Permalänk
Medlem

Nya datorn, stänger av sig.

Hejsan!

För cirka en vecka sedan så byggde jag ihop en ny rigg efter att jag tröttnat på lagget som den gamla medförde vid mitt spelande av CSGO. Nederstående delar monterades ihop efter anvisning.

1x Fractal Design Define C Fönster Svart
1x ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
1x AMD Ryzen 5 2600X 3.6 GHz 19MB
1x ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC
1x Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance
1x Kingston A1000 240GB M.2 NVMe
1x Fractal Design EFFEKT 700W

Allting startades upp och det verkade felfritt. Efter lite spelande så bestämde jag mig för att testa spela på lite högre upplösning då jag nu har en dator som faktiskt borde klara av ett så gammalt spel i 16:10 Widescreen 1680x1050 upplösning, med diverse grafikegenskaper på låg/väldigt låg.

Nyfiken som man är så testade jag att köra benchmark testen i CSGO vilket resulterade i ett snitt på ungefär ~300fps. Jag byter mellan olika upplösningar för att testa olika. Plötsligt så är det som att någon bryter strömmen och datorn är stendöd, inget händer när jag försöker klicka igång den igen. Jag stänger av strömmen till nätaggregatet igen och slår på då startar datorn upp igen.
Datorn har stängt av sig några gånger i CSGO under benchmarktestet eller när jag loadar in till en ny map. Den vägrar starta om jag inte bryter strömmen till den, då startar den upp igen.
Har bara haft problem när jag spelar på högupplösning i CSGO (1680x1050 ,1920x1080) och inte när jag spelar 1024x768.

Tillägga är att jag kan spela PUBG utan att datorn kraschar. Riggen borde ju trots allt klara av att CSGO också.

Jag undrar nu vad som kan ligga bakom detta problem och om det finns någon lösning?

MVH Henix

Permalänk
Medlem

Eftersom du måste stänga av "huvudbrytaren" på nätagget för att få starta igen känns det som det kan vara någon form av automatsäkring som löser ut, Har ingen erfarenhet av just Fractal Design EFFEKT serien men då den inte någon form av 80+ cert så kan man misstänka att kvaliteten inte är den högsta. Prova med ett annat nätagg om du kan.