Permalänk
Medlem

Besltsångest, digitalkamera, Canon A70...

Hade för en tid sedan hemma en Canon PowerShot A60, men den optiska sökaren var fel på den så jag lämnade tillbaka den igen.. Nu har ja fokuserat lite på Canon PowerShot A70 och den verkar vara otroligt bra förutom några saker:

* Många säger att den tar "soft images".. alltså lite mjuka bilder.. inte jätteskarpa..
* Purple Fringing - Lite problem med lila "missfärgningar" vid kanter o.s.v..

Frågan är om man kan stå ut med dessa svagheter? Jag har fan beslutsångest.. Jag vill ha möjligheten att ställa in saker manuellt, och det är inte många kameror i denna prisklass som har den möjligheten .. Den enda jag sett som har denna möjlighet är just A70... Jag vet inte hur jag ska göra?!

Kommentarer? Vad tycker ni jag ska göra?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag tyckte helt klart att alla fördelarna övervägde.
Förhoppningsvis är en A70 på väg till mig nu

Tycker du att bilderna är för mjuka så är det bara att trycka dem genom en batch-körning med "unsharpen mask" i paint shop pro eller photoshop.

Purple fingering har jag inte ens sett någon som klagat på.

Permalänk
Medlem

kikade också på A70 förrut, men på de provbilder jag såg så verkade bilderna bli lite blå-gråa, kan ju haft med ljuset att göra, men det blev en olympus c4000z som funkar perfekt istället.

Permalänk
Medlem

http://www.pbase.com/jrmartyn/canon_a70

Dessa har iofs gått igenom unsharpen mask

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
Jag tyckte helt klart att alla fördelarna övervägde.
Förhoppningsvis är en A70 på väg till mig nu

Tycker du att bilderna är för mjuka så är det bara att trycka dem genom en batch-körning med "unsharpen mask" i paint shop pro eller photoshop.

Purple fingering har jag inte ens sett någon som klagat på.

Det lila fenomenet uppstår tydligen väldigt sällan, så det hakar jag inte upp mig på särskilt mycket.. Det som oroar mig mest är mjukheten i bilderna. Men det är sant som du säger, det går säkert fixa i Photoshop. Ska åka ner till den lokala handlaren nu och prata med honom. Han är väldigt duktig. Tänker inte köpa över Internet en gång till.. har sett hur dom har hanterat min förra kameran.. Kastade in den i en vagn så den studsade mot väggen och rätt ner i golvet... Posten - nej tack.

Betalar hellre 500:- extra i butik och köper den lokalt. Om något strular så blir det så mycket mindre strul.

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.pbase.com/jrmartyn/canon_a70

Dessa har iofs gått igenom unsharpen mask

Jag har ju som sagt haft en A60 hemma (med samma optik och allt annat, med enda skillnaden att A70 har 3,2 megapixlar jämfört med 2,0 megapixlar) och de enda ställena där "mjuka bilder" uppstår är när man tar kort på träd, gräs m.m. ..
Aldrig annars.. I maybe overhyped the soft-image-problem a bit.. så kan det vara.. hmm.. aja, som sagt, ska ner till lokala handlaren nu och diskutera pris

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Apropå A70; Var köper man 1800mAh+ AA (R6) NiMH batterier och laddare billigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Apropå A70; Var köper man 1800mAh+ AA (R6) NiMH batterier och laddare billigt?

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q112q117q615&ic=N&sw=751...

Åtta st. 1800 mAh batterier + 8h laddare för 365:- är mycket prisvärt.

Jag har en annan Vanson laddare som fungerar utmärkt.

Visa signatur

Punkt, slut citat.
Touch 'n' Die!

Permalänk
Medlem

Ah va bra! För uppladdningsbara batterier lär nog behövas... Har tittat runt på lite olika kameror i prisklassen och jag tycker inte det är någon som slår Canonen på fingrarna när det gäller bildkvalitet. Alla andra bilder jag sett är korniga på något sätt, vilket jag inte gillar. Så det får nog bli en PowerShot A70 ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kasta ett öga på Casio QV-R3, bra pris på Teknikmagasinet och den tar väldigt bra bilder.

http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_pro...

Visa signatur

My arms, your hearse