Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

The thing från 1982. En väldigt bra film som står sig även idag. Finns att se på netflix. 8,5/10 får den i betyg av mig. Den har gett mig mersmak på scifi-genren. Så har ni något tips där på scififilmer på någon av de större streamingtjänsterna så får ni gärna skicka dom till mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg Gladiator igen för typ 411:e gången eller nåt. Och det slår mig gång på gång att det verkligen är en av mina absolut bästa filmer, åtminstone topp 3, men frågan är om den inte tar första platsen? För den är i mångt och mycket perfekt, finns nån miss här och där om man letar noga (som i varenda film) ex så stör jag mig nåt enormt på hur maxiums hand i slutet av filmen, när han faller ner mot marken och tänker somna in, så drar han in handen på ett sätt som känns väldigt konstigt. Det känns som att han kommer på sig själv med att handen ligger onaturligt och att han försöker rätta till det. Blir bara konstigt.

Men det vägs upp av att filmen är fylld av små små detaljer som gör att hela ryggraden ryser till när man ser dom. Ett ex är Maximus andra fajt i Coloseum mot Tigris, och efter att han kastar yxan och ignorerar Commodus order... Och den lilla trumpeten man hör i bakgrunden som belyser hela scenen med ett sånt allvar. Jag ryser varje gång

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pixo:

The Predator (2018) Hade ett par fina CGI ögonblick men storyn var.. Eller det var svårt att förstå vart allt kom från.. Tjohej lixom vem kan inte få tag på en helikopter på 20min och automatvapen regnar det av eftersom vart man än vänder sig finns det en handgranat.. Väldigt osammanhängande berättelse som bara blir värre ju längre in i filmen Man kommer..
Jag gillar typen av film och gillar Predator som så.. betyget blir dock en svag 4/10.

Osammanhängande tycker jag sumerar filmen bra. Nästan imponerande b-igt manus, personligen blev det så märkligt att det slog om och blev underhållande för mig. Den klickade betydligt mycket mer hos mig än tex the meg, där jag tappade allt form av intresse nånstans halvvägs, även om den också kändes lite sådär pajigt underhållande till en början.

Ser sällan om film nu för tiden, men tog å såg om the iron giant som jag aldrig sett i digital form tidigare (så var ju ett tag sedan). Tidslös klassiker, 8/10

Skrivet av Elektron:

The thing från 1982. En väldigt bra film som står sig även idag. Finns att se på netflix. 8,5/10 får den i betyg av mig. Den har gett mig mersmak på scifi-genren. Så har ni något tips där på scififilmer på någon av de större streamingtjänsterna så får ni gärna skicka dom till mig.

The thing är en av mina absoluta favoritfilmer, tycker den dessutom åldrats förvånande bra också.

Är ju lite sci-fi-horror genrern, för att nämna några andra (tar bara några som jag kommer ihåg utan närmare eftertanke): Alien filmerna, event horizon, the fly, the mist, existenz,

Permalänk
Medlem

Såg Una (2016). Handlar om en kvinna som hittar och konfronterar en man som utnyttjat henne när hon var tonåring. Ruggigt obekväm film, inget att se tillsammans med familjen. Jag ger den en stark 7 av 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

The Thing har en helt ok prequel som också heter The Thing, men är från 2011. Den kan ju förstås inte mäta sig med originalet, men den är heller inte så platt som prequels brukar vara.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

På netflix:
the arrival, annihilation

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Venom. Helt ok.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Remaken av "The Blob" från 1988 kan jag varmt rekommendera.

https://www.imdb.com/title/tt0094761/?ref_=nv_sr_1

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

John Wick 2. Lagom action en fredagskväll

Permalänk
Hedersmedlem

"The trial" av Orson Wells (1962)

En fantastisk filmupplevelse, med perfekt scenografi och ljussättning. Medan Kafkas böcker ofta präglas av humor, har Orsons omarbetning av berättelsen en mörkare och otäckare inramning.

Jag rekommenderar den dock inte för alla, då det är definitivt är en film för både filmentusiaster och läsare av Kafka. I övrigt full pott!

Permalänk
Medlem

"Bird Box" med bla Sandra Bullock och John Malkovich.
Ingen djupare historia men i mitt tycke väldigt underhållande 2h postapokalyptisk sci-fi-rulle.
7/10

Permalänk
Medlem

Blade Runner 2049, för typ femte gången. Toppenfilm med otroligt fina visuals och ett episkt soundtrack.
9,5/10

Permalänk
Medlem

Rogue one - Den enda av de senare star wars filmerna som faktiskt är riktigt bra. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Interstellar .. nog tredje gången. F*n vad den är bra! Svårt att hålla tillbaka tårarna i vissa av scenerna. Ni som sett filmen vet nog vilka ..

10/10 - helt klart en av de bästa filmerna jag sett.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

The Happytime Murders Annorlunda mot vad man tänker sig när det är dockor med i spelet. Definitivt inget man bör se ifall man är pryd av sig och ett långt kliv ifrån ifall man tror det ska vara mupparna. 6½/10 i betyg

Johnny English Strikes Again Gillade dom 2 första. Antar att det hela blitt lite uttjatat då denna filmen inte erbjöd ett enda skratt. Fnissade till vid ett tillfälle men resten var rätt blaha. Tror helt enkelt 2 filmer var precis lagom. 4/10 i betyg från mig.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Interstellar .. nog tredje gången. F*n vad den är bra! Svårt att hålla tillbaka tårarna i vissa av scenerna. Ni som sett filmen vet nog vilka ..

Den filmen liksom Avatar är lite av typen att man blir väldigt imponerad när man ser det på Bio och helst i 3D, men som det är svårt sedan att titta igen i en liten glugg hemma på kammaren - sedan är det svårt att få till ljudet med de låga basgångarna och Hans Simmermans sound till scenerna i lägenhetsstorlekar - skall lågbas komma till sin rätt så behövs det volym och många kvadratmeter och högt till tak... närfältsbas från en puttrande sub eller (bättre i avseende transientsvar) tryckkammarhögtalare är liksom inte samma sak och dessutom om man inte bor i eget hus så kan man inte dra på speciellt högt...

Permalänk
Medlem

Peppermint 7/10
Action med Jennifer Garner som hämnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Den filmen liksom Avatar är lite av typen att man blir väldigt imponerad när man ser det på Bio och helst i 3D, men som det är svårt sedan att titta igen i en liten glugg hemma på kammaren - sedan är det svårt att få till ljudet med de låga basgångarna och Hans Simmermans sound till scenerna i lägenhetsstorlekar - skall lågbas komma till sin rätt så behövs det volym och många kvadratmeter och högt till tak... närfältsbas från en puttrande sub eller (bättre i avseende transientsvar) tryckkammarhögtalare är liksom inte samma sak och dessutom om man inte bor i eget hus så kan man inte dra på speciellt högt...

Det är därför man har projektor hemma
Såna filmer ska ses med stor bild!

Ljudet skulle jag vilja bättre hemma, men duger ändå med 5.1 och hd ljuden... har tyvärr inte Atmos redo högtalare, men förstärkaren är det... får bli ett framtida projekt!

Nån som sett Bird Box på netflix än? Är den nåt att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

japp, det här är bästa filmen på många år. sett den 5ggr.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Håller med att den gör sig bäst på stor bild och maffigt ljud. Men 4K Blu-ray på en OLED är inte helt fel det heller!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Det är därför man har projektor hemma
Såna filmer ska ses med stor bild!

Ljudet skulle jag vilja bättre hemma, men duger ändå med 5.1 och hd ljuden... har tyvärr inte Atmos redo högtalare, men förstärkaren är det... får bli ett framtida projekt!

Kollade på bird box imorse på mobilen, den var rätt trevlig men ingen wow känsla.. Kan varit för jag körde via mobil somsagt, men helt klart godkänd

Permalänk
Medlem

The Brawler - 7/10 enbar p g a True Story. Väldigt intressant historia, alla som gillar Rocky filmerna borde se denna, fast skådespelarna har gjort bättre ifrån sig i andra filmer. Har helt ändrat uppfattning om Stallone efter att sett denna.... men ett mynt har ju 2 sidor
https://www.imdb.com/title/tt5471472/

Bird Box - 5/10
https://www.imdb.com/title/tt2737304/

White Boy Rick - 7/10 Är ett stort fan av Matthew McConaughey. Kanske påverkar mitt betyg (?) True Story.
https://www.imdb.com/title/tt4537896/

A.X.L 6/10 Väldigt underhållande. Och en väldigt fin tjej (Becky G) som ögonen inte tröttnar på direkt.
https://www.imdb.com/title/tt5709188/

Johnny English Strikes Again 8/10 Ja vad skall jag skriva, gubben levererar än, fick alla som tittade att skratta.
https://www.imdb.com/title/tt6921996/

Sist men inte minst, ingen film men en serie: Escape at Dannemora

"Berättelsen är baserad på en rymning från ett fängelse i norra New York 2015 och den efterföljande jakten på de två fångarna som pågick över hela delstaten. En gift, kvinnlig anställd vid fängelset hade haft relationer med båda männen och hjälpte dem att fly"

Då jag bara sett sex avsnitt, ger jag den en väldig stark 8/10.
https://www.imdb.com/title/tt6866266/

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Wildling - En tjej hålls fången av sin far. När han råkar ut för en grej så kommer hon ut i samhället och börjar förändras. Rätt ok, inte så skräckig bara. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Permalänk
Medlem

Rushmore - Torrt och skruvat. Skön atmosfär. Wes Anderson.

The Dreamers - Ett incestuöst triangeldrama med barn. Yep... Inte riktigt lika illa som det låter men om man ska sammanfatta filmen så är det inte så tokigt. Ja, jag kan ha sett på den för Eva Greens skull. Det finns en sådan möjlighet.

Permalänk
Medlem

Total Recall (1990)
Klassisk Arnoldrulle med action och en hel del ultravåld a la Paul Verhoeven. Tycker synd om killen i rulltrappan. Netflix har den remastrade versionen för den var bra kvalite, med grain och allt. Synd att det inte görs sådana här fillmer längre.

https://www.imdb.com/title/tt0100802/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuxil:

Blade Runner 2049, för typ femte gången. Toppenfilm med otroligt fina visuals och ett episkt soundtrack.
9,5/10

Kan inget annat än hålla med. Kollade på 2049 för 3 dagar sen (igen) och var tvungen att kolla på originalet dagen efter (igen). Snacka om att ha lyckats bra med en uppföljare där.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Die Hard såhär på uppesittarkvällen.

Brukar se Nightmare before christmas men dottern är hos sin mamma så vi klämde den tidigare i veckan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

13 Hours - En film om attackerna i Benghazi 2012. Lite halvseg i starten, men uppbyggnaden av stämningen var bra, och väl när den drog igång så var det i princip fullt ös till slutet. Lite platta karaktärer, men det är väl lätt hänt när det baseras på verkliga personer. De försöker få till en känslomässig anknytning men det känns mest krystat.

Jag ger den 6/10 nedskjutna helikoptrar.

Permalänk
Medlem

Johnny English Strikes Again
Måste säga att jag är ett stort fan av Rowan Atkinson och Olga Kurylenko, bra film.