Permalänk

Skapa bra belysning kring arbetsplats

Kanske fel forumdel, men testar!

Jag brukar ofta sitta helt svart men jag tror detta är dåligt för mig egentligen.

Jag skulle vilja ha tips på en bra lampa man kan ha vid skrivbordet för att avlasta ögonen lite.

Vad ska man tänka på, vilken typ av ljus, ska lampan gå på dimmer?

Har googlat lite och hittat lite tabeller enligt någon skala men känns mer för proffsfirmor att använda när de skapar belysning på arbetsplatser.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör ha belysningen riktad så den inte skapar reflexer eller skarpa kontraster, uppåt och över ögonhöjd är en bra start, det går ofta att ha en vanlig skrivbordslampa riktad uppåt bakom skärmen och i taket har man ett par hängande lampor som lyser både uppåt och neråt så man får mycket indirekt ljus och så lite reflexer som möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Callister: Du kommer långt på exempelvis Philips Hue eller jämförbar lampa som du enkelt kan anpassa efter situationen. Ljuset ska vara indirekt. Att bara sätta en Hue i taket under en enkel rispapperslampa är en minimal insats som förbättrar.

Permalänk
Medlem

Jag både jobbar och spelar i mitt vardagsrum. Kör dels en skrivbordslampa bakom skärm, riktad uppåt. Samt flera andra lampor i rummet för typ allmänbelysning.

Just att ha det ljus bakom skärmen tycker jag är viktigt (sitter mot en vägg). Jag blir mindre trött i ögonen då!

Skickades från m.sweclockers.com