Är min hårddisk på väg till de sälla jaktmarkerna?

Permalänk

Är min hårddisk på väg till de sälla jaktmarkerna?

Jag har två IBM 7200 rpm 80 Gb diskar, båda är runt 5 månader gamla. För ett par dagar sedan började den ena disken surra väldigt högt och mitt s.m.a.r.t program sa att spin-up tiden blivit längre.

Är det dags att börja oroa sig nu? Bör jag byta ut disken medan jag har garanti kvar? Det verkar konstigt att en produkt från en välrenommerad tillverkare inte skulle hålla mer än 5 månader.

Permalänk
Hedersmedlem

Om IBM är en "välrenommerad tillverkare" kan man väl diskutera. Jag skulle börja ta backup på viktig data.

Din sign. är för fet btw. Max 3 rader i size 1.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Jag har alltid trott att IBM var bra fast det är klart, jag har inte hängt med på sistone. Om jag i framtiden ska skaffa ytterligare diskar vad bör jag satsa på då? Digital Caviar verkar ju populära.

Permalänk
Hedersmedlem

www.storagereview.com är en bra site om man vill jämföra diskar med varandra. De har mycket bra koll och gör bra tester som tar upp det mesta.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Har en ibm 40gb 120 gxp som jag har haft i 4 månader nu, varje 20:onde minut låter den som en grinande bäbis, och för första gången idag så klickade den till och stängde av sig själv så hela skiten stanade förstårs till, så jag startade om och då hittade den inte hd sen stängde jag av och satt på den igen och samma sak hände den hittade inte hårddisken, jag är ju helt säker på att det är ibm disken som håller på att dö J**ligt långsamt men jag byte el kabel och då funkade det men jag var ju säker på att det itne var el kabeln så jag bytte till el kabeln jag alltid använt och det funkade då också så ja vad kan man säga..... Köper aldrig hårddiskar från ibm igen promise, ibm = International bajs maker.... hehe.........

Permalänk
Medlem

Var inte orolig för att garantin går ut. IBM har tre års garanti på sina diskar. Fast det kanske blivit annat sedan Hitachi kommit med i bilden?
Du bör iaf ta backup på det viktigaste på disken utifall att det värsta skulle hända.

Permalänk

ok, men den 3 års garantin är i ibm företaget och den ligger i holland så det skulle kosta att skicka dit den.......

Permalänk
Medlem

120 GXP diskarna från ibm hade dom ganska mycket problem. Totalt av de 6 stycken diskar som jag och några kompisar beställde (varierande storlekar) så har 5 stycken krachat. Samtliga på samma sätt, med samma syndrom. Precis som du beskriver. Nästa steg är att det börjar "smälla" eller "gnissla" i diskarna med jämna mellanrum... Sen så är det kört... om man har otur.

IBM's nya diskar har därimot fungerat klockrent för mig. Sitter på 5 st 180GXP 120gb diskar som jag ahr kört 24/7 i snart 11 månader utan några problem.

Visa signatur

Workstation: Abit AN7, Barton2500+@3200+ 1024mb, 5*120gb raid5, 2*(2*200gb raid0) 2*36,7gb WD raptor raid0 (system)Radeon 9800PRO Samsung 19,1" TFT