Funderar på att börja spela igen

Permalänk

Funderar på att börja spela igen

Byggde min dator för 6-7 år sedan med delar som då var rätt bra, men idag hänger den ju inte riktigt med. Slutade spela i några år men har nyligen börjat spela sporadiskt, främst äldre spel som än idag fungerar bra. Men för att spela nya spel med acceptabel fps i 1080p med inställningar på medium/ high vad borde jag uppgradera först? Enda jag gjort med datorn än så länge är service med ny hårddisk och nytt nätaggregat för några år sen.

Förr skulle jag nog bara köpt ett nytt mellanklass grafikkort, men jag har fått intrycket att många spel har blivit mer CPU intensiva vilket inte var fallet förr. Så lite vägledning skulle uppskattas.

Edit: för spec se signatur

Edit nr 2: Vill helst komma ganska billigt undan, är student så ekonomin är inte riktigt 100%

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Skrivet av WonderPlatoon:

Byggde min dator för 6-7 år sedan med delar som då var rätt bra, men idag hänger den ju inte riktigt med. Slutade spela i några år men har nyligen börjat spela sporadiskt, främst äldre spel som än idag fungerar bra. Men för att spela nya spel med acceptabel fps i 1080p med inställningar på medium/ high vad borde jag uppgradera först? Enda jag gjort med datorn än så länge är service med ny hårddisk och nytt nätaggregat för några år sen.

Förr skulle jag nog bara köpt ett nytt mellanklass grafikkort, men jag har fått intrycket att många spel har blivit mer CPU intensiva vilket inte var fallet förr. Så lite vägledning skulle uppskattas.

Edit: för spec se signatur

Edit nr 2: Vill helst komma ganska billigt undan, är student så ekonomin är inte riktigt 100%

Jag hade börjat med ett nytt Grafikkort, typ 1070 eller 2060 och klockat processorn. Om den nu skulle hålla tillbaka får du även uppgradera mobo+cpu.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Det är grafikkortet som är viktigast att byta ut, det andra är acceptabelt.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer långt på att stoppa in ett nytt grafikkort.

Nytt: Jag hade tipsat om ett Radeon RX 570 från amazon.de. Går att få tag på för cirka 1500 kr inkl frakt. Bra kort för 1080p medium/high inställningar.

Går även att plocka upp ett begagnat kort, t.ex. GTX 970/980/1060, eller RX 570/580.

Permalänk
Medlem

@WonderPlatoon: Köp ett grafikkort och klocka upp processorn.
Jag gick ifrån ett GTX670 till ett RX580. Det gjorde stor skillnad.

Se dator i min signatur.

EDIT: Missade att du redan har en processorkylare...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Tack så mycket för snabba svar, ja då blir det att kolla efter grafikkort!

Har redan en stor luftkylare så ska klocka processorn igen, kommer dock ihåg att den inte var särskilt villig att överklocka förr men ska ge det ett nytt försök.

Lite off topic, hur är det med driftsäkerhet på gamla ssd enheter. Den funkar än idag men skulle va jobbigt om den plötsligt dog

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Skrivet av WonderPlatoon:

Tack så mycket för snabba svar, ja då blir det att kolla efter grafikkort!

Har redan en stor luftkylare så ska klocka processorn igen, kommer dock ihåg att den inte var särskilt villig att överklocka förr men ska ge det ett nytt försök.

Lite off topic, hur är det med driftsäkerhet på gamla ssd enheter. Den funkar än idag men skulle va jobbigt om den plötsligt dog

Det är ju inget mekaniskt i den som kan gå sönder, så det är nog ingen fara.
https://www.compuram.de/blog/en/the-life-span-of-a-ssd-how-lo...

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av WonderPlatoon:

Byggde min dator för 6-7 år sedan med delar som då var rätt bra, men idag hänger den ju inte riktigt med. Slutade spela i några år men har nyligen börjat spela sporadiskt, främst äldre spel som än idag fungerar bra. Men för att spela nya spel med acceptabel fps i 1080p med inställningar på medium/ high vad borde jag uppgradera först? Enda jag gjort med datorn än så länge är service med ny hårddisk och nytt nätaggregat för några år sen.

Förr skulle jag nog bara köpt ett nytt mellanklass grafikkort, men jag har fått intrycket att många spel har blivit mer CPU intensiva vilket inte var fallet förr. Så lite vägledning skulle uppskattas.

Edit: för spec se signatur

Edit nr 2: Vill helst komma ganska billigt undan, är student så ekonomin är inte riktigt 100%

Även om processorkraven i.o.f.s har ökat så är det fortfarande grafikkortet som är din svagaste komponent. Du kommer få ett rejält lyft av ett nytt grafikkort.

RX 580 -> RX 590 -> GTX 1660ti -> RTX 2060 är grafikkort som skulle ge en rejäl prestandaskjuts. Där RX 580 är svagast men billigast och RTX 2060 dyrast men snabbast. Så det handlar bara om hur mycket pengar du vill lägga. För en jämförelse korten emellan kan du se Swecs senaste test:
https://www.sweclockers.com/test/27085-nvidia-geforce-gtx-166...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av WonderPlatoon:

Lite off topic, hur är det med driftsäkerhet på gamla ssd enheter. Den funkar än idag men skulle va jobbigt om den plötsligt dog

Än så länge har ingen SSD dött för mig.
Se bara till att du har backup på det som är viktigt!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@status-418: Tror att han tänkte mer på att SSD diskar bara kan skriva och läsa ett visst antal ggr innan det "blocket" slutar att fungera, så SSD diskar blir mindre och mindre i storlek under åren. Men jag har kört SSD i flera år och so far är det ingenting jag märkt av alls. Dessutom blir ju lagring billigare och billigare, så troligen byter du ut en SSD långt innan den har nått sin livstid ändå

Permalänk
Skrivet av reexe:

@status-418: Tror att han tänkte mer på att SSD diskar bara kan skriva och läsa ett visst antal ggr innan det "blocket" slutar att fungera, så SSD diskar blir mindre och mindre i storlek under åren. Men jag har kört SSD i flera år och so far är det ingenting jag märkt av alls. Dessutom blir ju lagring billigare och billigare, så troligen byter du ut en SSD långt innan den har nått sin livstid ändå

Tack för förklaringen av länken jag skickade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem

@status-418: Ojdå, sry klickade inte på länken 😅

Permalänk
Skrivet av reexe:

@status-418: Ojdå, sry klickade inte på länken 😅

🤪

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060