Är Windowslicensen bara kopplad till Hårddisken eller något annat också?

Permalänk
Avstängd

Är Windowslicensen bara kopplad till Hårddisken eller något annat också?

Försök svara så enkelt som möjligt ^^
Kan jag ta ut Hårddisken ur min dator och sätta in den i en annan dator och förvänta mig att Windows inte kommer bråka?
Har Hårddisken på något sätt ett minne om vilken hårdvara som faktiskt ska finnas eller nöjer den sig med att Windows sitter där ?

Som exempel om jag byter CPU, GPU eller Moderkort i min dator finns det då risk att Windows plötsligt börjar strula?
Jag förstår att man måste ladda ner nya drivrutiner till Hårddisken om man ber den jobba mot ny hårdvara men själva licensen bryts väl inte?

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

9/10 gånger är det moderkortet. Men om du byter tillräckligt många saker, kommer den bråka också.

HDDn har inget med det att göra. Unika IDt registrerat i Windows (som även ligger med nyckeln hos MS), är vad som avgör det.

MS har varit lite mer... generösa med dagens Windows 10 dock (då de tjänar på din data istället typ som Google). Har du en äkta retail tex, så bråkar den sällan. OEM nyckel kan göra dock... beroende på vad för OEM det är.

Permalänk
Avstängd

@Paddanx:
Hm nu blir det ännu mer komplicerat
Man installerar Windows på hårddisken och inte på moderkortet.
Finns det någon liten minneskrets på moderkortet som gör att moderkortet vet om att det är kopplat till en specifik Windowslicens?
Eller är det bara hårddisken som vet om att det är just det här moderkortet som jag ska vara kopplad till?

Kanske låter konstigt att jag pratar om hårdvara som att dom har fristående känslor och tankar men det är bara för att det ska bli enklare för mig att förstå hur systemen fungerar
Kan jag byta hårddisk och ändå fortsätta använda samma Windows?

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

@PTSD: Din windowsinstallation på HDD har en "koppling" till ett unikt ID på moderkortet, om man förenklar det väldigt mycket

Oftast kan du byta ut en del i taget men det finns någon luddig gräns när windows kan börja bråka med aktiveringen av windows.

Permalänk
Medlem

Den här videon kan vara intressant om man är nyfiken på hur det fungerar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PTSD:

@Paddanx:
Finns det någon liten minneskrets på moderkortet som gör att moderkortet vet om att det är kopplat till en specifik Windowslicens?
Eller är det bara hårddisken som vet om att det är just det här moderkortet som jag ska vara kopplad till?

Kanske låter konstigt att jag pratar om hårdvara som att dom har fristående känslor och tankar men det är bara för att det ska bli enklare för mig att förstå hur systemen fungerar

Näe moderkortet har ingen vidare koll på något och håller inte reda på vad man får installera. Det moderkortet bistår med är ett unikt produktnummer däremot.

Det är installationen av windows som innehåller verifieringsmjukvara och denna mjukvara kan känna av om moderkortet blir utbytt. moderkortsnumret skickas även vidare till microsofts licensservrar i samband med registreringen av windows.
På så sätt blir din windwosnyckel bunden med det moderkortet du använder för en windowsinstallation.
Och som tidigare nämnt kollar även denna mjukvara på en del övrig hårdvara så som grafikkort exempelvis. Grafikkort får man byta, men inte hur många gånger som helst innan licenssystemet reagerar.

Hårddisken då? Ja den innehåller ju windows som har licensmjukvaran, men det är alltså inte hårddisken i sig som sätter begränsningen riktigt. Det är möjligt att det finns en maxgräns även för hårddiskutbyten, men just hårddiskbegränsningar har jag inte hört talas om så det är möjligt att det är fritt fram att byta hur mycket diskar man vill ;). Problem med hårddiskbyten lär det inte bli för gemene man iaf.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Försök svara så enkelt som möjligt ^^
Kan jag ta ut Hårddisken ur min dator och sätta in den i en annan dator och förvänta mig att Windows inte kommer bråka?

Om du med detta menar att ta ut en hårddisk med Windows installerat på och sätta den i en annan maskin så kommer Windows med all sannolikhet att känna av detta när du bootar och kräva ny aktivering. Ibland går det att aktivera på nytt med samma nyckel och köra vidare, men det beror på vilken Windowslicens du har (OEM, Retail...) samt om du gjort det många gånger förut.

I vilket fall så är det nog bättre att installera på nytt, det brukar ge mindre risk för strul och det påverkar inte chanserna att lyckas aktivera igen med samma nyckel eller inte.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

@Paddanx:

All hårdvara i din dator har en unik ID, matchande exakt den (även olika för samma modeller), typ som serienummer.
MS tar dessa och gör en unik "kod" som ren använder att registrera din nyckel på när du aktiverar licensen. Denna finns i grafikkortet, ljudkortet, nätverkskortet, CPUn, minnet, HDD/SSDna och allt annat du kopplar in. Moderkortet anses av MS vara "grunden" för när det behövs en ny licens.

Så spelar ingen roll var du installerar Windows, för att aktivera licensen, måste din Windows nyckel matcha din unika ID du hade. Som sagt, de accepterar en del saker kan bytas, och kommer då registrera både nya och gamla unika IDn.

Så rent tekniskt, nej du kan inte byta och ha samma Windows, om inte MS tillåter det.

Permalänk
Medlem

Som andra nämnt är OEM-versioner av windows kopplat till en hårdvarynyckel som aktiveras över nätet (OEM är en licens som följer med in viss dator) Men det finns även retail & och volym-licenser som inte är kopplad till hårdvaran som sådant.

Är det en OEM-licens så kan det vara problematiskt att använda den windows-installationen i annan dator. dessutom låter det som du bara tänker flytta över hårddisken vilket är en dålig ide.

Den windows-installation som du har på diksen är anpassad med drivrutiner för nuvarande dator, tar du bara och flyttar hårddisken till en annan dator så kommer de mesta saker ha fel eller sakna drivrutiner.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

slmgr.vbs /upk
Bra kommando om man vill släppa nyckeln från moderkortet. Kan fungera om man vill installera på en ny dator.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Köp ny win 10 pro licens på ebay för 70kr. Det har jag gjort flera gånger under året med lyckat resultat. Se till att ta en säljare med bra omdömen.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3