Den nya kemikalieskatten i siffror – upp till 150 kronor dyrare elektronik

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Läs gärna på om skatteväxling. Jag tycker att det är sunt att skatten på t ex arbete sänks även om det innebär att skatt på konsumtion höjs i motsvarande grad.

Så vad ska vi göra med alla pengar? Vad är vitsen med att tjäna pengar om vi sen inte konsumerar för dom?

Skrivet av Doctor9:

asså sverige måste sluta tro att dom kan rädda värden...

Vi kan ju sluta bidra till att förstöra den (nu försvarar jag inte den här skatten för det, jag tillhör dom där som både tror att klimatförändringarna är på riktigt och orsakade av människor, och att skatter som införs där det påstås att det ska stoppa dessa klimatförändringar är bedrägliga)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara att beställa från utlandet. Då kan MP se på när lastbilarna gasar på genom Sverige fulla med grejer som kunde ha köpts lokalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag tycker de borde tänka lite mer innan de inför sådana här skatter, gärna genom att konsultera experter på olika områden för att kunna införa åtgärder med största möjliga reella påverkan istället för symbolpolitik.
För mig låter det här som "kasettavgiften"/"privatkopieringsavgiften" all over again. Något som slår fel i förhållande till vad man säger sig vilja åstadkomma.

Bättre att ge sig på de miljöskadliga ämnena specifikt och eventuellt beskatta dem.
Och försök isåfall få till det på EU eller global nivå. Det tillverkas ju inte direkt några datorer i Sverige så vi kan ju inte styra vilka ämnen som hamnar i våra datorer och inte heller i konsumentled har vi några direkta möjligheter att göra några medvetna val då vi inte har en susning om vilka datorer som är bättre ur miljösynpunkt eller inte.

Det blir som vanligt bara en hämmande skatt där staten kan nalla pengar för sina egna partipolitiska syften.

Edit: Ser att Mr.Borka tagit upp precis samma aspekt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så vad ska vi göra med alla pengar? Vad är vitsen med att tjäna pengar om vi sen inte konsumerar för dom?

Vitsen är att jag kan välja vad jag vill köpa för mina pengar. Vill jag köpa varor som är högt beskattade så gör jag det. Vill jag hellre lägga pengarna på t ex mat som är lågt beskattade så kan jag göra det. Ju högre inkomstskatt, desto mindre möjlighet för individen att faktiskt styra över sin tillvaro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Föra att betong har 2,5 ggr högre densitet. Dessutom ska motvikter vara stabila och inte skvalpa runt haha!

Skrivet av Niclas:

@Esseboy: Det skvalpar ju inte runt om man fyller tanken full. Men sand vore nog bättre om man tänker så.

Man kan ju ta Tungt Vatten...

hahahaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Det är de bruna västarna som skimrar i svart i Sverige , https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VXr8X/ledde-soldiers-of...

Gula västarna är en allmän protest mot olika politiska beslut. Lite som när de ockuperade Wall st i USA. Så om några Sweclockers medlemmar vill ordna en mindre protest mot höjningen av denna skatten, så går det bra att ta en gul väst och gå i tåget med sina egna plakat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vitsen är att jag kan välja vad jag vill köpa för mina pengar. Vill jag köpa varor som är högt beskattade så gör jag det. Vill jag hellre lägga pengarna på t ex mat som är lågt beskattade så kan jag göra det. Ju högre inkomstskatt, desto mindre möjlighet för individen att faktiskt styra över sin tillvaro.

Jo fast det är väl ingen som styr sin konsumtion utifrån skattetryck?

"Jag är sugen på snus men skatten är så hög så jag köper en e-bok istället.." är en mening som helt säkert aldrig uttalats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Önskar att Miljöpartiet kunde lägga fram förslag på hur vi bäst återvinner elskrot. Det borde gå att återvinna mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Jag tycker de borde tänka lite mer innan de inför sådana här skatter, gärna genom att konsultera experter på olika områden för att kunna införa åtgärder med största möjliga reella påverkan istället för symbolpolitik.

Givetvis har experter på området tillfrågats. Det fungerar som det alltid gör att man inom politiken röstar för om man ska kolla närmre på om det bör göras ändringar pp något område. Finns politiskt intresse så tillsätts en utredning som görs av experter på området.
Vill du läsa mer om beslutsunderlaget för elektronikskatten så finns utredningen att läsa i sin helhet här:
http://www.regeringen.se/49bb0f/contentassets/4a79d2c36415435...
(hoppas jag länkat rätt dokument - ligger på ett hotellrum i Sri Lanka med släpig uppkoppling)
Så både lägesanalysen och lösningsförslag är framtaget av just experter och inte politiker. Det är alltså inte riktigt vilda västern där alla inom politiken skjuter från höften riktigt :).

Skrivet av JesperT:

För mig låter det här som "kasettavgiften"/"privatkopieringsavgiften" all over again. Något som slår fel i förhållande till vad man säger sig vilja åstadkomma.

Bättre att ge sig på de miljöskadliga ämnena specifikt och eventuellt beskatta dem.
Och försök isåfall få till det på EU eller global nivå. Det tillverkas ju inte direkt några datorer i Sverige så vi kan ju inte styra vilka ämnen som hamnar i våra datorer och inte heller i konsumentled har vi några direkta möjligheter att göra några medvetna val då vi inte har en susning om vilka datorer som är bättre ur miljösynpunkt eller inte.

Det blir som vanligt bara en hämmande skatt där staten kan nalla pengar för sina egna partipolitiska syften.

Edit: Ser att Mr.Borka tagit upp precis samma aspekt.

Ja utformningen i nuvarande form tror jag inte heller på riktigt. Värt att nämna är att utredningen har med som alternativ att vi skulle satsa på att lobba för en gemensam lagstiftning inom EU för detta istället. Om jag inte missminner mig så var det för stor osäkerhet kring utfallet och trögheten i EU som gjorde att det blev mindre intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jo fast det är väl ingen som styr sin konsumtion utifrån skattetryck?

"Jag är sugen på snus men skatten är så hög så jag köper en e-bok istället.." är en mening som helt säkert aldrig uttalats.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men jag har möjlighet att göra det valet. Den valmöjligheten ökar med en minskad inkomstskatt.

Permalänk
Medlem

Är emot skatter generellt men denna kan jag verkligen inte förstå.

I dagens samhälle behöver alla elektronik i olika former och gör man produkterna dyrare så drabbar det mest de fattigare/nya i samhället. Som kanske halkar ännu mer efter som följd.

Om man nu måste ha en miljöskatt så varför inte lägga mer skatt på t.ex. skräpmat/snask? Den så kallade maten är ändå inte hälsosam så där finns utöver skatterna mer att vinna på det.

Sedan bör ju allt överskott gå till att stoppa överbefolkningen men det är en annan diskussion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

importskatt på de

Nada importskatt på det :).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Önskar att Miljöpartiet kunde lägga fram förslag på hur vi bäst återvinner elskrot. Det borde gå att återvinna mer.

Återanvänding,låt folk ta det dom vill från skroten/återvinningen. Vissa saker som slängs funkar fortfarande eller kan repareras.

Permalänk
Medlem

Alla som inte är Annie Rööf/Daniel Helldén fanboys/girls eller sovit under en sten de senaste tio åren förstår varför sådana här små "fulskatter" måste införas, och många fler kommer kan jag lova.
Köp allt från Tyskland istället så slipper ni bekosta galenskapen.
Att merparten av det Svenska folket inte genomskådat denna fars ännu visar bara hur otroligt naiva de är.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K@Stock på Custom Loop, ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO, 32GB, Powercolor 6950XT Red Devil, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Snart kommer Apple i Sverige att beklaga sig över den ökade skatten och säga att man var tvungen att höja priset med 1000kr.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Alla som inte är Annie Rööf/Daniel Helldén fanboys/girls eller sovit under en sten de senaste tio åren förstår varför sådana här små "fulskatter" måste införas, och många fler kommer kan jag lova.
Köp allt från Tyskland istället så slipper ni bekosta galenskapen.
Att merparten av det Svenska folket inte genomskådat denna fars ännu visar bara hur otroligt naiva de är.

Tala klarspråk. Dina fria associationslekar fungerar kanske i dina slutna diskussionsgrupper på Facebook men ser när vädrat ute i det fria inte klokt ut.

Skrivet av Zargoz:

Snart kommer Apple i Sverige att beklaga sig över den ökade skatten och säga att man var tvungen att höja priset med 1000kr.

Fast skatten äter ju inte på Apples förtjänst då Apple säljer produkten till butikerna varav butikerna sedan behöver ta höjd för att ta in skattekronorna och sköta dess administrationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Mer 4 dagar om man skulle va generös men i verkligheten är det väl närmare 4 timmar för svensson.

Ja, man hinner knappt knyta näven i fickan innan man glömt det helt.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Tala klarspråk. Dina fria associationslekar fungerar kanske i dina slutna diskussionsgrupper på Facebook men ser när vädrat ute i det fria inte klokt ut.

Om han talar klartspråk blir han nog bannad,lul. kommer du inte ihåg att moderatorerna inte gillar att man diskuterar politik? Dom har ju rensat massa i den här tråden. Dom som förstår vad han menar,förstår. Han kan också bli av med jobbet om dom får reda på vem han är/blir påkommen på jobbet och att han har fel politiska åsikter,enligt dom. Sverige har börjat likna mer och mer nordkorea på senaste tiden,vissa amerikanska nyheter har inte så fel om Sverige som vissa tycker.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av pontus2:

Om han talar klartspråk blir han nog bannad,lul. kommer du inte ihåg att moderatorerna inte gillar att man diskuterar politik? Dom har ju rensat massa i den här tråden. Dom som förstår vad han menar,förstår. Han kan också bli av med jobbet om dom får reda på vem han är/blir påkommen på jobbet och att han har fel politiska åsikter,enligt dom. Sverige har börjat likna mer och mer nordkorea på senaste tiden,vissa amerikanska nyheter har inte så fel om Sverige som vissa tycker.

Hoppla, där var inte så många påståenden som är rätt

1. Vi moderatorer bestämmer inte över forumets regler, SweClockers redaktion har kommit fram till ett gemensamt beslut i samråd med moderatorer och forumledare. Du kan läsa mer om det här.
Där står även beskrivet vad som är ok och inte ok i sammanhanget.

2. Jag har postat vid två tillfällen att den här tråden är i princip orensad. Varför folk insisterar på att komma med detta påstående är för mig en gåta. Där är däremot en annan liknande tråd som blivit kraftigt rensad då folk tyvärr inte kunde diskutera utan att ta till personangrepp och/eller andra otrevligheter.

Med det hälsar jag dig välkommen till forumet. Jag hoppas du hittar fler intressanta diskussioner som du har nytta av

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Tala klarspråk. Dina fria associationslekar fungerar kanske i dina slutna diskussionsgrupper på Facebook men ser när vädrat ute i det fria inte klokt ut.

Fast skatten äter ju inte på Apples förtjänst då Apple säljer produkten till butikerna varav butikerna sedan behöver ta höjd för att ta in skattekronorna och sköta dess administrationen.

Haha! Välkommen fram, blev det tungt under stenen? Eller faller du under kategorin innan?
Tolka, associera, missförstå gör vad DU vill, helt upp till dig.
Jag behöver inga slutna grupper på Facebook eller liknande, men jag diskuterar gärna politik och åsikter i verkligheten så att det inte blir några missförstånd, detta eftersom text lätt kan misstolkas.
Ha en fin dag.

Skrivet av pontus2:

Om han talar klartspråk blir han nog bannad,lul. kommer du inte ihåg att moderatorerna inte gillar att man diskuterar politik? Dom har ju rensat massa i den här tråden. Dom som förstår vad han menar,förstår. Han kan också bli av med jobbet om dom får reda på vem han är och att han har fel politiska åsikter,enligt dom. Sverige har börjat likna mer och mer nordkorea på senaste tiden,vissa amerikanska nyheter har inte så fel om Sverige som vissa tycker.

What he said!

Visa signatur

Intel Core i7 13700K@Stock på Custom Loop, ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO, 32GB, Powercolor 6950XT Red Devil, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hoppla, där var inte så många påståenden som är rätt

1. Vi moderatorer bestämmer inte över forumets regler, SweClockers redaktion har kommit fram till ett gemensamt beslut i samråd med moderatorer och forumledare. Du kan läsa mer om det här.
Där står även beskrivet vad som är ok och inte ok i sammanhanget.

2. Jag har postat vid två tillfällen att den här tråden är i princip orensad. Varför folk insisterar på att komma med detta påstående är för mig en gåta. Där är däremot en annan liknande tråd som blivit kraftigt rensad då folk tyvärr inte kunde diskutera utan att ta till personangrepp och/eller andra otrevligheter.

Med det hälsar jag dig välkommen till forumet. Jag hoppas du hittar fler intressanta diskussioner som du har nytta av

Ska läsa det. Tack,är inte helt ny på forumet dock,har varit en "lurker" ganska länge.

Permalänk
Medlem

Hah jag har redan slutat konsumera saker, inte minst från svenska butiker. Nu väntar jag bara på att ekonomin ska störtdyka eftersom jag tror många med mig saker rent generellt är för dyra. Det enda jag fortfarande handlar är bensin och mat. Köper däremot fortfarande presenter osv till jul/födelsedagar men då handlar jag från amazon. Det sura är att allt sånt här trycker upp begagnatpriser till löjliga nivåer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ännu mer från Amazon.de för min del med andra ord. Säkert jättebra för miljön.. Haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog klara av att hålla käften gällande denna kemikalieskatten om det ego som MP besitter även satsade lika mycket energi åt järnvägssituationen.

Som många andra kommer jag flytta mitt elektronikkonsumerande utomlands, Amazon.de och Ebay.de är gångbara alternativ trots att frakten ofta är en tia dyrare.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hah jag har redan slutat konsumera saker, inte minst från svenska butiker. Nu väntar jag bara på att ekonomin ska störtdyka eftersom jag tror många med mig saker rent generellt är för dyra. Det enda jag fortfarande handlar är bensin och mat. Köper däremot fortfarande presenter osv till jul/födelsedagar men då handlar jag från amazon. Det sura är att allt sånt här trycker upp begagnatpriser till löjliga nivåer.

Saker är ju generellt sett billiga med tanke på vilken lyxkonsumtion medelinkomsttagaren kan unna sig. Denne kan skaffa sig massor av prylar och annat som inte tillhör basbehoven. En helt annan nivå än när dagens medelålderssvenskar föddes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontus2:

Återanvänding,låt folk ta det dom vill från skroten/återvinningen. Vissa saker som slängs funkar fortfarande eller kan repareras.

Jag tänkte mer att det borde vara lättare att lämna tillbaka datorkomponenter, tex om man ska köpa något nytt på webhallen så kan man dumpa av komponenter / kretsar där, dom har säkert rätt kontakter som skulle kunna återanvända det och liknande butiker. Jag vet inte hur lätt det är att återanvända kretsar osv, men det borde finnas intresse för det.

I matbutiker brukar man kunna lämna batterier samt panta burkar, så något liknande borde finnas på elektronik butiker (iaf att man kan dumpa av det och det kan återvinnas delar av det). Jag vet inte vad folk gör med sina gamla datorkomponenter som blivit för gamla, jag brukar sälja mina prylar i god tid oftast innan jag köper nytt, men vad som händer med de delarna sen vet jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hoppla, där var inte så många påståenden som är rätt

1. Vi moderatorer bestämmer inte över forumets regler, SweClockers redaktion har kommit fram till ett gemensamt beslut i samråd med moderatorer och forumledare. Du kan läsa mer om det här.
Där står även beskrivet vad som är ok och inte ok i sammanhanget.

2. Jag har postat vid två tillfällen att den här tråden är i princip orensad. Varför folk insisterar på att komma med detta påstående är för mig en gåta. Där är däremot en annan liknande tråd som blivit kraftigt rensad då folk tyvärr inte kunde diskutera utan att ta till personangrepp och/eller andra otrevligheter.

Med det hälsar jag dig välkommen till forumet. Jag hoppas du hittar fler intressanta diskussioner som du har nytta av

Det där stämmer inte. Mina tre inlägg har blivit borttagna eller kanske flyttade till en annan tråd men i den här där jag skrev dom, är dom inte kvar. Den här tråden följer jag utan att ha tryckt på följa-knappen. Den andra tråden som det pratas om följer jag inte. Vet inte ens vad den heter.. Något lurt har ni gjort.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontus2:

Återanvänding,låt folk ta det dom vill från skroten/återvinningen. Vissa saker som slängs funkar fortfarande eller kan repareras.

Skrivet av Xverminator:

Jag tänkte mer att det borde vara lättare att lämna tillbaka datorkomponenter, tex om man ska köpa något nytt på webhallen så kan man dumpa av komponenter / kretsar där, dom har säkert rätt kontakter som skulle kunna återanvända det och liknande butiker. Jag vet inte hur lätt det är att återanvända kretsar osv, men det borde finnas intresse för det.

I matbutiker brukar man kunna lämna batterier samt panta burkar, så något liknande borde finnas på elektronik butiker (iaf att man kan dumpa av det och det kan återvinnas delar av det). Jag vet inte vad folk gör med sina gamla datorkomponenter som blivit för gamla, jag brukar sälja mina prylar i god tid oftast innan jag köper nytt, men vad som händer med de delarna sen vet jag inte.

Är väl indirekt lite så redan väl? På de flesta miljöstationer här nere i Skåne verkar det finnas en container/bod/hall för saker som fortfarande fungerar och/eller är hela och inte ser allt för jävliga ut. Oftast är det väl olika loppis-företag/föreningar som kommer och hämtar vad de tror de kan sälja ifrån dessa sen.

Har man sin gamla produkt med sig till butiken när man ska köpa nytt så tror jag inte det är några större problem om man ber dem ta hand om den gamla produkten. -Lite svårare för e-handlare av förklarliga skäl.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Storage Jar:

Det där stämmer inte. Mina tre inlägg har blivit borttagna eller kanske flyttade till en annan tråd men i den här där jag skrev dom, är dom inte kvar. Den här tråden följer jag utan att ha tryckt på följa-knappen. Den andra tråden som det pratas om följer jag inte. Vet inte ens vad den heter.. Något lurt har ni gjort.

Jo, det stämmer. Den här tråden är i princip orensad. Jag har precis nu gått igenom hela den här tråden och det här är ditt allra första inlägg. Den andra (det vill säga första) hårdrensades igår eftermiddag efter att ha spårat rejält och är sannolikt den du (och flera andra här) tänker på.

Till skillnad från den första håller den här nivå och det finns därför ingen anledning att rensa denna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det här förändrar ju ingenting för miljön. Produkterna produceras oftast utomlands ändå, och kan också beställas från utlandet. Det enda detta leder till är en extra skatt för konsumenter som köper produkter från svenska återförsäljare. Alltså en slags omvänd tullavgift.