Vilken laptop kör ni Linux på?

Permalänk
Medlem

Lenovo X1 carbon gen5
Arch Linux

Allt funkar utan problem, inklusive WWAN:et. Enda grejen jag inte testat att få igång/har ej behov av är fingeravtrycksläsaren. Får dessutom ut längre batteritid än med Win10 när det var installerat tidigare på datorn.

Permalänk
Medlem

Sony VAIO VPCF11QFX 8 ram I7
Linux Mint 19 Tara Cinnamon.
Allt bara funkar inga problem.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Inaktiv

Asus ZenBook UX410U
Debian 9 "Stretch"

Inga som helst problem att installera.
Allt funkar väldigt bra efter man installerat non-free 'firmware-linux' och 'bumblebee' (https://wiki.debian.org/Bumblebee)

Permalänk
Medlem

Dell Lattitude 5480: I7 7600U, 16GB ram, intel wifi, usb3.1 docka. Kör Arch linux. Testar just nu Deepin wm.
Allt fungerar som det ska. Och bra mycket bättre batteritid än med Windows.

Lenovo X250: I7 5600U, 8GB ram, intel wifi, intel wwan. Arch linux här åxå. i3 som wm. Inget som krånglat i denna heller.

Permalänk
Medlem

Installerade Ubuntu 18.04 på en XPS 13 9360.
Hade en hel del problem med att hitta hårddisken. Google och fann instruktioner på Dells egna hemsida https://www.dell.com/support/article/se/sv/sebsdt1/sln151664/...

Permalänk
Medlem

Oerhört nöjd med min clevo w740su.
Intel rakt igenom som ger väldigt lite krångel. Would buy again

Vet inte vad clevo har nu för tiden dock. Blivit mer gejminggrejer gissar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Fedora 28 på jobbets Latitude 7390. Det var lite problem med TB16 Dockan i de tidigare versionerna men med senaste BIOS, firmware i dockan och kernelversionerna så fungerar det utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag ligger lite efter i uppdateringen av Fedora, men jag Fedora 26 på båda "mina" laptop´s
Men har inga problem just nu varken privat eller jobb dator, är IT konsult, remote:ar oftast ändå i kunders miljöer med RDP ändå så.
datorn är MSDomän joinad med kerberos.

Privat: gammal Dell Latitude E6230
Jobb: HP Elitebook 850 G3

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

Jag har hört att många moderna maskiner har något "skydd" i Bios som gör att Windows blir låst om ett annat Operativsystem installeras parralelt på hårddisken.

Är det en myt som Windows sprider ut för att behålla marknadsandelar eller ligger det någon sanning bakom det påståendet?

P.s. Sorry för eventuellt OTande

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

Asus x540LA
Kör Ubuntu 18.10 beta som faktist fungerar stabilt och bra..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

@PTSD: Det var ett tag sedan nu men jag hade någon bugg att det inte gick att installera uppdateringar när jag dualbootade.
Tror det kan ha att göra med secureboot eller något.

Permalänk
Medlem

Asus X540Y
Linux Mint 19.
Funger som det ska tycker jag till det den används till.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

msi gt70: för tillfället arch (i3wm), men har kört mint och ubuntu tidigare. Skulle väl ljuga om jag säger att det varit smärtfritt att få saker fungerande. Trackpad, bluetooth, wifi, funktionsknappar på tangentbord, växlande mellan gpu osv har inte på något sätt fungerat out of the box.
Ser det dock som lagoma vardagsutmaningar för en nybörjare som mig att tampas med för att tvinga lära sig lite mer och bekanta mig med systemet. Är sammantaget mycket nöjd, kör dualboot.

Har också lubuntu på en gammal liten asus eeepc (och haft xubuntu), men måste säga den får kämpa lite väl mycket för vardagsdatande, allt går slött, åtminstone med mig som administratör :/

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem

Lenovo ThinkPad T530.

Debian Sid, byter skrivbordsmiljö lite då och då (just nu mycket KDE med GNOME som reserv).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Laptop GPD Pocket 2
Specifikation
- 7 "
- 1920x1080
- 7th Gen. Intel Core m3-7y30 Quad-Core 2.6Ghz CPU
- Intel HD Graphics 615 GPU
- 8 GB ram
- 128GB Storage
Distribution UEFI Arch Linux
WM i3wm

Har nu lekt med denna maskin i drygt ett dygn och jag är mycket nöjd över att allt fungerat som det ska! Perfekt för att ta med sig. Standard utseenedet är väldigt litet då det är en stor upplösning på en liten skärm men det har gått bra att ändra i diverse paket jag kör med.

Permalänk
Medlem

Lenovo X61s
Lenovo X250
Debian stretch på båda, inga konstigheter alls.

Permalänk
Medlem

Asus VivoBook Flip 14 TP401NA

Ubuntu 18.04 har funkat felfritt.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad L420 Debian Jessie & HpProbook 6570b Debian Stretch, De funkar bra

Permalänk
Medlem

Någon som kör Linux på sin XPS 15 9560/9570?

Börjar starkt ångra det här köpet, har provat ett gäng distar (Fedora, Ubuntu, Elementary, OpenSUSE mf.l.) men precis alla fryser under installationen. Googlar man lite verkar det primärt orsakas av Nvidia kortet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Någon som kör Linux på sin XPS 15 9560/9570?

Börjar starkt ångra det här köpet, har provat ett gäng distar (Fedora, Ubuntu, Elementary, OpenSUSE mf.l.) men precis alla fryser under installationen. Googlar man lite verkar det primärt orsakas av Nvidia kortet..

https://wiki.archlinux.org/index.php/Dell_XPS_15_9560

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Tack, ska provas!

Permalänk

ubuntu 16.04 Thinkpad x1 Carbon

Permalänk
Medlem

Skaffat ny dator sen senast jag skrev här. I princip samma som innan fast gen6 istället för gen5

Lenovo X1 carbon gen6
Arch Linux med KDE

Jag kör denna med Ultra dockan. I KDE så fungerar det riktigt bra med automatisk detektion av skärmar när jag dockar i och ur (Krunner2). Efter lite fipplande så fungerar sleep som det ska nu. Det som inte funkar är det inbyggda WWAN:et där det inte finns rätt drivrutiner till Linux. Detta visste jag dock innan jag köpte datorn och jag tror det kommer fixas i framtiden. Fingeravtrycksläsaren vet jag inte om den funkar då jag inte har behov av den så jag har inte testat. Annars funkar allt prima!

Permalänk
Medlem

Chromebook Pixel
Arch Linux + KDE

+
Fin batteritid, 8+ timmar
Bra skärm, 12.85" 2560:1700
Responsiv
Lätt o välbyggd, gedigen
Billig, 5000kr på ebay

-
Lite trixigt att installera linux
Saknar vissa tangenter som jag använder (insert, home/end, capslock att mappa esc till)
Liten SSD

=
Fin dator för 5k, kommer skaffa ett usb-minne med bra random read/write för utvecklingsmiljöer och konfigurera i3.
SSD:n är fine, men lite trist att sakna tangenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Asus GL552VW "hemmadatorn" spelar etc på den, kör Ubuntu Budgie 18.10 , det mesta funkade out of the box inga större problem vad jag har märkt.

HP EliteBook x360 1030 G3 "Jobbdatorn" Kör Ubuntu 18.10, mycket funkar inte, fingerprint reader, vissa FN knappar typ brightness etc (funkar dock med snusk-läget) lite små buggar men i det stora så funkar det okej, har gått och blivit lite lätt allergisk mot Windows, körde det fram till nån månad sedan, måste dock köra en Windows 10 i en vBox VM för vissa verktyg jag använder i tjänsten som ej fungerar över huvudtaget under Linux, typ Ekahau Site Survey Pro och Skype(USCH). Värt att nämna är att jag jobbar som nätverkskonsult så linux passar mig som handen i handsken. Maskinen gör det jag vill göra när jag vill göra det.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu 18.10 på en XPS 13 9343 och 16.04.5 på en Dell Latitude 72XX på jobbet. Var längesen det var plug&pray på dessa burkar faktiskt, det mesta bara fungerar vilket känns hållbart när det används mestadels på jobbet.
För övrigt, j*vlar vad dom fått till Ubuntu 18.10. Jag trivs som handen i handsken, men att det finns en del buggar går inte att förneka.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Lenovo ser ut att vara klart det vanligaste märket. Inte så konstigt kanske då ThinkPad-serien alltid haft bra Linux-stöd sedan IBM tiden.

Permalänk
Medlem

Kör #!++ på en gammal Dell laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGringo:

Kör #!++ på en gammal Dell laptop.

Vad är det för dist?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)