Risk för korrupta filer hos Google One?

Permalänk
Medlem

Risk för korrupta filer hos Google One?

Hallå,

Enkel fråga. Har skaffat utrymme hos Google One för att lägga upp stora delar av min NAS då jag ska blåsa om den och ändra hårddiskkonfigurationen lite. Har en hel del foton och nu medans jag laddar upp så slog det mig; Finns det risk att filer som laddas upp till Google One kan bli korrupt vid uppladdningen? Kommer ju tömma hela min nas så dessa kommer vara enda exemplaren kvar.

Permalänk
Medlem

De skulle nog inte få många kunder om filer lätt blev korrupta på deras molntjänst.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Om din Nas läser filerna korrekt och skickar korrekta paket lär risken för att någon fil blir korrupt minimal. tcp har en checksumma som den kontrollera att paketen innehåller korrekt information.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perfn:

Hallå,

Enkel fråga. Har skaffat utrymme hos Google One för att lägga upp stora delar av min NAS då jag ska blåsa om den och ändra hårddiskkonfigurationen lite. Har en hel del foton och nu medans jag laddar upp så slog det mig; Finns det risk att filer som laddas upp till Google One kan bli korrupt vid uppladdningen? Kommer ju tömma hela min nas så dessa kommer vara enda exemplaren kvar.

Jag skulle inte använda ett moln för den saken, speciellt inte som enda plats. Förutom risken att du får korrupta filer, vad händer om du plötsligt glömmer ditt lösenord exempelvis etc.? Hur mycket info handlar det om? Med den info man får på Google one så ser det ut att rymmas på en disk då deras största ser ut att vara 200GB, vilket är samma sak som 4-5 Blu-ray skivor.

Är det under 1 TB köp ett USB-minne (helst 2). Under 10TB köp en hårddisk, helst två och lägg infon dubbelt så har du backup också.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag skulle inte använda ett moln för den saken, speciellt inte som enda plats. Förutom risken att du får korrupta filer, vad händer om du plötsligt glömmer ditt lösenord exempelvis etc.? Hur mycket info handlar det om? Med den info man får på Google one så ser det ut att rymmas på en disk då deras största ser ut att vara 200GB, vilket är samma sak som 4-5 Blu-ray skivor.

Är det under 1 TB köp ett USB-minne (helst 2). Under 10TB köp en hårddisk, helst två och lägg infon dubbelt så har du backup också.

Nej, du kan trycka på en knapp för att visa fler alternativ.
30TB för 2999:- per Månad.

Jag tycker Gsuite är "lite" mer prisvärt.
Betalar en hundring i månaden och har för tillfället +50TB där.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Undanlagda USB-minnen är INTE säkra för långtidslagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

Om din Nas läser filerna korrekt och skickar korrekta paket lär risken för att någon fil blir korrupt minimal. tcp har en checksumma som den kontrollera att paketen innehåller korrekt information.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag lite dålig koll men jag använder Freenas med ZFS. Använder den några av sina magiska funktioner för att se till att datan är korrekt när man skickar iväg saker sådär? Eller är det bara när det skrivs saker ner till disk?

Skrivet av OldComputer:

Ja det kanske är smartast. Jag tror faktiskt att jag kan skrapa ihop tillräckligt med gamla diskar här hemma för att lägga över allt det viktigaste så att det ligger dubbelt på disk. Det kombinerat med att köra allt på molnet också borde bli tillräckligt för att klara av att riva ner min NAS ett tag.

Permalänk
Medlem

Om du väljer en molnsynk också så skippa INTE att lägga på en passphrase