Ipad som gps för bilkörning i EU? Eller satsa på riktig gps. Någon som testat?

Permalänk
Medlem

Ipad som gps för bilkörning i EU? Eller satsa på riktig gps. Någon som testat?

Mossan ska ut i EU och köra och hade tankarna på GPS.
Det finns ju såklart riktiga gpser att köpa. Men även Ipad finns ju.

Som jag fattat det måste man ha cellular versionen för att få GPS stöd, det verkar gå att använda mobilens gps men då ska man kladda med det. Tanken är ju att det ska fungera direkt.

Antingen med offline kartor/appar eller med hotspot dela sin anslutning direkt.

Är det någon här som kört en del och provat att använda en ipad(eller surfplatta i övrigt) för just gps (och gärna körjournal också)

Ipad 9.7" med cellular ligger ju ändå på 5000kr.

Ha en go lördag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Mossan ska ut i EU och köra och hade tankarna på GPS.
Det finns ju såklart riktiga gpser att köpa. Men även Ipad finns ju.

Som jag fattat det måste man ha cellular versionen för att få GPS stöd, det verkar gå att använda mobilens gps men då ska man kladda med det. Tanken är ju att det ska fungera direkt.

Antingen med offline kartor/appar eller med hotspot dela sin anslutning direkt.

Är det någon här som kört en del och provat att använda en ipad(eller surfplatta i övrigt) för just gps (och gärna körjournal också)

Ipad 9.7" med cellular ligger ju ändå på 5000kr.

Ha en go lördag

Hur menar du att du måste "kladda" med GPS på mobilen? Starta Google Maps, skriv vart du ska, tryck "Vägbeskrivning" och start. Känns som klart mindre kladd än att köpa ny iPad plus SIM till den för x antal tusenlappar. Du kan dessutom ladda ner offlinekartor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det funkar, men som ovan säger, varför inte bara använda mobilen?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köpte Sygic till min android lur när jag åkte till Florida för några år sedan.
Där väljer du vilka kartor du vill ladda ner och behöver ej ha sim kort.

Ofta rea på world licens,tror jag betalade ca 300 spänn.

Finns till ios och android.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1
Verkar som det blev missförstånd
Hon vill inte ha mobilen för den är för liten.

Med kladda med gps menar jag att om man köper Ipad wifi så har den ingen inbyggd GPS, därför måste man använda mobilens GPS och skicka över till paddan med app.

Det = kladd.

@laledan tackar ska kolla det

Sen var det mest om någon använt en padda för utlandskörning osv, och kanske jämfört det med en vanlig navigator man kan köpa. Om något var kasst osv.

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktigaste är nog vilket navigeringssystem man väljerm Goggle maps tycker jag inte om i jämförelse med navigatortillverkarnas system, Google är dåliga på att visa hur man tar sig till målet i jämförelse, det är mest en karta och inte ett navigeringshjälpmedel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dotterns Galaxy tab s2 wifi har gps.
Billigare alternativ om du köper gps app med offline kartor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sen var det mest om någon använt en padda för utlandskörning osv, och kanske jämfört det med en vanlig navigator man kan köpa. Om något var kasst osv.

Apparna är samma oavsett om det är iPad eller telefon.
Så hur bra det funkar beror helt på vilken app du använder.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag hade offlinekarta nedladdad från google maps som jag kunde köra på telefonens gps även utan surf, enda är att man behöver ha några gig ledigt utrymme då googles kartor tar nycket plats. Hur det funkar på en enhet utan egen gps vet jag inte.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det viktigaste är nog vilket navigeringssystem man väljerm Goggle maps tycker jag inte om i jämförelse med navigatortillverkarnas system, Google är dåliga på att visa hur man tar sig till målet i jämförelse, det är mest en karta och inte ett navigeringshjälpmedel.

Så var det för 10 år sedan men numera tycker jag det är mer kapabelt än en dedikerad GPS.
Jag kör 2000 mil om året i jobbet och använder Google maps till 98%
Turn by turn navigering och undviker trafikstockningar automatiskt.

Endast om det är något nybyggt ute på landet får jag gå över till backupmjukvaran Eniro Navigation.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen en 10,2 tums display på bilstereon och använder waze till vardags.
Men varför inte köpa en billig android-mobil med 6 tums skärm. Själv använder jag det när jag är utomlands och kör med google maps och nerladdade kartor.
Skulle inte släpa med en platta som GPS. Jag har både en Galaxy och en Ipad.
Vimla har även ett bra pris nu med bra pott, som funkar i EU.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pentagram:

Så var det för 10 år sedan men numera tycker jag det är mer kapabelt än en dedikerad GPS.
Jag kör 2000 mil om året i jobbet och använder Google maps till 98%
Turn by turn navigering och undviker trafikstockningar automatiskt.

Endast om det är något nybyggt ute på landet får jag gå över till backupmjukvaran Eniro Navigation.

Här i Umeå är google maps sega på att uppdatera, ligger alltid minst ett år efter, de byggs överallt i stan och dom verkar inte uppdatera i samma takt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

av egen erfarenhet så kan jag säga att jag litar mer på gmaps eller apples motsvarighet än min bils kartor.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Finns det carplay eller androids variant i bilen så kan du använda den inbyuggda skärmen. Så kan du starta google maps på skärmen där istället. Använder det i min egna bil samt random hyr bilar när man är utomlands.
Ungefär så här
https://www.youtube.com/watch?v=Bloa9illEh0

Annars köp en hållare till mobilen och kör med det.