Bra och tillförlitlig bil för ca 160Tkr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Fast det är ju värdeminskningen du ska kolla på, inte vad det är värd om 3-4år, självklart kommer bmwn vara värd mer om du betalade 30k mer för den initialt.

Sen spelar ju servicekostnader in också, bmwn kommer absolut kosta dig mer i slutändan, inget snack.

Det skiljer ca 20Tkr mellan Golfen och 116i i dagsläget. Enligt blocket så skiljer det ca 40Tkr.

På vad baserar du att BMWn kommer att kosta mer? Jämnar det inte ut sig i slutändan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Ja den verkar billig och bra. Men samtidigt.. Känns det inte värt att kanske lägga ut 800-1000tkr extra per månad för att köra en lite roligare bil än en kombi på 1,8 ton som har 99hk?

Beror väl på vad syftet med bilen är?

Personligen så lägger jag de pengarna på något annat som ger mig mer glädje. Bilen använder jag endast för transport på ett säkert, pålitligt och bekvämt sätt. Om det sedan är 150 eller 300 hk under huven har inte någon betydelse, då jag till ca 95% av tiden kör i stadstrafik.

Vill man ha en lite sportigare och roligare bil att köra är det en helt annan sak.

Skrivet av RR_larsson:

1.2-1.4 tsi motorerna har väl haft stora problem med kamkjedjeras. -16 är väl så ny så de gått över till kamrem och det brukar vara dyrt när de ska bytas. BMW har kjedja. Inte säkert det är så stor skillnad på servicekostnaderna över tid.

Provkör båda och ta den du gillar bäst, Ingen av dom är ett dåligt val

A3:an jag hade var tillverkad 2014, 1.4 TFSI med kamrem. Det är ingen garanti att man slipper motorhaveri, men vissa VAG-motorer med just kamkedja har ju varit mer drabbade. Jag rekommenderar OLJEBYTE ÅRLIGEN oavsett motormodell och tillverkare, speciellt om man inte kör så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

En Golf från 2010/2011 med ca 9-10 tusen mil på mätaren finns att köpa från ca 89.900:- medan en BMW ligger på ca 130 000:-
Det är alltså väldigt stor skillnad på andrahandsvärdet på dessa bilar. Och då kanske det är värt att betala lite extra pengar på att underhålla BMW'n under tiden jag har den eftersom att andrahandsvärdet är så pass mycket bättre? Vad tror ni?

om nu bostadspriserna fortsätter neråt så kommer nog "lyxbilar" ala BMW få en liten törn även på andrahandsmarknaden?
skulle gjort en lite större kalkyl med verkstadspriser per timme och ringt och listat lite reservdelar, samt funderat kring försäkring och andra driftskostnader... om det nu spelar in om inte, skulle jag gått på bmw 5 serie osv..

ang. vad som är kul att köra beror det på hur man kör.. och de flesta kör inte sina bilar de åker bil men vill kunna säga att "min bil är "roligare" för att motivera att de har tagit rätt beslut enl. ovan utan att faktistk ha gjort jobbet..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Ja den verkar billig och bra. Men samtidigt.. Känns det inte värt att kanske lägga ut 800-1000tkr extra per månad för att köra en lite roligare bil än en kombi på 1,8 ton som har 99hk?

Hur ser dina 1mil/dagen ut? Jag antar att det är stadstrafik och det är just där som tex auris/lexus CT etc skiner med elmotorn som hjälper till vid rödljus, rondeller etc. Har du prövat att köra en elhybrid i stadsmiljö?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Volkswagen har tidigare haft kedjeras, men det är tydligen något som de har arbetat bort på modellerna från -16 och framåt.

Ja de gick över till kamrem istället. Vet inte vad de har för intervaller på dessa men det brukar kosta en slant när de ska bytas och spär på servicekostnaderna.

Åk till bilfirmor och provkör de du är intresserad av. Bmwn är garanterat roligast att köra men det är inte alla som bryr sig om sånt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Skrivet av Proluial:

Vad menar du med att tillförlitligheten på BMW och VW är nära botten? Vad har du för källa på det?

Är nog snarare mellanskiktet på dom, dvs helt ok. Men ska du ha en riktigt tillförlitlig bil så ska du kolla på Japanskt helt klart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Proluial:

Tack för inlägget! Många har pratat negativt om V40, så den bilen går bort helt och hållet. Jag står och väger mellan Golf och BMW 116i.

Ja visst hade Polo varit ett alternativ eftersom att jag inte har några barn eller djur och jag handlar sällan stora saker, mest veckohandlar, men de bilarna känns ganska identiteslösa om du frågar mig. Då lägger jag gärna till lite pengar och får mer komfort och körupplevelse, jag ska ändå ha bilen ett par år är tanken.

Kan tipsa om att du får en helt ny sådan för de pengarna.
Skönt med nybilsgaranti, halvförsäkring osv.
Värt att ta en titt.
Du kan ju bygga den så den blir lite mindre identitetslös.
https://toveksbil.se/personbilar/kampanj/volkswagen/nya-polo/

Permalänk
Medlem

VW gick över till kamrem 2014 och än idag så verkar det funkat utmärkt för dem.
Själv har jag en GOLF från -15 som jag köpte någon månad sedan för 95000 :- med 6500 på mätaren och parkeringssensorer + 2 zon klimatanläggning. Och jag är riktigt nöjd. Absolut inget att klaga på

Jag tycker att du skall lägga pengarna på en golf.

Ps. Folk som sätter sig i baksätet blir förvånade över utrymmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Det skiljer ca 20Tkr mellan Golfen och 116i i dagsläget. Enligt blocket så skiljer det ca 40Tkr.

På vad baserar du att BMWn kommer att kosta mer? Jämnar det inte ut sig i slutändan?

Förstår inte vad du menar med att det skiljer 20tusen men det skiljer 40tusen?

Baserar det just nu endast på servicekostnader. Men visst beror vart man servar osv osv. Du måste göra en mer ingående kalkyl för att kolla skillnader än att bara kolla blocket.

Kolla service hos olika verkstäder, värdeminskning, försäkring/skatt osv. Varför skulle det jämna ut sig är ju frågan? Då skulle nog fler köpa dyra bilar om man ändå får igen pengarna när man säljer den

Sen om du tycker det är värt att köpa bmwn är en annan sak, garanterat roligare bil att köra.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

om nu bostadspriserna fortsätter neråt så kommer nog "lyxbilar" ala BMW få en liten törn även på andrahandsmarknaden?
skulle gjort en lite större kalkyl med verkstadspriser per timme och ringt och listat lite reservdelar, samt funderat kring försäkring och andra driftskostnader... om det nu spelar in om inte, skulle jag gått på bmw 5 serie osv..

ang. vad som är kul att köra beror det på hur man kör.. och de flesta kör inte sina bilar de åker bil men vill kunna säga att "min bil är "roligare" för att motivera att de har tagit rätt beslut enl. ovan utan att faktistk ha gjort jobbet..

Tror du verkligen att bostadspriserna påverkar bilpriserna så mycket? Självklart spelar det in.. Jag har satt cirkus 160Tkr som budget, svårt att hitta en 5-serie för det priset med få miltal. Och för övrigt så handlar det inte om att skryta och jämföra bilar med vänner och bekanta. Det kanske man gjorde i ung ålder, men inte längre.. Det handlar om att bilarna som jag tidigare länkade till i inlägget (BMW & VW) har i princip lika många miltal på mätaren, men att den ena bilen är lite "sportigare" och mer bekväm med t ex m-ratt, sportstolar och att jag gillar BMW mer än VW. Jag anser att interiören på VW Golf inte är tilltalande, förutom -17 och framåt när den fick en facelift.. Detta har självklart inte en jättestor betydelse, men självklart så är det tilltalande att det ska vara kul och underhållande att köra bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Hur ser dina 1mil/dagen ut? Jag antar att det är stadstrafik och det är just där som tex auris/lexus CT etc skiner med elmotorn som hjälper till vid rödljus, rondeller etc. Har du prövat att köra en elhybrid i stadsmiljö?

Nej, det har jag förvisso inte gjort. Jag har för mig att service på elbilar är betydligt dyrare än vanliga bilar. T ex så kostar en Service på en Golf GTE upp till sex tusen kronor dyrare än vad det kostar för en vanlig Golf. Knappast att man sparar in de pengarna på ett år genom att köra en hybrid, speciellt nu när de listade bilarna knappt drar 0,6l/ milen (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Kan tipsa om att du får en helt ny sådan för de pengarna.
Skönt med nybilsgaranti, halvförsäkring osv.
Värt att ta en titt.
Du kan ju bygga den så den blir lite mindre identitetslös.
https://toveksbil.se/personbilar/kampanj/volkswagen/nya-polo/

Inte med automatlåda. Då sticker priset iväg en bra bit över 200Tkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Förstår inte vad du menar med att det skiljer 20tusen men det skiljer 40tusen?

Baserar det just nu endast på servicekostnader. Men visst beror vart man servar osv osv. Du måste göra en mer ingående kalkyl för att kolla skillnader än att bara kolla blocket.

Kolla service hos olika verkstäder, värdeminskning, försäkring/skatt osv. Varför skulle det jämna ut sig är ju frågan? Då skulle nog fler köpa dyra bilar om man ändå får igen pengarna när man säljer den

Sen om du tycker det är värt att köpa bmwn är en annan sak, garanterat roligare bil att köra.

Vad jag menar är att mellan Golfen och BMW'n som jag länkade så skiljer de 20 000:- i pris. Och om jag kollar på Blocket efter äldre BMW och Golf modeller (för att bilda en uppfattning om hur priserna ser ut om t ex 3 år) så är en BMW från 2011 40 000:- dyrare än en Golf från 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

VW gick över till kamrem 2014 och än idag så verkar det funkat utmärkt för dem.
Själv har jag en GOLF från -15 som jag köpte någon månad sedan för 95000 :- med 6500 på mätaren och parkeringssensorer + 2 zon klimatanläggning. Och jag är riktigt nöjd. Absolut inget att klaga på

Jag tycker att du skall lägga pengarna på en golf.

Ps. Folk som sätter sig i baksätet blir förvånade över utrymmet

Oj, det lät som ett väldigt bra pris. Jag antar att det var en 1,2 TSI med manuell växellåda? Har du servat bilen ännu? Vad betalade du isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Vad jag menar är att mellan Golfen och BMW'n som jag länkade så skiljer de 20 000:- i pris. Och om jag kollar på Blocket efter äldre BMW och Golf modeller (för att bilda en uppfattning om hur priserna ser ut om t ex 3 år) så är en BMW från 2011 40 000:- dyrare än en Golf från 2013.

Okej, då förstår jag hur du menar Visst det kan stämma, det kan se helt annars ut om 3år. Som sagt kolla upp övriga kostnader om du vill bli mer klok i frågan

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@Proluial: Yes en manuell växellåda. Har inte servat bilen ännu men har en bekant som jobbar på volkswagen och enligt honom kan det komma att kosta ca 5(+-)1 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Okej, då förstår jag hur du menar Visst det kan stämma, det kan se helt annars ut om 3år. Som sagt kolla upp övriga kostnader om du vill bli mer klok i frågan

Vad exakt är det jag ska kolla upp då? T ex servicekostnader, försäkring, reservdelspriser på delar som ofta behöver bytas (t ex torkarblad, bromsskivor + belägg osv)?

Permalänk
Medlem

För 150k kan du få en fin Ford Focus.
2017, 125hk automat med utrustning som eluppvärmd framruta, keyless, skyltskanning, regnsensor och sånt mysigt. Fords GPS är bland det bättre i mitt tycke.

https://www.blocket.se/vi/83307469.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

För 150k kan du få en fin Ford Focus.
2017, 125hk automat med utrustning som eluppvärmd framruta, keyless, skyltskanning, regnsensor och sånt mysigt. Fords GPS är bland det bättre i mitt tycke.

https://www.blocket.se/vi/83307469.htm

Jag har ingen direkt erfarenhet av Ford om jag ska vara ärlig. Men den bilen såg fin ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Förstår inte vad du menar med att det skiljer 20tusen men det skiljer 40tusen?

Baserar det just nu endast på servicekostnader. Men visst beror vart man servar osv osv. Du måste göra en mer ingående kalkyl för att kolla skillnader än att bara kolla blocket.

Kolla service hos olika verkstäder, värdeminskning, försäkring/skatt osv. Varför skulle det jämna ut sig är ju frågan? Då skulle nog fler köpa dyra bilar om man ändå får igen pengarna när man säljer den

Sen om du tycker det är värt att köpa bmwn är en annan sak, garanterat roligare bil att köra.

Titta inte bara på märkesverkstad, utan jämför även med andra auktoriserade verkstäder. Det kan skilja avsevärt.

Ett annat bra tips är att INTE köpa reservdelarna hos verkstaden, bara där sparar man in rejäla summor ibland. Som jag sagt tidigare så brukar verkstaden ta 100 % extra för motoroljan t.ex.

Och på en relativt ny bil så är det inte någonting annat än just ett oljebyte som behöver göras. Trots detta så betalar vissa glatt 5000 kr eller mer för en service.

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Precis, bra tips!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Titta inte bara på märkesverkstad, utan jämför även med andra auktoriserade verkstäder. Det kan skilja avsevärt.

Ett annat bra tips är att INTE köpa reservdelarna hos verkstaden, bara där sparar man in rejäla summor ibland. Som jag sagt tidigare så brukar verkstaden ta 100 % extra för motoroljan t.ex.

Och på en relativt ny bil så är det inte någonting annat än just ett oljebyte som behöver göras. Trots detta så betalar vissa glatt 5000 kr eller mer för en service.

Det låter som en klok idé. Tack för tipset!

Med det sagt, kan det verkligen skilja så mycket mellan BMW 116i och VW Golf i servicepris? Om man hittar en auktoriserad bmw / vw verkstad så borde väl priset vara ungefär desamma (+/- 1tkr)?

Permalänk
Medlem

alltså, VW tar väl 1800kr timmen i sthlm ca..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på BMW:n. BMW har haft stora problem med en av deras dieselmotorer med beteckningen N47 (2,0 liters). För övrigt har BMW 1-serien ett bra rykte om att hålla god kvalitét, men vanliga fel är rost på bakluckan samt krackeleringar i bakljusen. Rosten på bakluckan sköts dock som ett garantiärende hos BMW!

Permalänk
Medlem

Jag har sådan Golf som leasingbil, 2016, 1.2 TSI med automatlåda (dock inte pluspaket).
Mycket behändig bil som går väldigt bra och kostar inte allt för mycket i soppa eller skatt. Vi pendlar 5 mil om dagen (motorväg största delen) och den brukar ligga strax över eller strax under 0.6.

Väldigt smidigt med både stöd för android auto och apple carplay.
Bra komfort och förhållandevis bra lastutrymme. Vi har dock alltid fällt baksäte för en hundbur.

Har du några funderingar så är det bara att citera

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Jag har ingen direkt erfarenhet av Ford om jag ska vara ärlig. Men den bilen såg fin ut.

Då tycker jag absolut du ska provköra en.
Jag letade småbil att pendla med i vintras och föll till slut för en Focus.
Då hade jag provkört Toyota, Kia, Peugeot VW, Opel, Hyundai, Nissan bla.

Jag gillar automatlådan i Focus, den är skön. Deras GPS påminner mycket om Google Maps, ljusår bättre än tex VW i min mening. Ratten är skön att hålla i. Inredningen är överlag trevlig, bättre än tex Opel som har jättemycket akryl.

Ford är väldigt prisvärda. Mycket utrustning för pengarna. Reservdelar och service är vad jag har uppfattat det som i den lägre prisklassen, billigare än VAG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caida:

Jag hade kört på BMW:n. BMW har haft stora problem med en av deras dieselmotorer med beteckningen N47 (2,0 liters). För övrigt har BMW 1-serien ett bra rykte om att hålla god kvalitét, men vanliga fel är rost på bakluckan samt krackeleringar i bakljusen. Rosten på bakluckan sköts dock som ett garantiärende hos BMW!

Hur kommer det sig att du hade valt BMW:n framför Golfen? Argumentera gärna och sälj in den. Jag vill gärna ha BMW:n eftersom att jag tror att den är mer bekväm och sportigare & roligare att köra än Golfen. Speciellt med m paketet med de bekväma sportstolarna, m ratten och sportdämpning. Men samtidigt så lockar Golfen med carplay och fjärrvärme, väldigt bekvämt under vintertider, speciellt när jag ej har tillgång till en laddstolpe för kupévärmare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurai:

Jag har sådan Golf som leasingbil, 2016, 1.2 TSI med automatlåda (dock inte pluspaket).
Mycket behändig bil som går väldigt bra och kostar inte allt för mycket i soppa. Vi pendlar 5 mil om dagen (motorväg största delen) och den brukar ligga strax över eller strax under 0.6.

Väldigt smidigt med både stöd för android auto och apple carplay.
Bra komfort och förhållandevis bra lastutrymme. Vi har dock alltid fällt baksäte för en hundbur.

Har du några funderingar så är det bara att citera

Finns det något som du stör dig på med Golfen? Det är ju en väldigt bekväm och tillförlitlig bil, men jag intalar mig själv att BMW:n också är det? Samtidigt som den erbjuder lite mer körglädje..?

Permalänk
Medlem

Kör själv en golf 16- 1.2 tsi. Den är tyst, har bekväma säten, full tank (47L?) ger 100 mil, carplay är rätt ok & den adaptiva farthållaren är guld. stora nackdelen med den är väl att den inte är allt för kvick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Finns det något som du stör dig på med Golfen? Det är ju en väldigt bekväm och tillförlitlig bil, men jag intalar mig själv att BMW:n också är det? Samtidigt som den erbjuder lite mer körglädje..?

Nä ingenting direkt. Jag ångrade dock att jag inte tog parkeringsvärmare istället för kupévärmare.
Sen när jag bor i norrland så är det ju aldrig fel med 4-hjulsdrift, men den tar sig fram bra ändå.

Ja den är bekväm. Tillförlitligheten vet jag inte om jag kan svara på då jag bara haft den i två år.
BMW:n har jag ingen erfarenhet av, men Golf:en är det helt okej drag i också (beror dock på vem du frågar)

Ut och testkör vetja, då kommer du nog snabbt att se vilken bil som är rätt för dig.

Håller med ovan. Adaptiv farthållare är helt överlägset!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G