på 85%.

Nej då säger jag, max 50-75% och om det finns väldigt gynsamma faktorer så kan man ta högre risk. Men då bör man vara väl medveten om denna risk i denna starka hävstångeffekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag håller med dig att det finns andra faktorer och cashflow är en av dessa etc.

Dock skulle jag inte ge det som ett defaultråd att sikta på 85%.

Nej då säger jag, max 50-75% och om det finns väldigt gynsamma faktorer så kan man ta högre risk. Men då bör man vara väl medveten om denna risk i denna starka hävstångeffekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker man bör bestämma själv vilken risknivå man är okej med utifrån sin egen situation, att säga några generella procenttermer blir för trubbigt. Jag själv bryr mig inte alls om belåningsgraden utan jag bryr mig om lånebeloppet i relation till främst mitt sparande per månad och tillgängligt kapital inte bundet i bostaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Kan du ge mig formeln för ränteskillnadsersättning. Ge mej parametrarna så räknar jag själv. Husets värde X kr, vid varje tidpunkt för beräkningen. Belåninggsgrad Y % vid samma tillfälle. Bindningstid = Z år. År kvar av bindningstid vid beräkningen = A Faktisk låneskuld = B Räntesats vid bindningstillfället= C Nuvarande 3 månadersräntesats vid beräkningstillfället = D ## (tror det heter statsskuldstermin ? ) som också är en faktor att ta hänsyn till. Bestäms an riksbanken eller riksgäldskontoret ? eller ? finns väl också i formeln ? Skall bli kul att se ekvationen som löser detta TACK Har väl kanske glömt något men rätta mej i så fall. Tanken är att kolla när jag skall binda på 10 år till dagens låga ränta med förväntning om stigande ränta i framtiden och om jag eller min hustru dör vad det kostar om man vill sälja och lösa lånet. Bankerna VILL inte eller kan inte förklara formeln för mig. So I hit You - would You be ded after this hit ?

Här har du en uträknare: https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/rantesk...

Permalänk
Medlem

Ibymafayhas

Har provat detta förut ,men tack ändå. Det löser dock inte problemet med att beräkna en FRAMTIDA lösen då parametrarna: "Datum för lösen och Sista betalningsdag enligt beräkningsmodulen inte får vara senare- alltså i framtiden och det är det intressanta även om precisionen inte är exakt. Vad som har hänt och fram till iag är ointressant men att laborera med räntesatser i framtiden beräknat på min räntelåsning idag är det intressanta. Vi far ut i rymden med komplexa beräkningar så att en ungefärlig formel för mina eftersökta beräkningar skulle vara omöjlig köper JAG inte. Nästa instans blir väl "FRÅGA LUND" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Har provat detta förut ,men tack ändå. Det löser dock inte problemet med att beräkna en FRAMTIDA lösen då parametrarna: "Datum för lösen och Sista betalningsdag enligt beräkningsmodulen inte får vara senare- alltså i framtiden och det är det intressanta även om precisionen inte är exakt. Vad som har hänt och fram till iag är ointressant men att laborera med räntesatser i framtiden beräknat på min räntelåsning idag är det intressanta. Vi far ut i rymden med komplexa beräkningar så att en ungefärlig formel för mina eftersökta beräkningar skulle vara omöjlig köper JAG inte. Nästa instans blir väl "FRÅGA LUND" ?

Om du vill bilda din en uppfattning om hur det vore att lösa lånet om 12 månader varför inte bara dra av amortering*12 från skulden samt dra av 12 månader på ränteändringsdag när du skriver in värdena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Har provat detta förut ,men tack ändå. Det löser dock inte problemet med att beräkna en FRAMTIDA lösen då parametrarna: "Datum för lösen och Sista betalningsdag enligt beräkningsmodulen inte får vara senare- alltså i framtiden och det är det intressanta även om precisionen inte är exakt.

Ok, exakt formel enligt nedan. Din kostnad beror dock till stor del på skillnaden i din ränta och "riskfri" ränta vilket kommer vara omöjligt att sia om men du kan ju göra beräkningen relativt enkelt för ett par typfall.

Ränteskillnadsersättningen (RSE) kan översiktligt beräknas enligt följande formel:

RSE = K x T x R

K = låneskulden vid inlösentillfället

T = återstående bindningstid i år

R = ränteskillnaden i %

Ränteskillnaden är skillnaden mellan kreditens räntesats och räntan på statsobligationer eller statsskuldväxlar med ett tillägg av en procentenhet. När det gäller statsobligationer eller statsskuldväxlar ska löptiden på dessa motsvara den återstående bindningstiden för krediten.

Permalänk
Medlem

Vad less jag blir! Har i flera omgångar pratat med SEB om förlängning av våra lån och för några veckor sedan fick jag ett hyfsat erbjudande, inte lägst men tillräckligt lågt för att vi inte skulle byta bank. När jag ringde in igår för att lösa några detaljfrågor och acceptera det erbjudande jag fått så hittar kvinnan på telefonbanken inga anteckningar om mitt förra samtal, trots att jag kunde ge henne tid och datum. Istället får jag ett skambud många punkter högre än vad jag fick för tre veckor sedan och hon är fullständigt ointresserad av att gå lägre.

Om en timme ringer jag och begär ut amorteringsintyget, sen ringer jag Danske och drar igång processen där. Suck!

(Jag var bara tvungen att avreagera mig lite!)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad less jag blir! Har i flera omgångar pratat med SEB om förlängning av våra lån och för några veckor sedan fick jag ett hyfsat erbjudande, inte lägst men tillräckligt lågt för att vi inte skulle byta bank. När jag ringde in igår för att lösa några detaljfrågor och acceptera det erbjudande jag fått så hittar kvinnan på telefonbanken inga anteckningar om mitt förra samtal, trots att jag kunde ge henne tid och datum. Istället får jag ett skambud många punkter högre än vad jag fick för tre veckor sedan och hon är fullständigt ointresserad av att gå lägre.

Om en timme ringer jag och begär ut amorteringsintyget, sen ringer jag Danske och drar igång processen där. Suck!

(Jag var bara tvungen att avreagera mig lite!)

Ring igen. Ringde också häromdagen och hade lite frågor men fick prata med någon som varken lyssnade på vad jag sa eller ville hjälpa till. Ringde dagen efter igen å fick svar på allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Ring igen. Ringde också häromdagen och hade lite frågor men fick prata med någon som varken lyssnade på vad jag sa eller ville hjälpa till. Ringde dagen efter igen å fick svar på allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ringde nu på morgonen och hamnade hos samma kvinna som hade precis lika lite lust att hjälpa till idag som igår. Jag fick iaf beställt mitt amorteringsintyg så efter lunch skall jag ringa Danske.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Jag bytte till Avanza efter jag fått deras bolåneerbjudande.
Swedbank som jag hade innan sa att de inte kunde matcha räntan, så det var ett enkelt val.

Som bonus kräver inte Avanza att man ska flytta över lönekonto, försäkringar eller annat sparande.

Dom sänkte i dagarna från 1.28% till 1.09% (även för oss befintliga kunder), verkar som dom försöker locka nya kunder.

Permalänk
Medlem

Jag har tröttnat rejält på vår bank och funderar på att byta, men vore tacksam om ni har lite tips på på hur jag ska göra då det är en lite knivig situation.

Kan dra backstoryn lite kvickt; Vi köper en tomt för att bygga hus och byter i samband med det till SHB som har lokalt kontor på orten. Det gick snabbt och smärtfritt att få byggnadskreditiv osv. Under husbyggets gång börjar de strula och lägga sig i bygget otroligt mycket, och redan då kände vi att när bygget var klart skulle vi byta bank. Tyvärr gick inte bygget helt bra och vi ligger numera i tvist med byggfirman. Denna tvist kostar ganska rejäla summor pengar (rättsskyddet i hemförsäkringen kommer ge oss tillbaka ca 50% av kostnaderna senare när tvisten är löst), varpå jag bad banken om att få skippa amorteringen i några månader tills tvisten är löst (rättegång i april, vilket banken vet).

Men nej det gick inte för sig, för det är lagkrav på amortering. Jag svarade då att nyproduktion är undantaget amorteringskraven, och då var det plötsligt bankens krav. De är alltså helt ovilliga att hjälpa till här, trots att de är mycket väl medvetna om hur mycket vi fått ge igenom p g a detta husbygge (bl a hemlösa med två barn under en månad p g a förseningar).

Det som försvårar här är egentligen två saker;

1) Vi har fortfarande en spärrförbindelse mot byggfirman då vi vägrar att betala dem de sista 10% av kontraktssumman (massvis med fel på huset som inte är åtgärdade). Dessa 10% ligger fortfarande kvar i ett byggkreditiv, resterande belopp i ett obundet bolån.

2) Jag kommer vid årsskiftet att byta jobb, vilket kan ställa till det då jag som de flesta har sex månaders prövotid.

Nån som har några idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Dom sänkte i dagarna från 1.28% till 1.09% (även för oss befintliga kunder), verkar som dom försöker locka nya kunder.

Härliga nyheter för oss som har lån hos Avanza!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag håller med dig att det finns andra faktorer och cashflow är en av dessa etc.

Dock skulle jag inte ge det som ett defaultråd att sikta på 85%.

Nej då säger jag, max 50-75% och om det finns väldigt gynsamma faktorer så kan man ta högre risk. Men då bör man vara väl medveten om denna risk i denna starka hävstångeffekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Med den här inställningen skulle det vara i princip helt omöjligt för de flesta unga människor att någonsin kunna köpa en bostad. Priserna på bostäder är relativt aktier och liknande otroligt stabila och 15% insats täcker det allra mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad less jag blir! Har i flera omgångar pratat med SEB om förlängning av våra lån och för några veckor sedan fick jag ett hyfsat erbjudande, inte lägst men tillräckligt lågt för att vi inte skulle byta bank. När jag ringde in igår för att lösa några detaljfrågor och acceptera det erbjudande jag fått så hittar kvinnan på telefonbanken inga anteckningar om mitt förra samtal, trots att jag kunde ge henne tid och datum. Istället får jag ett skambud många punkter högre än vad jag fick för tre veckor sedan och hon är fullständigt ointresserad av att gå lägre.

Om en timme ringer jag och begär ut amorteringsintyget, sen ringer jag Danske och drar igång processen där. Suck!

(Jag var bara tvungen att avreagera mig lite!)

Kundservice! Byt bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Dom sänkte i dagarna från 1.28% till 1.09% (även för oss befintliga kunder), verkar som dom försöker locka nya kunder.

Det är ett sjukt bra erbjudande om man har <60% belåning. Fyra punkter bättre än vårt personalerbjudande på rörligt och bara 3 punkter sämre än nuvarande personalerbjudande på 3 års bindningstid.

Permalänk

Hej Kakann, vill börja med att säga att det behövs fler som dig som ger av sin tid på detta sätt, riktigt nice av dig!

Jag står i startbanan på att köpa ett renoveringsobjekt och sen göra iordning det. Om huset kostar 2 miljoner, och renoveringskostnader runt 600 000, kan jag få ett lån för hela det beloppet? Eller får jag då olika räntor?

Kan ge något bra tips på trygg/bra bank med bra ränta för första köpare? (Vi är två inkomsttagare i hushållet och lånelöfte på mycket mer än ovan).

Tack på förhand!

Mvh Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Hej Kakann, vill börja med att säga att det behövs fler som dig som ger av sin tid på detta sätt, riktigt nice av dig!

Jag står i startbanan på att köpa ett renoveringsobjekt och sen göra iordning det. Om huset kostar 2 miljoner, och renoveringskostnader runt 600 000, kan jag få ett lån för hela det beloppet? Eller får jag då olika räntor?

Kan ge något bra tips på trygg/bra bank med bra ränta för första köpare? (Vi är två inkomsttagare i hushållet och lånelöfte på mycket mer än ovan).

Tack på förhand!

Mvh Victor

Om ni vill ha ett tryggt val för att komma igång med allt så ta någon bank med hög kundnöjdhet, typ LF eller en lokal sparbank om det finns. 600kkr bör nästan vara nog för en byggnadskredit för renoveringen, det är i princip en stor kontokredit ni har tills ni är färdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Kundservice! Byt bank.

Japp, jag har redan börjat. Håller på och samlar in alla papper som behövs och har bokat ett möte om en vecka.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Efter att ha dragit på det alldeles för länge slet jag loss tummen och ringde banken (swedbank).

Huset värt drygt 4 miljoner, knappt 2,3 i lån så jag kvalar in för t ex Avanza.

De var inte alls intresserade av att matcha rörligt på 1,09 (erbjöds 1,35) däremot matchade de 1,38% på tre år som jag tog.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det låter som att ni bör komma ner mot eller kanske till och med under 1,20% beroende på vad ni kan flytta med för ytterligare engagemang. Finns lite heta erbjudanden nu från tex Skandia och Danske bank som jag tycker ni ska kika på.

Såja! Fått papper på 1,17%, med facit i hand så kände jag att vi nog kunde kommit ner ännu lägre men jag är nöjd. Hade tänkt prata med några andra banker med men känner faktiskt inget behov av det nu.

Tack för tipsen!

PS: Värderingen landade på 6,2M så jag hade underskattat marknaden verkar det som.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow