Permalänk
Benchmaskin 🍞

CPU-förbättringar i CSGO

Om ni missade det slängde Valve ut en uppdatering för någon dag. Det stora är förbättrad CPU-belastning och att det nu går BETYDLIGT snabbare att tab'a in i spelet igen. För att aktivera optimeringarna skriver ni bara in -d3d9ex i Launch options så ska det vara igång.

Citat:

[GRAPHICS]
– Added an optional -d3d9ex command line switch to reduce CPU memory use by about 40%. If you encounter graphics problems with this feature, please send an email to CSGOTeamFeedback@valvesoftware.com with the subject “D3D9EX”.

[COMMUNICATION OPTIONS]
– Added communication options in Game Settings which allow the following:
— Mute enemy team
— Block communication from everyone except players you are friends with or players in your matchmaking party
— Hide avatar images
— Change names of players not on your friends list to something neutral

[MISC]
– Katowice 2019 comes to a close: Champions and Legends have been engraved on the trophies, and the Katowice 2019 graffiti can no longer be applied in game.
– Increased the voting time on official servers before transitioning to the next map.
– Fixed a scoreboard case where a player’s rank icons sometimes didn’t get removed when the player was replaced with a bot.

Själv har jag inte hunnit testa det än så kan inte riktigt säga hur det fungerar än.
Har någon testat ännu? Hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Lät ju väldigt lovande, får ta och testa

Permalänk
Medlem

Körde ett snabbt test med märkte inga direkta fps-förbättringar tyvärr. Har för mig att jag kört med detta kommando i launch options förut, just för att tabba in och ut snabbare. Efter förra formateringen så glömde jag lägga in det igen.

Permalänk
Medlem

Testade fps benchmark-kartan (1080p):

Average framerate: 215.69 (-nod3d9ex)
Average framerate: 217.84 (-d3d9ex)

Average framerate: 216.72 (hört att -nod3d9ex är borttaget nu (?) så testade utan någon av dem)
Average framerate: 219.86 (-d3d9ex igen)

Alt-tabba känns snabbare också

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Decster:

Alt-tabba känns snabbare också

Skönt! Finns ju inget värre än att råka tabba ur precis innan rundan ska börja. Sen är alla sina team mates döda när man väl kommer in igen, så står man där med en pistol och en dröm...

Permalänk

Fpsen I sig har inte påverkats något vidare, MEN, att man nu kan hoppa in och ut ur spelet utan att man får vänta en runda är riktigt trevligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Mitt cs, använder ca 70-80% av min cpu. är det rimligt eller vad fan har hänt?^^ någon som har en aning?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av coffe09:

Mitt cs, använder ca 70-80% av min cpu. är det rimligt eller vad fan har hänt?^^ någon som har en aning?

Vad har du för CPU?
CS är ganska CPU-krävande. Har tyvärr inte koll på vad min i5-9600K brukar ligga på men kan kolla senare idag annars.

Permalänk
Medlem

jag har en i5-6500k tror jag

Permalänk
Medlem

jag menar är det rimligt att cs har blivit så krävande eller är det nåt fel på mina komponenter? jag har en I5-6500k och ett gtx 970 grafikkort. hur kan det lagga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

jag menar är det rimligt att cs har blivit så krävande eller är det nåt fel på mina komponenter? jag har en I5-6500k och ett gtx 970 grafikkort. hur kan det lagga?

Så krävande?

Om du har stängt av v-sync kommer datorn försöka pumpa ut så mycket fps den kan, antingen sätter grafikkortet begränsningen eller cpu:n. I ett perfekt balanserat system jobbar både cpu och gpu 100% för att skapa frames.

Vill du inte att datorn skall jobba så hårt får du aktivera någon fps limit så att det bara skapas så många frames som du tycker är nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Så krävande?

Om du har stängt av v-sync kommer datorn försöka pumpa ut så mycket fps den kan, antingen sätter grafikkortet begränsningen eller cpu:n. I ett perfekt balanserat system jobbar både cpu och gpu 100% för att skapa frames.

Vill du inte att datorn skall jobba så hårt får du aktivera någon fps limit så att det bara skapas så många frames som du tycker är nödvändigt.

då borde jag ju inte få spikes, då måste ju någonting vara fel, jag menar jag har en relativ bra cpu.
Jag menar är min setup för klen för att köra spelet på normala settings? känns konstigt bara....

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

då borde jag ju inte få spikes, då måste ju någonting vara fel, jag menar jag har en relativ bra cpu.
Jag menar är min setup för klen för att köra spelet på normala settings? känns konstigt bara....

Oklart vad du menar, om du inte får så många fps du vill ha så är datorn för klen för så många fps du vill ha.

Att CPU:n jobbar 70-80% är inget fel eller problem så länge du får ut så många fps du vill ha.

Permalänk
Medlem

Oja de är så skönt att man kan tabba ner spelet och tillbaka utan att behöva vänta 20-30 sekunder tills man har bild. I love it <3

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det där med tabbning har man kunnat fixa i Windows sedan länge tillbaka med Settings -> System -> Focus Assist -> Stäng av "When I'm playing games..." .

Har däremot fått sjuka frysningar i spelet till och från, kanske är patchen.

Igår dog jag och var spectator men var 3-4 gång någon som jag speccade dog så frös bilden men spelet fortsatte i bakgrunden... Dvs jag hörde ljud och annat men kameran gick inte flytta alls och det var bara vänta tills nästa runda började.

Skrivet av coffe09:

jag menar är det rimligt att cs har blivit så krävande eller är det nåt fel på mina komponenter? jag har en I5-6500k och ett gtx 970 grafikkort. hur kan det lagga?

Dipparna i CSGO är väldigt stora och kan skapa stutter pga för stora hopp upp och ner, har du G-Sync/FreeSync så bör du hålla det precis under det som behövs för att det ska vara aktiverat.

Vill du gå över skärmens gräns för att få placebo-effekt så försök hålla den nere på en nivå där datorn klarar av att hålla den hela tiden oavsett situation istället för att ibland gå upp till 300+ fps och sen dippa till <140, räcker med att den gör det ibland för att du ska märka av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Dipparna i CSGO är väldigt stora och kan skapa stutter pga för stora hopp upp och ner, har du G-Sync/FreeSync så bör du hålla det precis under det som behövs för att det ska vara aktiverat.

Vill du gå över skärmens gräns för att få placebo-effekt så försök hålla den nere på en nivå där datorn klarar av att hålla den hela tiden oavsett situation istället för att ibland gå upp till 300+ fps och sen dippa till <140, räcker med att den gör det ibland för att du ska märka av det.

Du menar nog tvärt om, hålla det under där det INAKTIVERAS. Tycker det är svårt att ha konsistent aim när FPSen hoppa upp och ner med typ 100+ FPS. Men får väl vara lite imponerad ändå av att dom håller liv i Source Engine fortfarande.

Har tidigare haft -nod3d9ex i min startup som ju låter rätt likt detta, vad är vad?