Permalänk
Medlem

Trafik och du!

Eftersom diverse trådar rörande trafik dyker upp titt som tätt så tänkte jag att det kunde vara trevligt med en allmän tråd där man kan ställa frågor och diskutera trafikrelaterade ämnen.
Det kanske t.o.m skulle vara kul att dela med sig av diverse situationer med hjälp av bilder och filmer.
Jag tänkte att jag kan börja med följande som skedde i somras:

Jag satte på varningsljusen, jag ställde upp koner ca 200m bakom, jag ringde trafikservice och informerade dem om läget.
Folk körde sönder totalt 4 koner för mig.
När jag pratade med polisen om att jag försökte varna bilister om mitt stillastående ekipage så rådde de mig att låta bli och låta folk sköta sig själva.
Folk lyfter inte blicken när de är ute och kör. Jag bevittnade flera bilister som körde ner konerna och fick väja undan mitt släp de sista 10-20 metrarna.
Det var onödigt spännande 4-5h jag stod där innan däckjouren dök upp och jag var helt säker på att jag skulle få en personbil rakt in i tanken.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Inte oväntat många har så bråttom efter vägarna plus dom leker med saker typ mobilen, gps medan dom kör.
Dom har inte ögonen på vägen utan på andra saker.
Pendlar själv mellan Hudiksvall och Söderhamn med bil och ser att många leker med nallen eller andra saker de sista dom har är ögonen på vägen.

Bästa du kan göra se till att va skyddad om nån ränner in i släpet.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Idag när jag gjorde ärenden till Biltema så var det tungt trafikerat hela vägen dit.

Allt var frid och fröjd på vägarna, alla tog det faktiskt lugnt, inga 'Need For Speed-bilister.

Tills jag såg en som hade massa trädgrenar på ett släp, dessa trädgrenar trillade ner här och där på vägarna.

Vid trafikljuset så hade denna bil med kvistarna tappat en stor gren med massa ris på mitt i korsningen, jag gjorde en samhällstjänst och passade på att plocka bort detta buskage från korsningen så bilisterna kunde köra utan att behöva väja undan och dryga sig pga grenen.

(Klapp på ryggen till mig)

Ska tillägga att jag cyklade.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Mobil lagen verkar helt tandlös märker ingen skillnad. Funderar ibland på att köpa en gammal rostig skrutt bil och låta folk krocka sönder sina fina bilar i den då jag ofta fått "väcka" folk med tutan när dom med huvvet i mobilen sakta glider in i mitt körfält mot min bil...eller gör andra konstiga manöverar med ena ögat och handen i mobilen. Bäst var en bmw jag såg vingla misstänkt över vägen framför mig så jag ökar avståndet till honom. PANG så klipper han en refug sisådär i 70km/h. Ett under att han inte fick punka, efter det så slutade han vingla och körde normalt. Antar att han insåg att livet är viktigare än mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har alltid förundrats över alla olyckor när folk kör in i stillastående fordon.
Jag menar oavsett hur illa det trasiga/parkerade/etc. fordonet står så är det ju den som kör på dets fel.
Finns ju på minst 2 ställen i trafikförordningen:
" Kapitel 3, 2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar."
" Kapitel 3, 14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."

Glasklart !

Hade under längre tid ett bygge precis vid en skola efter min väg till jobbet.
Efter ett tag tröttnade jag på idioter som klistrade fast sig vid min kofångare bara för att jag visade hänsyn till dom som jobbade där.
Så jag började köra rakt mot den första konen och svängde åt sidan med några meter kvar (det gick sakta, 20-30 Km/t), och de flesta som hängde på dragkroken körde såklart rakt över konen.
Och var tvungna att stanna mitt för bygget för att få loss den ur hjulhuset och få en lektion av de som jobbade där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mobil lagen verkar helt tandlös märker ingen skillnad. Funderar ibland på att köpa en gammal rostig skrutt bil och låta folk krocka sönder sina fina bilar i den då jag ofta fått "väcka" folk med tutan när dom med huvvet i mobilen sakta glider in i mitt körfält mot min bil...eller gör andra konstiga manöverar med ena ögat och handen i mobilen. Bäst var en bmw jag såg vingla misstänkt över vägen framför mig så jag ökar avståndet till honom. PANG så klipper han en refug sisådär i 70km/h. Ett under att han inte fick punka, efter det så slutade han vingla och körde normalt. Antar att han insåg att livet är viktigare än mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Favoriten är att tuta när man möter en bil och ser att föraren pillrar på mobilen.
Kanske inte så trafiksäkert då många vinglar rätt rejält när dom i panik försöker fatta vad som händer.
Men förare som inte har ögonen på vägen är helt klart värre.

Personligen tycker jag att "mobillagen" var helt onödig.
Det har aldrig varit OK att pyssla med nånting distraherande när man kör ett fordon.
Det är inte ens OK att prata med handsfree om du blir distraherad av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Pendlar själv mellan Hudiksvall och Söderhamn med bil och ser att många leker med nallen eller andra saker de sista dom har är ögonen på vägen.

Tycker du ska hålla ögonen på vägen du med...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Folk lyfter inte blicken när de är ute och kör. Jag bevittnade flera bilister som körde ner konerna och fick väja undan mitt släp de sista 10-20 metrarna.
Det var onödigt spännande 4-5h jag stod där innan däckjouren dök upp och jag var helt säker på att jag skulle få en personbil rakt in i tanken.

Många av chaufförer jag snackar med (logistik jobb) har numera dashcams framåt och åt sidorna, och en del även bakåt.
Det kan ju vara trevligt att ha bevis på att personen pillrade på mobilen istället för att bara anta det när olyckan är framme.
Samma sak med de som tycker att det är en bra ide att lägga sig på insidan av bil+släp i rondeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tycker du ska hålla ögonen på vägen du med...

Rörlig blick. Sitt inte o blindglo på vägen när ni kör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Rörlig blick. Sitt inte o blindglo på vägen när ni kör.

Nej för tusan. Varför lyfta blicken och planer din körning när du kan vrida huvudet 45° och titta in i bilen bredvid.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

I början på veckan mötte jag en bilist i motsatt fil som under tiden han gjorde en vänstersväng och korsade mitt körfält satt och läste i en bok som han höll vid sidan om ratten. Såg ut som en liten läderinbunden kalender alt. religiös skrift.

Sjukaste jag sett i trafiken - att på riktigt sitta och läsa en bok bakom ratten och samtidigt korsa en trafikerad väg... Mamma Mia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej för tusan. Varför lyfta blicken och planer din körning när du kan vrida huvudet 45° och titta in i bilen bredvid.

Din blick ska inte vara statisk och du ska ju iaktta trafiken och trafikanter runt om, du planerar din körning efter rullande bedömning av läget.
Om du inte kan se folk i andra fordon när du gör detta är du ju inte direkt uppmärksam alternativt dags att kolla synen, det tar inte många bråkdelar att identifiera folk som håller i en mobil och den informationen kan vara kritisk för din planering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Har en film från när jag passerade en olycksplats där en lastbil hade kört in i en gångbro (3.6 meters fri höjd). Såg rätt kul ut faktiskt!

http://marklulz.rdw.se/Lastbil-Bro.mp4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Favoriten är att tuta när man möter en bil och ser att föraren pillrar på mobilen.
Kanske inte så trafiksäkert då många vinglar rätt rejält när dom i panik försöker fatta vad som händer.
Men förare som inte har ögonen på vägen är helt klart värre.

Personligen tycker jag att "mobillagen" var helt onödig.
Det har aldrig varit OK att pyssla med nånting distraherande när man kör ett fordon.
Det är inte ens OK att prata med handsfree om du blir distraherad av det.

Dom var väll tvungna att göra något även om det inte verkar fungera så bra. fattar inte varför folk bara MÅSTE pilla på mobilen hela tiden, undrar hur mkt det betyder när du är död?

kör jag bil och det ringer eller smsar brukar jag ignorera det, när jag sitter i bilen kan jag ändå inte göra nått åt det om det skulle vara något problem och jag kan göra ännu mindre om jag är död eller krockar och inte dör.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Din blick ska inte vara statisk och du ska ju iaktta trafiken och trafikanter runt om, du planerar din körning efter rullande bedömning av läget.
Om du inte kan se folk i andra fordon när du gör detta är du ju inte direkt uppmärksam alternativt dags att kolla synen, det tar inte många bråkdelar att identifiera folk som håller i en mobil och den informationen kan vara kritisk för din planering.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är det synen det är fel på om man väljer att rikta uppmärksamheten på framförvarande trafik och väglag. Det som händer inne i kupén på passerande bil är såklart väldigt mycket mer "kritisk" än potentiella situationer som kan uppstå framför dig inom bråkdelen av en sekund.

Tyckte bara att som det var skrivet lät det lite ironiskt att man beklagar sig för att andra inte tittar på vägen men själv kan släppa den med blicken för att ta sig tid att avgöra till vilken grad medtrafikanten är ouppmärksam.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom var väll tvungna att göra något även om det inte verkar fungera så bra. fattar inte varför folk bara MÅSTE pilla på mobilen hela tiden, undrar hur mkt det betyder när du är död?

kör jag bil och det ringer eller smsar brukar jag ignorera det, när jag sitter i bilen kan jag ändå inte göra nått åt det om det skulle vara något problem och jag kan göra ännu mindre om jag är död eller krockar och inte dör.

Japp, samma här.
Nallen hamnar oftast i jackan som hamnar i baksätet.
Vissa som ringer har svårt att fatta att man inte svarar med motivationen: "Men tänk om det är något viktigt!".
Det enkla svaret är: "Så viktigt att du vill riskera mitt och/eller andras liv?".

EU kunde lägga lite energi på att kräva mobiler som fattar att man kör bil och slutar att pocka på uppmärksamhet då.
Men när som helst börjar även farbror barbro i Sverige att kolla mobiler när det skett en olycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Eftersom diverse trådar rörande trafik dyker upp titt som tätt så tänkte jag att det kunde vara trevligt med en allmän tråd där man kan ställa frågor och diskutera trafikrelaterade ämnen.
Det kanske t.o.m skulle vara kul att dela med sig av diverse situationer med hjälp av bilder och filmer.
Jag tänkte att jag kan börja med följande som skedde i somras:
https://i.imgur.com/NvsD0dN.jpg

Jag satte på varningsljusen, jag ställde upp koner ca 200m bakom, jag ringde trafikservice och informerade dem om läget.
Folk körde sönder totalt 4 koner för mig.
När jag pratade med polisen om att jag försökte varna bilister om mitt stillastående ekipage så rådde de mig att låta bli och låta folk sköta sig själva.
Folk lyfter inte blicken när de är ute och kör. Jag bevittnade flera bilister som körde ner konerna och fick väja undan mitt släp de sista 10-20 metrarna.
Det var onödigt spännande 4-5h jag stod där innan däckjouren dök upp och jag var helt säker på att jag skulle få en personbil rakt in i tanken.

Ingen farlig last ju. (orange skyltar saknas)

Skrivet av Aka_The_Barf:

Mobil lagen verkar helt tandlös märker ingen skillnad.
Skickades från m.sweclockers.com

Mobillag.

Poliserna har nog bättre för sig än jaga mobilfolk.

Permalänk
Avstängd

Fick stopp med bilen på E6'an för några år sedan, rullade ut i väggrenen, gick 100 steg bakåt och satte ut varningstriangeln, ställde den på väggrenen men ganska nära vita linjen så den skulle synas bra. När jag går tillbaks till bilen så kommer en lastbil och kör rakt över min varningstriangel!, för att sen dundra förbi någon cm från min stillastående bil.

Permalänk
Medlem

Då jag flyttade förra gången så blev det några timmar på E4an, då såg jag några riktigt obehagliga manövrar.

En av dem var då jag körde 80 med släpet, vi hade omkörningsfilen utan mitträcke. En bil börjar köra om mig, inget fel med det. Men ser till min förvåning att en andra bil börjar köra om han som körde om mig, genom att köra över på de mötandes fil. Ca 500 meter senare fick vi mitträcke, undrar vad han hade gjort om han inte hunnit med sin om-omkörning.

Sen såg jag även en tant som stannade helt på E16 för att släppa ut en buss från en busshållplats, på en 80 sträcka.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

70 väg på semi-landet med några hållplatser där skolbarn vandrar. Har jag inga bilar bakom mig håller jag 50 på morgonen. Förlorar 17 sekunder av mitt liv men kanske räddar någon annans.

Har jag bil bakom mig skulle jag aldrig vågat. Och kanske inte spelar någon roll eftersom barn och ungdomar är mer försiktigare än vuxna i gångtrafiken.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

För många år sedan vid ett bygge (före mobiltelefoneran) var det vanligt att ytterkonen blev påkörd av en viss bil. Till slut tröttnade de på bygget och trädde konen över en betongpåle.

Ingen påföljd för de som trädde konen över pålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ingen farlig last ju. (orange skyltar saknas)
.

Fast nu får du nog läsa om din ADR-utbildning.
Om han var lastad med bara bensin och hade skyltarna 33 1203 fram och bak på ekipaget, måste han då ha skyltar på sidorna?;)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Var en kollega som berättade för mig att dom var ett gäng som skulle utför ett jobb med luftlinje över huvudvägen (90km/t)

Med erfaring av likande jobber längs med väg så vägrade dom att använda sig utav det vanlig arbets ljuset, istället fick dom faktiskt dit polisen med blå ljus mens dom jobbade.

Tror ni folk säkte farten? Ne, dom dundrar förbi i både 100 och 110, detta var i tillägg ett nattjobb.

Minns när kollegan körde soppatorsk i en tunnel, vi vek in i en sos ficka, ringde trafik sentralen och bärgnings hjälp. Men intefan vågade vi gå ut ur bilen. Varnigsblinkers var på men det sket folk i, dom körde förbi med ca 50 cm avstånd till oss. . Nu var vi inte väldigt lätta att se men 1 av 2 filer var avstängd pga oss och det är tydligt skyltat (elektroniskt). Uppenbarligen kunde folk inte ligga i samma fil i mer än 30 sekunder före dom bestämde sig för att skita i skyltarna och köra i bägge fält återigen.

Vi klarade inte ens att få satt ut varnigs trekanten...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Fast nu får du nog läsa om din ADR-utbildning.
Om han var lastad med bara bensin och hade skyltarna 33 1203 fram och bak på ekipaget, måste han då ha skyltar på sidorna?;)

Skylt bakåt finns på bilden. Sidoskyltarna är mera för att hålla isär vad som finns i vilken sektion när man kör flera olika bränslen. Kan vara bra för räddningstjänsten också att veta vilket som är mest flyktigt och var man skall kyla i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Skylt bakåt finns på bilden. Sidoskyltarna är mera för att hålla isär vad som finns i vilken sektion när man kör flera olika bränslen. Kan vara bra för räddningstjänsten också att veta vilket som är mest flyktigt och var man skall kyla i första hand.

Jag vet...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ingen farlig last ju. (orange skyltar saknas)

Mobillag.

Poliserna har nog bättre för sig än jaga mobilfolk.

Nog bättre att dom jagar mobil folk eftersom gängen rår dom inte på, kan nog bero på vår veka lagstifftning delvis. Räddar nog mer liv också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Självklart är det synen det är fel på om man väljer att rikta uppmärksamheten på framförvarande trafik och väglag. Det som händer inne i kupén på passerande bil är såklart väldigt mycket mer "kritisk" än potentiella situationer som kan uppstå framför dig inom bråkdelen av en sekund.

Tyckte bara att som det var skrivet lät det lite ironiskt att man beklagar sig för att andra inte tittar på vägen men själv kan släppa den med blicken för att ta sig tid att avgöra till vilken grad medtrafikanten är ouppmärksam.

Ja det blir ju lätt fel när man skummar igenom något, inte tänker efter eller bara inte tar det i kontext mm.

Men sitt och titta på vägen precis framför dig hela tiden om du vill, jag hoppas för din skull att du redan klarat uppkörning isf ☺️ Tur nog har de flesta andra en mer anpassningsbar körstil, bredare uppfattning av situationen och planerar sin körning efter det, så du kan hålla stenkoll på de närmsta metrarna framför huven.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Mobillag.

Poliserna har nog bättre för sig än jaga mobilfolk.

Förstår inte riktigt prioriteringen här?
Folk dör pga att de själva och andra inte kan låta bli nallen i trafiken. Om inte människors liv är värda att försöka skydda, vad skall polisen då lägga resurserna på?
I min mening är det mycket högre prio på att jaga telefonerande människor än att jaga fortkörare. Som man lägger ner avsevärda resurser på! En fortkörning innebär inte någon skada, hastigheten är förvisso avgörande för hur allvarlig skadan blir "när" man krockar. (Så kör inte för fort!) De flesta som kör för fort, tittar åtminstone på vägen, koncentrerar sig på uppgiften.

Folk som håller på med mobilen kör inte bil alls, det är lite olyckligt när de sitter bakom ratten i hög fart och gör det.
Att inte titta på vägen medans man SMSar, är det OK? Bara man gör det i laglig fart? För när man då smäller, händer inte så mycket?

Här i Gbg är jätte många "all over the place", de kan inte hålla sig på banan, de klarar inte att hålla jämn fart, när man då far förbi när de helt plötsligt kör i 40 på 70 väg, för att de glömmer att hålla gas, nog sitter de och håller på med annat. (Näsan i mobilen)
Och ursäkta så mycket för att jag i min nyfikenhet kastar en blick för att stilla min nyfikenhet och få bekräftat vad jag redan visste i flera hundra meter!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

svårt att stoppa Darwin

Permalänk
Medlem

Det där med att hålla på med mobilen och/eller hålla i den och prata samtidigt som man kör är ett ofog och jag anser att lagen mot detta är tandlös, lika tandlös som att man inte får köra med halv och dimmljus samtidigt.
Det sämsta är att "alla" gör det.

Angående ADR-skyltningen så var jag vid tillfället lastad med bensin och diesel vilket gjorde att jag bara behövde skylta för 33-1203 fram och bak på lastbil samt släp.
Hade jag däremot lastat med även etanol så hade jag behövt att markera upp varje fack med respektive produkt samt köra med orangeskyltar fram och bak på bil och släp.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX