Mining Rigs Tråden (Bilder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Som jag förstått saken finns det ingen momsintäkt på mininginkomster så därför har du ingen moms att kvitta mot om du köper prylar i bolaget (om bolaget inte har andra typer av inkomster). Kanske finnas andra anledningar men momsen är alltså ingen anledning.

Än värre, mining som verksamhet är momsbefriad (du betalar ingen moms på intäkterna) så du FÅR inte dra av moms på utrustning som används till mining - det även om du har blandad verksamhet i bolaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

miningsamarbete

@Nzt: Hej, vill börja med att säga att det är en grym rig du satt upp. Jag arbetar i ett spännande nätverksföretag som tjänar grymt bra pengar och dessa har en fin kompensationsplan gällande deras mining (svenskt bolag där jag känner grundarna). Jag skulle vilja bygga upp ett miningnätverk med flera seriösa minare för då tror jag vi kan tjäna en del pengar. Skulle det vara intressant kan du väl höra av dig så kan du själv kika på erbjudandet och fundera över ev. fortsatta samarbetsformer. Fram till dess ha det så gott. Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

För en som är totalt oinsatt i det här med att gräva kryptovalutor, finns det någon som helst vinst i det idag?

Vad kan man förvänta sig för inkomst/avkastning i snitt per år för hårdvara som kostar, låt oss säga 20-30.000 sek?

//Ragnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ranger:

För en som är totalt oinsatt i det här med att gräva kryptovalutor, finns det någon som helst vinst i det idag?

Vad kan man förvänta sig för inkomst/avkastning i snitt per år för hårdvara som kostar, låt oss säga 20-30.000 sek?

//Ragnar

Det ser magert ut. Har man gratis el och redan har dator+GPU så visst kan det ge lite. Har man inte gratis el så kan det kanske bli värt om man har stor nytta av värmen.

Kolla tex på coingeco.

zcash:
https://www.coingecko.com/en/coins/zcash/mining_calculator#pa...
Ett gtx1060 når nånstans runt 320 h/s, bara kortet drar ca 100W, cost per kwh $0.15,

lite bättre eth:
https://www.coingecko.com/en/coins/ethereum/mining_calculator...
Ett gtx1070, ca 28 MH/s, bara kortet drar ca 100W, cost per kwh $0.15
så ca 0.4 USD/DAG, ca 3.60:- Kostar kortet 5000:- så 3.8 år innan det betalat sig.
Sen tillkommer strömmen som själva datorn drar. Och hur länge håller kortet?

Så för att ta ditt exempel grovt:
5xGTX1070 = 25000:-
Kragg 1000W = 1000:-
mining-moderkort + risers 500:-
nåt sånt här:
https://www.ebay.com/itm/8GPU-Mining-Motherboard-8pcs-PCI-E-E...
cpu 500:-
minne 500:-
hdd = gratis, ta nåt gammalt, annars 500:-
fläktar + rigg att montera i: 500:-

Så nånstans 28000, bör ge runt 140 MH/s, GPU:er 500W, cpu 50W, kraggförluster 100W (~80%) Så 650W
Så $1.5 per dag i dag. --> 28000 / 1.5 / 9 = 2074 dagar = 5.68 år att betala sig...

Går kanske hitta bättre coins eller beg. prylar, men just nu så ser det inget vidare ut.

Permalänk

Lönar det här sig verkligen fortfarande? Ser att några skriver att det kan ge $30/dag osv. Är det garanterade intäkter eller? Lär ju sluka el något överjävligt så har man gjort ett kasst val av leverantör t.ex eller betalar dyra månadsavgifter till nätägaren lär vinsten minska avsevärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goosblabla:

Lönar det här sig verkligen fortfarande? Ser att några skriver att det kan ge $30/dag osv. Är det garanterade intäkter eller? Lär ju sluka el något överjävligt så har man gjort ett kasst val av leverantör t.ex eller betalar dyra månadsavgifter till nätägaren lär vinsten minska avsevärt?

Nej. Just nu är det i princip ingen vinst efter elen.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

Är det någon här som majnar och använder värmen som skapas till att värma upp sitt hus/lägenhet? Dvs man använder mining riggen istället för ett element=gratis el.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det någon som vet vilket coin man majnar bäst med en intel xeon e5-2690? Jag har inte haft möjlighet att testa än men kan posta resultat sen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av den nordiska vikingen:

Är det någon här som majnar och använder värmen som skapas till att värma upp sitt hus/lägenhet? Dvs man använder mining riggen istället för ett element=gratis el.

Skickades från m.sweclockers.com

I dagsläget är väl det enda sättet om man inte ska gå med rejäl förlust.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av den nordiska vikingen:

Är det någon här som majnar och använder värmen som skapas till att värma upp sitt hus/lägenhet? Dvs man använder mining riggen istället för ett element=gratis el.

Skickades från m.sweclockers.com

OT

Det är väl ingen vettig människa som fortfarande värmer upp sin villa med direktverkande el

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raGGGe:

OT

Det är väl ingen vettig människa som fortfarande värmer upp sin villa med direktverkande el

Dock avlastar den ju även saker som luft och bergvärme om det är varmare i huset så går ju elförbrukningen ned även på dessa maskiner, om man ändå skall ha "mining riggen" i vilket fall...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

OT

Det är väl ingen vettig människa som fortfarande värmer upp sin villa med direktverkande el

Luft-vatten-värmepump kostar 150000 kr att installera för 25000 KWh värme/år. CTC:s beräkningsverktyg säger att man då kan spara 23000 kr/år. Investeringen betalar sig alltså på 7 år.

Då är frågan hur länge pumpen håller. CTC lämnar 6 års garanti. Går den sönder år 6-7 har man alltså gått back på investeringen...

Ser egentligen ingen poäng med värmepump i dagsläget. Elpriset måste gå upp en hel del för att det ska löna sig tillräckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Värme från mining

Jag kör mining istället för annan värmekälla. Det är billig värme, nästan gratis om man kör S9or. Så jag håller sommarstugan varm under vintern så att inte rör och sånt spricker när det annars fryser. Vi har även några anläggningar som värmer upp hela byggnader. Det går att skala upp till så mycket värme man behöver. Från 800W till 2MW vilket täcker alla tänkbara behov.

Permalänk
Medlem

@linusdunkers:

Har förespråkat detta för folk jag känner som äger stugor och villor men har aldrig riktigt haft ett bra förslag på hur man kan göra det. Kan du peka mig i någon riktning på vart jag kan lära mig mera om detta? Alltså att värma upp med hjälp av värmen från mining.

Kul och se dig här i tråden. Hoppas det går bra med SKV.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

@linusdunkers:

Har förespråkat detta för folk jag känner som äger stugor och villor men har aldrig riktigt haft ett bra förslag på hur man kan göra det. Kan du peka mig i någon riktning på vart jag kan lära mig mera om detta? Alltså att värma upp med hjälp av värmen från mining.

Kul och se dig här i tråden. Hoppas det går bra med SKV.

Personligen har jag en AntMiner i sommarstugan som håller värmen. En vanlig AntMiner behöver bara el och internet. Internetanslutningen räcker med ett 3g/4g modem så du kan placera ut en eller flera mining-enheter på godtyckligt ställe där det finns täckning och tillräckligt med el.

Permalänk
Medlem

@linusdunkers:

Yes. Är det jag också har förespråkat för folk jag känner. Dock låter dem väldigt mycket.
1200w borde räcka för underhålls värme.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Detta med att minea för värmen skull lät intressant för mig. Går det att använda datorn till annat under tiden? Är det svårt att komma igång om man är helt novis inom området? Hade det räckt med 2st tex 1060 eller 1070 och hur mycket värme skulle det ge isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av malmmalm:

Detta med att minea för värmen skull lät intressant för mig. Går det att använda datorn till annat under tiden? Är det svårt att komma igång om man är helt novis inom området? Hade det räckt med 2st tex 1060 eller 1070 och hur mycket värme skulle det ge isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Datorn går att använda till annat, men räkna med slö grafik då grafiken redan jobbar för fullt. Finns guider på nätet att följa, gäller mest välja en som inte är för avancerad. Vill man köra korten snällt så de är tysta mm så drar ett 1060 90-100W och ett 1070 100-110W om man ställer ned tillåten effekt lite. Så med förluster i nätaggregat mm så kan en dator med 2x1060 dra ca 300W och en med 1x1070 dra ca 200W. Då gör processorn inget annat, låter man den jobba så blir det ju klart mer så beror även den och på resten av systemet. Köp en effektmätare på tex kjell.com för att kolla.

syftningsfel
Permalänk
Avstängd

Personen som skrev att ni ska majna ethereum med gtx 1070 är helt slut i huvudet. Ett rx 580 kostar dubbelt så lite med samma hashrate (mh/s) dock med något högre störmförbrukning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radeon RX:

Personen som skrev att ni ska majna ethereum med gtx 1070 är helt slut i huvudet. Ett rx 580 kostar dubbelt så lite med samma hashrate (mh/s) dock med något högre störmförbrukning.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på om han redan har ett 1070 eller ej.

Permalänk

Fortfarande Bra?

Är det fortfarande möjligt att börja mina bitcoin under 2020 och tjäna på det?

Permalänk
Medlem

Bitcoin?
Om du har gratis el och 10 000kr att köpa en asic så ja, betalar du elen så nja.

Jag fixade en länk till dig, med kw pris på 1kr.

https://whattomine.com/coins/1-btc-sha-256?utf8=%E2%9C%93&hr=...

Permalänk
Avstängd

Hur mycket ethereum skulle man dra in med tex ett GTX 1080TI med gratis el?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hur mycket ethereum skulle man dra in med tex ett GTX 1080TI med gratis el?

Kolla här:

https://whattomine.com/coins?dataset=

Välj fliken GPU, sen ange vad du har.

Nu är det ca $0.94 per dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kolla här:

https://whattomine.com/coins?dataset=

Välj fliken GPU, sen ange vad du har.

Nu är det ca $0.94 per dygn.

Går den dygnet runt i 3 år så har man 10 000kr. Låter inte speciellt värt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Nu när det är mining hysteri igen skulle det vara väldigt kul om folk la upp lite bilder här.
Själv har jag ingenting längre.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Tagen i januari. När bilden var tagen bestod riggen av 1x3060 ti & 4x5700 XT. Har sen dess sålt av alla 5700 och bytt ut mot ännu en 3060 ti samt 2st 3070. Svalt och skönt i garaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Tagen i januari. När bilden var tagen bestod riggen av 1x3060 ti & 4x5700 XT. Har sen dess sålt av alla 5700 och bytt ut mot ännu en 3060 ti samt 2st 3070. Svalt och skönt i garaget

https://i.imgur.com/VUYSJcH.jpg

Har hört att 5700 korten ska vara de bästa till mining, är de inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Har hört att 5700 korten ska vara de bästa till mining, är de inte det?

De är väldigt bra! Anledningen jag bytte var att andrahandsvärdet på 5700 var högre än jag köpte dem för och att 30-serien är nyare. Dessutom slipper man pilla i 30-seriens bios för att uppnå samma hash rate som 5700 XT. Ett stort plus för mig som inte ids flasha bios till höger och vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

De är väldigt bra! Anledningen jag bytte var att andrahandsvärdet på 5700 var högre än jag köpte dem för och att 30-serien är nyare. Dessutom slipper man pilla i 30-seriens bios för att uppnå samma hash rate som 5700 XT. Ett stort plus för mig som inte ids flasha bios till höger och vänster.

Ah, ja jag tog också chansen att sälja mitt grafikkort när marknaden var så stark.