Butik häva köp efter leverans?

Permalänk
Medlem

Butik häva köp efter leverans?

Halloj!

Har sett många frågor gällande butikers rätt att häva köp på grund av felaktigt pris. Om fysiska produkter finns det gott om trådar, så vill rikta in denna tråd på digitala produkter, som tex licenser för spel och mjukvaror eftersom ångerrätt/öppet köp sällan gäller för dessa.

Säg att kunden redan betalt varan och dessutom fått varan levererad, kan butiken rent juridiskt häva ett köp eller komma med krav EFTER att de levererat varan?

Förändrar varans pris något i det hela? Tex:
a) Priset är inte uppenbart fel. Tex 10-50% under marknadsvärde.
b) Priset är uppenbart fel. Tex 0kr.

Permalänk
Administrativ avgift

@curage: Vi hade ett typiskt fall där det gick så långt till domstol , handlade om ett par hårddiskar där personen vann i slutändan. Han hade fått dom levererade och allt. Är allt levererat och hämtat så har kontraktet slutförts , samma gäller om du ex säljer en bil och glömmer skriva en 0 i kontraktet och personen swishar X så är det ju exakt vad du skrivit under som gäller.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1200181-clickok-se-sta...

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Tack för svar Andra94! Ska läsa igenom tråden

Misstänkte att det var så det låg till, men alla lagar hit och dit är ju en enda stor röra, och de äldre lagtexterna kan man tro är skrivet på annat språk nästan.

Så, när man som kund har både varan och kvitto i hand, då har butiken inget mer att säga till om? Oavsett tekniska problem, feltryck eller liknande?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av curage:

Tack för svar Andra94! Ska läsa igenom tråden

Misstänkte att det var så det låg till, men alla lagar hit och dit är ju en enda stor röra, och de äldre lagtexterna kan man tro är skrivet på annat språk nästan.

Så, när man som kund har både varan och kvitto i hand, då har butiken inget mer att säga till om? Oavsett tekniska problem, feltryck eller liknande?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle man nog kunna säga, dvs att det då är svårt för en säljare att komma med ett legitimt krav i efterhand i ett sådant fall. Tråden angående hårddiskarna är ju ett ypperligt exempel på just det (jag minns tråden så väl men häpnar ändå när jag läser den nu igen)

På vilket sätt menar du att ev tekniska problem skulle kunna påverka? Att säljaren menar att det pga tekniskt problem blivit ett felaktigt pris? Jag skulle säga att säljaren, rent generellt, får ta risken för felaktigheter pga tekniska problem/feltryck. Har du redan fått produkten, betalat och fått kvitto bör säljaren haft möjlighet att kontrollera beställningen innan du fått varan. Om säljaren har ett automatiserat system för beställningar dvs du betalar och får varan direkt går det ju att hävda att säljaren tar en medveten risk i det hela.

Även om det går att hävda att säljaren tar en medveten risk sätts inte regeln om förklaringsmisstag ur spel (32§ avtalslagen). Om priset är uppenbart felaktigt kan man tänka sig att säljaren kan ställa ett krav i efterhand, men då ska säljaren visa att du som köpare åtminstone borde ha förstått att priset var fel. Samtidigt har vi problemet ovan, vad ska säljaren säga? ”Vi erbjöd en vara till ett pris vi i efterhand tycker blev fel men vi har ändå skickat såväl orderbekräftelse, kvitto och produkt till dig”? Ska man gå ändå djupare kan man börja diskutera vad som avses med 32 § avtalslagen och om den gäller även för ett allmänt utbud av produkter.

Allt är ju inte svart eller vitt men jag tror du kan sitta lugn i båten. Eller vill du kanske beskriva mer ingående kring en situation du är/har varit med om?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av curage:

Tack för svar Andra94! Ska läsa igenom tråden

Misstänkte att det var så det låg till, men alla lagar hit och dit är ju en enda stor röra, och de äldre lagtexterna kan man tro är skrivet på annat språk nästan.

Så, när man som kund har både varan och kvitto i hand, då har butiken inget mer att säga till om? Oavsett tekniska problem, feltryck eller liknande?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Ungefär så är det, ja

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Det skulle man nog kunna säga, dvs att det då är svårt för en säljare att komma med ett legitimt krav i efterhand i ett sådant fall. Tråden angående hårddiskarna är ju ett ypperligt exempel på just det (jag minns tråden så väl men häpnar ändå när jag läser den nu igen)

På vilket sätt menar du att ev tekniska problem skulle kunna påverka? Att säljaren menar att det pga tekniskt problem blivit ett felaktigt pris? Jag skulle säga att säljaren, rent generellt, får ta risken för felaktigheter pga tekniska problem/feltryck. Har du redan fått produkten, betalat och fått kvitto bör säljaren haft möjlighet att kontrollera beställningen innan du fått varan. Om säljaren har ett automatiserat system för beställningar dvs du betalar och får varan direkt går det ju att hävda att säljaren tar en medveten risk i det hela.

Även om det går att hävda att säljaren tar en medveten risk sätts inte regeln om förklaringsmisstag ur spel (32§ avtalslagen). Om priset är uppenbart felaktigt kan man tänka sig att säljaren kan ställa ett krav i efterhand, men då ska säljaren visa att du som köpare åtminstone borde ha förstått att priset var fel. Samtidigt har vi problemet ovan, vad ska säljaren säga? ”Vi erbjöd en vara till ett pris vi i efterhand tycker blev fel men vi har ändå skickat såväl orderbekräftelse, kvitto och produkt till dig”? Ska man gå ändå djupare kan man börja diskutera vad som avses med 32 § avtalslagen och om den gäller även för ett allmänt utbud av produkter.

Allt är ju inte svart eller vitt men jag tror du kan sitta lugn i båten. Eller vill du kanske beskriva mer ingående kring en situation du är/har varit med om?

Tack för ett utförligt svar!

Slog till på en vad jag trodde var en väldigt bra rea.. En större mängd digitala produkter, koder dvs. Innan morgonkaffe och allt..

Beställning, betalning och leverans skedde för över 1 vecka sedan.

Fick alla produkter levererade utom ett par stycken inom 30 min efter betalning, och sedan ett mail samma kväll om att de inte kan leverera produkterna till angivet pris eftersom det var mycket lägre än ordinarie pris och att de skulle upprätta en kreditnota, återbetala eller justera ev faktura samt att berörda koder har inaktiverats.

Dem hänvisade i mailet till kkl och sina försäljningsvillkor där det framkommer att dem har rätt att ändra pris fram till leveransdagen. Att inte leverera de berörda koderna är väl rimligt, eftersom ändringen skedde innan leverans.
Men det borde väl vara orimligt att dem ställer nya krav på de levererade varorna nu, över en vecka senare?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Generellt:

Vid internethandel är den vanligaste avtalsmodellen att säljaren först annonserar mot allmänheten (sådana annonser är inte juridiskt bindande, varför de inte ses som anbud), och köparen ger ett anbud iom sin beställning, och avtalet sluts iom säljarens accept på köparens anbud.

En (order)bekräftelse som innehåller de uppgifter som krävs för att identifiera ett enskilt köp (t.ex. köparens identitet, vad köpet omfattar, pris, ordernummer, leveransadress och liknande uppgifter) anses vara en accept.

Säljaren kan dock, via de villkor som köparen accepterar, välja en något annorlunda variant (som kanske lämpar sig bättre när bekräftelsen genereras automatiskt) som innebär att bekräftelsen som (enligt e-handelslagen) skickas ut i samband med beställningen inte utgör en accept (och orderbekräftelsen/accepten skickas då först när beställningen granskats, exempelvis i samband med att varorna packas och skickas).

En sådan beställningsbekräftelse är en bekräftelse på att man mottagit anbudet och vad det innehåller, men är som sagt ingen accept. En beställningsbekräftelse kan i många fall uppfattas som en orderbekräftelse/accept, så det är viktigt att säljaren, i sina villkor och i själva beställningsbekräftelsen, är mycket tydlig med att den inte innebär en accept (vid otydligheter skall det tolkas till konsumentens fördel).

Efter beställningsbekräftelsen, men innan orderbekräftelsen (dvs när avtalet ingås), så är det inga problem för säljaren att neka leverans med hänvisning till ett felaktigt pris...eller för den delen valfri (icke-diskriminerande) anledning.

Om ett däremot avtal ingåtts så krävs det speciella omständigheter för att parterna inte skall vara bundna av det.

Omständigheter som låter säljaren ta sig ur ett bindande avtal kan exempelvis vara om en felaktighet som köparen drog fördel av var så uppenbar att denne borde insett att det rörde sig om ett fel, dvs att köparen handlat i "ond tro".

-----------

Det aktuella fallet:

Eftersom företaget redan levererat en del av de beställda produkterna föreligger knappast någon tveksamhet huruvida ett avtal ingåtts eller ej.

Säljarens möjlighet att ta sig ur avtalet beror alltså på om de kan visa att köparen handlat i "ond tro". Om de kan visa detta beror på hur stort prisfelet var, hur insatt i aktuell varugrupps prissättning en konsument kan anses vara, hur liknande varor är prissatta etc.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Generellt:

Vid internethandel är den vanligaste avtalsmodellen att säljaren först annonserar mot allmänheten (sådana annonser är inte juridiskt bindande, varför de inte ses som anbud), och köparen ger ett anbud iom sin beställning, och avtalet sluts iom säljarens accept på köparens anbud.

En (order)bekräftelse som innehåller de uppgifter som krävs för att identifiera ett enskilt köp (t.ex. köparens identitet, vad köpet omfattar, pris, ordernummer, leveransadress och liknande uppgifter) anses vara en accept.

Säljaren kan dock, via de villkor som köparen accepterar, välja en något annorlunda variant (som kanske lämpar sig bättre när bekräftelsen genereras automatiskt) som innebär att bekräftelsen som (enligt e-handelslagen) skickas ut i samband med beställningen inte utgör en accept (och orderbekräftelsen/accepten skickas då först när beställningen granskats, exempelvis i samband med att varorna packas och skickas).

En sådan beställningsbekräftelse är en bekräftelse på att man mottagit anbudet och vad det innehåller, men är som sagt ingen accept. En beställningsbekräftelse kan i många fall uppfattas som en orderbekräftelse/accept, så det är viktigt att säljaren, i sina villkor och i själva beställningsbekräftelsen, är mycket tydlig med att den inte innebär en accept (vid otydligheter skall det tolkas till konsumentens fördel).

Efter beställningsbekräftelsen, men innan orderbekräftelsen (dvs när avtalet ingås), så är det inga problem för säljaren att neka leverans med hänvisning till ett felaktigt pris...eller för den delen valfri (icke-diskriminerande) anledning.

Om ett däremot avtal ingåtts så krävs det speciella omständigheter för att parterna inte skall vara bundna av det.

Omständigheter som låter säljaren ta sig ur ett bindande avtal kan exempelvis vara om en felaktighet som köparen drog fördel av var så uppenbar att denne borde insett att det rörde sig om ett fel, dvs att köparen handlat i "ond tro".

-----------

Det aktuella fallet:

Eftersom företaget redan levererat en del av de beställda produkterna föreligger knappast någon tveksamhet huruvida ett avtal ingåtts eller ej.

Säljarens möjlighet att ta sig ur avtalet beror alltså på om de kan visa att köparen handlat i "ond tro". Om de kan visa detta beror på hur stort prisfelet var, hur insatt i aktuell varugrupps prissättning en konsument kan anses vara, hur liknande varor är prissatta etc.

Tack så jättemycket för att du tog dig tid med ett utförligt svar. Då vet jag på ett ungefär vad som gäller i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com