Vilket RTX 2060 bör man ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Vet någon hur det är med spelbundlen (BFV/Anthem) på exempelvis Komplett? Det verkar ju bara vara Inet som tydligt skriver ut att det ingår.

https://www.komplett.se/kampanj/77005/nvidia-geforce-rtx-batt...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

Mjo, men det verkar ju bara gälla 2070/2080. Även på Nvidias hemsida står Komplett som partner under 2070/2080, men inte 2060: https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/rtx-2060/

Högst oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Mjo, men det verkar ju bara gälla 2070/2080. Även på Nvidias hemsida står Komplett som partner under 2070/2080, men inte 2060: https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/rtx-2060/

Högst oklart.

På den här sidan står Komplett som partner:
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/campaigns/battlefield-v-...

"Skaffa ett kvalificerande GeForce RTX 2070- eller 2060-grafikkort eller en stationär eller bärbar speldator och välj en av dessa fantastiska titlar."

Komplett har förmodligen inte hunnit uppdatera sin kampanjsida med 2060 än, skumt att Komplett inte står som partner på Nvidias 2060-sida dock..

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

På den här sidan står Komplett som partner:
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/campaigns/battlefield-v-...

"Skaffa ett kvalificerande GeForce RTX 2070- eller 2060-grafikkort eller en stationär eller bärbar speldator och välj en av dessa fantastiska titlar."

Komplett har förmodligen inte hunnit uppdatera sin kampanjsida med 2060 än, skumt att Komplett inte står som partner på Nvidias 2060-sida dock..

Okej, så det ingår nog på Komplett också, men det är ju minst sagt otydligt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Ska bara tillägga att den kylaren är undermålig på RTX 2080/2080 Ti.
Den är väldigt fin och blingig (f.a. om man gillar RGB), men den är långt ifrån den bästa på marknaden.
Sen så är dock RTX 2060 ett betydligt svalare kort, men ändå.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ska bara tillägga att den kylaren är undermålig på RTX 2080/2080 Ti.
Den är väldigt fin och blingig (f.a. om man gillar RGB), men den är långt ifrån den bästa på marknaden.
Sen så är dock RTX 2060 ett betydligt svalare kort, men ändå.

A ok, tyckte det såg ut att ha bra pris gentemot spec å pris även pallit har ju en som boostar 1830 för en lägre peng. Annars ser Gigabyte arorus x ut att va toppklass men en aning dyrt https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

ni hade väl inte tänkt er rtx 2070 i begagnad skick på blocket. kanske man får lite bättre pris och bättre prestanda om man har tur

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta gäller för 2060 men om dom har A och icke-A varianter så fixa en A variant. Är det referenskort innebär det att du kan flasha till bättre referens BIOS från ett annat märke som låter dig trycka högre W genom kortet och det kan då kylas för bättre överklockning vid peak volten som tillåts.

Dock är nog dessa grejer mest relevant om du är intresserad av att vattenkyla kortet för ökad prestanda. Dock kan luftkylning klara rätt mycket själv också om du är villig att ta den decibel som resulterar i höga RPM. Då är det också värt att ha en relativt obegränsad mängd W tillgängligt så det istället är temp som blir den eventuella tröskeln när du överklockar.

Hursomhelst, i slutändan är det ju silikonlotteri om hur mycket du egentligen får ut. Mitt 2080 Ti är ett Palit Dual så det är icke-A vilket svider såhär i retrospekt. Men jag får 2085 MHz ut ur det och 7850 Mhz memory. Så jag bör väl inte klaga egentligen då det inte är mycket mer man brukar kunna klämma ur korten om inte man är villig att betala för ett FTW3 från EVGA eller dylikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x
G.Skill Trident Z (B-Die) - 3800 MHz @ CL16
EVGA 3080 FTW3 Ultra
Gigabyte Aorus X570 Elite

Permalänk
Medlem

Hur tror ni detta kortet påverkar 1080 begagnat marknaden? Är ett evga 1080 värt 4000 nu längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Det är nog ett av dom som har sämst kylare.

Menar du Asus blower kort?

För Netonnet har även Gainwards Phoenix och den kylaren var extremt bra på 10-serien.

@alrik så om du menar Gainwards Phoenix kort så är den förmodligen väldigt bra. Dock 400kr dyrare än Asus kortet, men den finns på lager till skillnad från Asus kortet.

Men det baserar jag bara på Gainwards Phoenix kylare på 10-serien alltså, har inte läst om den nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Menar du Asus blower kort?

För Netonnet har även Gainwards Phoenix och den kylaren var extremt bra på 10-serien.

@alrik så om du menar Gainwards Phoenix kort så är den förmodligen väldigt bra. Dock 400kr dyrare än Asus kortet, men med fördelen att den finns på lager till skillnad från Asus kortet.

Men det baserar jag bara på Gainwards Phoenix kylare på 10-serien alltså, har inte läst om den nya.

Japp. Syftade på ASUS. Hade inte en aning om att Gainward hade ett med samma namn.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

@Squallie: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... menade detta. Hade fått för mig det hade hyfsad kylare. Men kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

@Squallie: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... menade detta. Hade fått för mig det hade hyfsad kylare. Men kan ha fel.

Ja precis. Om dom inte har försämrat kylaren sen förra generationen så är den riktigt bra. Jag har ett Gainward Phoenix 1070 GS och det ligger på ca 67C i full load i 2ghz och fläktarna i 900rpm och låter då väldigt lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Alrik:
Känns alla begagnad GPU borde kliva ner ett steg i pris. varför kostar begagnad gtx1080 4000 om ny rtx2060 är 4000? Om begagnad gtx1080 är värt 3500, det i sin tur borde påverkar alla andra gpu också så alla kort kommer gå ner lite efter ett tag.

Permalänk
Medlem

rekommenderar inte att köpa rtx är helt onödigt och 1160 släpps snart så vänta heldre på det

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

@Alrik:
Känns alla begagnad GPU borde kliva ner ett steg i pris. varför kostar begagnad gtx1080 4000 om ny rtx1060 är 4000? Om begagnad gtx1080 är värt 3500, det i sin tur borde påverkar alla andra gpu också så alla kort kommer gå ner lite efter ett tag.

Påverkar nog inte 1080 Ti då skillnaden mot 1080/2060 fortfarande är ganska stor.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av emil0824:

rekommenderar inte att köpa rtx är helt onödigt och 1160 släpps snart så vänta heldre på det

Säger du det..

Nvidia kommer inte lansera ett kort som är direkt konkurrent till existerande kort i RTX-serien. Varför skjuta sig i foten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yttergrund:

Säger du det..

Nvidia kommer inte lansera ett kort som är direkt konkurrent till existerande kort i RTX-serien. Varför skjuta sig i foten?

Om det skulle vara så att dom får ett stort antal chip med icke fungerande RT cores så skulle dom kunna sälja dom chippen som GTX.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Jag hade väntat på Strix eller MSI's biffigare kylning.

Gigabytes kylning är inte så bra enligt egna erfarenheter (Windforce x3)

Strix kostar ca 5200kr. Enligt mig är det sjukt att man betalar dem pengarna när man
få ett 2070 för ca 5500kr med sämre kylare än Strix självklart.

Jag skulle nog säga 3990kr referens kort hos nvidias hemsida.
Både snygg samt bättre än den kylare som gigabyte har för 3990kr hos inet

Permalänk
Medlem

@anon254573:
Nån anledning att inte ta MSI GeForce RTX VENTUS 6GB OC som är lite överklockad över Nvidias referens?
Jag tänker lite på respektive korts kylare, vet inte riktigt hur de står mot varandra... ?

Permalänk
Inaktiv

@Woolandy: har inte koll på Ventus korten. Referens kylaren på full load verkar ha 66 grader vilket är riktigt bra
då fläkt kurvan var inte sp hög så man lär få ner tempsen lite mer.

Jag tänker mer referens korten för mig är sjukt snygga samt får du spel med
Battlefield och Ainhem eller va den nu hette tror dock man får välja en ut av dem.

Permalänk
Skrivet av Woolandy:

@SilverB01:
Nån anledning att inte ta MSI GeForce RTX VENTUS 6GB OC som är lite överklockad över Nvidias referens?
Jag tänker lite på respektive korts kylare, vet inte riktigt hur de står mot varandra... ?

2060 Ventus fläktar har inte 0 rpm-funktion vid idle, det är väl den stora skillnaden mot dyrare modeller. Ljudmässigt är det nog ingen stor grej men om fläkten går hela tiden så kommer den ju samla på sig mer damm.

Permalänk
Medlem

@Yttergrund:
Fan halvpassiv hade ju varit nice, men ingen av de billiga har det verkar det som, faktiskt bara Asus Dual som är taggad med halvpassiv på prisjakt, och den kostar då en femhundring mer. Synd man inte är smart då hade man ju väntat en vecka till eller två på mer tester och benchmarks.

Jaja får nog köra en Ventus eller Nvidias egen och modda på lite vattenkylning eller nåt såsmåningom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woolandy:

@Yttergrund:
Fan halvpassiv hade ju varit nice, men ingen av de billiga har det verkar det som, faktiskt bara Asus Dual som är taggad med halvpassiv på prisjakt, och den kostar då en femhundring mer. Synd man inte är smart då hade man ju väntat en vecka till eller två på mer tester och benchmarks.

Jaja får nog köra en Ventus eller Nvidias egen och modda på lite vattenkylning eller nåt såsmåningom...

Det är lite märkligt att man måste betala så pass mycket mer för halvpassivt. Det borde bara vara bios/drivrutin som styr det? Att skriva lite extra kod borde inte va så dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Det är lite märkligt att man måste betala så pass mycket mer för halvpassivt. Det borde bara vara bios/drivrutin som styr det? Att skriva lite extra kod borde inte va så dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan i princip ställa in det själv med vilket kort som helst.
MSI afterburner är ett av dem bästa programmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lashmush:

Vet inte om detta gäller för 2060 men om dom har A och icke-A varianter så fixa en A variant. Är det referenskort innebär det att du kan flasha till bättre referens BIOS från ett annat märke som låter dig trycka högre W genom kortet och det kan då kylas för bättre överklockning vid peak volten som tillåts.

Dock är nog dessa grejer mest relevant om du är intresserad av att vattenkyla kortet för ökad prestanda. Dock kan luftkylning klara rätt mycket själv också om du är villig att ta den decibel som resulterar i höga RPM. Då är det också värt att ha en relativt obegränsad mängd W tillgängligt så det istället är temp som blir den eventuella tröskeln när du överklockar.

Hursomhelst, i slutändan är det ju silikonlotteri om hur mycket du egentligen får ut. Mitt 2080 Ti är ett Palit Dual så det är icke-A vilket svider såhär i retrospekt. Men jag får 2085 MHz ut ur det och 7850 Mhz memory. Så jag bör väl inte klaga egentligen då det inte är mycket mer man brukar kunna klämma ur korten om inte man är villig att betala för ett FTW3 från EVGA eller dylikt.

Har du en länk där man kan läsa om detta?
Köpte ett https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-Palit-GeForce...
och undrar om det går att leka med.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av Woolandy:

@Yttergrund:
Fan halvpassiv hade ju varit nice, men ingen av de billiga har det verkar det som, faktiskt bara Asus Dual som är taggad med halvpassiv på prisjakt, och den kostar då en femhundring mer. Synd man inte är smart då hade man ju väntat en vecka till eller två på mer tester och benchmarks.

Jaja får nog köra en Ventus eller Nvidias egen och modda på lite vattenkylning eller nåt såsmåningom...

Rätt säker på att också Gigabyte windforce har halvpassiv kylning. Samma pris som dual dock..

@anon254573 Fast på 2060 ventus kommer jag inte ens åt fläktstyrningen från MSI afterburner. Jättekonstigt. Det går heller inte att se fläkthastighet % i overlay'n. Finns inte att kryssa i där

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yttergrund:

Rätt säker på att också Gigabyte windforce har halvpassiv kylning. Samma pris som dual dock..

@SilverB01 Fast på 2060 ventus kommer jag inte ens åt fläktstyrningen från MSI afterburner. Jättekonstigt. Det går heller inte att se fläkthastighet % i overlay'n. Finns inte att kryssa i där

Var rätt bra kylning på windforce kortet, har kört benchmark och spelat hela kvällen aldrig gått över 56 grader på kortet.