Windows 10 har fler användare än Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Jag använder Windows 10 och tycker det funkar bra. Men just startmenyn är en sådan sak som jag upplever som sämre än i Windows 7.
Orsaken är att i Windows 10 så visar startmenyn färre "items" än i Windows 7, givet samma upptag av skärmytra. Dvs. den är fattigare på innehåll i förhållande till sin storlek. Detta är säkert önskvärt på pekskärmar, men använder man musen för att navigera och klicka så föredrar jag startmenyn som den såg ut i Windows 7.

Jag tycker startmenyn och inställningarna använder ett gränssnitt som skär sig lite, gämfört med resten av OSet.

Det kan jag delvis hålla med om, men med lite justering kan man få den till nästan samma storlek samt att visa nästan samma innehåll och kör man små ikoner blir det inte lika "blaffigt".
I början tog jag bort alla program från högersidan och drog in fältet, då hade jag bara kvar programlistan med i princip samma storlek som gamla.

Själv tror jag mycket beror på att man är vanemänniska och använt den gamla under lång tid, jag kan fortfarande ha problem med att hitta inställningar i den nya inställningsmenyn, har därför kontrollpanelen på skrivbordet om det skiter sig

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Klicka på flaggan och skriv vad du letar efter.

Det är precis vad jag avskyr med nya start menyn: det är meningen att man ska söka efter allting, inte klicka på ikoner -- och till råga på eländet är sökfunktionen kass. Microsoft borde köpa Everything och använda deras sök.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen vane människa på så vis, har rättså lätt att lära mig nya saker men inte om jag känner att det är sämre, då brukar det sluta i frustration istället.

På jobbet jobbar jag aktivt med mus och tangentbord på samma gång.
Det är ett exempel på varför jag hellre klickar än att söka på saker, jag kör även med numpad på vänstersidan för att slippa släppa musen och önskar att det fanns fler speglade tangentbord.

Tror inte åsikterna är så spridda för att alla andra är vanemänniskor tror snarare det är så att olika layouts passar olika bra beroende på vad man använder sin dator till.

Permalänk
Inaktiv

@kozmos:

Enligt min erfarenhet så får man effektivast workflow om man gör så mycket som möjligt med tangentbordet och har så lite distraktioner som möjligt på skärmen. Vill jag starta exempelvis Firefox så trycker jag på Windows-tangenten, skriver "fi" och trycker på enter. Det hela går på ett ögonblick utan att man behöver flytta handen till musen, sitta och scrolla och pilla runt bland tusen program intryckta i världens minsta lilla meny, aka. startmenyn.

Startmenyn är en hemsk idé som sitter inpräntat i mångas arbetsflöde och hindrar folk från att lära sig använda sina datorer effektivt. De som kanske inte känner sig riktigt så bekväma med datorer så att de kan använda metoden jag beskrev ovan bör hellre nåla fast sina program i en docka, eller aktivitetsfältet som det heter i Windows.

En annan grej som borde utrotas men som är inpräntat i folks arbetsflöde är skrivbordsikoner. Har man ett effektivt arbetsflöde så ska man aldrig ens behöva se skrivbordet, och ännu mindre pilla med det på något sätt. Skärmen ska fyllas med program som faktiskt fyller en funktion. Skrivbordet är ett tomrum utan funktion. Därav att det finns tiling window managers som t.ex. i3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@kozmos:

Enligt min erfarenhet så får man effektivast workflow om man gör så mycket som möjligt med tangentbordet och har så lite distraktioner som möjligt på skärmen. Vill jag starta exempelvis Firefox så trycker jag på Windows-tangenten, skriver "fi" och trycker på enter. Det hela går på ett ögonblick utan att man behöver flytta handen till musen, sitta och scrolla och pilla runt bland tusen program intryckta i världens minsta lilla meny, aka. startmenyn.

Startmenyn är en hemsk idé som sitter inpräntat i mångas arbetsflöde och hindrar folk från att lära sig använda sina datorer effektivt. De som kanske inte känner sig riktigt så bekväma med datorer så att de kan använda metoden jag beskrev ovan bör hellre nåla fast sina program i en docka, eller aktivitetsfältet som det heter i Windows.

En annan grej som borde utrotas men som är inpräntat i folks arbetsflöde är skrivbordsikoner. Har man ett effektivt arbetsflöde så ska man aldrig ens behöva se skrivbordet, och ännu mindre pilla med det på något sätt. Skärmen ska fyllas med program som faktiskt fyller en funktion. Skrivbordet är ett tomrum utan funktion. Därav att det finns tiling window managers som t.ex. i3.

Programmen jag kör på mitt jobb innefattar lika mycket arbete med musen som tangentbordet det är så de är utformade, hade varit fruktansvärt jobbigt att enbart använda tangentbords kommandon.

Permalänk
Inaktiv

@kozmos: Visst, vissa program kräver det och det är därför musen finns, men problemet är att Windows användargränssnitt är designat så att nya användare tror att musen är den primära inmatningsenheten, vilket jag tycker är dumt. Tangentbordet är den primära inmatningsenheten, och musen är ett komplement som man tar till när det är nödvändigt eller på något sätt effektivare, vilket är sällsynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det är precis vad jag avskyr med nya start menyn: det är meningen att man ska söka efter allting, inte klicka på ikoner -- och till råga på eländet är sökfunktionen kass. Microsoft borde köpa Everything och använda deras sök.

Ja det är ju fruktansvärt att man inte behöver klicka i ett sökfält innan man söker
Kan inte uttala mig om hur bra eller dålig den är jämfört med andra, men jag har iaf hittat allt jag sökt efter., sen är jag inte någon storanvändare av startmenyn eftersom jag kör mycket med ikoner på skrivbordet, men när jag använder den så funkar den bra och smidigt för min del.

Sen har jag förståelse för att den inte "passar" alla, men jag tror fortfarande att det till största delen beror på ovana att göra annorlunda mot hur man alltid gjort tidigare, för som sagt så har iaf inte jag hittat någon funktion som saknas jämfört med gamla.

Permalänk
Medlem

[personlig åsikt] Jag föredrar windows 7 för alla inställningar är lättare att komma åt, inte undangömda och/eller förenklade/fördummade som i 10. Kontrollpanelen och den där nätverks- och delningscenter eller vad det nu heter är ett par exempel. Ikonerna i aktivitetsfältet är statiska och bara svartvita i 10, jag föredrar 7:ans färger. Att bli påtvingad uppdateringar och nya funktioner är inget jag uppskattar heller. [/personlig åsikt]

Att sen 10 "bara fungerar" direkt från installation på alla datorer jag installerat det på är så klart ett stort plus.
Jag har/har haft 4 laptopar och två stationära med 10 där allt funkat utom wifi som tappade anslutning hela tiden på de två äldsta laptoparna (årsmodell 2010-2012).

Har precis uppgraderat min stationära från i7 860 till Ryzen 2600 och efter en stunds googlande och lite pill har jag nu ett fungerande usbminne med Win 7-installationen. Underbart! 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@grönbladh: Fanns det officiella drivare för hårdvaran med stöd för win7 eller är det hemmapulade drivrutiner?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

@NcLr: https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B350-F-GAMING/...
Välj Windows 7-64bit och gå ner till Utilities, välj "Visa alla". En bit ner finns Asus EZ Installer.
Med detta kan du läsa in windows installations-dvd och få en ISO med uppdaterade drivrutiner, uppdatera befintlig ISO och/eller få denna ISO skriven till bootbart usb-minne.

Jag hade redan lagt in min originalskiva som ISO, uppdaterat med service pack 1 samt alla uppdateringar som släpptes som ett paket förra(?) året och försökt slipstreama drivrutiner men det ville inte funka. Detta verktyg uppdaterade usb-minnet på några minuter och det funkade direkt helt utan problem.

Jag ANTAR att det funkar för alla modeller och tillverkare. Skyll dock inte på mig om du stöter på patrull.. 😉
Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna fortsattit köra Win7 under en längre tid, men pga bland annat dåligt stöd för ny hårdvara så har jag tvingats över till Win10. Har dock kvar Win7 på en produktivitets/utvecklingdator.

Win10's fördelar i funktion (några), och vissa kom redan med Win8:
• DX12
• Bättre grafikacceleration för webläsare och bl.a webvideo.
• Bättre stöd för energisparfunktioner i CPU's.
• Drivrutiner/mjukvaru-stöd för några nyare hårdvaretekniker.

Win7's fördelar i funktion (några):
• Stabilare drift med färre komponenter som surrar i bakgrunden, o som äter resurser i tid o otid. W7 datorer hos mig kunde ha flera månaders uptime, medans omstarter ofta påtvingas/behövs med W10.
• Bortsett från SP1 så kom det inga (o man tvingades inte på) radikala uppdateringar med allvarliga påföljder för användarna. W10 påtvingar användarna allvarliga risker var 6:te månad.
• Ett renare interface där bl.a konfigurationsmöjligheter erbjuds på ett mer intuitivt sätt (bara kontrollpanelen, så man slipper swappa mellan settings o cp. I W10 är mycket sådan funktionallitet strippad). Klickbarhet emfasieras tydligare i W7 än i W10.
• Ett interface där man utgår ifrån att man har en datorskärm o inte anpassat för mobil/surfplatta. Fördelen är att Win7 rymmer mycket mer inställningar o data på skärmen, via tex flera kolumner.
• Inget default tvång på Windows Update o Defender.
• Ad-free
• Mindre övervakning

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Snart så får win7 en ny påminnelse om att byta os till... win10. En ny variant på GWX.exe.
C:\Windows\System32\sipnotify.exe. kommer snart till de som tar emot KB4493132

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/kb4493132-upd...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!