Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

@backspace: Ja det är märkligt att en del, alldeles för många, har så svårt att fatta att 220W ljus är dubbelt så mycket som 110W, eller att ett oskärmat ljus lyser där det inte skall, eller att kombinationen av de två kan blända andra.
Jag försöker se det "ljusa" i mörkret i att deras generator får jobba hårdare, hoppas kolen tar slut snart, så de åker på en dyr räkning den vägen när polisen inte orkar bry sig.
Men det är svårare att hålla efter idag, när det finns alla möjliga DRL varianter på bilar.
Vilket osökt driver oss vidare in på folk som åker runt utan belysning (bak) då de helt släppt sitt lagstadgade ansvar om belysning till bilens automatik.
Inte lika irriterande som dim/halv-ljus combon, men lika farligt. Försök att förklara för familjen varföre de alla har whiplash och fått sina liv förstörda för att lastbilen bakom inte såg dem tidigt på morgonen, i lätt dimma.

Allt hänger samman med den moderna "jag skall bara" mentaliteten som verkar allrådande, eller den liknande "jag skulle bara" som kommer efteråt.
Med de orden blir allt tillåtet!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

I början på veckan mötte jag en bilist i motsatt fil som under tiden han gjorde en vänstersväng och korsade mitt körfält satt och läste i en bok som han höll vid sidan om ratten. Såg ut som en liten läderinbunden kalender alt. religiös skrift.

Sjukaste jag sett i trafiken - att på riktigt sitta och läsa en bok bakom ratten och samtidigt korsa en trafikerad väg... Mamma Mia.

Skickades från m.sweclockers.com

Läste väl en kartbok? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ja det blir ju lätt fel när man skummar igenom något, inte tänker efter eller bara inte tar det i kontext mm.

Men sitt och titta på vägen precis framför dig hela tiden om du vill, jag hoppas för din skull att du redan klarat uppkörning isf ☺️ Tur nog har de flesta andra en mer anpassningsbar körstil, bredare uppfattning av situationen och planerar sin körning efter det, så du kan hålla stenkoll på de närmsta metrarna framför huven.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant formulering: "Ja det blir ju lätt fel när man skummar igenom något, inte tänker efter eller bara inte tar det i kontext mm."...

Du har ingen aning om vad jag tänker eller hur jag agerar i trafiken. Det är inget som har direkt diskuterats men i vanlig ordning så är det svårt att skilja på person och sak. Ett pinsamt bevis för att du inte lever som du lär. Det viktiga här är tydligen inte att diskutera det jag faktisk skriver utan att tillskriva mig dina förutfattade meningar. Antar att det är allt för smärtsamt att behöva fråga om det man inte begriper...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@backspace: Ja det är märkligt att en del, alldeles för många, har så svårt att fatta att 220W ljus är dubbelt så mycket som 110W, eller att ett oskärmat ljus lyser där det inte skall, eller att kombinationen av de två kan blända andra.
Jag försöker se det "ljusa" i mörkret i att deras generator får jobba hårdare, hoppas kolen tar slut snart, så de åker på en dyr räkning den vägen när polisen inte orkar bry sig.
Men det är svårare att hålla efter idag, när det finns alla möjliga DRL varianter på bilar.
Vilket osökt driver oss vidare in på folk som åker runt utan belysning (bak) då de helt släppt sitt lagstadgade ansvar om belysning till bilens automatik.
Inte lika irriterande som dim/halv-ljus combon, men lika farligt. Försök att förklara för familjen varföre de alla har whiplash och fått sina liv förstörda för att lastbilen bakom inte såg dem tidigt på morgonen, i lätt dimma.

Allt hänger samman med den moderna "jag skall bara" mentaliteten som verkar allrådande, eller den liknande "jag skulle bara" som kommer efteråt.
Med de orden blir allt tillåtet!

Fast du behöver inte ha ljus påslaget i bak i dagens läge, det är väl ett eu-direktiv som gäller sedan något år tillbaka.

Permalänk
Medlem

Skärp lagen så folk fattar.
Ta körkortet vid användande av mobiltelefon under körning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Fast du behöver inte ha ljus påslaget i bak i dagens läge, det är väl ett eu-direktiv som gäller sedan något år tillbaka.

Vad är tanken med det månntro? Miljömässiga skäl? Idioti i vilket fall som helst.

Skrivet av Def_Dog:

Läste väl en kartbok? 😂

Koranen kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Inte när solen skiner. Men det gör den inte alltid. Och bilens automatik är inte alltid med lika snabbt som mörkret faller.
Det är fortfarande halvljuslag som gäller i Sverige:
I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.

Det finns bilar där bakljuset inte är tänt tillsammans med varselljus. Det är tillåtet att köra med varselljus under dagtid. Men om du kör en sådan bil måste du försäkra dig om att halvljuset är påslaget i

mörker
gryning
skymning
när vädret är dåligt (t.ex. regn, dimma, snöfall).

Saxat direkt från Transportstyrelsens hemsida. (Klicka på länken!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tog min gamla telefon och installerade han som en dashcam. Alla dessa videor från reddits "idiotsincars" har övertygat mig om att den kanske kommer till nytta

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Någon här som varit tvungen att fylla på blinkers olja, mellan service intervall?
Jag ser många bilar ute i trafiken som har fått slut på blinkers olja.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Någon här som varit tvungen att fylla på blinkers olja, mellan service intervall?
Jag ser många bilar ute i trafiken som har fått slut på blinkers olja.

Du har iallafall fyllt på med "särskrivningsolja" ser jag, det är ett aber det där.

@LPG: Intressant, hur tycker du det fungerar med en gammal telefon?
Har du lust att skriva en kortfattad redovisning, gärna med en bild på anordningen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace:

Dold text

Ganska enkelt, en Nexus 5 i en helt vanlig mobilhållare. Jag använder appen AutoBoy som gör hela jobbet. Kabeln går till stereon som har USB-uttag. När bilen är igång så börjar han spela in. När bilen är av kör han cirka 3 minuter till innan han slutar spela in. Nexus 5 har en ganska medioker kamera men det är 1080p ändå.

Fördelen med detta är ju då att det är i princip gratis, telefonen har gjort sitt och skulle annars väck.
Nackdelar är att telefonen behöver laddas ibland, batteriet är kaputt och det räcker inte med att laddas när man kör för han dras till slut ur efter ett tag. Sen så skakar hållaren lite grann, en lite dyrare hållare löser nog det, behöver en till ändå för min nuvarande brukstelefon om jag ska ha GPS uppe.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD