Stört problem i win 10 - kan ej ansluta till internet trots jag får en ip tilldelad!?

Permalänk
Medlem

Stört problem i win 10 - kan ej ansluta till internet trots jag får en ip tilldelad!?

Hej på er proffs och amatörer!

Mitt internet gick ner på min dator runt 12e december. Ringde leverantör felanmälde. De skyllde först på mitt windows som skall ha fått någon ny uppdatering som kan strula till det. Det verkar som så är fallet.

Har inte lust att omformatera och ominstallera så jag provar er hjälp

Här är vad jag gjort:

Som beskrivet ovan så kan jag inte ansluta till nätet via nätverkskabel.
Det är kopplat via fiberkonverter som precis blitt bytt av leverantör då det var fel på den.
Nätverkskabeln är ok, får uppkoppling via windows 7 dator.
Router får också uppkoppling.
Jag få en ip adress av leverantör. Windows tror först att det går att koppla upp sen nekar den med utropstecken som följd i status på nätverket.
Avinstallerade senaste uppdateringen utan resultat.
Laddat ned senaste drivisar, avinstallerat nätverkskort installerat om igen och startat om dator.
avaktiverat win brandvägg och antivirus.

Jag har provat det mesta tycker jag nu.

Har ni något mer man kan prova!?

Dator:
Operating System: Windows 10 Home 64-bit (10.0, Build 17134) (17134.rs4_release.180410-1804)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: MSI
System Model: MS-7A59
BIOS: 2.40 (type: UEFI)
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-7600K CPU @ 3.80GHz (4 CPUs), ~3.8GHz
Memory: 16384MB RAM
Available OS Memory: 16344MB RAM

Internetleverantör: Bredband 2 via telia fiber.

Permalänk
Medlem

@kakis81:
Det fanns en uppdatering som strulade till det för vissa, jag kommer dock inte ihåg vilken det var.

Prova följ stegen i denna Fix network connection issues in Windows guide, dock så enligt vad du skriver, så har du provat allt utom "network reset", så prova det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@kakis81:
Det fanns en uppdatering som strulade till det för vissa, jag kommer dock inte ihåg vilken det var.

Prova följ stegen i denna Fix network connection issues in Windows guide, dock så enligt vad du skriver, så har du provat allt utom "network reset", så prova det.

Hej!

tack för input, har som du sagt provat allting där och nu även det sistnämnda!

vilken uppdatering kan det ha varit? försökt googla men dyker ej upp något intressant tyvärr

Permalänk
Medlem

@kakis81:
Det kan vara så illa att det inte är något fel i Windows, utan det är fel på nätverkskortet, och för att få reda på det, om du inte vill göra en ominstallation, starta upp datorn med valfri Linux Live CD/USB.

Fungerar det då så är det ett fel i ditt Windows, och eftersom du har provat det mesta, så krävs det troligtvis ominstallation för att få det att fungera igen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.