Arbetsintervjuer inom IT för nyexade

Permalänk
Medlem

Arbetsintervjuer inom IT för nyexade

Hej

Jag går ut min civilingenjörsutbildning inom IT nu till sommaren och har börjat söka jobb. Har gått vidare till slutfasen hos två arbetsgivare och ska på sista intervjun nästa vecka. Båda företagen har sagt att jag kommer behöva göra ett tekniskt test på plats som tar ungefär 30 min. Hur brukar såna test se ut? Och hur kan jag förbereda mig på bästa sätt?

Jag har kollat lite på reddit.com/r/cscareerquestions som pratar väldigt mycket om Leetcode, men är verkligen vanligt i Sverige?

Permalänk
Medlem

Är det inom utveckling? Då har du exempel här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1468081-test-infor-ans...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

det kan se väldigt olika ut. Vet att en del bolag tror stenhårt på att man utantill skall kunna vissa algoritmer och lösningsmönster för att lösa klassiska problem, men andra har en mer teoretisk nivå.

Lycka till!

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Hedersmedlem

Har hört om vissa som bara vill see en FizzBuzz men andra vill att man utvecklar ett mindre projekt på sin fritid. Har hört om en kollega som på ett ställe fick lite frågor ställda av något uddare karaktär. "Hur mycket väger ett moln?". Sen fick han förklara sin tankegång.

Själv har jag sökt 3-4 job men aldrig behövt göra något test.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad det är för tjänst och dina valmöjligheter så hade jag nog tackat nej till jobben om jag vore du. Så kallade whiteboard tester är inte särskilt representativt av hur man faktiskt arbetar i verkligheten. Be hellre om att få ett uppgift som du löser på egen hand och sedan presenterar.

Permalänk
Medlem

@podde123: ludwig? :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hade ett par case-intervjuer när jag sökte sommarjobb under studietiden men inte haft något sådant sedan jag tog examen. Det borde vara väl tillräckligt att ha gjort klart sin utbildning och göra bra ifrån sig på personlighetsintervju för att se hur väl man passar in i teamet/projektet. Speciellt inte om man jobbat åtminstone under somrar (I närliggande område till utbildning) under delar av studietiden då detta är tecken nog för att visa ifall någon kan det de utbildar sig till.

Jag håller med som många andra att case-intervjuer inte ger så mycket och de flesta som använder sig av dem inte vet exakt vad de är ute efter.

Dock kan det vara värt att markera att betydligt större IT-företag som Google osv har rejält mycket tyngre intervjuer i form av flera sådana sessioner då för att sålla ut de absolut bästa inom området. Dock inget jag stött på i "vanligare" företag.

Permalänk
Medlem

Beror på företag och roll. Som webbutvecklare behöver du ju inte direkt kunna skapa en sort algoritm on the fly, den mesta sorteringen sker via databasen.
Känns dock som det är sjukt vanligt i USA med whiteboards på intervjuerna.
Intrycket jag har fått är att personlighet är blans de viktigaste, du ska kunna representera företaget och platsa i teamet. Sen hur du tänker kring problemlösning, syntax och best practises lär man sig med tiden.

Jag får ganska snabbt upp tänket för hur problemet ska lösas, men behöver ändå googla en del för man glömmer bort syntax av sånt man inte använder dagligen.
Tror företag förlorar många bra kandidater genom att göra dessa tester.
Ser hellre att man får ett hemmatest där man kan under intervjun förklara hur man tänkt, där kan företagen redan sålla bort dig innan intervjun.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså jag är verkligen allergisk mot såna här töntiga whiteboard-test, eller att kunna precis allt utantill. Vem sitter med massa algoritmer i huvudet? Hört alla möjliga varianter av test, typ "koda en sorteringsalgoritm på tavlan". Det är ju inte alltid man har precis all syntax i huvudet heller.
Vad har man i såfall en IDE till? En IDE hjälper dig med sådan man inte behöver lägga på minnet..
Något bättre är det väl om man får med sig en uppgift hem man kan göra, men det betyder att man måste lägga en massa av sin fritid på en uppgift, så den får ju inte vara för lång.

Det är en fruktansvärd brist på utvecklare, kolla på kvaliteter så som personlighet, hur man är som person och om man verkar passa i teamet istället. Inte grotta ner sig i detaljer som inte är särskilt relevanta, d.v.s. att man kan allt utantill. Mycket av kodning i dag består ju av googlande, eftersom det är dumt att sitta och lösa problem som någon redan löst.

Brukar man få meka bil inför ett jobb hos en bilverkstad? Får man slå upp ett hus lite snabbt om man ska bli snickare?

EDIT: Tur att jag sluppit dessa test på de intervjuer jag varit på.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag kör ett praktiskt test med alla jag anställer. De får en dator och en uppgift och kan lösa uppgiften i stort sett hur de vill.
Mitt mål är att jag vill se ungefär vad de behärskar och kan, de får googla etc, man behöver inte kunna allt i huvudet.

Detta efter att allt för många ljuger om sin kompetens och nivå. I intervjuerna så säger folk att de kan både det ena och det andra. T.ex att man satt upp flera deployment lösningar, är duktig på powershell osv.
Sen under testet klarar de inte av att skriva en enda rad powershell kod eller sätta upp en tasksequence i MDT.

Inga konstigheter med ett tekniskt test tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Jag kör ett praktiskt test med alla jag anställer. De får en dator och en uppgift och kan lösa uppgiften i stort sett hur de vill.
Mitt mål är att jag vill se ungefär vad de behärskar och kan, de får googla etc, man behöver inte kunna allt i huvudet.

Detta efter att allt för många ljuger om sin kompetens och nivå. I intervjuerna så säger folk att de kan både det ena och det andra. T.ex att man satt upp flera deployment lösningar, är duktig på powershell osv.
Sen under testet klarar de inte av att skriva en enda rad powershell kod eller sätta upp en tasksequence i MDT.

Inga konstigheter med ett tekniskt test tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ju en annan sak. Men samtidigt är man ju som utvecklare van vid ett "sina" verktyg och att sätta sig vid en helt ny IDE ger nog ingen vidare snygg start det heller när man harvar runt och försöker hitta.
Kan man ta med sig egen dator med allt som behövs installerat och klart och man får en uppgift så fine, men att sätta sig och koda på en whiteboard tycker jag känns helkonstigt. Jag skulle tacka nej till en sådan tjänst. Det finns så mycket jobb att välja på, så man behöver ju inte ens söka jobb utan jobben söker upp en. Nu är jag ju iofs inte nyexad utan har jobbat ca 8 år.

Förövrigt kan jag inte en rad powershell, det kan jag vara absolut ärlig med, men så sitter jag inte med Windows-miljöer heller.
Ge mig en linux-konsol istället..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Sorry, jag missade att det stod någonstans att det var en utvecklar-tjänst.
Nej, jag skulle inte heller tycka att whiteboard coding är så kul eller vettigt, men jag tror att om testet tar 30 min så är det nog mer fråga om att visa att man kan grunderna eller visa hur man lägger upp strukturen/logiken med error handling etc för att visa att man ”kan”.

Det finns så sjukt mycket folk som tror sig kunna eller hoppas komma undan med det att man behöver verifiera kompetensen på något vis. Att rekrytera folk är en väldigt kostsam och tidskrävande process.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

30 minuter är kort, det kanske är ett logiktest istället?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har hört om vissa som bara vill see en FizzBuzz men andra vill att man utvecklar ett mindre projekt på sin fritid. Har hört om en kollega som på ett ställe fick lite frågor ställda av något uddare karaktär. "Hur mycket väger ett moln?". Sen fick han förklara sin tankegång.

Själv har jag sökt 3-4 job men aldrig behövt göra något test.

Till alla som undrar så kan jag säga att hos ena företaget var det faktiskt FizzBuzz och på det andra var det ett problem i ungefär samma svårighetsgrad. Det var med andra ord väldigt lätta test och som flera andra har nämnt så verkar personlighet väga väldigt tungt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av podde123:

Till alla som undrar så kan jag säga att hos ena företaget var det faktiskt FizzBuzz och på det andra var det ett problem i ungefär samma svårighetsgrad. Det var med andra ord väldigt lätta test och som flera andra har nämnt så verkar personlighet väga väldigt tungt!

Jag trodde alltid när jag började med programmering att jag kanske inte var "smart" nog för att jobba med programmering. Under min första programmeringskurs på universitetet nämnde en av mina lärare fizz buzz testet och jag var tvungen att fråga flera gånger om han var seriös med att det allvarligt talat användes som test.
Det känns för mig likvärdigt med att erbjuda någon jobbet ifall hen kan stava sitt eget namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KARNOU:

Jag trodde alltid när jag började med programmering att jag kanske inte var "smart" nog för att jobba med programmering. Under min första programmeringskurs på universitetet nämnde en av mina lärare fizz buzz testet och jag var tvungen att fråga flera gånger om han var seriös med att det allvarligt talat användes som test.
Det känns för mig likvärdigt med att erbjuda någon jobbet ifall hen kan stava sitt eget namn.

Tror du missar poängen med vad testet används för. Det är till för att se hur man går till väga för att lösa problemet. Inte för att se ifall man vet hur for-loopar fungerar. De som utför sådana tester vill ofta se hur man tänker kring och förklarar tankegången.

Dessutom kanske du underskattar hur mycket sämre man blir på att lösa uppgifter under press

Permalänk
Medlem
Skrivet av KARNOU:

Jag trodde alltid när jag började med programmering att jag kanske inte var "smart" nog för att jobba med programmering. Under min första programmeringskurs på universitetet nämnde en av mina lärare fizz buzz testet och jag var tvungen att fråga flera gånger om han var seriös med att det allvarligt talat användes som test.
Det känns för mig likvärdigt med att erbjuda någon jobbet ifall hen kan stava sitt eget namn.

Det är ett test för att sålla bort folk som inte klarar av att problemlösa. Enligt vad jag hittar (uteslutande engelska sidor faktiskt), så tar det bort typ 99% av alla sökande till programmeringstjänster, det här är en lösning till ett större problem vid intervjuer. Folk tror sig kunna programmera för att dom lärt sig följa exempel ur en bok, eller memorera sekvenser osv. Antagligen inte ett speciellt jättebra test i Sverige (eller?) där det är mer självinsikt på arbetsintervjuer. Jag själv kan absolut inte programmera men har slarvat mig igenom java-kurser och hade jag inte haft självinsikt och gått på en intervju (i tron om att jag kan... snubbla in på jobbet eller något) och fått denna frågan så kanske jag hade löst det på 30 minuter, eller mest troligt inte. Jag läste mig till att en van/duktig programmerare direkt ser hur man gör och skriver det på under en minut, även folk som har jobbat (ibland i flera år) med det saknar problemlösningsvana och har besvär med frågan.

Jo, du är smart nog...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig behövt göra test på plats, men har gjort en drös med olika anställningstest (tog examen 2018). Alla test har varit någon form av kodtest men det har varit allt ifrån tidsintensiva sådana till flervalsdito.

Om du vill öva skulle jag rekommendera Hacker Rank eller Code Academy. Är du haj på sådana test har du nog ganska goda förutsättningar att imponera på rekryterare.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AfterShock:

Tror du missar poängen med vad testet används för. Det är till för att se hur man går till väga för att lösa problemet. Inte för att se ifall man vet hur for-loopar fungerar. De som utför sådana tester vill ofta se hur man tänker kring och förklarar tankegången.

Dessutom kanske du underskattar hur mycket sämre man blir på att lösa uppgifter under press

Precis, att bara slänga ihop en main-funktion med en for-loop som gör allt kanske är ett alternativ men det säger väl i sin tur en del om en som utvecklare. Sen kanske det hänger lite på hur mycket tid man har. Personligen kanske jag faktiskt skulle börja med en trivial implementation för att senare refaktorera och bryta upp i funktioner och snygga till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfterShock:

Tror du missar poängen med vad testet används för. Det är till för att se hur man går till väga för att lösa problemet. Inte för att se ifall man vet hur for-loopar fungerar. De som utför sådana tester vill ofta se hur man tänker kring och förklarar tankegången.

Dessutom kanske du underskattar hur mycket sämre man blir på att lösa uppgifter under press

Det finns nog inte så många sätt att lösa det snyggt på så jag känner att det inte finns något/mycket att förklara. Det enda som ska förklaras är hur man kan ha ribban så låg. Press? Om man inte kan lösa det problemet med 1 promille i blodet under krig kan man lika gärna byta yrke. Eller git gud kanske.

Daglig kvot av "assholery" är redan uppfyllt, bra jobbat av mig

Skrivet av Gurk:

Det är ett test för att sålla bort folk som inte klarar av att problemlösa. Enligt vad jag hittar (uteslutande engelska sidor faktiskt), så tar det bort typ 99% av alla sökande till programmeringstjänster, det här är en lösning till ett större problem vid intervjuer. Folk tror sig kunna programmera för att dom lärt sig följa exempel ur en bok, eller memorera sekvenser osv. Antagligen inte ett speciellt jättebra test i Sverige (eller?) där det är mer självinsikt på arbetsintervjuer. Jag själv kan absolut inte programmera men har slarvat mig igenom java-kurser och hade jag inte haft självinsikt och gått på en intervju (i tron om att jag kan... snubbla in på jobbet eller något) och fått denna frågan så kanske jag hade löst det på 30 minuter, eller mest troligt inte. Jag läste mig till att en van/duktig programmerare direkt ser hur man gör och skriver det på under en minut, även folk som har jobbat (ibland i flera år) med det saknar problemlösningsvana och har besvär med frågan.

Jo, du är smart nog...

Då förstår jag. Mycket mer logiskt att man har placerat det här testet pga att många okvalificerade söker sig till tjänsterna. Då är det ett snabbt och enkelt sätt att sålla bort folk antar jag.
Ja, det är ju bara en for loop och några if-satser. En minut, då skriver man fan fort! Annars skulle nog 3 min räcka tror jag
Jag tror att folk generellt har problem med modolus om något i ett problem som denna. Eller det intrycket har jag i alla fall fått från folk jag pratat med.

Haha, tack för bekräftelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av KARNOU:

Det finns nog inte så många sätt att lösa det snyggt på så jag känner att det inte finns något/mycket att förklara. Det enda som ska förklaras är hur man kan ha ribban så låg. Press? Om man inte kan lösa det problemet med 1 promille i blodet under krig kan man lika gärna byta yrke. Eller git gud kanske.

Daglig kvot av "assholery" är redan uppfyllt, bra jobbat av mig

Antingen förklarade jag mig dåligt eller så missförstod du mig helt men det du säger är precis det jag försökte förklara att man inte försöker uppnå.

Att ha ribban låg är inte poängen utan vad man vill uppnå är att se hur utvecklaren går tillväga för att se lösningen till problemet. Det är mycket lättare med ett väldigt enkelt problem att se om någon använder en bra strategi för att komma till en lösning. (Även om man ser lösningen direkt så har man ju kommit fram till det på något sätt)

Och sen hjälper det inte riktigt någon med att lägga upp den attityden på en sådan diskussion. När du själv inser att du smäller på med "assholery" som du uttrycker det så kanske du ska tänka över huruvida du uttrycker saker.

Sen håller jag med om att det också är bra för att sålla bort de som absolut inte hör hemma i området men man ska inte bortse från det jag försöker framföra.

Tillägg
Permalänk
Inaktiv

Det finns en plats för kunskapstester men jag tycker man skall lägga det sist och bara som en koll att kandidaten inte bluffat. Inte som urvalsmetod, man kan och skall inte ha allt i huvudet. Kan slå väldugt fel. Stackoverflow finns av en anledning. Börjar man med kunskapstest så vill jag inte jobba där.

Vill man testa allmän problemlösningsförmåga så är det svårt. Gå rakt på sak och testa IQ då. Mycket handlar om initiativ, nyfikenhet och förmåga till inlärning och förändring. En lite brutal metod är att intervjua många timmar i sträck, kanske en hel dag. Trött, stressad och med lågt blodsocker börjar det synas vad som finns bakom fasaden.

Track record är blytungt. För nyutexad gäller betyg, fritidsintressen och ev. hobbyprojekt.

Amerikanarna kör hårt med kunskapstester men det hänger ihop med att folk där har så många olika konstiga bakgrunder, graden av social kontroll/kunskap är väldigt liten. En svenskutbildad ingenjör vet man rätt bra vad man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfterShock:

Antingen förklarade jag mig dåligt eller så missförstod du mig helt men det du säger är precis det jag försökte förklara att man inte försöker uppnå.

Att ha ribban låg är inte poängen utan vad man vill uppnå är att se hur utvecklaren går tillväga för att se lösningen till problemet. Det är mycket lättare med ett väldigt enkelt problem att se om någon använder en bra strategi för att komma till en lösning. (Även om man ser lösningen direkt så har man ju kommit fram till det på något sätt)

Och sen hjälper det inte riktigt någon med att lägga upp den attityden på en sådan diskussion. När du själv inser att du smäller på med "assholery" som du uttrycker det så kanske du ska tänka över huruvida du uttrycker saker.

Sen håller jag med om att det också är bra för att sålla bort de som absolut inte hör hemma i området men man ska inte bortse från det jag försöker framföra.

Jag står fast vid det jag tycker. Om man inte kan lösa problemet så ligger man nog lite dåligt till med kunskapen. Behövde inte uttrycka mig på det sättet jag gjorde men det är ändå vad jag tycker.
Hänger fortfarande inte riktigt med i syftet, trots förklaringen. Men jag får acceptera att det något jag missar. Vill inte påstå att jag vet vad ett "bra test" är egentligen. Om man har det som test har man nog det (förhoppningsvis) för en bra anledning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KARNOU:

Jag står fast vid det jag tycker. Om man inte kan lösa problemet så ligger man nog lite dåligt till med kunskapen. Behövde inte uttrycka mig på det sättet jag gjorde men det är ändå vad jag tycker.
Hänger fortfarande inte riktigt med i syftet, trots förklaringen. Men jag får acceptera att det något jag missar. Vill inte påstå att jag vet vad ett "bra test" är egentligen. Om man har det som test har man nog det (förhoppningsvis) för en bra anledning.

http://wiki.c2.com/?FizzBuzzTest

Här finns lite tankar kring testet

Permalänk
Medlem
Skrivet av KARNOU:

Jag står fast vid det jag tycker. Om man inte kan lösa problemet så ligger man nog lite dåligt till med kunskapen. Behövde inte uttrycka mig på det sättet jag gjorde men det är ändå vad jag tycker.
Hänger fortfarande inte riktigt med i syftet, trots förklaringen. Men jag får acceptera att det något jag missar. Vill inte påstå att jag vet vad ett "bra test" är egentligen. Om man har det som test har man nog det (förhoppningsvis) för en bra anledning.

Du har helt rätt i att man ligger väldigt dåligt till om man inte kan lösa problemet. Det var inte det jag ville få fram.

Sedan är det jag säger snarare vad jag fått för mig än den nödvändiga sanningen så det är klart att det jag säger inte heller behöver vara hela sanningen utan bara något jag tolkat det som.

Permalänk
Medlem

Man anställer inte någon på grund av att de klarar att whiteboard-koda FizzBuzz och man behöver heller inte utesluta någon som misslyckas med det.

Återkommer till FizzBuzz snart, men innan det bör vi vara överens om att "utvecklare" är ungefär lika precist som "jobbar inom sjukvård". Utveckling har motsvarigheten till neurokirurger men också motsvarigheten till de som skjutsar runt patienter i rullstolen.

Sitter du och skriver ett bokningssystem för den lokala nagelsalongen så kan du inte jämföra det med personerna som skriver transaktionssäkra och skalbara betting-apier.

Är vi överens om detta?

Tillbaka till FizzBuzz, det handlar inte om att kunna skriva en for-loop med en modus som spottar ut Fizz eller Buzz, det kan nästan vem som helst göra utan att ha hört talas om testet tidigare. Däremot visar det sig att även om du vet lösningen så är det många som misslyckas när de måste göra detta under intervjun framför andra människor och förklara hur de tänker. Slänger man sen in några nya krav på detta så kan man göra det jävligt svårt.

Men varför misslyckades man och är det ens relevant för huruvida man skulle göra ett bra jobb i den specifika rollen eller inte? Svaret kan vara ja eller nej, men förmodligen nej i det generella fallet.

Den typiska utvecklaren i Stockholm idag har större värde av sin förmåga att jobba effektivt i ett team med andra medlemmar än av att kunna lösa svåra tekniska problem eller skriva optimala algoritmer.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Inaktiv

Om en person person som är utbildad utvecklare klarar av att helt ensam utan sin mamma gå på en arbetsintervju så klarar den nog av FizzBuzz test. Nu finns det folk med dubbla PHD och liknande som ej klarar av att gå till en intervju utan sin mamma, men de är ett undantag.

Datorteknik/vetenskap och allt vad det heter är idag ett väldigt brett område, det finns hur mycket som helst att kunna. Folk väljer då olika områden, vissa kodar nästan inget andra raka motsatsen.
Om man kallar in en renhårig nätverkstekniker och den inte klarar ett FizzBuzz test, så betyder det ej så mycket.

Detta leder till att generella tester är dåliga. Jag vet flera som många på forumet skulle anse vara otekniska inom datorteknik, men de har ändå inom sitt område ett datorteknikjobb som väldigt få i landet klarar av.

Idag är det högkonjunktur, det är brist på arbetskraft. Detta leder till att det finns ingen direkt mening för arbetssökande att öva för att vara mer duktig på anställningstestet än vad man är, för det stora testet kommer senare om de säger upp en inom prövotiden.

Nå man bör lära sig de grundläggande frågor, som att nämna 3 negativa sidor med en själv. Där saker är som har svårt att jobba med folk, slarvar mycket, saknar ointresse för allt förutom ens fritidsintresse, tillhör några saker man bör undvika säga.

Permalänk
Medlem

Whiteboard tester är mest för nyexaminerade. Är också otroligt larvigt; viljan att lära sig är viktigast. Dessutom så har nog inte en som jobbat med utveckling i "verkliga livet" (om de nu inte jobbar specifikt med sorterings-algoritmer osv.) sådant i huvudet.

Så på sådana test skulle du förlora typ alla "senior developers" även om de givetvis kanske kan TA REDA PÅ DET genom exempelvis Googla och där deras erfarenheter vid problem osv. väger tyngre.

FizzBuzz är det enda jag stött på hittills.

Permalänk
Medlem

jag har endast en teknisk intervju i bagaget (sökte tjänst som junior java utvecklare), fick svara på en hel del grundläggande frågor om objektorienterad programmering och lösa några problem genom whiteboard programmering (pseudokod). Vad jag minns så rörde sig dom problemen i stor grad om polymorphism. t.ex. vad är skillnaden mellan ett interface och en abstrakt klass. Lite lätt om dependancy injection.

I sin helhet upplevde jag den tekniska delen som en mindre koll av rätt grundläggande kunskaper en junior utvecklare bör besitta. Men sånt kan självklart variera och jag sökte utan examen. Skulle dock inte tro att man ger orimligt svåra uppgifter till en nyexad utvecklare. Lycka till!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |