Hjälp med fläkthastigheter, temperaturer och oljud!

Permalänk
Medlem

Hjälp med fläkthastigheter, temperaturer och oljud!

Moderkort: Maximus hero VII
CPU: i5 4690k Stock ghz
GPU1:970 GTX MSI
GPU2:970 GTX MSI
Case: NZXT H440W Silent Ultra

CPU kylare: Noctua NH-D14
Chassifläktar: 3 st Front intake, 2 st top out, 1 st back out. (Där bak och i toppen tror jag det är dessa fläktar Corsair Air series SP120, har köpt datorn nyss begagnad så är inte 100% säker när jag skriver denna post).

-----------------

Har en dator med detta specs som jag försöker få så tyst som möjligt och samtidigt så tyst som möjligt.
Efter att jag kört Aida64 Extreme GPGPU test så ser det ut såhär gällande temperaturer:

https://imgur.com/a/qxnT7A5

Jag sitter ca 1 m från datorn och har datorn under bordet. Tycker inte den gör jätte mycket oljud men låter ändå markant i idle och blir inte så mycket med oväsen under Aida stresstest.

1.Jag trodde att den skulle vara tystare i idle med all denna kylning samt att idle temperaturer på bland annat cpu skulle vara bättre.
2.Gick in i BIOS för att se om det gick att justera något. Det konstiga där är att om jag ställer om CPU fläkten till PWM (från DC) så blir det genast mer oväsen men ingen skillnad i temperatur. När jag testar att byta mellan DC och PWM för resterande chassifläktar sker i princip ingen förändring vad gällande oväsen eller temperatur alls.¨
3. Är inte PWM bäst då den anpassar fläkthastigheten till temperaturen?

Har inte arbetat med stationära datorer på flera år så reserverar mig för nybörjarmisstag men skulle behöva lite hjälp här.

Permalänk
Medlem

Byte kylpasta på CPU kylaren då det går för varmt,kan också vara så att kylare är ingensatt av damm. Du komme aldrig att få en tyst dator med många fläktar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Byte kylpasta på CPU kylaren då det går för varmt,kan också vara så att kylare är ingensatt av damm. Du kommer aldrig att få en tyst dator med många fläktar.

Vilka temperaturer ska jag förvänta mig? Vill inte byta pasta i onödan då jag knappt har någon erfarenhet av det.
Datorn är rengjord noggrant så inget damm i varken chassi, fläktar eller kylare.

Permalänk
Medlem

100 grader är för varmt och processorn klockar ner sig för att inte skadas, vid 105 grader så stängs datorn av.
Vilken processor är det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

100 grader är för varmt och processorn klockar ner sig för att inte skadas, vid 105 grader så stängs datorn av.
Vilken processor är det?

CPU: i5 4690k

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är när jag går in i BIOS och ändrar CPU fläkten från DC till PWM så går fläkten mkt snabbare än på DC. Trodde DC var "set speed" och PWM som anpassar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

2.Gick in i BIOS för att se om det gick att justera något. Det konstiga där är att om jag ställer om CPU fläkten till PWM (från DC) så blir det genast mer oväsen men ingen skillnad i temperatur. När jag testar att byta mellan DC och PWM för resterande chassifläktar sker i princip ingen förändring vad gällande oväsen eller temperatur alls.¨

Testa att koppla en av de andra fläktarna, om de är PWM, till CPU-fläktkontakten. Om den funkar i PWM-läge är det kanske fel på CPU-fläkten. Om de andra fläktkontakterna på moderkortet kan styra PWM kan du också koppla tvärt om, så du testar CPU-fläkten i PWM-läge på en sån plats.

På så vis kan du komma fram till var felet finns.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Såg just att Noctua NH-D14 har 3-pins fläktar. Innebär detta att dem inte kan styras via PWM?

Permalänk
Medlem

Du skriver "Stock ghz" men sen på bilden står det Clocks - 4487mhz, börja med att sänka överklockningen, så du kan sänka spänningen, jag kör just nu med en i5-4690k också och den går i 4,2GHz på 1,085V.
Så att köra på >1,25V som din gör är väldigt energislösande för inte så mycket extra prestanda.

Dessutom försöker du kyla CPU med luften från två stycken GTX970, borde inte vara något problem vid låg belastning, men att kyla överklockad CPU med varmluft kan bli jobbigt.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Du skriver "Stock ghz" men sen på bilden står det Clocks - 4487mhz, börja med att sänka överklockningen, så du kan sänka spänningen, jag kör just nu med en i5-4690k också och den går i 4,2GHz på 1,085V.
Så att köra på >1,25V som din gör är väldigt energislösande för inte så mycket extra prestanda.

Dessutom försöker du kyla CPU med luften från två stycken GTX970, borde inte vara något problem vid låg belastning, men att kyla överklockad CPU med varmluft kan bli jobbigt.

Yes jag gick in i BIOS och gjorde allt till "auto" igen eftersom jag kom på att jag överklockat med BIOSet automatiska överklockning.
Hursomhelst, nu när allt är återställt ligger det på 35-38 grader idle. Är det normalt?

Som sagt jag insåg nu att denna CPU kylaren från Noctua är äldre och saknar PWM kontakter på fläktarna vilket är nog därför den ballar ur när man byter till PWM.
Är det värt att köpa till deras "Low noise adapters" för de fläktar man har på 3 pin?

Permalänk
Medlem

@Lallo: Gå det att styra från mobo (dvs i DC läget, inte i PWM) behövs inga adapters för lägre varvtal.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Ursäkta!
Jag lånar tråden för jag behöver hjälp med burken. Föra veckan blev min dator så seg och frys. Jag kollar på HW Monitor, det står Auxtin 182 grader i Max. Genomsnitt är cirka 80 grader i Auxtin. Vad är det för fel på min dator?

saknade beskrivning