Permalänk

Arbeta och studera Yh samtidigt?

Hej alla Sweclockare,

är det någon som har gått en yh utbildning inom applikationsutveckling och lyckat kombinera det med att arbeta ?

Jag har sökt till utbildningen DevOps Engineer, är det någon som har erfarenhet av denna utbildning?

alla svar tas tacksamt emot.

jag får inte posta i akademiska ämnen av någon anledning så jag postar här. mod får gärna flytta till rätt forum.

Permalänk
Medlem

Halva tiden av en YH är väl LIA, dvs praktik på företag och andra halvan är väldigt intensivt lärande, så att jobba undertiden är väl ganska omöjligt. Men visst, är du redan i princip en devops så borde du kunna jobba under lärodelen och bara göra proven.
Men devops =/= applikationsutveckling, du får nog läsa på vad du sökt till🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Det finns ju folk som jobbar under studierna i alla typer av lärosäten, allt från komvux till universitetsstudier. Jag ser ingen anledning till att YH skulle vara en skillnad. Det beror ju helt på hur lättlärd du är och hur mycket du behöver vila per dygn för att må bra. När jag pluggade på högskola jobbade jag vid sidan av, samt flyttade och renoverade en lägenhet. För mig blev det för mycket och jag gick in i väggen, så det är ju viktigt att lyssna på sig själv.

Tips när det kommer till jobb under studier dock. Om du jobbat innan studier och är med i A-kassan så räknar de jädrans konstigt. Säg att du studerar och efteråt blir arbetslös och söker A-kassa. Då kommer de från det datumet börja kolla tillbaks för att hitta totalt 12 månader där du jobbat X h / månad eller mer. När de hittat 12 sådana månader så baserar de din a-kassa på detta. De hoppar över de månader du inte jobbar mer än X om du studerat/sjukskriven. Problemet är att de räknar på alla månader med över 80h arbetstid. Så månader där man ofta bryter studierna halvvägs för lov, typ dec/jan/juni/aug är det lätt att man jobbar typ 80-90h och sen pluggar man resterande. Dessa månader kommer nu att räknas med i din framtida A-kassa, men eftersom du bara jobbat typ halvtid (80h) så kommer din A-kassa också bara bli halv.

Permalänk
Medlem

YH är tillskillnad mot högskola/universitet en snabbkurs och består i regel av ett ganska intensivt första år där man ska klämma in allt som har med rollen/yrket att göra, och därefter i andra året ska man praktisera det man lärt på ett företag.
Andra året är bara att glömma att jobba samtidigt eftersom det är heltids praktik. Första året är möjligt OM du har väldigt bra läshuvud och disiplinerad självstudieteknik eller att du i princip redan kan yrket. Man läser ganska stora ämnen på 2-4 veckors block, ofta i projektform i team, och därefter prov. Eftersom man ska lära sig ett yrke så är det väldig kunskapsintensivt. Tex hade vi 3 veckor där du skulle lära dig allt du behöver veta om databaser, allt från att ansluta, hantera, sätta upp, underhålla och hur o varför dom fungerar. Har du aldrig sett en databas förut är det väldigt mycket att ta in på 3 veckor och ska du då jobba samtidigt så kan du i princip strunta i det.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Btw, du har rätt, enligt lag, att vara tjänstledig för att studera. Så har du inte gjort det en gång redan och kan ta CSN så gör så istället. Det är bara två år och du är nästan garanterad jobb efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag jobbade samtidigt som jag läste YH. Studier på heltid och ca 20-50% jobb blir rätt tufft. Hade turen att få ett jobb där jag kunde välja och boka arbetspassen lite som det passade mig. Så fort man hade en lite längre ledighet eller helg så var det bara att boka upp så mycket som möjligt för att få en buffert i kassan.

Det funkade för mig att göra såhär men mitt sociala liv blev istället lidande, fördelen är väll att jag slapp ta CSN lån.

Men känner du att du har lätt att tappa ork och motivation om det blir för mycket så försök att jobba så lite som möjligt. Du pluggar av en anledning, då är det dumt att riskera att hamna efter i studierna. Har sätt flera klasskamrater som fastnat i den här fällan.

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av att jobba samtidigt men jag studerar webbutveckling på YH. Det är lektion 3-4 dagar i veckan och du förväntas lägga ner heltid för studierna för att ha förutsättningarna att klara det.
Det beror helt på hur man är som person, har du lätt att lära dig och ligger före i studierna så kan man lätt klämma in helgarbete, frågan är man man orkar det.
Sen kommer du ha LIA på ~20 veckor totalt, det är heltid måndag-fredag. Så om du vill no-lifa kan du ju jobba helgerna också hehe.

Permalänk

tack för alla bra svar!

jag har bestämt mig för att jag ska ta tjänstledigt och fokusera på studierna. som nämnt innan så är det ju bara 2 år, det går snabbt.

@kundun, tack för heads upen!

är det någon btw som har gått devops utbildningen på nackademin och kan berätta lite ?

tack på förhand.