Använda en gammal laptop med usb3/ethernet adaptrar som vpn klient?

Permalänk
Medlem

Använda en gammal laptop med usb3/ethernet adaptrar som vpn klient?

Hej!
Funderar på att kryptera (vpn) hela anslutningen innan och står i valet mellan att bygga ihop något lite större, men har även några laptops jag eventuellt skulle kunna använda.
Tex en HP X2 med en core i5 på 1.6-2 GHz och 4, GB ram.
Men eftersom den inte har några ethernet portar så undrar jag om man kan använda ethernet till USB 3 adapter. Två stycken, en mot internet och en mot routern hemma.
Funkar det eller kommer jag tappa en massa ping och hastighet på det?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att du inte skulle kunna köra det direkt på routern, nästan alla routrar klarar av det idag? Känns spontant som en ganska komplicerad lösning för att kryptera all trafik ut på Internet. I övrigt ser jag ingen anledning till att det inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem

@fadelol: Behöver dels då flasha om routern, dels är routrar ändå rätt klena om du skall ha 100/100 enligt folk här på Swec.

Visa signatur

WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

@fadelol: Hittade faktiskt att det finns tom routrar byggda i princip på samma hårdvara som HPs X2 laptops som då enligt en kommentar på sidan (på svenska) klarar rätt bra belastning.
Sen är det såklart USB 3.0 vi pratar om här, så det är kanske inte optimalt ur den synpunkten.

Visa signatur

Permalänk
teklager

@Regert: you can definitely get good VPN performance on that hardware
Install pfSense and configure it as a VPN server.
I'm not sure how reliable it will be, because I don't know the manufacturer on these USB NICs, but you have a good chance that it will work fine, and it's free

Visa signatur

I'm running https://TekLager.se/ - we build Open Source routers in Sweden :-)
(Sorry for writing in English! My Swedish is still not fantastic...)

Permalänk
Medlem

Kör opnsense inte pfsense

Jag byggde egen hårdvara för ändamålet behöver inte vara något dyrt. Jag lyxade dock till det med 2 Intel nics vilket blir svårt på en laptop.

De flesta routrar är för dåliga för ovpn, hade halva min internethastighet innan jag byggde eget.

Skickades från m.sweclockers.com