Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

Har läst mycket gott om Fidelio x2, men ingen säljer dem. Vet du vart det kan vara säkert att handla utan en massa avgifter från utlandet?

Överskattat skräp. Köp 6xx istället.

Edit: eller köp mina beggade

Permalänk

Funderar på Denon AH-D1200 eller Sennheiser HD569

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tänkte ge nytt liv till mina AKG K7XX, fick earpads från england fast kände inte för sabba original kuddarna så fästena fick bli beställt från USA.. Denna väntan..

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Överskattat skräp. Köp 6xx istället.

Edit: eller köp mina beggade

6xx är ju överskattat om något..;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Överskattat skräp. Köp 6xx istället.

Edit: eller köp mina beggade

Diskret köppitch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Diskret köppitch.

Ptja, hade kunnat sagt att de är bra 😁 vilket de inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

6xx är ju överskattat om något..;)

Skickades från m.sweclockers.com

Må så vara. Men de är inte dåliga.
x2 är riktigt usla dock. Är helt oförstående till att de är så renommerade.

Basboostade, extremt överjävulskt för bred ljudbild == totalt detaljlösa med obefintlig separation. Samt omöjliga att hitta pads till. Förstår inte vad någon gillar i det receptet.
Zeos hyllade dem till gudarna av någon anledning bla för gaming. Kan inte tänka mig mkt sämre lurar för footsteps.

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Må så vara. Men de är inte dåliga.
x2 är riktigt usla dock. Är helt oförstående till att de är så renommerade.

Basboostade, extremt överjävulskt för bred ljudbild == totalt detaljlösa med obefintlig separation. Samt omöjliga att hitta pads till. Förstår inte vad någon gillar i det receptet.
Zeos hyllade dem till gudarna av någon anledning bla för gaming. Kan inte tänka mig mkt sämre lurar för footsteps.

Som om att standarden för bra ljud skulle vara HDxx serien? Det beror ju helt på vad man har för ideal.

Som tur är finns det fler lurar att välja på, men forumstrådar som denna gör ju tyvärr att det enda som folk blir rekommenderade att köpa är ju 6Xx samt X2..nästan helt uteslutande. Tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@ZyntaX:

Kan köpa dina för en 500ing

Permalänk

Är Hifiman Sundara ett bra köp för $349? Aldrig testat Planar hörlurar. har ett par Fidelio x2 för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilextendo:

Är Hifiman Sundara ett bra köp för $349? Aldrig testat Planar hörlurar. har ett par Fidelio x2 för tillfället.

Ja det är det säkert, men det är billigare om du köper dem i Sverige för 3990. $349 + frakt + tull blir över 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@oatp1b1:
Ja, såg att dom fanns på rea här i Sverige också. Sitter och funderar på om jag ska köpa dessa, eller om jag ska investera i en Dac + Amp först och sedan köpa nya lurar!

Sitter och läser på om Topping D30 + o2... Men ingen aning om vad man bör nappa på!

Permalänk
Skrivet av lilextendo:

@oatp1b1:
Ja, såg att dom fanns på rea här i Sverige också. Sitter och funderar på om jag ska köpa dessa, eller om jag ska investera i en Dac + Amp först och sedan köpa nya lurar!

Sitter och läser på om Topping D30 + o2... Men ingen aning om vad man bör nappa på!

Funderar också på en dac + amp, undrar om det lönar sig att beställa från schiit EU, de har fina grejer när det gäller amp dacs

Permalänk

@moondragon84:
Beställde just en Topping D30 venne om det var smart eller inte, är inte en jättestor investering iallafall! Nu behöver jag fixa en amp, A30 hade varit nice för att det ser snyggt ut, ögar en Atom dock... Hmmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Som om att standarden för bra ljud skulle vara HDxx serien? Det beror ju helt på vad man har för ideal.

Som tur är finns det fler lurar att välja på, men forumstrådar som denna gör ju tyvärr att det enda som folk blir rekommenderade att köpa är ju 6Xx samt X2..nästan helt uteslutande. Tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är det så. 6xx och 58x är dock objektivt bra hörlurar. X2 är verkligen inte bra alls, objektivt.
Jag är genuint intresserad om någon här kan tala om vad de anser att dessa lurar är bra på för dem?
Både Tyll och Zeos hyllade dem, men varför har jag ingen förståelse för.

Skrivet av lilextendo:

@ZyntaX:

Kan köpa dina för en 500ing

Befinner mig utrikes men kommer kunna lägga ut dem om någon vecka.

Permalänk
Medlem

Lite Blocket-tips: Violectric HPA V200 för 6k och en Chord Hugo TT för 19k. Inte mina annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilextendo:

@moondragon84:
Beställde just en Topping D30 venne om det var smart eller inte, är inte en jättestor investering iallafall! Nu behöver jag fixa en amp, A30 hade varit nice för att det ser snyggt ut, ögar en Atom dock... Hmmm...

Har ett par hifiman He-500 till salu om du är intresserad.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Må så vara. Men de är inte dåliga.
x2 är riktigt usla dock. Är helt oförstående till att de är så renommerade.

Basboostade, extremt överjävulskt för bred ljudbild == totalt detaljlösa med obefintlig separation. Samt omöjliga att hitta pads till. Förstår inte vad någon gillar i det receptet.
Zeos hyllade dem till gudarna av någon anledning bla för gaming. Kan inte tänka mig mkt sämre lurar för footsteps.

Nu kanske jag har för mig fel men sa han inte att X2 är "roliga" för gaming typ? Inget för den som bara ska höra fotsteg utan för inlevelsen som bildas när man smäller av en fet handgranat i närheten och basen får göra sitt. För till laidback gaming funkar dom fint, men för seriöst när man bara vill höra just footsteps - not so much.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Nu kanske jag har för mig fel men sa han inte att X2 är "roliga" för gaming typ? Inget för den som bara ska höra fotsteg utan för inlevelsen som bildas när man smäller av en fet handgranat i närheten och basen får göra sitt. För till laidback gaming funkar dom fint, men för seriöst när man bara vill höra just footsteps - not so much.

2nd that, har fortfarande X2s dammande nånstans... är jag lite mer seriös (och mycket fattigare) idag.

Permalänk

Finns flera kandidater som jag är inne på

Sennheiser 650
Beyerdynamic dt 1990

Det sistnämnda ska vara väldigt bra. har ni någon erfarenhet av 1990?

Om nu Fidelio x2 är så basiga så vill jag nog inte ha de, en anledning är att jag har 2.1 Logitech z623 och dess bas går mig på nerverna men det kanske finns olika mått just på vad som är bra bas och inte. Missförstå mig inte, low end ska kunna höras men dessa jävla högtalare tar i, sänker man basen så upptäcker man hur sataliterna är iågkvalite. Vill ha lite mera balans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Nu kanske jag har för mig fel men sa han inte att X2 är "roliga" för gaming typ? Inget för den som bara ska höra fotsteg utan för inlevelsen som bildas när man smäller av en fet handgranat i närheten och basen får göra sitt. För till laidback gaming funkar dom fint, men för seriöst när man bara vill höra just footsteps - not so much.

Jodå det har du helt rätt i. I senare videos har han sagt det.
Men tidigare har både han och Tyll hyllat dessa lurar som det bästa sedan skivat smör.
Med argumentet att de funkar till laidback gaming så är det även sant för exakt alla andra hörlurar med.
Väntar vidare på att någon förklarar vad dessa lurar är bra på.

Permalänk
Medlem

Blev en uppgradering från HD700 till HD800s. Till datorn driver jag dem med en objective2+Gsx1200. För musik i vardagsrummet driver jag dem med en marantz sr7013. Låter fantastiskt bra faktiskt.

Ljudbilden i BFV känns sinnesjukt bra, väldigt enkelt att pinnpointa positionsljudet nu.

Den här tråden var hjälpsam för mitt val av kåpor samt damen på Audio Concept på Kungsholmen! Galet trevlig affär det förövrigt.

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av moondragon84:

Finns flera kandidater som jag är inne på

Sennheiser 650
Beyerdynamic dt 1990

Det sistnämnda ska vara väldigt bra. har ni någon erfarenhet av 1990?

Om nu Fidelio x2 är så basiga så vill jag nog inte ha de, en anledning är att jag har 2.1 Logitech z623 och dess bas går mig på nerverna men det kanske finns olika mått just på vad som är bra bas och inte. Missförstå mig inte, low end ska kunna höras men dessa jävla högtalare tar i, sänker man basen så upptäcker man hur sataliterna är iågkvalite. Vill ha lite mera balans.

Hej, vet inte om du hört dom men Senn 650/6xx och DT1990 låter rätt olika. Försök testa någon Sennheiser HD5xx/6xx lur och Beyer 770/880/990/Amiron/1990 etc variant och avgör vilken ljudkaraktär som passar dig. Så får du en uppfattning om du föredrar Sennheiser eller Beyer, eller båda
Personligen tycker jag Beyer kan bli lite för mycket i diskanten, blir lyssningstrött efter en stund med fel låtar. Men skulle gärna vilja testa DT1990 med lite olika förstärkare för att höra om det går att tämja diskanten lite.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Fan gick bananas och beställde en HDV820. Är sjukt nöjd med HD800S plus sr7013, varmt och mysigt ljud. Min kombo Objective2+GSX1200 är dock inte riktigt så bra med HD800S.

Någon som har personlig återkoppling på HDV820? Provlyssnade HDV820 med andra lurar än HD800S. Det var magiskt!

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doorfen:

Fan gick bananas och beställde en HDV820. Är sjukt nöjd med HD800S plus sr7013, varmt och mysigt ljud. Min kombo Objective2+GSX1200 är dock inte riktigt så bra med HD800S.

Någon som har personlig återkoppling på HDV820? Provlyssnade HDV820 med andra lurar än HD800S. Det var magiskt!

Jag hade HDVA600 med 800S förut och det lät otroligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde mina 800S och nu mina 820 med HDV820, känns för mig som jag nått mitt endgame med denna kombon, hade inte haft usbdac/hörlursförstärkare över 10kkr innan dock.
Jag tyckte allt vart bättre med HDVn mot allt jag har hemma sen tidigare.
Ska kanske tilläggas att jag tycker 800S ljudbild och luftighet är mycket bättre än mina 820 dock,
men jag måste ha slutna lurar så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)

Permalänk
Fyndjägare

Focal släpper slutna $3000 flagskepp "Stellia" och en DAC/AMP "Arche" för $2500 utvecklad av Micromega.

DAC/AMP:en har AK4490 DAC, 2x1W Class A, 2 olika lägen Voltage och Hybrid där bla utgångsimpendansen skiljer, den går att firmware uppgradera mm. Spännande produkt och Micromega är ju erkänt bra på stereogrejjer.

Tyckte lurarna såg galna ut initialt men nu gillar jag designen starkt.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Tips: Ligger en iFi iDSD Black Label på Blocket för 2900. Inte min annons.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Tips: Ligger en iFi iDSD Black Label på Blocket för 2900. Inte min annons.

Synd båda bottenknapparna är av. Men går att använda och de pillar man inte med så ofta ändå.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doorfen:

Fan gick bananas och beställde en HDV820. Är sjukt nöjd med HD800S plus sr7013, varmt och mysigt ljud. Min kombo Objective2+GSX1200 är dock inte riktigt så bra med HD800S.

Någon som har personlig återkoppling på HDV820? Provlyssnade HDV820 med andra lurar än HD800S. Det var magiskt!

Hade onekligen vart kul att lyssna. Men jag är så brutalt nöjd med hur min massdrop thx 789 presterar med hd 800s jämte andra förstärkare och ärligt talat vet jag inte vad som kan förbättras så jag är nog inte nyfiken ändå. Men hade ändå vart kul att lyssna för att se vad den gör fel eller om den låter likadant

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x