AMD Radeon VII – först ut på 7 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tja, dom sa ju 30% mer prestanda och det fick vi. Till det pris dom tidigare nämnde också.

Besvikelse? Nä.

Redan när de sa 30% mer prestanda så blev det en besvikelse för mig. Hade själv hoppats på något större hopp i och med 7 nm. Sen är som sagt kylaren en stor besvikelse. Inget kort för den som inte spelar med slutna hörlurar eller ett slutet headset med bra ljudisolering.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

AMD har gjort mycket rätt den senaste tiden, men marknadsföringen för detta kort är väl...ja. De vill väl sälja.

De som har ett behov av kortet köper det. Gamers blir besvikna och gör det inte. Marknadsföringen är sådär faktiskt. Tala om vilken nytta av kortet man kan få, och i vilka scenarion. Här tycker jag AMD "fular" sig lite grann, vilket skjuter dem själva i foten. Alla gamers blir besvikna vilket resulterar i "rantz" på sociala medier.

I korthet: otydlig/felaktig marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur långt R7 kan gå när drivrutinerna väl fungerar och tillåter överklocking. Som många nu vet så boostade Der8auers kort upp till 2100mhz när det kördes i -20 tror jag det var. Så jag är fortfarande nyfiken på hur det blir med det i framtiden om man kör säg med vattenkylning. 1900-2000mhz kanske?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Frågan är hur långt R7 kan gå när drivrutinerna väl fungerar och tillåter överklocking. Som många nu vet så boostade Der8auers kort upp till 2100mhz när det kördes i -20 tror jag det var. Så jag är fortfarande nyfiken på hur det blir med det i framtiden om man kör säg med vattenkylning. 1900-2000mhz kanske?

Tja mitt Vega 64 boostar ju 1550 stock, men kan få det till 1720 med lite våld. Så 2000 Mhz är ju inte omöjligt. Men tror nog det ska gå högre, men hur mycket kan vi inte veta >.<

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Redan när de sa 30% mer prestanda så blev det en besvikelse för mig. Hade själv hoppats på något större hopp i och med 7 nm. Sen är som sagt kylaren en stor besvikelse. Inget kort för den som inte spelar med slutna hörlurar eller ett slutet headset med bra ljudisolering.

Man kan ju hoppas dom löser det med drivrutinen, men med 109 graders TJ vid stock låter det inte bra :/ Troligen problem med att kretsen är så förbenat liten jämfört med Vega 64 och drar bara 10% mindre ström.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Man kan ju hoppas dom löser det med drivrutinen, men med 109 graders TJ vid stock låter det inte bra :/ Troligen problem med att kretsen är så förbenat liten jämfört med Vega 64 och drar bara 10% mindre ström.

Sen kan det ju även vara allmänt vad gäller 7 nm. Det kanske inte blir så fantastiskt som jag trodde vare sig det gäller nVidia, Intel eller AMD.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Sen kan det ju även vara allmänt vad gäller 7 nm. Det kanske inte blir så fantastiskt som jag trodde vare sig det gäller nVidia, Intel eller AMD.

Tja, bättre kan det bli! Men då krävs det nog en kylare med precisions lappad yta. Dessutom verkar det ju gå att högre transistortäthet än såhär men då blir värmeproblemet större haha >.<"

Skulle tro att Nvidia kunde få runt 25% mer prestanda ur ett "3080 Ti" vid samma pris. Eftersom dom använder bättre VRAM datakomprimering, och mer anvancerade rastererings och shader tekniker.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Tänk om detta kort hade kunnat säljas med vinst för 4500 kronor. Nom Nom Nom.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Många som klagar på pris och prestanda, men Radeon 7 riktiga akilleshäl är ljudet.
Hade Radeon 7 presterat exakt som ett 2080 men kostat 2k mindre hade jag fortfarande inte tagit i skräpet med en tång. Efter att ha haft AMD:s referenskylare kan jag bara säga aldrig i helvete att jag köper det igen.
Snälla, för era fruar, husdjur och grannar köp inte Radeon 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Många som klagar på pris och prestanda, men Radeon 7 riktiga akilleshäl är ljudet.
Hade Radeon 7 presterat exakt som ett 2080 men kostat 2k mindre hade jag fortfarande inte tagit i skräpet med en tång. Efter att ha haft AMD:s referenskylare kan jag bara säga aldrig i helvete att jag köper det igen.
Snälla, för era fruar, husdjur och grannar köp inte Radeon 7.

Fläktkurvan kommer att kunna justeras framöver med uppdateringar. Men ja, referenskylare är sällan bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zymax:

Fläktkurvan kommer att kunna justeras framöver med uppdateringar. Men ja, referenskylare är sällan bra.

Problemet är ju att TJ når 109 grader med nuvarande fläktkurva

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Problemet är ju att TJ når 109 grader med nuvarande fläktkurva

Med vilken last? Timmar av benchmarking? Eller någon timmes spelande av valfritt spel?

Där finns en skillnad. Och nej, jag är ingen AMD fanboi, men jag tror inte random spelare ligger på 109 grader någon längre stund i sitt spelande. Kan dock ha fel.

Är osäker på vad du menar med "TJ". Så om ovanstående låter svamlande så vet du vad det beror på.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte haft ett 1080ti hade jag kunnat tänka mig ett sånt här för att ersätta mitt tidigare 290x. Får se vad Navi och senare erbjuder, byter gärna tillbaka till det röda laget när tillfälle ges

Det är ju "trasiga" beräkningskort rätt garanterat dessa, så det var ju aldrig tänkt att fara en kioskvältare direkt, men många här i tråden reagerar som att det var tanken? Vi har ju länge vetat att det var ca 2080 prestanda det skulle leverera och det var precis det kortet levererar. Så ingen vits at hetsa upp sig tycker jag.

Lite synd att kylaren väsnas bara, aldrig nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hade köpt ett om det drog mindre ström. AMD kan nästan mäta sig med giganten Nvidia.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Problemet är ju att TJ når 109 grader med nuvarande fläktkurva

Iofs med stock Vcore, var ju betydligt bättre med en snabb undervoltning.

Konstigt det här med AMD och Vcore, kanske det är för att få riktiga skrot exemplar stabila också, men för typ 95% av alla deras GPUer i RX 400, 500, och inte minst Vega serien så ligger ju Vcore per default långt över vad den egentligen behöver. De allra flesta Vega kort klarar ju lätt av -100mV utan några problem, med betydligt lägre effektåtgång och temperaturer.

Permalänk
Medlem

inte så imponerande 2år efter 1080 ti , synd, blir inte mycket konkurrens

Permalänk
Medlem

Jag väntar på navi

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Kostar ~8000kr, ungefär lika bra som ett 1080ti. '
jaha.....verkar vara ett väldigt konstigt släpp ifrån AMD. Tydligen en massa problem med drivrutinerna till Radeon VII med.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Kostar ~8000kr, ungefär lika bra som ett 1080ti. '
jaha.....verkar vara ett väldigt konstigt släpp ifrån AMD. Tydligen en massa problem med drivrutinerna till Radeon VII med.

Jämför beräkningskapaciteten mellan ett 1080Ti och Radeon 7. Drivrutinerna är "beta" i dagsläget.

De som köper R7 har användning för det som erbjuds.

R7 är inte ett gamingkort först och främst.

Permalänk
Medlem

Prestandan är väl ungefär som väntat, men värme och ljudnivå är ju helt galet. Antingen så behöver dom pressa kylaren till max bara för att kyla kortet eller så är det en av dom sämsta som gjorts. Det är ju nästan i Geforce FX 5800 ultra klass.

Permalänk
Medlem

Förövrigt sjukt bra pris på Vega64 just nu.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zymax:

Med vilken last? Timmar av benchmarking? Eller någon timmes spelande av valfritt spel?

Där finns en skillnad. Och nej, jag är ingen AMD fanboi, men jag tror inte random spelare ligger på 109 grader någon längre stund i sitt spelande. Kan dock ha fel.

Är osäker på vad du menar med "TJ". Så om ovanstående låter svamlande så vet du vad det beror på.

AMD har ju ändrat på temperatur avläsningen, nu har dom tiotals termometrar och TJ är den högsta, i Swec test så var GPU temp 70 grader nånting men TJ var upp i 109 grader.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@murklor: ännu sjukare hur mycket ström kortet drar, var det inte ett 7nm kort?!.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Vänta lite här. Så AMD förstör ännu en produkt med en usel kylare (det handlar om kontakt främst GamersNexus test) och ofärdiga drivrutiner. På det så är spänningen satt för högt igen vilket förstör effektiviteten. Man tar sig för pannan.

Det var samma visa för 290x, men den gången så fick vi varianter från MSI, Sapphire etc. Tänk vad Sapphire hade kunnat göra med denna. Fury X-fiasko igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Vänta lite här. Så AMD förstör ännu en produkt med en usel kylare (det handlar om kontakt främst GamersNexus test) och ofärdiga drivrutiner. På det så är spänningen satt för högt igen vilket förstör effektiviteten. Man tar sig för pannan.

Det var samma visa för 290x, men den gången så fick vi varianter från MSI, Sapphire etc. Tänk vad Sapphire hade kunnat göra med denna. Fury X-fiasko igen.

Japp, fattar inte vem hos AMD som tänker att 0,1 volt extra spänning är optimalt, dom borde pressat den betydligt lägre.

Angående kylaren så tror jag att ångkammaren inte är tillräckligt plan, den skulle troligen behöva planslipas eller lappas för att få jämnare temperaturer, men det kan lätt kosta 100 eller 200 kr extra samt tar mycket tid att göra.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Iofs med stock Vcore, var ju betydligt bättre med en snabb undervoltning.

Konstigt det här med AMD och Vcore, kanske det är för att få riktiga skrot exemplar stabila också, men för typ 95% av alla deras GPUer i RX 400, 500, och inte minst Vega serien så ligger ju Vcore per default långt över vad den egentligen behöver. De allra flesta Vega kort klarar ju lätt av -100mV utan några problem, med betydligt lägre effektåtgång och temperaturer.

Att undervålta en ny GPU för att inte bli döv och då lär den fortfarande låta som ett tröskvärk.
Finns inte ens på kartan att jag skulle köpa skräpet, finns en orsak Noctua är populärt.
Kul att AMD släpper något, men de 10-korten AMD kommer att sälja kommer varken göra till eller från.
Får hoppas på Navi.

Permalänk
Medlem

@Esseboy:

Ja, den är inte tillräckligt plan. Men varför har inte Asus, MSI, Sapphire, Palit, Evga etc etc inte några problem att tillverka bra kylare. Varför anlitar inte AMD några kompetenta partners för detta?

Det är helt otroligt för mig. Det är relativt sett lättare att tillverka en kylare kontra en monsterkrets med miljarder av transistorer flankerade av HBM. Allt från en ojämn kontaktyta till att flänsarna går åt fel håll (de bör gå på längden så luften trycks "ut" från kortet) och att de täcker för där luften kan lämna med en fet logo (detta gäller Nvidias Founder-kort också). Det är för dåligt, jag begriper inte det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

@Esseboy:

Ja, den är inte tillräckligt plan. Men varför har inte Asus, MSI, Sapphire, Palit, Evga etc etc inte några problem att tillverka bra kylare. varför anlitar inte AMD några kompetenta partners för detta?

Det är helt otroligt för mig. Det är relativt sett lättare att tillverka en kylare kontra en monsterkrets med miljarder av transistorer flankerade av HBM. Allt från en ojämn kontaktyta till att flänsarna går åt fel håll (de bör gå på längden så luften trycks "ut" från kortet) och att de täcker för där luften kan lämna med en fet logo (detta gäller Nvidias Founder-kort också). Det är för dåligt, jag begriper inte det.

Tja, det är inte alltid lätt att välja rätt, dom kunde ju inte veta resultatet innan dom fått fram dom första exemplaren (då har dom ren spenderat en massa tid på design och sånt och kan inte backa ur), dessutom är kylaren extremt billig att tillverka då kylflänsarna inte har några hål att borra ut, så troligen en kostnadsfråga då dom vill pressa priset. Tror kylaren ligger på runt 200 kr att tillverka (plus typ 90kr för fläktarna)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Finns ju alltid lösning till oljudet och billigt 200-300kr ungefär:)
https://www.granngarden.se/c/peltor

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Undra vad som händer med tre kort i crosfire? Skulle villa se en test på de

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz