Tvinga comhem att radera uppgifter

Permalänk
Medlem

Tvinga comhem att radera uppgifter

Goddagens,

Jag ska försöka att förklara situationen lite sakligt men missar jag något så är det bara att säga till så ska jag försöka förtydliga. Jag och min fru bor i en hyresrätt under Stångåstadens regi (Linköping). Vi har till TV enbart grundutbudet, som jag tror går via Comhem, och prenumererar inte på några kanaler utöver det som alla får tillgång till. Detta betalar vi igenom hyran. Annars streamar vi via netflix / viaplay osv och internet har vi igenom Bahnhof.

Comhem är dock ena jobbiga j-ar och ringer titt som tätt och ska kränga på oss saker oavsett hur många gånger vi har förklarat att vi har valt Bahnhof och Comhem inte är aktuellt.

frågan är; Kan man igenom GPDR tvinga dom att radera våra telefonnummer, då dom inte begriper att vi inte vill ha kontakt av dom? Nu ringer dom varje vecka, ibland flera gånger i veckan, och vi får börja sätta hårt mot hårt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Ska gå. Gjorde samma mot Audi försäkringar. Fick deras erbjudande varje jävla månad. Inte ett pip efter jag gjorde det.

Så länge du inte är kund så är de skyldiga att ta bort dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är förmodligen inte com hem som ringer utan ett telemarketing bolag som ringer på uppdrag av dom. Så tyvärr kommer du nog bli uppringd även om du vill ta bort dig själv enligt GDPR då de köper in listor med nummer i olika områden.

Testa nix och om du har Android kan du blacklista alla nummer från säljare efter de ringt en gång. Till slut tröttnar de när det bara tutar upptaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ska gå. Gjorde samma mot Audi försäkringar. Fick deras erbjudande varje jävla månad. Inte ett pip efter jag gjorde det.

Så länge du inte är kund så är de skyldiga att ta bort dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret! Det är uppmuntrande, men det är inte direkt någon garant för hur lagen är tänkt att fungera i praktiken. Det finns två aspekter här som gör mig fundersam.

1. Kan man via GPDR begära att en specifik uppgift raderas - i detta fall mobilnummer? Dom kan fortfarande kontakta oss via post om det är något. Det har vi mindre problem med att dom gör.

2. Blir vi inte indirekt kunder, igenom att grundutbudet betalas via hyran med Stångåstaden som en mellanhand? Jag tänker mig att dom har ett avtal med comhem och vi betalar comhem igenom stångåstaden. Hur påverkar detta?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Tack för svaret! Det är uppmuntrande, men det är inte direkt någon garant för hur lagen är tänkt att fungera i praktiken. Det finns två aspekter här som gör mig fundersam.

1. Kan man via GPDR begära att en specifik uppgift raderas - i detta fall mobilnummer? Dom kan fortfarande kontakta oss via post om det är något. Det har vi mindre problem med att dom gör.

2. Blir vi inte indirekt kunder, igenom att grundutbudet betalas via hyran med Stångåstaden som en mellanhand? Jag tänker mig att dom har ett avtal med comhem och vi betalar comhem igenom stångåstaden. Hur påverkar detta?

Om dom inte behöver erat telefonnummer för att fullgöra leveransen av tjänsten så ser jag inga hinder till varför du ej skulle kunna få just denna uppgift raderad. Alternativt är att byta nummer hos dom till första bästa kontantkortsnummer, dvs att nummret inte går till en aktiv telefon.

Permalänk
Medlem

Jag har nixat mig, det ska täcka alla sveriges glada ringare. Sedan använder jag en app där du kan blocka telefonnummer som uppfyller vissa kriterier. T.ex. alla nummer som inte börjar på 0 eller +46 (dvs alla nummer som kommer utrikes). Jag har inte fått ett enda samtal sedan jag körde detta.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Tack för svaret! Det är uppmuntrande, men det är inte direkt någon garant för hur lagen är tänkt att fungera i praktiken. Det finns två aspekter här som gör mig fundersam.

1. Kan man via GPDR begära att en specifik uppgift raderas - i detta fall mobilnummer? Dom kan fortfarande kontakta oss via post om det är något. Det har vi mindre problem med att dom gör.

2. Blir vi inte indirekt kunder, igenom att grundutbudet betalas via hyran med Stångåstaden som en mellanhand? Jag tänker mig att dom har ett avtal med comhem och vi betalar comhem igenom stångåstaden. Hur påverkar detta?

Eftersom ni betalar via hyran så är det bostadsbolaget som är kund. Så be dom radera allt.

För mig var dom tvungen att spara några saker i ett spärr register men det vara bara så de vet att jag inte ska kontaktas. Minns inte om det var personnr och regnr.

Bäst att ringa dom och fråga hur du går till väga. Audi hade en speciell Mail. Kanske är liknande på comhem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

2. Blir vi inte indirekt kunder, igenom att grundutbudet betalas via hyran med Stångåstaden som en mellanhand? Jag tänker mig att dom har ett avtal med comhem och vi betalar comhem igenom stångåstaden. Hur påverkar detta?

Jag förmodar ju att du är kund (och att de försöker sälja på dig mer/dyrare tjänster). Det är dock nog rätt avgörande för förutsättningarna exakt hur det förhållandet ser ut.

Skrivet av SkisBit:

Jag har nixat mig, det ska täcka alla sveriges glada ringare. Sedan använder jag en app där du kan blocka telefonnummer som uppfyller vissa kriterier. T.ex. alla nummer som inte börjar på 0 eller +46 (dvs alla nummer som kommer utrikes). Jag har inte fått ett enda samtal sedan jag körde detta.

Skrivet av beejac:

Testa nix och om du har Android kan du blacklista alla nummer från säljare efter de ringt en gång. Till slut tröttnar de när det bara tutar upptaget.

Vad gäller nix-registret så är det inte relevant när företag kontaktar sina befintliga kunder, så OM detta är fallet här så skulle jag inte förvänta mig att det hjälper öht.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag förmodar ju att du är kund (och att de försöker sälja på dig mer/dyrare tjänster). Det är dock nog rätt avgörande för förutsättningarna exakt hur det förhållandet ser ut.

Vad gäller nix-registret så är det inte relevant när företag kontaktar sina befintliga kunder, så OM detta är fallet här så skulle jag inte förvänta mig att det hjälper öht.

Vi är inte direkt-kunder, då vi inte har avgått avtal med dom direkt. Däremot så har vi ju ett TV basutbud som dom står för men det utbudet har alla i området. Detta betalas igenom hyran, men det kanske räknas som att vara kund? Oavsett så har jag nu kontaktat dom och bett dom, med hänvisning till GDPR, att radera just mobilnumret då det inte behövs för att leverera basutbudet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av SkisBit:

Jag har nixat mig, det ska täcka alla sveriges glada ringare. Sedan använder jag en app där du kan blocka telefonnummer som uppfyller vissa kriterier. T.ex. alla nummer som inte börjar på 0 eller +46 (dvs alla nummer som kommer utrikes). Jag har inte fått ett enda samtal sedan jag körde detta.

Det blev omvänd effekt när jag nixade mig. Gick från 1 försäljare varannan vecka eller så till 1-3 per vecka efter jag nixade mig.

Permalänk
Medlem

Om man är kund och har en "kundbild" hos dem så kan de stänga av kundbilden från att bli uppringd av telemarketing bolag osv. Men har ni endast de analoga kanalerna som ingår så har ni troligen ingen kundbild aktiv. Men de ska kunna lägga in mobilnumret i en lista som spärras från dessa utringningar.

Lycka till!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Avstängd

Säg att ni har avtal via ert hyresbolag eller ännu bättre hur i 2a eller 3e hand som är vanligt.
När de inser att de inte kan ljuga eller det inte tjänar något ting till att tjata lägger de på.

Annars säg bara rakt av att du inte är intresserad och släng på luren det är så jag gör nu för tiden med försäljare och det tar ca 5 sekunder för ett sådant samtal.

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom:

Du krånglar till det riktigt, nästa gång comhem ringer så svara med ett annat namn och säg att mobilen är såld och att numret inte längre stämmer på personen dom söker. försäljaren kommer då att ta bort numret ur databasen alt markera det som felaktigt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått svar på begäran att ta bort mobilnumret. Fick t.om. en ursäkt att dom hade stört, och att numret inte längre finns i systemet. Får se om det stämmer eller om det ringer snart igen

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Det fungerar bra. Jag bad vänligt för 2 år sedan att inte bli uppringd med erbjudanden och då är jag ändå Comhem-kund.

Nu får jag 1 eller 2 samtal per år. Vilket jag kan leva med.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

Blir man uppringd trots NIX kan man alltid anmäla till http://dm-namnden.org/

Jag fick företag fällda förra året och de slutade definitivt att ringa men om det beror på utslaget och kontakten från nämnden vet jag inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Är förmodligen inte com hem som ringer utan ett telemarketing bolag som ringer på uppdrag av dom. Så tyvärr kommer du nog bli uppringd även om du vill ta bort dig själv enligt GDPR då de köper in listor med nummer i olika områden.

Testa nix och om du har Android kan du blacklista alla nummer från säljare efter de ringt en gång. Till slut tröttnar de när det bara tutar upptaget.

Det där stämmer antagligen i verkligheten men i praktiken ska Comhem i det här fallet se till att de raderas från dem som de har delat uppgifterna med också ( finns en del kryphål som tillåter delning men ska kunna spåras och tas bort vid behov från alla led ).

Ringde upp lite företag en gång för att försöka luska ut varifrån telemarketers fick mitt nummer, gav upp efter 6 olika företag men alla jag ringde lovade ta bort uppgifterna och har inte fått några samtal på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Goddagens,

Jag ska försöka att förklara situationen lite sakligt men missar jag något så är det bara att säga till så ska jag försöka förtydliga. Jag och min fru bor i en hyresrätt under Stångåstadens regi (Linköping). Vi har till TV enbart grundutbudet, som jag tror går via Comhem, och prenumererar inte på några kanaler utöver det som alla får tillgång till. Detta betalar vi igenom hyran. Annars streamar vi via netflix / viaplay osv och internet har vi igenom Bahnhof.

Comhem är dock ena jobbiga j-ar och ringer titt som tätt och ska kränga på oss saker oavsett hur många gånger vi har förklarat att vi har valt Bahnhof och Comhem inte är aktuellt.

frågan är; Kan man igenom GPDR tvinga dom att radera våra telefonnummer, då dom inte begriper att vi inte vill ha kontakt av dom? Nu ringer dom varje vecka, ibland flera gånger i veckan, och vi får börja sätta hårt mot hårt.

https://www.comhem.se/kundservice/information/integritetspoli...

Du har rätt att dra tillbaka tillståndet att använda dina uppgifter i sälj-/marknadsföringssyften.
Du kan däremot inte kräva att dom raderar uppgifter som dom behöver ha då du verkar vara kund hos dom (även om du inte använder tjänsten).

Längst ner på sidan går det att läsa följande också:

Citat:

Invändning mot marknadsföring
Om du i fortsättningen inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för marknadsföringsändamål kan du anmäla detta till vår Kundservice.

Telefon: 90 222

Jag drog tillbaka mitt medgivande från Tele2 då jag var trött på att få säljsamtal från dom tidigare i år. Där gick det bra att göra det via support-chatten.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5