Köra enbart köpt NAS eller även separat server på sidan
Jag skulle ha behövt bolla med er kunniga människor lite angående min lagringssituation.
Idag sitter jag på en egenbyggd NAS som rullar FreeNAS med några enstaka jails, så som transmission. Det har fungerat ok fram tills nu men jag har alltid tyckt att det var lite väl mycket bök med att köra FreeNAS. Lite för mycket pill för att jag ska tycka att det är ok. Sen har jag inte riktigt gillat att jag använder min lagring som plattform medans jag sitter och mixtrar med alla jails och inställningar. Så jag känner helt enkelt att jag vill att min NAS ska rulla på för sig och allt pillande sker "på sidan om" så att säga. Men vad jag förstått är det ingen dans på rosor att virtualisera FreeNAS heller, det ska gå men man ska veta lite vad man håller på med.
Så min tanke är att helt enkelt skaffa mig en NAS från Synology som får stå och tugga på för sig. Men frågan är hur jag ska göra med det jag vill köra till. Jag tänker nåt liknande som jag hade med transmission. Sen skulle jag gärna ha möjligheten att köra en plex server. Men även kunna pilla lite om det är nåt kul jag hittar. Ska jag bara köra allt detta från min nya NAS? Funkar det smidigt med en NAS från Synology? Eller är det bättre att använda hårdvaran från min gamla NAS och köra den som en separat server där jag kan leka lite med virtualisering och köra de saker jag tänkt? Tänker om det bara är onödigt.
Eller finns det något annat bra att köra i stället för FreeNAS där jag kan fortsätta använda min NAS som den står idag utan att köpa en ny?