Permalänk

Behöver en BRA 4G-router

Hejsan!

Ska försöka hålla mig kort. Bor i en lägenhet med kass ADSL-uppkoppling, ca 7-8 mbit/s. Jag använder alltså mobilt bredband från Tele2, deras unlimited abonnemang, på både mobilen och hemma via ett extra datakort. Routern jag använder hemma just nu är en TP-Link TL-MR6400 och den är kass. Problemet är inte att uppkopplingen är långsam utan den är ostabil.

Tydligast märks detta när jag streamar live-sport. I detta fall så kan ju ej datorn/TV:n ladda in så mycket innehåll i förväg just på grund av att det är en live-sändning, och detta leder i och med den ostabila uppkopplingen att bilden ofta behöver gå ner i kvalite eller helt och hållet stanna och buffra. Att detta beror på routern och inte 4G-nätet/belastningen märks tydligt när jag går över till att starta hotspot på mobiltelefonen istället och börja streama från denna uppkoppling. Dvs samma 4G-nät vid samma tid på dagen. Detta går galant och streamen kan spelas i högsta kvalitet, trots att jag sitter med mobilen i handen och gör annat med den samtidigt.

Jag skulle gärna använda en gammal lur med 4G som router om det inte vore för dessa nackdelar:
- Max 10 enheter kan ansluta
- Jag har Philips Hue vilket kräver en LAN-port för bridgen.

Så det råd jag behöver är: Vilket är det bästa 4G-modemet/routern?
Budget: upp till ca 1500 kr.

En enklare wifi-router finns tillgänglig, så ett modem med minst 1 LAN-port på skulle räcka, men en allt-i-ett lösning är ju alltid smidigt.

Tillägg: Jag har testat många olika placeringar av routern för täckningens skull men detta gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

@andreas.ringstad:
Om routern har möjlighet att låsa till ett specifikt frekvens band (vilket i Tele2's fall är 900Mhz eller 2600Mhz för 4G), annars håller den på att pendla för att hitta det som är bäst, vilket kan resultera i instabil uppkoppling, så prova det innan du köper en ny.

900Mhz har överlag lägre hastighet än 2600Mhz, men det har längre räckvidd, så om du bor mer än ~1km från mast är låsning till 900Mhz att rekommendera.

Om du kontaktar Tele2, så kan de tala om i vilket väderstreck från dig och ungefärligt avstånd mast/er sitter.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@andreas.ringstad:
Om routern har möjlighet att låsa till ett specifikt frekvens band (vilket i Tele2's fall är 900Mhz eller 2600Mhz för 4G), annars håller den på att pendla för att hitta det som är bäst, vilket kan resultera i instabil uppkoppling, så prova det innan du köper en ny.

900Mhz har överlag lägre hastighet än 2600Mhz, men det har längre räckvidd, så om du bor mer än ~1km från mast är låsning till 900Mhz att rekommendera.

Om du kontaktar Tele2, så kan de tala om i vilket väderstreck från dig och ungefärligt avstånd mast/er sitter.

Ska absolut kika på det!

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@andreas.ringstad:
Om routern har möjlighet att låsa till ett specifikt frekvens band (vilket i Tele2's fall är 900Mhz eller 2600Mhz för 4G), annars håller den på att pendla för att hitta det som är bäst, vilket kan resultera i instabil uppkoppling, så prova det innan du köper en ny.

900Mhz har överlag lägre hastighet än 2600Mhz, men det har längre räckvidd, så om du bor mer än ~1km från mast är låsning till 900Mhz att rekommendera.

Om du kontaktar Tele2, så kan de tala om i vilket väderstreck från dig och ungefärligt avstånd mast/er sitter.

Jag kan ej hitta den funktionen i min router. Tror den är obefintlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Jag kan ej hitta den funktionen i min router. Tror den är obefintlig.

Ja, kollade i manualen, och det går endast att välja nät (3G/4G).
Så om du vill ha funktionen att låsa till ett visst frekvensband (vilket jag rekommenderar), så är det en ny som gäller.
Jag har dock inget tips på någon, då jag kör med ZTE routern som Tele2 hade tidigare.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Jag köpte faktiskt en ny router igår, en Zyxel LTE3301, efter att ha läst gott om den. Hade lite flyt då det fanns en kvar i min lokala Clad Ohlson butik. Kunde dock tyvärr inte testa den igår då jag inte hade någon SIM-kortsadapter tillgänglig hemma, den krävde visst standardSIM, så väntar just nu in att ett gratis kontantkort ska landa i brevlådan hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Jag köpte faktiskt en ny router igår, en Zyxel LTE3301, efter att ha läst gott om den. Hade lite flyt då det fanns en kvar i min lokala Clad Ohlson butik. Kunde dock tyvärr inte testa den igår då jag inte hade någon SIM-kortsadapter tillgänglig hemma, den krävde visst standardSIM, så väntar just nu in att ett gratis kontantkort ska landa i brevlådan hehe

Smart att beställa gratis simkort för att få en adapter.

Jag funderar på denna router då den har cat9 och teoretiska hastigheter på 450/50Mbit.
Huawei B715
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-oc...

Jag får ca 200/50Mbit med mobilen, men routern jag har nu kommer samtidigt upp i ca 80-100Mbit samtidigt. Tele2 router

Så det borde bli en förbättring. Den ligger ju utanför din budget, samt att du redan hade köpt ny router så är den inte aktuell.

Men vill du byta igen, så testa den.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Skrivet av Kabben:

Smart att beställa gratis simkort för att få en adapter.

Jag funderar på denna router då den har cat9 och teoretiska hastigheter på 450/50Mbit.
Huawei B715
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-oc...

Jag får ca 200/50Mbit med mobilen, men routern jag har nu kommer samtidigt upp i ca 80-100Mbit samtidigt. Tele2 router

Så det borde bli en förbättring. Den ligger ju utanför din budget, samt att du redan hade köpt ny router så är den inte aktuell.

Men vill du byta igen, så testa den.

Snålt men snart hehe.

Jag lämnade faktiskt tillbaka Zyxel-routern då jag inte upplevde någon bättre stabilitet. För mig har aldrig att hastigheten inte blir supersnabb varit ett större problem utan snarare att den är ostabil. Självklart kan det vara ostabilt över 4G pga belastning på nätet men eftersom mobilens hotspot alltid funkar bra så motbevisas ju det.

Vad jag landat på nu vilket visat sig fungerar bäst är Tele2:s USB-modem från ZTE som sitter i en Asus RT-AC1200G+. Får väl ut ca 30-40 mbit över WIFI men framförallt så har det hittills fungerat bra att streama live-sändningar utan hickups, vilket är det största kravet jag har.

3000kr för att fortfarande vara låst till en mobil uppkoppling tycker jag är för saftigt.

Permalänk
Medlem

Hade ett längre stop på vanliga bredbandet nyligen.
Shoppade denna på just tele2,
https://www.tele2.se/mobilt-bredband/huawei-b525

Låst då, men 700 billigare än olåst.

Kan välja ett band i taget av de fyra tele2 har, låste på det som gav lägst ping och stabilast fart.
Använde på min spelburk under en vecka fungerade utan disconnects och stabilt, märkte faktiskt inte så mycket skillnad mot det normala, iofs apex som kanske inte är det mest optimerade spelet.

Har ganska dålig mottagning där jag bor, men även det fixade den hyggligt.
Cat 4 router, och obs körde kabel och med wifi av så vet inte hur upplevelsen/orken blir med det på och då fler nyttjar.

-cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

min bror meckade med det där ett tag och tog tillslut adsl 8mbit istället PGA stabiliteten. man kan få bra med trådlöst men då ska man helst ha externa antenner riktade mot närmaste mast, fast det kan vara overkill om man inte bor ute på landet där det kanske både lättare och mer nödvändigt?

som tidigare sagts så är det nog bäst att försöka låsa den på band och alla andra saker den kan "låsas" fast på, då den är stationär så behöver den inte pendla mellan olika eller försöka det vilket den nog gör.

så en 4g router med bra inställningar är nog något att leta efter, vet inte utbudet då jag inte haft problemet själv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.