Uppgradering till en minigamer på en tajt budget

Permalänk
Medlem

Uppgradering till en minigamer på en tajt budget

Sonen är 9 år och spelar mest Minecraft, Portal 2, Scrap Mechanics, Subnautica, Lego Worlds och Roblox.
Jag är en sån där jobbig farsa som håller på åldersrekommendationerna så det dröjer några innan det blir aktuellt med Fortnite, Overwatch osv.

Som första dator fick han ärva min avlagda HTPC i en ITX-burk som består av
CPU I3 3225 (Intel HD graphics 4000)
Asrock B75M-ITX
8 GB DDR3 RAM
Intel 330 60 GB SSD
WD blue 500 GB
Till det har han en Dell 22,5" HD-skärm

För att få spelen att flyta bättre samt att kunna hantera nya spel som jag gissar blir aktuellt de närmsta åren så behövs det en uppgradering. Nuvarande chassi och moderkort begränsar väldigt mycket. Det som man kan göra i nuvarande rigg är att lägga till ett GT 1030 grafikkort i PCI-sloten, ett kort som bara tar upp en plats borde gå att klämma in i nuvarande chassi men det kommer att bli riktigt trångt.

Jag har därför tittat på några olika alternativ och önskar lite feedback:

Alt 1 Ca 3300 kr
AMD RYZEN 3 2200G (Radeon Vega 8)
Mobo B450 chipset
Fractal design Core 1100 chassi
Corsair V450 450W
DDR4 RAM 2x4GB
Flytta SSD plus WD blue från gamla riggen

En kvalitetshöjning på den interna grafiken samt CPU och snabbare minnen. Möjlighet för honom att senare lägga till grafikkort, byta upp sig på processor och minnen samt stoppa i nya diskar.

Alt 2 Ca 3700 kr
Intel core I3 8100 (Intel uhd graphics 630)
Mobo B360 chipset
Corsair V450 450W
DDR4 RAM 2x4GB

En kvalitetshöjning på den interna grafiken (men mindre höjning på grafiken än med AMD) samt CPU och snabbare minnen. Möjlighet för honom att senare lägga till grafikkort, byta upp sig på processor och minnen samt stoppa i nya diskar.

Alt 3 ca 3000kr
Flytta mobo, cpu och minnen till ett nytt chassi och stoppa i ett grafikkort.
GTX 1050TI 4GB
Corsair V450 450W

Uppgradering på grafiken men gamla CPU, Mobo och minnen. Nytt chassi ger möjlighet att växa genom att han i framtiden byter ut mobo, cpu och minnen men bytet måste ske samtidigt pga arkitektur vilket gör det svårare/dyrare för honom.

Tankar?
Vilket av de tre alternativen ger bäst prestanda initialt och vilket ger bäst framtidsmöjligheter? Alla tre alternativen spräcker julklappsbudgeten något men hittar jag rätt så kanske det får vara värt det

Permalänk
Medlem

Skulle gått AMD vägen för bäst framtidsmöjligheter. Med det paketet kommer ni in i DDR4 och AM4 sockeln som kommer stödjas långt framöver

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Skulle gått AMD vägen för bäst framtidsmöjligheter. Med det paketet kommer ni in i DDR4 och AM4 sockeln som kommer stödjas långt framöver

Jag får nog ändå inte ihop budgeten att gå AMD-vägen som jag skulle vilja. Får nog nöja mig med att lägga ca 2000 på å byta ut chassit och nätagg och sedan komplettera nuvarande arkitektur med ett grafikkort. Vad kommer jag ha mest nytta av på kort och lång sikt?

Ett nytt Geefofce GT 1030 ca 900 kr
Ett begagnat GTX 1050ti ca 1200kr
Ett begagnat GTX 960 ca 1000 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlok:

Jag får nog ändå inte ihop budgeten att gå AMD-vägen som jag skulle vilja. Får nog nöja mig med att lägga ca 2000 på å byta ut chassit och nätagg och sedan komplettera nuvarande arkitektur med ett grafikkort. Vad kommer jag ha mest nytta av på kort och lång sikt?

Ett nytt Geefofce GT 1030 ca 900 kr
Ett begagnat GTX 1050ti ca 1200kr
Ett begagnat GTX 960 ca 1000 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen skulle jag försökt få tag på ett begagnat 970. Du bör få tag på det för samma pris som du utsatt för ett 1050ti

Visa signatur