Tim Sweeney: "Spelutbud enda sättet att konkurrera med Steam"

Permalänk
Medlem

Steam har alltid haft konkurrens, anledningen att de lyckats är att de stannat kvar i branschen, inte sålt tjänsten eller hållit på och velat. När spel började erbjudas som nedladdning på lite bredare front var inte Steam någon självklarhet. Microsoft la ju ner sin tidigare spelbutik bara några år efter de lanserade nedladdningsbara spel. D2D utvecklades till att sälja andras aktiveringskoder och har genomgått några ägarbyten, de började med att distribuera spel. Stardock Central var bland de första med nedladdningsbara spel med butik och applikation, men bytte namn på tjänsten ett par gånger och sålde sedan tjänsten till GameStop som avveckla och stängda ner tjänsten efter tre år istället för att göra något vettigt. Har funnits en mängd tjänster och distributionsplattformar.

Andra försök har stängts ner inom en tioårsperiod eller så eller har inte spel från tredje part bortsett från ett par stycken spelare som EA och Epic Games samt ett par mindre uppstickare. Epic kan nog lyckas som en av distributionsplattformarna, men i längden inte med exklusivitet. Att inte tillåta några återförsäljare är också bara konstigt. Du har återförsäljare för Nintendo eShop, Playstation 4/Playstation store, Xbox Store, Origin o.s.v. Någon som har ett presentkort för Amazon kan köpa spel till sin konsol (digitalt) eller ett Steamspel, Origin-spel o.s.v. De kan däremot inte köpa ett spel som distribueras exklusivt på Epic Games Store.

Permalänk
Medlem

Ett problem är att många inte riktigt verkar förstå hur en marknad fungerar. Helst hade de velat ha ett monopol som beter sig om de var extremt konkurrensutsatta.

Permalänk
Avstängd

Som många andra säger vill jag se mer stöd för spelande på linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

Vad menar du? Man kan visst köpa nycklar från tredje parts siter för EGS

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ens ubisoft själva kan sälja nycklar längre till sina egna butiker på grund av Epic exklusivitet, Detta gäller enbart Division 2 och alla tredje part sidor slutar sälja spelet den 15 mars.

T.e.x

https://uk.gamesplanet.com/game/tom-clancy-s-the-division-2-u...

Citat:

Hey Community!

Sadly we have to announce you that Ubisoft will not allow digital third party stores, such as Gamesplanet, to sell Division 2 after its release on March 15th 2019. After this date, the game will digitally only be available through Ubisoft's Store and another exclusive digital store. This will also be true for all upcoming game content such as Season Pass, Extensions, etc.

Take the opportunity to buy at Gamesplanet until March 15th 2019 and make use of the paysafecard promotion as this will be available until the game will be pulled from our stores.

We won't be able to solve some support requests (e.g. key activated on the wrong Ubisoft account) after March 15th, as we won't have any more keys to exchange/swap. Please address your support requests to Ubisoft directly for such cases.

Worry not, all purchases that have been completed on Gamesplanet will be honoured. This is also true for gifts, no matter if these have been picked up or not.

Obviously, we are not happy about this decision.

The Gamesplanet Team

Permalänk
Medlem

No Tux, no bux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej det är det inte. Pris, funktioner, kundservice, listan kan göras lång på punkter som väger mycket mer än exklusivitet som Epic kan satsa på i stället för att vara "the bad guy" som försöker ta den korta vägen genom att köpa sig till framgång.

Vill man rucka på en tjänst som har funnits i över 15 år så gör man det inte genom att göra tjänstens användare förbannade, utan man lockar med förbättringar. Gratis spel varannan vecka är en jättebra grej, och hade de kunnat vänta ett tag så hade de nog märkt att fler hade börjat använda deras tjänst.

Hade de valt att subventionera priset på Metro Exodus så hade de nog sett att många hade valt Epic framför Steam. Men när kravet är att utvecklarna ska plocka bort spelet från Steam, ja du gör man bara miljontals användare förbannade, och det skickar väldigt dåliga vibbar om Epic som företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Tycker Steam har alldeles för mycket funktioner som man inte har behov av, skulle vilja ha en "clean" spellauncher som inte tar massa hårddiskyta i anspråk. Inte för att det spelar jättestor roll nuförtiden men ändå. Så dom borde ha ungefär som firefox web-läsaren att man laddar hem de moduler/paket man har behov av.

Som inte tar massa hårddiskyta i aspråk? Steam tar några hundra mb eller? Låter som du sitter på enn32gb hdd eller nåt😃 Känns dock som skiten har uppdateringar dagligen dock, aldrig fattat vad det är dom uppdaterar hela jävla tiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hålla med fullt ut; exklusivitet utesluter konkurens...

Vidare brister argumentet: ett kasst gränssnitt är ett kasst gränssnitt oavsett vad det innehåller

Konkurera med pris och funktionalitet!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Konkurera med pris och funktionalitet!!!

Precis min tanke.
Konkurrens fungerar endast, enligt mig, om två butiker säljer samma produkt.
Om du äger ett bageri och säljer pajer, medans en annan bagare du konkurrerar med endast säljer tårtor, kan ni båda sätta vilket pris som helst. Här är det enda alternativet för en kund att bli utan paj/tårta om ni inte har bra priser eller butiken inte är upp till standard.

Att Tim ens tar upp att detta medför billigare pris för oss kunder, när det bevisligen inte gjort det (än), tycker jag är mycket intressant.

Nej, jag kommer fortsätta vägra Epic Games store även om det innebär att jag missar vissa spel som jag är intresserade av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Vilket är lustigt, för Steam är kända för sin fruktansvärt dåliga support. Det enda Steam egentligen har att konkurrera med är just utbud(och försprång så klart). Hitta någon annan nisch, vad som helst så är jag övertygad om att du kan konkurrera, även med ett ganska knapert utbud. Valve själva har ju för den delen heller inte särskilt stort utbud på sin egen plattform. Meeeen, att erbjuda fler halvtaskiga implementationer av features ingen använder annat än i nödfall är inte sunt, det är Microsoft.

Kollar man på deras support statistik så ser man att vid 22/12-2018 är dom uppe i mer än 250 000 förfrågningar och sedan 10/01-2019 är dom under 100 000 förfrågningar alltså tagit hand om mer än 150 000 problem på mindre än en månad. Under den tiden dom hade 250 000 förfrågningar så hade dom 50 000 som väntade på svar. Dom skrev dock själva 2016 att deras support var dålig men dom har arbetat väldigt hårt och öppet för att förbättra den och låta användare hjälpa till och påverka hur dom ska hantera olika saker. Jag anser att dom har lyckats väldigt bra men sedan är det en så fruktansvärt stor mängd support fall så vem som helst hade gått på knäna.

Förstår inte vad du menar, Steam har väldigt många features som du kanske tar för givet eller inte använder men som jag och väldigt många använder såsom en "ingame internet browser", integrerad röst chatt, sjukt bra servrar till nedladdningar och att du kan ladda ner hur mycket som helst, "Steam Workshop" för moddar, användar betyg på spel, sjuka reor, en streaming tjänst så att kompisar med bara ett klick kan se när du spelar. Kan fortsätta men orkar inte. Poängen är att Steam har under flera år utvecklats och gett alla andra en benchmark egentligen så att alla andra slipper gå igenom denna långa utvecklingsperiod. Men ändå har vi tex. EGS som inte har någon av dom här funktionerna vilket är extremt märkligt.

Ska EGS konkurera med Steam och deras funktioner samt förbättra allt och lägga till mer (Vilket som kommer behövas för att vinna över Steam användare) så kommer dom också inse att det är inte direkt gratis att driva något i den skalan och samt inse att dom måste ta större andel från utvecklare och utgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Kollar man på deras support statistik så ser man att vid 22/12-2018 är dom uppe i mer än 250 000 förfrågningar och sedan 10/01-2019 är dom under 100 000 förfrågningar alltså tagit hand om mer än 150 000 problem på mindre än en månad. Under den tiden dom hade 250 000 förfrågningar så hade dom 50 000 som väntade på svar. Dom skrev dock själva 2016 att deras support var dålig men dom har arbetat väldigt hårt och öppet för att förbättra den och låta användare hjälpa till och påverka hur dom ska hantera olika saker. Jag anser att dom har lyckats väldigt bra men sedan är det en så fruktansvärt stor mängd support fall så vem som helst hade gått på knäna.

Förstår inte vad du menar, Steam har väldigt många features som du kanske tar för givet eller inte använder men som jag och väldigt många använder såsom en "ingame internet browser", integrerad röst chatt, sjukt bra servrar till nedladdningar och att du kan ladda ner hur mycket som helst, "Steam Workshop" för moddar, användar betyg på spel, sjuka reor, en streaming tjänst så att kompisar med bara ett klick kan se när du spelar. Kan fortsätta men orkar inte. Poängen är att Steam har under flera år utvecklats och gett alla andra en benchmark egentligen så att alla andra slipper gå igenom denna långa utvecklingsperiod. Men ändå har vi tex. EGS som inte har någon av dom här funktionerna vilket är extremt märkligt.

Ska EGS konkurera med Steam och deras funktioner samt förbättra allt och lägga till mer (Vilket som kommer behövas för att vinna över Steam användare) så kommer dom också inse att det är inte direkt gratis att driva något i den skalan och samt inse att dom måste ta större andel från utvecklare och utgivare.

Det är en fruktansvärt dålig siffra att mäta support på, hur många tickets som behandlats eller som väntar på svar. Den hanterar inte på något vis hur bra svaren är, det vill säga du kan dra det till extremen och säga att de svarar "Tyvärr, kan inte hjälpa dig" på alla tickets på ALLA tickets som kommer in. Grymt bra! Det finns tjänster som jobbar med att just utvärdera kvaliteten på kundtjänst hos olika företag, tyvärr är det inte ett segment man lägger ned så värst mycket tid, pengar eller energi på. Om man ändock tittar på betygen de fått i sånna utvärderingar är de usla. Personligen har jag själv tickets som väntar på svar, sen 2014, men det är givetvis anekdotiskt.

Vad gäller features hos steam får man dela in det i två grupper. Den ena är sånt jag alls inte skulle kalla features utan marknadsföring och tillgänglighet. Precis som att du inte ser det som en feature att du kan ringa när du vill med en telefon, eller att den inte har begränsningar i hur mycket du kan ringa. Samma sak gäller reor, det är ett utmärkt sätt att marknadsföra sig på, men det är inte en feature. Att Apple har fler timmar TV-reklam än Samsung, är inte en iphone feature - det är att de lagt mer på marknadsföring. Det ska dock inte förvirras med att ha lägre priser och/eller marginaler, men det är ju en poäng vi redan nämnt tidigare och har inte i sig något med reor att göra.

Den andra gruppen, är just features. Chatfunktioner, voicecalls, streaming, browser osv osv. Här har de absolut mängder av funktioner, av varierande kvalitet. De går att använda i brist av annat, men det är just det. Det finns en uppsjö av alternativ som är bättre på alla vis och de är inte obskyra eller okända. Discord är ett fantastiskt exempel här. Missförstå mig inte, steams halvmesyrer används, men det används av tillgänglighet inget annat. Att hävda att någon byter plattform för att kunna surfa i en osäker version av chromium känns väldigt otroligt.

Däremot, ponera att det kom en plattform som valde att ha en väldigt tunn klient men med riktigt bra kundtjänst. Där du kunde ringa, chatta eller skicka en ticket och vänta dig ett kvalitativt svar ganska snart. Eller en tjänst du vänder dig till för att kunna utnyttja finesserna med den, istället för att du tvingas köra den och då lika gärna kan använda finesserna däri. Eller att de satsar(vilket iofs även steam gör nu) på att kunna låta spelare spela med varandra oavsett vilken plattform de sitter på eller var de befinner sig. Eller att ha ett hårt kurerat utbud. Eller att erbjuda andra funktioner som ger mervärde tex att kunna hyra hosting, anonymisering direkt i plattformen. Eller varför inte kunna hyra hårdvara för att spela på i plattformen. Eller att ha bättre anpassning för individuella titlar, dvs jag kan starta mitt spel och alla verktyg som jag vill ha runtomkring på en gång, och att plattformen i sig ser till att de är up to date och stängs ned när jag spelat klart - om det är så jag vill ha det. Eller kombinera det med merch eller mat. Eller... det finns så sjukt många sätt att nicha sig på. Men att ha en egenbrandad chromium eller en chatfunktion som ligger decennier efter alternativen är knappast sättet. Det är inte gratis, men det är heller inte centralt.

Jag gillar steam, och använder det flitigt, men att hävda att det inte går att konkurrera med dem med något annat än exklusiva titlar är bara korkat. Det är samma visa som används så ofta att det handlar om att inskränka konsumenters möjligheter och tvinga dem till sin tjänst istället för att erbjuda en bättre tjänst. Insikten om att det fungerar att erbjuda en bättre tjänst istället för att försöka tvinga konsumeter till en sämre, är varför företag som Spotify och Netflix florerar och får piratkopiering att minska i de branscherna. Så länge tanken bakom din launcher eller store bara är att låsa kunder och sälja dem reklam kommer det vara svårt.