Hjälp med att köpa nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Hjälp med att köpa nytt grafikkort?

Halloj!
Vet inte om jag är i rätt forum men det är sånt som märks.

Min gamla gpu håller på att packa ihop. Det är en amd radeon hd 7950. Fläktarna har slutat funka så jag har bytt ut dom med vanliga chassi fläktar som jag satt fast med buntband, vilket fungerade förvånansvärt bra. Men det är ett gammalt kort och jag märker att den börjar bli trött, diverse grafik avvikelser som textur flimmer med regnbågsfärger, segare rendering och nyligen har jag upptäckt att det verkar som jag inte kan ställa in några AA inställningar, jag ser ingen skillnad på fxaa eller msaa, inte ens med aa av eller på.

Just nu funderar jag på gtx 1070 eller 1060 och ny 16gb ram. Det är i nuläget vad jag har råd med.
Jag hade tänkt att uppgradera för länge sedan men pga taskig ekonomi och prioritering av annat i hemmet så har det tagit mej omkring 3 år att få ihop pengar. Fattas dock fortfarande lite pengar men i år blir det en snål jul och hoppas såklart att hitta nåt till mellandagarna.

Jag är lätt tekniskt handikappad och undrar om jag ska spara ihop till en helt ny dator eller uppgradera nu?
Hur pass mycket behöver jag en ny cpu i samband med att jag köper en ny gpu, en 1070 eller 1060? Min tanke är att jag i längden kommer tjäna mer på köpa en 1070.
Duger mina nuvarande specs för en ny gpu och mer ram eller bör jag tänka om? Men om jag väntar så är risken att nuvarande gpu kommer hinna dö helt innan jag får råd med ny dator, eftersom det nästan har tagit mej 3 år pga av min ekonomiska situation att få ihop pengar och i nuläget ser inte min ekonomiska framtid mycket bättre ut än vad den redan gör. Förslag?

PC specs:
Skärm 1920x1080 60hz
Moderbord MSI Z77 MPower (MS-7751)
Cpu i5-3570K 3.40
8GB RAM
AMD Radeon HD 7950 3GB
Psu 550W, tillverkare minns jag ej.

P.S. Förklara gärna för mej som om jag vore dum i huvudet eftersom jag som sagt är lätt tekniskt handikappad. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad spelar du och i vilken upplösning + Hz?

Processorn är inte mycket att hänga i granen. Den kommer definitivt inte orka med ett GTX 1070.

Jag skulle nog pensionera datorn snart och köpa nytt nästa år, när AMD släpper nya generationer både på CPU -och GPU-sidan, om du kan vänta så länge. Ett annat alternativ är att försöka få tag på något begagnat som inte kostar så mycket om du bara vill ha ett fungerande grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Vad spelar du och i vilken upplösning + Hz?

Processorn är inte mycket att hänga i granen. Den kommer definitivt inte orka med ett GTX 1070.

Jag skulle nog pensionera datorn snart och köpa nytt nästa år, när AMD släpper nya generationer både på CPU -och GPU-sidan, om du kan vänta så länge. Ett annat alternativ är att försöka få tag på något begagnat som inte kostar så mycket om du bara vill ha ett fungerande grafikkort.

Uppdaterade inlägget.
1920x1080 60hz är vad min skärm klarar av om jag fattar det rätt? Tror jag iaf.
I övrigt spelar jag allt från minecraft till battlefield, xcom2 till hearts of iron 4.

Varför skulle inte min cpu orka med 1070? Det är här det tekniska handikappet slår in. Jag kan bygga en dator men jag fattar inte "hur och varför" saker och ting fungerar mer än att grafikkort är för bild och rendering.

Permalänk
Medlem

@Nercis: Hela namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) på PSU är rätt viktigt att veta när man vill köpa bättre grafikkort. Det behövs för att någon ska kunna avgöra hur bra/dålig PSU är.

Tex är ofta budet och skräp PSU för dåliga för att klara bra grafikkort trots att deras siffror ofta är långt över kraven. Värre blir det med gamla budget och skräp PSU. Bra PSU behöver man inte tänka så mycket på åldern men dom slits ut och går sönder också förr eller senare.

Edit:
När grafikkort tester eller någon i forum skriver hur mycket som krävs så menar dom alltid om man har bra PSU.

Permalänk
Hjälpsam

@Nercis: Vad gäller arbetsminne, borde det räcka med att skaffa 8 GB till, av den sort som du har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Nercis: Hela namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) på PSU är rätt viktigt att veta när man vill köpa bättre grafikkort. Det behövs för att någon ska kunna avgöra hur bra/dålig PSU är.

Tex är ofta budet och skräp PSU för dåliga för att klara bra grafikkort trots att deras siffror ofta är långt över kraven. Värre blir det med gamla budget och skräp PSU. Bra PSU behöver man inte tänka så mycket på åldern men dom slits ut och går sönder också förr eller senare.

Edit:
När grafikkort tester eller någon i forum skriver hur mycket som krävs så menar dom alltid om man har bra PSU.

Hela datorn är ju 7-8 år gammal. Det ända som är nytt är cpu kylaren, som är en corsair H80i och några extra chassifläktar. Har även för mej att min psu är corsair, modell vet jag inte. Jag har alla förpackningar kvar någonstans som jag kan gräva upp.

Jag vill ju helst köpa helt nytt men just nu har jag svårt att krama fram pengar. Jag är i en situation där hela hushållet håller på att bli utdaterat och gamla grejer håller på att gå sönder. Möbler, dammsugare, micron, kylskåp, veterinärkostnader, hälsa och mediciner, osv.
Om jag hade haft barn så skulle man väl fått bo i tält nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nercis:

Har även för mej att min psu är corsair, modell vet jag inte. Jag har alla förpackningar kvar någonstans som jag kan gräva upp.

Enklast att öppna datorn och kolla på PSU. Klisterlappen med hela namnet kan sitta på andra sidan beroende på hur man vänt PSU.

Permalänk

Datorn är som du säger 7-8 år gammal och det är inte mycket man kan rädda mer än chassit om du ska uppdatera. Tycker det känns fel att köpa DDR3 minnen idag (som ditt moderkort stödjer) för samma pengar som DDR4 minnen. Tror inte heller du kommer uppleva så stor skillnad. Ska du komma billigt undan borde du kika på begagnat. Men om du verkligen vill uppdatera ditt grafikkort, trots att datorn i övrigt är gammal, kanske någon av dessa är ett alternativ:

RX 580
Geforce 1060

I övrigt kan det vara trevligt att kasta in en SSD istället för en gammal HD, det gör stor skillnad.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ericobarco:

Datorn är som du säger 7-8 år gammal och det är inte mycket man kan rädda mer än chassit om du ska uppdatera. Tycker det känns fel att köpa DDR3 minnen idag (som ditt moderkort stödjer) för samma pengar som DDR4 minnen. Tror inte heller du kommer uppleva så stor skillnad. Ska du komma billigt undan borde du kika på begagnat. Men om du verkligen vill uppdatera ditt grafikkort, trots att datorn i övrigt är gammal, kanske någon av dessa är ett alternativ:

RX 580
Geforce 1060

I övrigt kan det vara trevligt att kasta in en SSD istället för en gammal HD, det gör stor skillnad.

DDR3 minnen är billigare i dag.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s385718510&o=produkt_p...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och svar!
Har bestämt mej för en nödlösning, köper ett billigare kort som är bättre än det jag har nu. Så får jag spara till helt nytt senare.