Permalänk
Skrivet av Nima2001:

@Rosapantern: hur låter palit OC kortet tycker du? Jag testar just nu ett palit dual (icke OC varianten) i min ghost och jag tycker fläktarna låter extremt högt i load..
Kanske går att fixa med egen fläktkurva eller nåt..

Palit OCs ljudnivå

Permalänk
Inaktiv

Ni som byggt med Ryzen 2700/2700X, hur upplever ni chassit klarar sig med denna CPU? Jag suktar fortfarande efter chassit och har börjat planera uppgradering till 3700X, gärna instoppad i just en Ghost S1. Nu är troligen inte 3700X och 2700X fullt jämförbara men förmodligen det som man lättast lär kunna jämföra med i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Ett litet tips. Grillen på mitt spöke var inte helt rak. Så jag skruvade fast den med fyra av de små skruvarna. Efter att ha kört den en dryg månad så monterade jag idag av grillen och nu är den helt rak. När jag lägger tillbaka den så ligger den snällt på plats utan skruvar.

Permalänk

Även jag har ett generellt tips. Om du skruvat fast långsidorna i botten, lyft aldrig chassit genom att lyfta av grillen och ta tag i långsidorna. Skruvarna har väldigt liten diameter (M3) och gängorna (helicoils) har tyvärr varierande kvalitet så dom kan släppa vilket gör att hela chassit kan rasa i golvet (inte hänt mig men reflekterat över detta). Lyft istället genom att ta tag under chassit eller genom att hålla i kortsidorna.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns något RTX 2060 kort som passar? Har tittat på MSI gamling Z 1060, men det verkar vara för tjockt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Carl-Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kojan2:

Någon som vet om det finns något RTX 2060 kort som passar? Har tittat på MSI gamling Z 1060, men det verkar vara för tjockt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att Palit Dual OC funkar har haft både ett 1070 i min burk och ni sutter ett 2070 i min burk.
https://www.dropbox.com/sh/81h3x84q3njl4uh/AAB08ntELF9zRXHcC2...

EDIT: Palit GeForce RTX 2060 GamingPro OC heter det visst som 2060

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@kojan2: EVGA har flera 2060 modeller som ser ut att passa. Till och med toppmodellen 2060 XC Ultra.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av kojan2:

Någon som vet om det finns något RTX 2060 kort som passar? Har tittat på MSI gamling Z 1060, men det verkar vara för tjockt?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att inte ha för höga kort heller. Vanligtvis sitter strömkontakterna på ovansidan och kan få vara i vägen för grillen.
Mitt tips är att ha så nära referens som möjligt, t.ex EVGA Superclocked eller liknande.

Permalänk
Medlem

Är det någon fara med att installera M.2 Samsung 960 som en OS windows 10 enhet bakom moderkortet? Eller blir det för varmt?

Har ett 980 ti som ligger konstant på 83 grader då jag spelar.

Permalänk
Medlem

För er som har Asus ROG Strix X470-I Gaming moderkort och Noctua NH-L12 kylaren: Tror ni att man kan få plats med den slimmade Noctua NF-A12x15 PWM fläkten? Det finns en del kylflänsar på moderkortet och komponenten för WiFi kan vara lite hög.

Permalänk
Medlem

@Freffo: Nej, det är ingen fara, i värsta fall så throttlar disken.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nurket:

För er som har Asus ROG Strix X470-I Gaming moderkort och Noctua NH-L12 kylaren: Tror ni att man kan få plats med den slimmade Noctua NF-A12x15 PWM fläkten? Det finns en del kylflänsar på moderkortet och komponenten för WiFi kan vara lite hög.

Tyvärr inte, det sticker upp för mycket på moderkortet för att det ska gå.
Kolla här på mina bilder så ser du, jag vet inte om det går att montera bort wifi modulen men då kanske det är möjligt eller om du förskjuter fläkten med lågprofil ram.

https://www.dropbox.com/sh/81h3x84q3njl4uh/AAB08ntELF9zRXHcC2...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Freffo: Nej, det är ingen fara, i värsta fall så throttlar disken.

Mvh

Då kör jag på det så länge. Hoppas jag får någon rätsida på heatsink-skruven på moderkortet för m.2 platsen i framtiden.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Tyvärr inte, det sticker upp för mycket på moderkortet för att det ska gå.
Kolla här på mina bilder så ser du, jag vet inte om det går att montera bort wifi modulen men då kanske det är möjligt eller om du förskjuter fläkten med lågprofil ram.

https://www.dropbox.com/sh/81h3x84q3njl4uh/AAB08ntELF9zRXHcC2...

Tack för foton! Jag håller med att det er tveksamt att NF-A12x15 passar, och där datorn ska placeras vill jag helst ha WiFi.

Permalänk
Medlem

Jag sätter ihop en ny dator som är tänkt att ersätta en passivt kyld PC (Streacom FC8 EVO, Intel i7-4770T, bygd 2013) som stänger av sig då och då under lätt load.

Köpt/beställt:
Chassi: Loque Ghost S1 Ash
PSU: Corsair SF750 Platinum
CPU-Kylare: Noctua NH-L12

Ej avgjort ennu:
CPU: TBD.
Moderkort: TBD
RAM-minne: Troligen Corsair LPX Series för low profile
GPU: TBD
Lagring: Lutar åt en Samsung 970 EVO 1TB, em har även en Samsung 840 Pro 256GB tillgänglig.

Hoppas att jag kan vänta med att köpa resten tills AMD Zen2 med X570 chipset släpps till sommaren.

Permalänk
Skrivet av Nurket:

Jag sätter ihop en ny dator som är tänkt att ersätta en passivt kyld PC (Streacom FC8 EVO, Intel i7-4770T, bygd 2013) som stänger av sig då och då under lätt load.

Köpt/beställt:
Chassi: Loque Ghost S1 Ash
PSU: Corsair SF750 Platinum
CPU-Kylare: Noctua NH-L12

Ej avgjort ennu:
CPU: TBD.
Moderkort: TBD
RAM-minne: Troligen Corsair LPX Series för low profile
GPU: TBD
Lagring: Lutar åt en Samsung 970 EVO 1TB, em har även en Samsung 840 Pro 256GB tillgänglig.

Hoppas att jag kan vänta med att köpa resten tills AMD Zen2 med X570 chipset släpps till sommaren.

Inte för att vara sån men SF750 är mest en massa pengar i sjön. Eftersom du planerar använda NH-L12 som CPU-kylare så antar jag att du inte planerar några våldsamma överklockningar. Även om du beslutar dig för att skaffa ett 2080 Ti som grafikkort skulle du klara dig alldeles utmärkt med SF600 och till och med SF450. Jag själv köpte SF600 men så här i efterhand var det dumt, borde köpt ett SF450 istället och sparat pengarna. Finns en tendens bland gamers och datorentusiaster att kraftigt överdimensionera nätaggregat helt i onödan, vilket tillverkarna av nätaggregat såklart tackar för.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearolverine:

Inte för att vara sån men SF750 är mest en massa pengar i sjön. Eftersom du planerar använda NH-L12 som CPU-kylare så antar jag att du inte planerar några våldsamma överklockningar. Även om du beslutar dig för att skaffa ett 2080 Ti som grafikkort skulle du klara dig alldeles utmärkt med SF600 och till och med SF450. Jag själv köpte SF600 men så här i efterhand var det dumt, borde köpt ett SF450 istället och sparat pengarna. Finns en tendens bland gamers och datorentusiaster att kraftigt överdimensionera nätaggregat helt i onödan, vilket tillverkarna av nätaggregat såklart tackar för.

Som jag skrev så är detta bygget tänkt att ersätta en passivt kylt dator som börjar att fallera, och valet av SF750 Platinum är rätt medvetet som ett led i att få en så tyst dator som möjligt med en liten varm låda som har dåligt luftflöde.

Permalänk
Skrivet av Nurket:

Som jag skrev så är detta bygget tänkt att ersätta en passivt kylt dator som börjar att fallera, och valet av SF750 Platinum är rätt medvetet som ett led i att få en så tyst dator som möjligt med en liten varm låda som har dåligt luftflöde.

Okey, då förstår jag ditt resonemang. Tyvärr dåligt (obefintligt?) utbud av helt passiva nätaggregat med hög effekt i formfaktor SFX.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nurket:

Som jag skrev så är detta bygget tänkt att ersätta en passivt kylt dator som börjar att fallera, och valet av SF750 Platinum är rätt medvetet som ett led i att få en så tyst dator som möjligt med en liten varm låda som har dåligt luftflöde.

Vad jag har läst på forum så upplever folk att SF450 vara det tystaste av de 3 SF450/650/750.
750 är det lite mera osäkerhet omkring men det är vad jag läst.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vad jag har läst på forum så upplever folk att SF450 vara det tystaste av de 3 SF450/650/750.
750 är det lite mera osäkerhet omkring men det är vad jag läst.

Baserad på reviews gjord för SF450 Platinum och SF600 Platinum i en "hotbox" mhp tror jag att resultatet blir även bättre för SF750, och min förhoppning är att jag kan använda ca 300W med fläktnivå lägre än 15 dBA. Detta från en "extra polation by eyeballs" av bla reviews från KitGuru som tester PSU i 37°C till 47°C "ambient" temperatur.

KitGuru SF600 Platinum review
KitGuru SF450 Platinum review

Cybenetics.com certifierar PSU'ar och deras testar er publika, och har även test av ljud:

Cybenetics test av Corsair SF450 Platinum
Cybenetics test av Corsair SF600 Platinum
Cybenetics test av Corsair SF750 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nurket:

Baserad på reviews gjord för SF450 Platinum och SF600 Platinum i en "hotbox" mhp tror jag att resultatet blir även bättre för SF750, och min förhoppning är att jag kan använda ca 300W med fläktnivå lägre än 15 dBA. Detta från en "extra polation by eyeballs" av bla reviews från KitGuru som tester PSU i 37°C till 47°C "ambient" temperatur.

KitGuru SF600 Platinum review
KitGuru SF450 Platinum review

Cybenetics.com certifierar PSU'ar och deras testar er publika, och har även test av ljud:

Cybenetics test av Corsair SF450 Platinum
Cybenetics test av Corsair SF600 Platinum
Cybenetics test av Corsair SF750 Platinum

Grymma länkar!
Visar en annan bild av vad jag läst.

Men tittar man på SF600 och jämför med min dator men en Ryzen 7 2700 klockad till 4100Mhz på alla kärnor och ett RTX2070 så drar den runt 300-350W med både prime 95 och furmark igång samtidigt.
Då ska ju ett SF600 klara att driva det med 10-15dBA enlig cybenetics lite beroende på 3,3 och 5V lasten.
Sedan drar ju aldrig min dator så mycket utan i spel ligger jag runt 250-270W som mest.
Fick precis motivation att uppgradera nätaggregatet.

Fiaxde de trasiga länkarna:
Cybenetics test av Corsair SF450 Platinum
Cybenetics test av Corsair SF600 Platinum
Cybenetics test av Corsair SF750 Platinum

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

...

Fick precis motivation att uppgradera nätaggregatet.

...

Till ett SF750? Eller SF600?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Till ett SF750? Eller SF600?

Ser ut som att ett SF600 V2 räcker för att hålla det inom rimliga nivåer.
När jag spelar har jag ändå alltid ett par AKG 712 pro på huvudet så då gör det inget om det låter någon dB extra och vid 300W så ser ju SF600 ändå vettigt ut om jag inte hittar 750 för ett bra pris inom rimlig tid.

Som ett brev på posten!
Rea på SF600
https://www.webhallen.com/se/product/287865-Corsair-PowerSupp...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Ser ut som att ett SF600 V2 räcker för att hålla det inom rimliga nivåer.
När jag spelar har jag ändå alltid ett par AKG 712 pro på huvudet så då gör det inget om det låter någon dB extra och vid 300W så ser ju SF600 ändå vettigt ut om jag inte hittar 750 för ett bra pris inom rimlig tid.

Som ett brev på posten!
https://www.webhallen.com/se/product/287865-Corsair-PowerSupp...

Precis, speciellt nu när Webhallen har SF600 V2 för 1090 kr:

https://www.webhallen.com/se/product/287865-Corsair-PowerSupp...

Jag kan ju passa på att nämna att mitt fläkten på mitt SF600 V1 går inte ens igång under load, och då driver det ändå ett strömtörstigt GTX 780 + en i5-5675C överklockad till 4.2 GHz. Om jag minns rätt så drog detta system ca 300-350W från väggen under spel.

EDIT: Haha du hann före där

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Precis, speciellt nu när Webhallen har SF600 V2 för 1090 kr:

https://www.webhallen.com/se/product/287865-Corsair-PowerSupp...

Jag kan ju passa på att nämna att mitt fläkten på mitt SF600 V1 går inte ens igång under load, och då driver det ändå ett strömtörstigt GTX 780 + en i5-5675C överklockad till 4.2 GHz. Om jag minns rätt så drog detta system ca 300-350W från väggen under spel.

EDIT: Haha du hann före där

Jag såg faktiskt ditt inlägg i fynd tråden innan jag beställde ett, lite lustigt för jag stod och kollade prisjakt på både SF600 och SF750 innan lunch och då var det inte rea på SF600.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag såg faktiskt ditt inlägg i fynd tråden innan jag beställde ett, lite lustigt för jag stod och kollade prisjakt på både SF600 och SF750 innan lunch och då var det inte rea på SF600.

Ja och ditt inlägg ovan fick mig att tänka om och kolla Prisjakt efter lunchen haha

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Grymma länkar!
Visar en annan bild av vad jag läst.

Men tittar man på SF600 och jämför med min dator men en Ryzen 7 2700 klockad till 4100Mhz på alla kärnor och ett RTX2070 så drar den runt 300-350W med både prime 95 och furmark igång samtidigt.
Då ska ju ett SF600 klara att driva det med 10-15dBA enlig cybenetics lite beroende på 3,3 och 5V lasten.
Sedan drar ju aldrig min dator så mycket utan i spel ligger jag runt 250-270W som mest.
Fick precis motivation att uppgradera nätaggregatet.

Folk är såklart olika känsliga både på fläktens ljudnivå och ljudkvalitet, men jag tror att till en stor del så förklaras de olika erfarenheterna med ljudnivå med hur varmt det är rundt PSU'en och vilken last den drar.

Tackar! Trodde att jag kollade dom innan jag publicerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag såg faktiskt ditt inlägg i fynd tråden innan jag beställde ett, lite lustigt för jag stod och kollade prisjakt på både SF600 och SF750 innan lunch och då var det inte rea på SF600.

Amazon.de har ofta bättre priser än det man får i Sverige när man köper över 40 Euro (fri frakt på Prime). Tyvärr tycks webhallen ha blivit en del dyrare över åren men kan ha goda priser om man hämtar i butik för att undgå att betala frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nurket:

Amazon.de har ofta bättre priser än det man får i Sverige när man köper över 40 Euro (fri frakt på Prime). Tyvärr tycks webhallen ha blivit en del dyrare över åren men kan ha goda priser om man hämtar i butik för att undgå att betala frakt.

Jag har gratis frakt hos webhallen och jag hittade inget som var billigare på amazon.de heller.
I min värld ska jag tjäna minst 10% på att beställa från eu jämfört med sverige om prylarna kostar under 5000 annars är det inte värt det vid ev reklammation osv.

Köpte mitt rtx 2070 från tyskland men då var det 1700 billigare än sverige och jag köper mycket cyklar från tyskland men dom kan man tjäna 5-6000 på jämfört med motsvarande i sverige när man köper för 15-20k.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Köpte just ett finfint Ghost S1 av en annan Sweclockersmedlem och det är grymt fint. Äger sedan tidigare 2 st A4-SFX och det är svårt att inte göra jämförelser.

Överlag är jag mycket nöjd med mitt nya chassi. Det skall bli hem för en förhoppningsvis 16-kärnig Ryzen i sommar. Tror att detta blir ett bättre chassi än A4-SFX för det med tanke på kylning. Tycker fortfarande att A4-SFX är snyggare, ger en mycket högre kvalitetskänsla och det är ju dessutom mindre men Ghost S1 blir ett bra komplement när det gäller kompakt råstyrka.

Jag har dock en del saker jag funderat på som jag undrar vad ni tänkter kring eller om ni redan har en bra lösning.

1. Apparatfötterna är ju inte de bästa i min smak. De är på tok för mjuka och hela chassit fjädrar när man ruckar på det. Får kanske helt enkelt byta dessa.

2. Täckplåten som man skruvar fast i toppen av chassit skramlar lite. Fungerar på att lägga en tunn gummilist emellan.

3. Det är överlag lite kass passform mellan delarna. Speciellt tophatten har två profiler som inte helt går ihop. Får klura på hur man skall lösa detta.

4. Skruvarna till att fästa tophatten är för korta. Det är ju lätt att skaffa, men känns lite fånigt.

5. Distanserna till moderkortet ser ut att ha för liten diameter. Får känslan av att de riskerar att gräva sig in i moderkortet om man inte är försiktig. Kanske kan åtgärdas med några plastbrickor.

Överlag fint chassi, men det känns inte helt genomarbetat när det kommer till detaljer. Inget som inte går att lösa med lite hemmahack, men A4-SFX ligger enligt mig på en annan nivå.

Skickades från m.sweclockers.com