Permalänk
Medlem

Byta till AM4

Frugan här hemma har suttit ganska länge med AM3+ motherboard och en FX-8350 processor och på senare tid så har datorn fått lite konstiga beteende.

Efter formatering samt byte utav PSU återkommer flertals olika problem under senaste tiden, det ena efter det andra, allt ifrån att datorn fryser sig, stänger av olika program, bluescreen (olika felkoder varje gång) så har hon verkligen tröttnat.

Hon har även bytt processorn med mig och även ramminne, men hennes problem kvarstår, vi fick rekommendation att byta moderkort.
Insett nu att det är "dumt" att köpa ett nytt AM3 moderkort (går knappt att hitta några) och kan lika gärna byta till AM4.

Har valt ut ett par delar och undrar om de funkar ihop (utan någon bios uppdatering från moderkortet) samt om ramminnet blir för mycket, då moderkortet klarar av max 3200mhz (man kan väl klocka ner de till 3000mhz i så fall ?)

Corsair 16gb 3200mhz
Asus Rog b450-f Gaming
Ryzen 5 - 2600

Permalänk
Medlem

ser ut som en bra kombo kör själv samma mobo o minnen i 3200 o det knallar på fint så borde vara bra, o med dagens mobo är det enkelt o uppgradera bios även om du inte måste det för cpuns del men bra o göra

Permalänk
Medlem

@Lauge: Glömde kanske att påpeka, men lite "framtidssäker" skulle vara en stort +. Vår nuvarande kombo har hållt ett par år i nacken och funkat fint tills nyligen (min funkar fortfarande men har en annan moderkort) och helst skulle man inte vilja byta ut delar än förren ca. 3-5 år.
Enda vi kan byta ut är självklart gpu (men den räknar jag aldrig in i ett kombo precis).
Vi är inte typer som kör väl "senaste" spelen hela tiden (väldigt sällan), och ultra settings är inte precis våra krav

Till detta så vill frugan också få bort HDD (ifall den spökar), och tänkte på en WD Black 2TB 7200rpm ?.
Vi båda kör SSD på OS, resten har vi alltid kastat till HDD

Permalänk

@Snared: Det kanske inte är ett alternativ men nästa generation ryzen kommer väl till sommaren om det är något du är intresserad av.

Permalänk
Skrivet av Snared:

@Lauge: Glömde kanske att påpeka, men lite "framtidssäker" skulle vara en stort +. Vår nuvarande kombo har hållt ett par år i nacken och funkat fint tills nyligen (min funkar fortfarande men har en annan moderkort) och helst skulle man inte vilja byta ut delar än förren ca. 3-5 år.
Enda vi kan byta ut är självklart gpu (men den räknar jag aldrig in i ett kombo precis).
Vi är inte typer som kör väl "senaste" spelen hela tiden (väldigt sällan), och ultra settings är inte precis våra krav

Till detta så vill frugan också få bort HDD (ifall den spökar), och tänkte på en WD Black 2TB 7200rpm ?.
Vi båda kör SSD på OS, resten har vi alltid kastat till HDD

Vill du vara lite mer "Framtidssäker" så kan du ju satsa på en Ryzen 7 2700 istället (8 kärnor 16 trådar), Svårt att säga om det är värt det dock, Man klarar sig långt på en 2600 om man bara använder datorn till spel exempelvis.

Angående HDD så tror jag WD Blue är ett mkt bättre val såvida du ska använda den till något specifikt krävande. Som lagring till spel osv så fungerar WD Blue utmärkt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

De rykten, läckor och den riktiga information som släpps talar allt för att AMDs nästa generation av CPU kommer bli ett hyfsat stort kliv upp i prestanda. Med det sagt så finns inget behov av att vänta egentligen då den nya generationen kommer att fungera tillsammans med dagens moderkort om man gör en bios uppdatering. Uppdatera bios idag är typ att trycka på en knapp och vänta 5 minuter =).

Av den anledningen skulle jag säga att Ryzen är väldigt framtidssäkert då ni kan uppgradera senare till något snäppet bättre om man vill. Så antingen kör på en 2600 och uppgradera om 3-5 år om man vill, alternativt så köp den billigaste Ryzen processorn idag och planera att uppgradera redan i sommar igen. Köper man Intel idag så kommer man inte kunna uppgradera till nästa generation utan att byta moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolomakatita:

@Snared: Det kanske inte är ett alternativ men nästa generation ryzen kommer väl till sommaren om det är något du är intresserad av.

Skrivet av Emil Hansson:

Vill du vara lite mer "Framtidssäker" så kan du ju satsa på en Ryzen 7 2700 istället (8 kärnor 16 trådar), Svårt att säga om det är värt det dock, Man klarar sig långt på en 2600 om man bara använder datorn till spel exempelvis.

Angående HDD så tror jag WD Blue är ett mkt bättre val såvida du ska använda den till något specifikt krävande. Som lagring till spel osv så fungerar WD Blue utmärkt

Skrivet av Chrisism8:

De rykten, läckor och den riktiga information som släpps talar allt för att AMDs nästa generation av CPU kommer bli ett hyfsat stort kliv upp i prestanda. Med det sagt så finns inget behov av att vänta egentligen då den nya generationen kommer att fungera tillsammans med dagens moderkort om man gör en bios uppdatering. Uppdatera bios idag är typ att trycka på en knapp och vänta 5 minuter =).

Av den anledningen skulle jag säga att Ryzen är väldigt framtidssäkert då ni kan uppgradera senare till något snäppet bättre om man vill. Så antingen kör på en 2600 och uppgradera om 3-5 år om man vill, alternativt så köp den billigaste Ryzen processorn idag och planera att uppgradera redan i sommar igen. Köper man Intel idag så kommer man inte kunna uppgradera till nästa generation utan att byta moderkort.

Tack för alla tips!
Frugan har läst igenom lite och vill vänta inför sommaren i så fall, antingen för en bättre alternativ eller för prissänkning utav de komponenter hon valde ut.
WD Blue har vi aldrig testat tidigare, vi har haft Green (rekommenderar ej) och Black (som vi alltid har gillat, förutom lite mer oljud vid arbete), kan vara värt att testa Blue i så fall.

Nästa generation kommer funka med dagens moderkort? låter suveränt!
Kanske kör en upgrade jag själv också

Permalänk
Medlem

@Snared: Har du testat ram stickorna? kör ett flertalet timmar memtest och se om de fungerar. (även om minnena i sig fungerar i en annan dator kan vara minneskontrollen vara boven)

Tagit en titt på temperaturerna?
Du kan även testa att klocka ner cpu:n alternativt i anda hand också ev. sänka volten. Även minnena kan du sänka i klock.

Permalänk
Medlem

@Snared: ett alternativ är ju att bygga ny till frugan idag och slänga in en billigare ryzen och sen uppgradera I sommar när gen 3 kommer. Är nog inte omöjligt att sommar kan vara i augusti så är ju en stund att stå utan dator.

https://m.prisjakt.nu/product/4402798

900kr och går ju säkerligen sälja här om ett halvår för 5-600kr igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

@Snared: Har du testat ram stickorna? kör ett flertalet timmar memtest och se om de fungerar. (även om minnena i sig fungerar i en annan dator kan vara minneskontrollen vara boven)

Tagit en titt på temperaturerna?
Du kan även testa att klocka ner cpu:n alternativt i anda hand också ev. sänka volten. Även minnena kan du sänka i klock.

Tusen tack för den tipsen, kanske kunde börjat med den testet
Fick över 5000 fel efter ett par timmar.
Konstig nog så verkade inte jag få bluescreen när jag tog hennes minne men men...
Så testade min htpc ramminne och de hade 0 fel efter alla 13 test ett par omgångar, så nu sitter hon och kör 2x2gb stickor istället och funkar prima!
Hon är skitglad.
Testade stickorna var för sig själv i en annan datorn medan och visade bara en "visade fel" hela tiden. Så tänkte om man kunde köra 1 sticka på 8gb och 2st på 2gb? (båda är samma märke Corsair, och båda är på 1600mhz annars).

Skrivet av Chrisism8:

@Snared: ett alternativ är ju att bygga ny till frugan idag och slänga in en billigare ryzen och sen uppgradera I sommar när gen 3 kommer. Är nog inte omöjligt att sommar kan vara i augusti så är ju en stund att stå utan dator.

https://m.prisjakt.nu/product/4402798

900kr och går ju säkerligen sälja här om ett halvår för 5-600kr igen.

Som jag svarade ovanför, problemet verkar ha fixat sig (vi testa gama 6tim på raken och inga bluescreen), då ville hon enbart vänta nu tills nya generation har kommit. Men tack för tipset ändå, jag var ändå nyfiken att byta upp mig annars

Annars, vad kan man göra med gamla ramminne? Ingen mening att sälja den som den är precis