Vilken NAS ska jag köpa?

Permalänk

Vilken NAS ska jag köpa?

Goddag.

Jag har varit borta ifrån datavärlden för länge och har dålig koll nuförtiden på alla begreppen och vad som behövs för att göra vad. Det är helt enkelt så att min dator sjunger på sista versen, och jag har en laptop som jag har skjutsat i en 120gb ssd i, det är dock inte mycket till lagring. Så min tanke var att komplettera med en NAS och då kommer jag till frågorna.

Mina behov är att jag vill kunna styra allt med laptopen. Helst bara så att det dyker upp en extra hårddisk eller två i utforskaren, så när jag använder ex utorrent så kan jag från laptopen styra var de ska hamna i de diskarna i nasen, även seeda trots att laptopen är avstängd. Jag vill kunna kolla på en film som ligger på nasen i laptopen precis som vanligt, med vlc och kunna lägga till en sub om jag behöver. Detta då i nätverket så klart. Helt enkelt som om nasen vore en internt installerad hårddisk i min laptop.

Jag vill också, om jag befinner mig i ett annat nätverk, utomlands eller hos polarn nån kilometer bort, kunna logga in i nasen och komma åt mina filer, visa foton, glo en film på tåget.Synka alla foton jag tar med mobilen. You name it. Gör ingenting om jag får ett grafiskt webbgränssnitt med nån form av skrivbord som jag kan peka och klicka mig fram. Gissar att jag loggar in på nån form av ipadress eller liknande?

Kommer backa upp viktiga filer och foton även på en extern disk för backup, nasen är mest för att komma åt allt var jag än är.

Som sagt så har jag dålig koll, och hoppas ni kan hjälpa mig? Jag kikade på en buffalo(?) igår med inbyggd 6tb som kommer räcka i åratal för mig. Men kanske det är skräp?

Jag har googlat en del, och har dålig koll på alla benämningar men jag vill helt enkelt använda min laptop, och nasen ska dyka upp som en extra hårddisk i nätverket och jag ska kunna öppna en film i vlc, kunna lägga till en undertext om det krävs och även kunna koppla upp från andra nätverk, kanske utomlands, och då kunna logga in i nasen och helst även ha ett webbgränssnitt/virtuellt skrivbord och kunna glo en film, visa foton eller whatever jag vill göra, precis som om jag vore hemma. Även att kunna använda plex är något jag vill kunna göra.

Gärna med redan hårddiskar klara vid leverans. Jag har sjukt dålig koll på vad alla förkortningar heter nuförtiden, afp, dlna och allt vad det står i specsen. Vet inte ens vad jag ska kolla efter. Så skulle jag länka nån jag funderat på skulle jag lika gärna kunna peka på en med ögonbindel och bara gå efter priset. Men kanske det tom räcker med den billigaste för mina behov?

Stort tack för svar, jag har funderat nu ett tag och behöver hjälp med alla begrepp.

Permalänk
Avstängd

Synology har det du. Söker

Permalänk
Skrivet av laebdata:

Synology har det du. Söker

Säker på det? Isf vilken modell? Läste nånstans att vissa av deras modeller inte stöder plex. Hur vet jag vilken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Okej lite kortfattade svar. Men i stort ska jag ha en synology, och kolla så att den stöder plex. Korrekt? Något annat jag behöver tänka på? Finns stöd för alla hårddiskar eller bara särskilda märken? Nån som har en länk till en bra? Gärna med redan innehållande hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ta reda på mer i detalj hur du vill accessa NAS'en när du inte är hemma. Alla NAS'ar kan ge dig den där extra disken du pratar om. Det krävs i princip ingenting för det. Det är de andra tillämpningarna som eventuellt kan ställa till det för dig, lite också beroende på andra prylar du redan har.

Jag har en Synology Diskstation 412+. Fördelen med den är att det är lite mer pulver i processorn. Det är en Intel Atom, så det är ändå inget prestandamonster. Med en sådan NAS kan du köra Plex (Synology har även ett annat system med tillhörande app, så om du inte tvunget behöver Plex så finns det alternativ), VPN och annat smått och gott på NAS'en. Synology har appar som är lätta att komma igång med för de uppgifter du vill utföra. Nackdelen är att man betalar en del för att det ska vara smidigt. Du bör inte köpa Synologys enklare NAS'ar utan behöver titta på +/Play-modellerna.

Jag har även en Buffalo NAS som backup till Synologyn. Den har jag hackat firmware på så att jag kan SSH'a till den samt köra RSync över en krypterad länk. Hackar man firmware kan man lägga in lite vad som helst på den också. Man får så klart tänka på att prestandan är många gånger lägre än i Synologys +/Play-modeller, men den fixar ändå krypteringen ganska ok. Med det sagt. Om du kan tänka dig att lägga ner lite tid på att pilla med att få igång saker, välja appar osv. så kan du komma betydligt billigare undan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet:

Tack för ditt svar. Ja, egentligen så är det enda jag vill göra är att komma åt mina grejer på nasen var jag än är och vilket nätverk jag än är uppkopplad mot, med ett inlogg typ.Gärna så att det blir webbaserat/virtuellt skrivbord eller så, sedan vill jag kunna ladda ner en torrent från laptopen som hamnar på nasen, och som seedar trots att laptopenär avstängd. och att den extra disken ska dyka upp i laptopen som är kopplad till tv:n. Plex är inte asviktigt just nu men vill ändå gärna ha stöd för det då det verkar ganska så smidigt att använda.

Kollade på https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst... som verkade ligga bra i pris men föll på att plex inte var kompatibelt. Jag har aldrig använt plex och är inte helt säker på om jag kommer göra det heller, men samtidigt kanske det kommer tillfällen då jag vill kunna göra det och bör det finnas stöd för det. Gissar att jag kan öppna en film i vlc som vanligt och lägga till en undertext ändå om jag vill göra det utan att behöva använda någon annan programvara? Vet bara inte hur det skulle bli om jag tex är utomlands och vill börja visa foton på kidsen eller nåt till andra. lite så tänker jag.

Edit: eller kanske en Synology DiskStation DS218j, skulle den uppfylla det jag vill ha den till?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Tjena, jag antar du är ute efter en liknande setup som jag har

Har tillgång till all min media via min site. Film, tv-serie, musik, bilder ect.
Oavsätt vart jag än är kommer jag åt min media *krävs dock att jag har uppkoppling å webläsare tillgängligt xD *

Använder mig av plex som är inbakat i min site, med reverse proxy, http auth, ssl, cloudflare cdn, allt via nginx
Ingen omkodning (Transcoding) förekommer på min server xD, Tautulli hanterar omkodnings delen och ser till att all media spelas upp i direct play / direct stream, om nån client försöker spela upp nånting som kräver video omkodning så stängs clienten ner efter ca 15sek

Så här ser min Tautulli ut ( bild editerad )

Sen lite grymma stats från Varken ( ej min Varken bild, jag har andra stats )

Alla nerladdningar som sker skickas till min #updates kanal i min discord server
( så slipper man missa något som laddats ner ^^ )

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Jag kör en billig Synology DiskStation DS215J, och den funkar utan problem med plex. Så länge man inte behöver transcoda, Men kör man direktplay så funkar det utan problem

Farsan kollar på mina 4k filmer , syskonen lika så!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Köp en Synology med ett "+" på slutet, då kommer du inte ångra dig sen. Jag använder en gammal DS412+ som jag uppgraderat till 4GB ram.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Jag kör en billig Synology DiskStation DS215J, och den funkar utan problem med plex. Så länge man inte behöver transcoda, Men kör man direktplay så funkar det utan problem

Farsan kollar på mina 4k filmer , syskonen lika så!

Vad menas med att transcoda en film?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zidichy:

Tjena, jag antar du är ute efter en liknande setup som jag har

Har tillgång till all min media via min site. Film, tv-serie, musik, bilder ect.
Oavsätt vart jag än är kommer jag åt min media *krävs dock att jag har uppkoppling å webläsare tillgängligt xD *

Använder mig av plex som är inbakat i min site, med reverse proxy, http auth, ssl, cloudflare cdn, allt via nginx
Ingen omkodning (Transcoding) förekommer på min server xD, Tautulli hanterar omkodnings delen och ser till att all media spelas upp i direct play / direct stream, om nån client försöker spela upp nånting som kräver video omkodning så stängs clienten ner efter ca 15sek

Så här ser min Tautulli ut ( bild editerad )
https://imagez.to/i/V18hs0in.png

Sen lite grymma stats från Varken ( ej min Varken bild, jag har andra stats )
https://imagez.to/i/dU9sRrUy.png

Alla nerladdningar som sker skickas till min #updates kanal i min discord server
( så slipper man missa något som laddats ner ^^ )

https://imagez.to/i/r5YxWgQi.png

Mycket överkurs och förkortningar jag inte begriper, men ja, jag tror att det är nåt liknande jag vill ha, lite mindre avancerat dock 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffemugg:

@giplet:

Tack för ditt svar. Ja, egentligen så är det enda jag vill göra är att komma åt mina grejer på nasen var jag än är och vilket nätverk jag än är uppkopplad mot, med ett inlogg typ.Gärna så att det blir webbaserat/virtuellt skrivbord eller så, sedan vill jag kunna ladda ner en torrent från laptopen som hamnar på nasen, och som seedar trots att laptopenär avstängd. och att den extra disken ska dyka upp i laptopen som är kopplad till tv:n. Plex är inte asviktigt just nu men vill ändå gärna ha stöd för det då det verkar ganska så smidigt att använda.

Kollade på https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst... som verkade ligga bra i pris men föll på att plex inte var kompatibelt. Jag har aldrig använt plex och är inte helt säker på om jag kommer göra det heller, men samtidigt kanske det kommer tillfällen då jag vill kunna göra det och bör det finnas stöd för det. Gissar att jag kan öppna en film i vlc som vanligt och lägga till en undertext ändå om jag vill göra det utan att behöva använda någon annan programvara? Vet bara inte hur det skulle bli om jag tex är utomlands och vill börja visa foton på kidsen eller nåt till andra. lite så tänker jag.

Edit: eller kanske en Synology DiskStation DS218j, skulle den uppfylla det jag vill ha den till?

Jag har en sådan och Plex fungerar fint på den(så länge den inte transcodar 4k). Och har transmission på den så den laddar ner torrents direkt i NASen.
Kör den bara i lokalt nätverk och föredrar Kodi istället för Plex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Köp Qnap eller Synology, generellt ju dyrare desto mer features.
Undvik dom billigaste varianterna

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffemugg:

Vad menas med att transcoda en film?

Skickades från m.sweclockers.com

Att konvertera en film; t.ex. ändra upplösning / bitraten / codec osv.

Permalänk

Sådär. Jag köpte nyss en Synology DiskStation DS218j, ska börja pilla med den i eftermiddag. Läste mig in lite och det finns säkert massor utav funktioner men den verkar kunna lösa allt jag vill ha den till. Förutom en detalj som jag kommit på i efterhand, en dator i hushållet är en mac, blir det problem om jag vill använda flera olika plattformer? Iphone, andriod, mac och pc/windows och eventuellt en lära-sig-linux-burk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@kaffemugg: Inge problem Kör backup från mac och pc till min.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

@kaffemugg: okey ^^
Om du väljer och köra plex, så se till och installera tautulli också på din nya Nas,
då det är nyttigt å ha statistik från sin plex server
Om du är intresserad ta en titt här
https://github.com/Tautulli/Tautulli-Wiki/wiki/Installation#s...

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Göra sin egen behöver inte vara en dålig idé https://www.sweclockers.com/forum/trad/1547521-billig-och-enk...

Förvisso blev min tråd låst - men du kan få ner kostnaden per tb med lite trolleri!