Problem med "utdata färgformat" i nvidia kontrollpanelen. Kan inte byta till från 422 till 444.

Permalänk
Medlem

Problem med "utdata färgformat" i nvidia kontrollpanelen. Kan inte byta till från 422 till 444.

Hejsan.

Har haft ett märkligt problem på datorn senaste veckorna. Då och då så blir färgerna väldigt konstiga och en kompis hjälpte mig hitta att det har med färgformatet att göra. O när jag kollar i nvidia kontrollpanelen så har den valt YCbCr422, och när jag försöker byta till 444 o sen trycka på använd så byter den bara tillbaka till 422 igen och så klickar den i "Använd standardfärginställningar" igen. Länkar till en screenshot som jag tog på programmet också så ser ni hur det ser ut.

Första gångerna det här hände så funkade det o byta manuellt till 444 igen men nu funkar det inte o göra så längre.

Någon som vet hur man fixar det?

Mvh Niklas

Permalänk
Rekordmedlem

Försöker du köra 4k hdr över hdmi så går det inte med full färgupplösning eftersom hdmi inte har bandbredd nog utan du måste i så fall ha DP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Försöker du köra 4k hdr över hdmi så går det inte med full färgupplösning eftersom hdmi inte har bandbredd nog utan du måste i så fall ha DP.

Hej, tack för svaret. Borde ha skrivit med vad jag har för upplösning och liknande. Jag kör 2560*1440p och jag använder display port. Hade med upplösningen och allt sånt i screenshot jag tog med tidigare men vet inte vad som hände med den. Ska försöka lägga upp igen.

Permalänk
Medlem

Finns ingen redigera knapp på mitt första inlägg längre så skriver ett till. Mitt screenshot jag tog med första gången försvann, eller om jag nu lyckades krångla till det på nåt sätt, men här är en bild på kontrollpanelen på det jag menar. https://gyazo.com/a54bb24336b235ac26d49e1e1b675bbc

Efter massa krångel och startat om datorn vid flera olika tillfällen så har jag lyckas byta igen till YCbCr444, men jag misstänker att problemet kommer komma tillbaka så småningom igen. Vet inte om det är skärmen, eller dp porten på datorn som det kanske är fel på.

Permalänk
Medlem

Väldigt ofta är kabeln ett problem. Hur lång kabel har du? Testat byta till en annan?
Visst det är vanligare med hdmi för kabel problem men även stött på problem med dp.

Visa signatur

Citera för svar!